AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Kan noen i veldig enkle ord forklare meg fremgangsmåte og prosessen underveis når man søker gjeldsordning? Hva kreves av dokumentasjon, hva går namsmann igjennom, hva må jeg gjøre? På forhånd takk! Anonymkode: 34629...af1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Jeg kan ikke gi deg noe utfyllende svar, men jeg kjenner til en person som har fått en gjeldsordning. Han startet prosessen ved å ta kontakt med kommunen for å be om økonomisk rådgivning. (hvis du allerede har noe med Nav å gjøre kan din kontaktperson der også hjelpe deg). Anonymkode: 604c0...e0c
Fantorang1 Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 (endret) Jeg har lagt ut mange poster om gjeldsordning på dette forumet, delt litt av mine erfaringer da jeg så sent som i 2019 begynte mine år med "soning" for å få tilbake min økonomiske frihet og slippe unna klørne til inkassobyråer som skriver på nettsidene at de er hjelpsomme, men som kun er villig til å godta en løsning som sikrer dem selv først. Trinn en er å få en fullstendig oversikt, det er ofte vanskeligere enn man tror da mange i en situasjon hvor de vurderer gjeldsordning gjerne har mange saker gående parallelt. Trinn to er å begynne med å søke, fylle inn skjema og fremskaffe alt av dokumentasjon; lønnslipper, siste fakturaer, skattemeldinger, husleiekontrakter, osv. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/ Det tar for mange en del måneder fra søknad er levert til det skjer noe, det tar mye tid å få frem alt av dokumentasjon sånn at de kan saksbehandle hos Namsmann der du bor. Først da begynner selve gjeldsordningen, når du får brev fra politiet om "åpning av gjeldsforhandling". Det tok ca 17 mnd fra jeg søkte til jeg fikk det godkjent og åpnet gjeldsforhandlinger. Det tok bare 5-6 uker å få selve ordningen når alt var dokumentert og alle papirer var i orden. Endret 3. august 2020 av Fantorang1
isw Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, Fantorang1 skrev: Jeg har lagt ut mange poster om gjeldsordning på dette forumet, delt litt av mine erfaringer da jeg så sent som i 2019 begynte mine år med "soning" for å få tilbake min økonomiske frihet og slippe unna klørne til inkassobyråer som skriver på nettsidene at de er hjelpsomme, men som kun er villig til å godta en løsning som sikrer dem selv først. Trinn en er å få en fullstendig oversikt, det er ofte vanskeligere enn man tror da mange i en situasjon hvor de vurderer gjeldsordning gjerne har mange saker gående parallelt. Trinn to er å begynne med å søke, fylle inn skjema og fremskaffe alt av dokumentasjon; lønnslipper, siste fakturaer, skattemeldinger, husleiekontrakter, osv. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/ Det tar for mange en del måneder fra søknad er levert til det skjer noe, det tar mye tid å få frem alt av dokumentasjon sånn at de kan saksbehandle hos Namsmann der du bor. Først da begynner selve gjeldsordningen, når du får brev fra politiet om "åpning av gjeldsforhandling". Det tok ca 17 mnd fra jeg søkte til jeg fikk det godkjent og åpnet gjeldsforhandlinger. Det tok bare 5-6 uker å få selve ordningen når alt var dokumentert og alle papier var i orden. Inkassoselskaper jobber for å hjelpe skyldnerne, og dørvakter jobber for gjestenes trygghet. Begge deler er like mye svada. Inkassoselskapet jobber selvfølgelig for oppdragsgiveren sin og dørvaktene jobber for at utestedet ikke skal miste skjenkebevillingen. De gir vel faen i gjestene.. Jeg blir så drittlei «forbrukervennlig» reklame..
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 12 timer siden, Fantorang1 skrev: Jeg har lagt ut mange poster om gjeldsordning på dette forumet, delt litt av mine erfaringer da jeg så sent som i 2019 begynte mine år med "soning" for å få tilbake min økonomiske frihet og slippe unna klørne til inkassobyråer som skriver på nettsidene at de er hjelpsomme, men som kun er villig til å godta en løsning som sikrer dem selv først. Trinn en er å få en fullstendig oversikt, det er ofte vanskeligere enn man tror da mange i en situasjon hvor de vurderer gjeldsordning gjerne har mange saker gående parallelt. Trinn to er å begynne med å søke, fylle inn skjema og fremskaffe alt av dokumentasjon; lønnslipper, siste fakturaer, skattemeldinger, husleiekontrakter, osv. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/ Det tar for mange en del måneder fra søknad er levert til det skjer noe, det tar mye tid å få frem alt av dokumentasjon sånn at de kan saksbehandle hos Namsmann der du bor. Først da begynner selve gjeldsordningen, når du får brev fra politiet om "åpning av gjeldsforhandling". Det tok ca 17 mnd fra jeg søkte til jeg fikk det godkjent og åpnet gjeldsforhandlinger. Det tok bare 5-6 uker å få selve ordningen når alt var dokumentert og alle papirer var i orden. Er det for sent å søke når en del gjeld allerede gått til utleggstrekk? Anonymkode: 34629...af1
Fantorang1 Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det for sent å søke når en del gjeld allerede gått til utleggstrekk? Anonymkode: 34629...af1 Nei! De fleste søker nettopp fordi de har påbegynt en mølle med trekk hvor den ene kreditoren får sine krav dekket (winner takes it all) og resten får da "intet til utlegg" da trekket settes så det kun gjenstår livsopphold, altså ingenting å gi til øvrige kreditorer. Bank Norwegian er en kjent aktør som sender krav til utlegg umiddelbart ved overtredelse av betalingsfrister, og ofte den som først får sine krav dekket. Har en bank først fått sine krav dekket via trekk, begynner skyldner på alvor å komme i trøbbel, alle nye kreditter stoppes, ingenting betales til øvrige kreditorer og de setter i gang sine kravsøksmål med sine renter og gebyrer. Det er nå gjelden løper løpsk, og kan doble seg på par-tre år. Det er da de fleste skjønner at klarer de ikke gjøre opp innen rimelig tid, er det gjeldsordning som er neste stopp. Løpende trekk pågår med opptil to års gjentakende intervaller til neste kreditor på listen frem til "åpning av gjeldsforhandling" er tinglyst, hvor det som trekkes skal deles på alle, ikke bare en pågående kreditor. Det er dette som er feilen i systemet i dag; at førstemann som feller en skyldner berger sitt krav på bekostning av de øvrige. Inkassobyråene er motivert av å være først å saksøke, da de får "alt" om de "vinner" kappløpet. Stans av trekk er langt ute i løpet på en gjeldsordning; først søker man, har masse møter og opplæring før det i det hele tatt er igangsatt gjeldsforhandlinger. For meg tok det ca 17 mnd fra søknad ble innlevert hos Namsmann til det ble åpnet gjeldsforhandlinger, og trekkene stoppet til den daværende kreditoren med med melding om "intet til utlegg" og skyldner kan ikke forstyrres mere, alt går nå via Namsmann. Trekk ble så innsamlet under forhandligsperioden inn til Namsmann - men IKKE utbetalt av Namsmann til kreditorer, det gjør den som da får innvilget en gjeldsordning tinglyst, frivillig eller tvungen. Feiler dette fortsetter pågang og midler fordeles kreditorer og en skylder må begynne på nytt. Skyldner vil etter innlevert dokumentasjon få livsopphold + klarerte utgifter dekket fra trekk påbegynnes til gjeldsordning er fullført; det avhenger alt av at skyldner klarer å oppgi alt av sine utgifter som søkes dekket og får det godkjent, en liten forhandling der også som absolutt er verdt å gjøre en skikkelig jobb på. Jeg hadde aldri kontakt med verken gjeldsrådgivere eller NAV's rådgivere. Fylte selv ut søknaden på 6 sider med alle vedlegg, måtte innom både lege og attest fra arbeidsgiver på bilbehov og medisinske utgifter, man får ingenting dekket uten skriftlig dokumentasjon utover livsoppholdet. Ikke engang husleie. Aller viktigst er da husleiekontrakt hvor strøm/internett er spesifisert (om det er dekket), evt. bilkostnad er nomalt dekket ca 2.50,-/km årlig, medisinsk er jo kun om det er reellt og forsørgerutgifter skal selvsagt dokumenteres. Klarer man å fylle ut skjemaet selv trenger man ikke rådgivere, bruk uansett ikke noen som tar betalt, Namsmann vil uansett gjøre dette gratis, men det går tregt dessverre. TBergh er og har vært en ressurs som meg bekjent ikke tar betalt, han gjør det "pro bono" og det fortjener respekt og anerkjennelse!
TBergh Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Hei. Trekk i inntekt Hvis du skal «korrigere» så vennligst forhold deg til hva gol sier og sakens fakta. De trekk som stanses er trekk begjært av kreditorer. Namsmannen starter et trekk som namsmannen mener er det beløpet som skyldner kan betale hver måned, så lenge gjeldsordningen varer. Dette trekket inneholder gols livsoppholdssats og andre utgifter namsmannen MENER du har krav på, i hht. gols lover og bestemmelser. Jf. gols § 3-3.Sikring av skyldnerens eiendeler og lønnstrekk Dersom skyldneren har eiendeler som etter § 4-6 skal tjene til dekning for fordringshaverne, skal namsmannen sikre disse eiendelene for fordringshaverne. Sikringen skjer etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-20, og har for skyldnerens adgang til å disponere over eiendelene og i forhold til tredjepersoner samme virkning som utlegg. Namsmannen skal beslutte trekk i lønn og andre ytelser som nevnt i dekningsloven § 2-7 etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 7-21 til 7-24. (Mine uthevinger) Trekkets størrelse. Trekket som namsmannen gjennomfører, skjer i samarbeid med skyldner. Namsmannen gjennomgår de utgifter skyldner hevder skyldner trenger for å kunne gjennomføre gjeldsordningen. Dette vil være, i tillegg til gols livsoppholdssatser for voksne, barn og samvær med barn, samt eventuelle andre utgifter så som boligkostnader, SFO, barnehage, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem og reiseutgifter hjem/samvær/hjem og sykdomsutgifter ved varig sykdom m.m. Din «korrigering» er direkte feil og misvisende, og vil kunne skape forvirring for de som skal søke om gjeldsforhandlinger. Din «korrigering» fremstår, for meg, mer som et «han skal jeg ta» «korrigering». Hadde du tatt deg bryet med å lese gjeldsordningsloven skikkelig, og ikke bare lete etter en eller annen tekst som du kunne «korrigere», mitt svar med, så ville du ha sett, at det er skyldnerens forslag som skal sendes ut. Dette medfører at namsmannen kun kan gi råd og anbefalinger, og med det MENE mye. Råd og anbefalinger er MENINGER. Skal du i fremtiden «korrigere» meg eller noen andre, så ta deg i det minste bryet å med å gjøre deg kjent med både saken og lovverket. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 10 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Trekk i inntekt Hvis du skal «korrigere» så vennligst forhold deg til hva gol sier og sakens fakta. De trekk som stanses er trekk begjært av kreditorer. Namsmannen starter et trekk som namsmannen mener er det beløpet som skyldner kan betale hver måned, så lenge gjeldsordningen varer. Dette trekket inneholder gols livsoppholdssats og andre utgifter namsmannen MENER du har krav på, i hht. gols lover og bestemmelser. Jf. gols § 3-3.Sikring av skyldnerens eiendeler og lønnstrekk Dersom skyldneren har eiendeler som etter § 4-6 skal tjene til dekning for fordringshaverne, skal namsmannen sikre disse eiendelene for fordringshaverne. Sikringen skjer etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-20, og har for skyldnerens adgang til å disponere over eiendelene og i forhold til tredjepersoner samme virkning som utlegg. Namsmannen skal beslutte trekk i lønn og andre ytelser som nevnt i dekningsloven § 2-7 etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 7-21 til 7-24. (Mine uthevinger) Trekkets størrelse. Trekket som namsmannen gjennomfører, skjer i samarbeid med skyldner. Namsmannen gjennomgår de utgifter skyldner hevder skyldner trenger for å kunne gjennomføre gjeldsordningen. Dette vil være, i tillegg til gols livsoppholdssatser for voksne, barn og samvær med barn, samt eventuelle andre utgifter så som boligkostnader, SFO, barnehage, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem og reiseutgifter hjem/samvær/hjem og sykdomsutgifter ved varig sykdom m.m. Din «korrigering» er direkte feil og misvisende, og vil kunne skape forvirring for de som skal søke om gjeldsforhandlinger. Din «korrigering» fremstår, for meg, mer som et «han skal jeg ta» «korrigering». Hadde du tatt deg bryet med å lese gjeldsordningsloven skikkelig, og ikke bare lete etter en eller annen tekst som du kunne «korrigere», mitt svar med, så ville du ha sett, at det er skyldnerens forslag som skal sendes ut. Dette medfører at namsmannen kun kan gi råd og anbefalinger, og med det MENE mye. Råd og anbefalinger er MENINGER. Skal du i fremtiden «korrigere» meg eller noen andre, så ta deg i det minste bryet å med å gjøre deg kjent med både saken og lovverket. Med vennlig hilsen TBergh Godt dette er Gjeldsordning for dummies, slik at vi lærer noe her😊 Anonymkode: 46de5...3ad
Fantorang1 Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 21 minutter siden, TBergh skrev: Dette trekket inneholder gols livsoppholdssats og andre utgifter namsmannen MENER du har krav på, i hht. gols lover og bestemmelser. Kommentar: forholder skyldner seg fullstendig passiv og IKKE fremviser noen dokumentasjon har Namsmann noen tabeller for kostnader de antar skyldner måtte ha; først og fremst husleie og forsørgerbyrde. Husleietabellen er beskjeden; de bruker noen lave leiesatser som virker å være utdaterte, mens forsørger er ca 2000,- pr barn grovt regnet. Dermed settes trekket høyt, normalt skal da en skyldner protestere og fremvise dokumentasjon på at de har høyere utgifter enn Namsmannens anslag (SI bruker samme regnemåte). Skyldner taper da på å ikke ta initiativ til å få det de har krav på å få beholde etter trekk, de refunderer for meget trekk om man er rask på å fremme korrekt krav med tilhørende dokumentasjon (husleie, barnebidrag, osv.). Korrekt trekk er: Livsopphold + Husleie + øvrige godkjente dokumenterte utgifter, resten går til kreditor mens trekk pågår.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 Hei! Jeg jobber i et av de store inkassobyråene og primært med offentlig gjeldsordning. Vi stiller oss i utgangspunktet positivet til skyldner får innvilget offentlig gjeldsordning fordi det vil skje en ordnet fordeling av midlene dine. Det som imidlertid er viktig for oss er at du oppfyller lovens vilkår og formål for å få innvilget gjeldsordning. Kompetansen hos de ulike Namsmyndighetene varierer, der de store distriktene ofte sitter på mer kompetanse. De punktene vi ser ekstra nøye på når vi vurderer et forslag til gjeldsordning er: -Nystiftet gjeld(mer enn 50%) og uredelighet ved låneopptak (eks. feil informasjon på søknad om lån/kort) -Om du er varig ute av stand (10-15 år) - Om du skal ha avsatt midler utover livsopphold og husleie - Alder (under 35år ) - Om du har gjeld det blir krevd full dekning for (eks. straffebøter) ber vi om forlengelse av gjeldsordningsperioden. Det er også mange andre punkter som vurderes, utgangspunktet er at en gjeldsordning ikke skal virke støtende eller svekke alminnelig betalingsmoral. Dersom dere ikke blir enige blir saken sendt til Tingretten, der er det også ulik praksis på hvordan de tolker gjeldsordningsloven, erfaringsmessig blir flere saker anket til Lagmannsretten enn tidligere. Hvis gjelden din er over 2 år og du har et overskudd i din økonomi som ikke vil nedbetale gjelden innen 10-15 år kan du sannsynligvis få åpnet gjeldsforhandlinger. Det blir ikke krever eget forsøk lenger da samtlige kreditorer ikke aksepter slike ordninger, dette vet Namsmannen også! Lykke til! Anonymkode: a255a...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg jobber i et av de store inkassobyråene og primært med offentlig gjeldsordning. Vi stiller oss i utgangspunktet positivet til skyldner får innvilget offentlig gjeldsordning fordi det vil skje en ordnet fordeling av midlene dine. Det som imidlertid er viktig for oss er at du oppfyller lovens vilkår og formål for å få innvilget gjeldsordning. Kompetansen hos de ulike Namsmyndighetene varierer, der de store distriktene ofte sitter på mer kompetanse. De punktene vi ser ekstra nøye på når vi vurderer et forslag til gjeldsordning er: -Nystiftet gjeld(mer enn 50%) og uredelighet ved låneopptak (eks. feil informasjon på søknad om lån/kort) -Om du er varig ute av stand (10-15 år) - Om du skal ha avsatt midler utover livsopphold og husleie - Alder (under 35år ) - Om du har gjeld det blir krevd full dekning for (eks. straffebøter) ber vi om forlengelse av gjeldsordningsperioden. Det er også mange andre punkter som vurderes, utgangspunktet er at en gjeldsordning ikke skal virke støtende eller svekke alminnelig betalingsmoral. Dersom dere ikke blir enige blir saken sendt til Tingretten, der er det også ulik praksis på hvordan de tolker gjeldsordningsloven, erfaringsmessig blir flere saker anket til Lagmannsretten enn tidligere. Hvis gjelden din er over 2 år og du har et overskudd i din økonomi som ikke vil nedbetale gjelden innen 10-15 år kan du sannsynligvis få åpnet gjeldsforhandlinger. Det blir ikke krever eget forsøk lenger da samtlige kreditorer ikke aksepter slike ordninger, dette vet Namsmannen også! Lykke til! Anonymkode: a255a...dcd Hva menes med straffebøter og alder? Jeg er 43 og forbruksgjelden bikker nok 2 millioner i år, siste ca 5 år gammel. Anonymkode: 34629...af1
Fantorang1 Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir ikke krever eget forsøk lenger da samtlige kreditorer ikke aksepter slike ordninger, dette vet Namsmannen også! Anonymkode: a255a...dcd Veldig bra innlegg!! Endelig en fra den "andre siden" som deltar i diskusjonen med en velskrevet post. Jeg hadde heller ingen såkalte egenforsøk annet enn at jeg henviste til en særdeles lite samarbeidsvillig kreditor som verken etterga egne gebyr, ville gi rentefritak eller noen andre lettelser, en av inkassobyråene som bankgruppen driver selv. Også min gjeld var definitivt ikke nystiftet. Tok lang tid før åpning ble tinlgyst, men derfra gikk det raskt. Fikk da gjennom gjeldsordningen på noen uker, det tar ca tre uker å få svar fra kredtiorfellesskapet når det etterspøres ved å tinglyse "åpning av gjeldsforhandlinger", de praktiserer stille aksept på utsendt løsning så man bruker bare tid på de som evt. har innvendinger. Jeg hadde en av store som tre, men de var fornuftige og aksepterte løsning når jeg fikk snakket med dem og fremlagt min faktiske situasjon som ikke fremgikk av masseutsendt skisse til gjeldsordning. Har lest om gjeldsordninger i noen år; første gang jeg ser konkrete tall på kravlisten; 35 år, 50% nystiftet og at tvungen gjeldsordning ikke alltid går på første forsøk. Endret 5. august 2020 av Fantorang1
Fantorang1 Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med straffebøter og alder? Jeg er 43 og forbruksgjelden bikker nok 2 millioner i år, siste ca 5 år gammel. Anonymkode: 34629...af1 De under 35 og de med utestående bøter for erstatning el.l. får ikke bare 5 år men ofte 7, men kan etter loven få maks 10 års gjeldsordning. Normalen er 5 år, har man høy studiegjeld og "god" utdannelse er det sjelden Lånekassen godtar bare 5 års ordning for de under 35 da de har mange gode arbeidsår gjenstående. Du fremstår som en åpnebar kandidat til gjeldsordning gitt at du har normal årsinntekt, med høy forbruksgjeld har du nok også høye renter og betydelige avdrag hver måned å betjene. Det verste med å søke gjeldsordning var å avstå kjøretøy med pant i. Måtte levere tilbake og nøye meg med en såvidt-over-vrakpant bil - selv om gjeldsordning tillater om du trenger bil opptil 1G (ca 100.000,-) om du evner å skaffe en slik bil og får aksept for det i gjeldsordningen. Kun de med et avklart behov får ha bil og det går av Livsoppholdet å betjene bilutgifter.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, Fantorang1 skrev: De under 35 og de med utestående bøter for erstatning el.l. får ikke bare 5 år men ofte 7, men kan etter loven få maks 10 års gjeldsordning. Normalen er 5 år, har man høy studiegjeld og "god" utdannelse er det sjelden Lånekassen godtar bare 5 års ordning for de under 35 da de har mange gode arbeidsår gjenstående. Du fremstår som en åpnebar kandidat til gjeldsordning gitt at du har normal årsinntekt, med høy forbruksgjeld har du nok også høye renter og betydelige avdrag hver måned å betjene. Det verste med å søke gjeldsordning var å avstå kjøretøy med pant i. Måtte levere tilbake og nøye meg med en såvidt-over-vrakpant bil - selv om gjeldsordning tillater om du trenger bil opptil 1G (ca 100.000,-) om du evner å skaffe en slik bil og får aksept for det i gjeldsordningen. Kun de med et avklart behov får ha bil og det går av Livsoppholdet å betjene bilutgifter. Har ikke sertifikat 😅 Men går namnsmann igjennom all konto historikk å? Fikk lottogevinst på 34000 for et år siden.. der blei dessverre kun 4000 brukt på gjeld. Anonymkode: 34629...af1
Fantorang1 Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 Nei, ikke i utgangspunktet, men en gevinst over 10.000,- vil jo fremgå av din ligning. Namsmann har retten i det du søker gjeldsordning til å ettergå dine kontoer som er under norsk jurisdiksjon ved å spørre alle banker om innestående verdier og eventuelle større beløp som overføres eller har blitt overført de siste 24 mnd og må vurderes om de vil sjekke dette nærmere. Du "straffes" forøvrig ikke for tidligere forbruk, mange som er i årevis i en gjeldsskvis vil bruke ubudsjetterte penger på ting de har et etterslep på, reparere noe som ikke virker, tannlege, osv. Det vil ingen normal Namsmann bry seg videre om, summen er uansett for beskjeden til at det utgjør noen forskjell. Verdier over 1G (ca 100.000,-) er der interessen legges; du vil om du søker gjeldsordning måtte avhende slike verdier til fordel for kreditorfellesskap, de du skylder penger. Hvis disse "forsvinner" uten en god forklaring anses det som illojal tilpassing og du vil enten tvinges til å vente med å få søknad behandlet, eller den avvises inntil videre.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, Fantorang1 skrev: Veldig bra innlegg!! Endelig en fra den "andre siden" som deltar i diskusjonen med en velskrevet post. Jeg hadde heller ingen såkalte egenforsøk annet enn at jeg henviste til en særdeles lite samarbeidsvillig kreditor som verken etterga egne gebyr, ville gi rentefritak eller noen andre lettelser, en av inkassobyråene som bankgruppen driver selv. Også min gjeld var definitivt ikke nystiftet. Tok lang tid før åpning ble tinlgyst, men derfra gikk det raskt. Fikk da gjennom gjeldsordningen på noen uker, det tar ca tre uker å få svar fra kredtiorfellesskapet når det etterspøres ved å tinglyse "åpning av gjeldsforhandlinger", de praktiserer stille aksept på utsendt løsning så man bruker bare tid på de som evt. har innvendinger. Jeg hadde en av store som tre, men de var fornuftige og aksepterte løsning når jeg fikk snakket med dem og fremlagt min faktiske situasjon som ikke fremgikk av masseutsendt skisse til gjeldsordning. Har lest om gjeldsordninger i noen år; første gang jeg ser konkrete tall på kravlisten; 35 år, 50% nystiftet og at tvungen gjeldsordning ikke alltid går på første forsøk. Hei igjen! Vurderingene på alder og nystiftet gjeld blir skjønnsmessig vurdert fra sak til sak. Vi setter ikke noen nøyaktige tall på det, men i utgangspunktet blir det stilt spørsmål dersom en svært ung person skal ha gjeldsordning ved f.eks inntektspotensiale. Ved nystiftet gjeld over 50% vil kreditorene også stille spørsmål, gjelden må da ha blitt brukt til f.eks refinansiering dersom det skal være akseptabelt. Dette er imidlertid mine erfaringer med hvordan vi behandlet sakene, rutiner varierer nok fra byrå til byrå. Inkassobyråene har fått mer fokus på gjeldsordninger de siste årene og det er derfor mer kunnskap blant de ansatte. De fleste store har egne advokater som kan anke for dem. Derfor er terskelen for å anke en tingrett kjennelsen lavere enn tidligere. Utifra informasjonen TS oppgir vil det være mulig å få åpnet gjeldsforhandlinger. En såpass liten gevinst vil ikke ha betydning. Namsmannen kan kreve kontoutskrifter, men igjen en så liten gevinst vil ikke ha betydning. Dersom kreditor kommer med innsigelse kan jeg anbefale deg å ringe selv å snakke med saksbehandler istedet for å få namsmannen til å forhandle for deg. Det er mennesker som behandler saken din individuelt og du har dermed større sjanse til å få gjennom en frivillig løsning. Mvh Anonymkode: a255a...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #17 Skrevet 6. august 2020 Finnes det satser for godkjent husleiesats på gjeldsordning? Eller er det individuelt? Bor ganske dyrt i stor by, vanskelig å få leilighet når man ikke er kredittverdig eller har depositumspenger. Hvem mer enn namsmann vet om man er under eller søker gjeldsordning? Arbeidsgiver? Husvert? Fastlegen? Anonymkode: 34629...af1
kahaki Skrevet 6. august 2020 #18 Skrevet 6. august 2020 Jeg har siden april i år (egentlig august 2019, da jeg fikk innvilget økonomisk rådgiver i NAV) forsøkt å forhandle meg frem til løsninger med kreditor. Alt stoppet pga korona, og siden har gjelden forrentet seg en god del. Uansett, jeg kommer nå til å søke gjeldsordning, da jeg etter all denne tid ikke har lykkes med å refinansiere privat. De såkalte bankene som skal "hjelp deg" når du har problemer har visst seg nytteløse på tross av at jeg har stilt med sikkerhet. Man føler seg utrolig alene i slik prosess, økonomisk rådgiver hos NAV var en vits og det er virkelig ingen med kompetanse man kan henvende seg til i det offentlige.
Fantorang1 Skrevet 6. august 2020 #19 Skrevet 6. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finnes det satser for godkjent husleiesats på gjeldsordning? Eller er det individuelt? Bor ganske dyrt i stor by, vanskelig å få leilighet når man ikke er kredittverdig eller har depositumspenger. Hvem mer enn namsmann vet om man er under eller søker gjeldsordning? Arbeidsgiver? Husvert? Fastlegen? Anonymkode: 34629...af1 Det er visst ikke fastsatte takster for husleie, bare at det ikke får være over gjennomsnittet. De skriver i anvendelsen av lovteksten "nøktern standard" skal være normalen. I praksis får en enslig uten barn neppe lov til å besitte hus med 4 soverom. Mens en forsørger med flere barn ikke klarer seg på en hybel. Altså individuell vurdering. Du kan spørre Namsmann under GO om å få lov å holde av despositum, de forlenger da evt. ordningen med noen mnd for å dekke dette "lånet" i praksis. Søknad er fullstendig privat, men bare til den tinglyses, da legges det ut hos Brønnysundregisteret melding om "åpning av gjeldsforhandlinger", noe de færreste gidder å følge med som ikke har en grunn tid det (inkassobyråer og banker). Det er KUN her det ligger offentlige opplysninger som må søkes aktivt opp for å kjenne til at noen har søkt gjeldsordning. Det kan være greit å fortelle arbeidsgiver (lønnsansvarlig) om situasjon, da de må utlevere i tiden gjeldsforhandlinger pågår lønnsopplysninger til Namsmann og under hele perioden egentlig. Fastlege har uansett taushetsplikt; og kan evt forespørres om medisinke attester om det aktuelt for en søker. Husvert er ikke part i saken, annet enn at ved mistanke om juks på leiekontrakt kan de spørre husvert om kopi av leiekontrakt, men jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det. Endret 6. august 2020 av Fantorang1
TBergh Skrevet 6. august 2020 #20 Skrevet 6. august 2020 (endret) Hei. Det blir spurt om: «Finnes det satser for godkjent husleiesats på gjeldsordning? Eller er det individuelt? Bor ganske dyrt i stor by, vanskelig å få leilighet når man ikke er kredittverdig eller har depositumspenger. Hvem mer enn namsmann vet om man er under eller søker gjeldsordning? Arbeidsgiver? Husvert? Fastlegen?» Husleie. Nei. Det er individuelt. Det du påpeker om at du ikke er kredittverdig er det argumentet du skal bruke. Har hatt en sak i Vestfold, hvor skyldner måtte «ta til takke» med det vedkommende fikk tilbud om. Det var en dyr leilighet, men både tingretten og Agder lagmannsrett, skjønte og aksepterte at skyldner måtte ta denne leiligheten, da skyldner ikke var kredittverdig og utleier ikke krevde depositum. Du spørs videre om: «Hvem mer enn namsmann vet om man er under eller søker gjeldsordning? Arbeidsgiver? Husvert? Fastlegen?» Når det blir åpnet for gjeldsforhandlinger, blir det tatt ut lysning i Norsk lysningsblad. Lenke https://norsk.lysingsblad.no/nb Namsmannen kan rykke inn annonse i en lokalavis, hvis namsmannen mener at det er behov for det. Men hvis det er barn i husholdningen, da skal det tas hensyn til det, og en slik annonsering skal da helst ikke rykkes inn. Det er meget sjeldent at namsmannen rykker inn annonse i en lokalavis om dette, nå. Dette skyldtes mer at når gjeldsordningsloven kom i 1992, da kunne man handle på kreditt i mange lokale forretninger og mange hadde «konto» i sine lokale matvareforretninger. Når du har fått en gjeldsordning, er det kun namsmannen som har tilgang til slike opplysninger. Fastlege/arbeidsgiver/husvert. Hvis du skylder penger til en eller flere av disse vil de bli kontaktet av namsmannen. De har som alle andre i Norge anledning til å lese Norsk lysningsblad. Det er meget få vanlige privatpersoner, som har den «hobbyen». Så det er heller meget tvilsomt om de vil lese om at du søker om gjeldsforhandlinger. Kommentarer til kahaki Hei. Du sier: «Jeg har siden april i år (egentlig august 2019, da jeg fikk innvilget økonomisk rådgiver i NAV) forsøkt å forhandle meg frem til løsninger med kreditor. Alt stoppet pga korona, og siden har gjelden forrentet seg en god del. Uansett, jeg kommer nå til å søke gjeldsordning, da jeg etter all denne tid ikke har lykkes med å refinansiere privat. De såkalte bankene som skal "hjelp deg" når du har problemer har visst seg nytteløse på tross av at jeg har stilt med sikkerhet. Man føler seg utrolig alene i slik prosess, økonomisk rådgiver hos NAV var en vits og det er virkelig ingen med kompetanse man kan henvende seg til i det offentlige. Med vennlig hilsen TBergh Endret 8. august 2020 av Kragebein Ryddet for reklame. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå