Gå til innhold

Atal og kulten.


Jerry Lee

Anbefalte innlegg

Bruker atal, ful og lumpen! Riktig nok kun med familien (samboer og venner aner ikke hva det betyr), men likevel. For oss betyr atal kranglevoren, uregjerlig, frekk, vanskelig.. Gjerne alle fire på én gang. Ful betyr ondskapsfull og slu, og lumpen betyr ugrei.

Å spise noen andres godteri uten lov, ikke la andre være med på leken eller ta det siste pizzastykket uten å høre om andre også vil ha er lumpent gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Jerry Lee skrev:

:skratte:   ...ikke sant?

...men noen KAN  faktisk se atale og udregelige ut, men da er det personlighet som gjør det og ikke selve fysisk utseende.

Oyes. :fnise: 

Ja, enten det, eller om de er ustelte og har lurvete fremtoning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FrankDrebin skrev:

Oyes. :fnise: 

Ja, enten det, eller om de er ustelte og har lurvete fremtoning. 

Njaa....syns ikke det passer likevel.  Men forståelsen av ord og uttrykk er som sagt hva man har lært og er vant med.

Lurvete er beskrivende nok, og nok et artig ord.   ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Her var det mange artige glemte ord, ufyselig og lumpen bruker jeg. Kulten har jeg ikke hørt. Og for meg betyr atal fæl, altså en fæl person.

 

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og syns at under alle disse beskrivelsene av person(lighet) ligger det en bevissthet om å oppføre seg slik.  Det er ikke tilfeldig, men en bestemt handling og oppførsel. Og/eller rett og slett personlighetstrekk.

 

Og nok en gang har disse beskrivelsene intet med utseende å gjøre!

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Jerry Lee skrev:

Njaa....syns ikke det passer likevel.  Men forståelsen av ord og uttrykk er som sagt hva man har lært og er vant med.

Lurvete er beskrivende nok, og nok et artig ord.   ☺

Ja, kommer litt an på hva man er vant til osv. :)

Ikke sant, jeg har sans for det ordet. xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, August 04, 2020 den 15.23, FrankDrebin skrev:

Ja, kommer litt an på hva man er vant til osv. :)

Ikke sant, jeg har sans for det ordet. xD 

Men lurvete kan man være uten å ha alle disse andre beskrivelsene på seg. For lurvete går på utseendet dessverre.

 

Andre litt glemte gøyale ord kan være UGGEN,  UTSPJÅKET og RASSTAPP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Men lurvete kan man være uten å ha alle disse andre beskrivelsene på seg. For lurvete går på utseendet dessverre.

 

Andre litt glemte gøyale ord kan være UGGEN,  UTSPJÅKET og RASSTAPP.

Ah, ok, jeg forbinder lurvete mer med f.eks. å være ubarbert, ha ustelt hår, gå i klær som har sett bedre dager og skulle vært vasket for flere uker siden, var ikke klar over at det også gikk på selve utseendet. 

Hehe, de er også morsomme, rasstapp husker jeg var en god gjenganger på ungdomsskolen. xD 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Ah, ok, jeg forbinder lurvete mer med f.eks. å være ubarbert, ha ustelt hår, gå i klær som har sett bedre dager og skulle vært vasket for flere uker siden, var ikke klar over at det også gikk på selve utseendet. 

Hehe, de er også morsomme, rasstapp husker jeg var en god gjenganger på ungdomsskolen. xD 

 

Ja, var det jeg mente.  Lurvete går på utseende.   

JA, rasstapp er gøy.   Så en selvbeskrivende ting.   Og likestilt med drittsekk.  Og selvom rasstapp er en fysisk ting går det og på oppførsel slik drittsekk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ja, var det jeg mente.  Lurvete går på utseende.   

JA, rasstapp er gøy.   Så en selvbeskrivende ting.   Og likestilt med drittsekk.  Og selvom rasstapp er en fysisk ting går det og på oppførsel slik drittsekk gjør det.

Ah, da misforsto jeg litt, trodde det hadde med ansiktet å gjøre. :)

Absolutt, synes det er et dekkende ord for dårlig oppførsel. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige ord der jeg kommer fra.  Eller vi har mer o-lyd i kulten, så det blir "kolten"  liksom. Men samme betydning og sånn :)  liker sånne gamle ord og uttrykk jeg  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker gamle ord og uttrykk jeg og. Er en gammel sjel, tror jeg :fnise: Bruker både kulten, lusen, atal, slabbedask, slubbert, kjeltring, grobian, uggen, utspjåket, rasstapp, knehøne, nesevis, ablegøyer og mange andre gamle ord stadig vekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...