Gå til innhold

Hva betyr "Harry"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Klossmajor skrev:

Harry er et nedsettende uttrykk myntet på folk i lavere sosiale lag som henter inspirasjon fra engelskspråklige land, og særlig da USA. Det står ganske godt forklart på Wikipedia.

Dette.

Hvis man lister opp alt som regnes for "Harry" er det en beskrivelse av folk med lav utdanning og lav inntekt. Det er de som drar til Sverige for billig mat for eksempel. Eliten rynker på nesa og synes det er "harry" å stå i lang kø for å dra nytte av tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Isambard skrev:

Dette.

Hvis man lister opp alt som regnes for "Harry" er det en beskrivelse av folk med lav utdanning og lav inntekt. Det er de som drar til Sverige for billig mat for eksempel. Eliten rynker på nesa og synes det er "harry" å stå i lang kø for å dra nytte av tilbud.

Jeg er ikke helt enig med deg.

Musikksmak kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.
Interiørsmak kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.
Klesstil kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.  (Eks: det er "harry" å flashe dyre merker)
 

Anonymkode: 572b9...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke helt enig med deg.

Musikksmak kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.
Interiørsmak kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.
Klesstil kan bli betegnet som "harry" selv om det ikke har noe med utdanning eller inntekt å gjøre.  (Eks: det er "harry" å flashe dyre merker)
 

Anonymkode: 572b9...d63

Harry (og det tilhørende doris) er uttrykk for lavkultur til motsetning fra høykultur. Hva du beskriver her har med utdanning og inntekt å gjøre. Det har med hva man forbinder med overklasse og hva man forbinder med arbeiderklasse.

Grovt sett kan man si at harry representeres av den amerikanske populærkulturen som omfavnes av massene (særlig da arbeiderklassen) til motsetning fra overklassen (og de som aspirerer til overklasse) som tradisjonelt retter interessen mer mot musikk, mat og annen kultur forbundet med særlig Frankrike, Italia og Tyskland.

Det har med dannelse og tilhørighet til sosiale lag å gjøre.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Klossmajor skrev (På 4.8.2020 den 9.50):

Harry (og det tilhørende doris) er uttrykk for lavkultur til motsetning fra høykultur. Hva du beskriver her har med utdanning og inntekt å gjøre. Det har med hva man forbinder med overklasse og hva man forbinder med arbeiderklasse.

Grovt sett kan man si at harry representeres av den amerikanske populærkulturen som omfavnes av massene (særlig da arbeiderklassen) til motsetning fra overklassen (og de som aspirerer til overklasse) som tradisjonelt retter interessen mer mot musikk, mat og annen kultur forbundet med særlig Frankrike, Italia og Tyskland.

Det har med dannelse og tilhørighet til sosiale lag å gjøre.

Så hvorfor er det mange tråder om Harry i det siste?

Anonymkode: 1652a...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så hvorfor er det mange tråder om Harry i det siste?

Anonymkode: 1652a...147

Den første tanken som slår meg er at folk er opptatt av å danne seg et strukturert bilde av sosiale samfunnslag og hvor de selv passer inn i hierarkiet, så de eventuelt kan manøvrere og klatre på den sosiale rangstigen.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at feks å høre på country, svensktoppar og lignende musikk er Harry. Det er også Harry med camping og å kle seg med cowboyboots, cowboyhatt e.l. Deler av rånerkulturen vil jeg også definere som Harry.

Jeg er ikke det jeg vil kalle Harry selv, men tenker ikke at det er noe galt i å være det. Og tenker ikke at jeg er noe bedre enn dem som er det.

Angående det med arbeiderklassen så er jeg ikke helt enig i det. Jeg vil definere meg selv som arbeiderklasse, men jeg vil absolutt ikke si at jeg er Harry.

Anonymkode: 40866...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harry betyr smakløs, å ha dårlig smak, være udannet.

Den engelske motsatsen er ikke "trashy", som noen påstår, men mer chav kanskje? Selv om det ikke blir helt det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...