Gå til innhold

Bør jeg ha dårlig samvittighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble fridd til for kort tid siden, men vi ønsker bryllup allerede om et år, og har derfor så smått begynt planleggingen. Av ulike årsaker ønsker vi å gifte oss i hjembyen til forloveden min, bl.a. av hensyn til fasiliteter, kirke, område, natur... Dette har vi snakket om også før han fridde. Stedet vi vil gifte oss er tre timer unna hjembyen min, men vi vil kunne ordne billig overnatting for gjestene.

Jeg har såvidt antydet dette for min familie. Mine foreldre er forsåvidt støttende, men har pekt på ett problem: mine besteforeldre på snart nitti år. Det er ikke sikkert at de klarer å reise tre timer for å delta i bryllupet, selv med overnatting. Bestemor er forsåvidt sprek nå, men hun fyller 88 senere i år, så man vet jo aldri hvordan det vil være ett år frem i tiden... Bestefar har "forfalt" ganske mye bare det siste året, og har mye vondt. Heller ikke vet man hvordan det vil være om et år. 

Jeg har også tenkt på den ovennevnte problemstillingen, men må innrømme at jeg har slått meg til ro med at de klarer å delta når det er overnatting like i nærheten av der festen holdes. Mamma sier at det blir feil å endre på planene vi har sett for oss på grunn av dem, fordi vi ikke vet om de lever, eller om de i de hele tatt er i stand til å delta enten her eller der. 

 

Mitt andre sett med besteforeldre (som bare er i begynnelsen av 70-årene) syntes å være skuffet og mente jeg burde være patriot...

 

Bør jeg ha dårlig samvittighet for at jeg vil gifte meg et annet sted enn hjemstedet? Tenker da særlig på hensynet til mine besteforeldre på snart 90 år..

Anonymkode: 69431...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. 

Altså, jeg skjønner at denne kan være sårt for besteforeldre, men tenk på alle de som bor enda lengre unna. Husk at den du skal gifte deg meg også har slike ting å hensynta. 

Jeg er enig med moren din her. Det er din dag, og det tror jeg alle besteforeldre også skjønner. De ønsker deg bare godt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke gjøre alle til lags uansett. Du aner jo ikke hvordan helsen til dine besteforeldre er om ett år, den kan være likedan, verre eller i verste fall er de gått bort. 

Anonymkode: 475ec...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke gjøre alle til lags nei. Dere kan tilpasse så godt dere kan, sørge for at de har et rom nærme festlokalet osv, men man kan ikke ta høyde for absolutt alt. 

Hvor du skal gifte deg har da lite å si for resten av livet og ekteskapet også. At de reagerer på hvor syns jeg er ganske snodig :)

Anonymkode: 9bdfd...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

(...) Mitt andre sett med besteforeldre (som bare er i begynnelsen av 70-årene) syntes å være skuffet og mente jeg burde være patriot...

---

Av ulike årsaker ønsker vi å gifte oss i hjembyen til forloveden min, bl.a. av hensyn til fasiliteter, kirke, område, natur... Dette har vi snakket om også før han fridde. Stedet vi vil gifte oss er tre timer unna hjembyen min, men vi vil kunne ordne billig overnatting for gjestene. (...)

Bør jeg ha dårlig samvittighet for at jeg vil gifte meg et annet sted enn hjemstedet? Tenker da særlig på hensynet til mine besteforeldre på snart 90 år..

Anonymkode: 69431...4cb

I) Patriot?? I bokstavelig forstand? 

II) Mellom linjene høres det ut som om du føler du bør gifte deg i hjembyen din av flere grunner foruten hensynet til besteforeldrene? Du legger ut med liksom å "forsvare" hvorfor dere har valgt hjembyen til forloveden din, som om det var et mindre naturlig valg enn din hjemby. (Skjønner ikke hvorfor, i så fall). Og du skriver du tenker særlig på hensynet til besteforeldre (i motsetning til 'utelukkende'), som om det ligger mer bak? Det er mulig jeg tar helt feil, men du kan kanskje utdype? 

Anonymkode: 5c461...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke planlegge bryllup utifra besteforeldre på din side. Og hvis dere hadde giftet dere i din hjemby hadde jo denne problemstillingen falt på forloveden din. 

Anonymkode: 8af00...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, altså, det må de da forstå.. 

Søsteren min døpte begge ungene sine der samboeren er fra, selv om det betød at ingen av oldeforeldrene på vår side kunne være med. Ingen som reagerte på det i det hele tatt. 

Anonymkode: 0d3f8...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...