Gå til innhold

Atal og kulten.

Jerry Lee

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Så lumpent å si noe sånt! :fy_fy:

Pokker så kulten...og, eh...døll du er.    😡

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Pokker så kulten...og, eh...døll du er.    😡

Jeg vet, det har nettopp blitt "in" igjen. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Jeg vet, det har nettopp blitt "in" igjen. ;)

Så døllt og ufyselig....på grensen til atalt og udregelig....    😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endra HI litt.   Og lurer fortsatt på om dere der ute bruker disse ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jerry Lee skrev:

Så døllt og ufyselig....på grensen til atalt og udregelig....    😉

Ikke sant? ;)

Ufyselig hører jeg ofte fortsatt, og bruker det en del selv, men jeg må innrømme med skammen i blikket at udregelig er nytt for meg. :rodme:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrankDrebin skrev:

Ikke sant? ;)

Ufyselig hører jeg ofte fortsatt, og bruker det en del selv, men jeg må innrømme med skammen i blikket at udregelig er nytt for meg. :rodme:

For meg er udregelig mye sterkere en ufyselig.  Er man udregelig er man VIRKELIG atal.     :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker både atal og kulten. Syns det er kule ord. Kulten har jeg fra Donald, tror jeg. Grobian og slabbedask er også morsomme ord.

Endret av jukkapalme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

For meg er udregelig mye sterkere en ufyselig.  Er man udregelig er man VIRKELIG atal.     :fnise:

Skjønner, det topper lista, så å si? :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innful er litt i samme gate. Det er vel heller ikke så mye i bruk nå? Kanskje folk har blitt snillere?

Kulten har jeg mest lest, det er litt for vestkant i forhold til min oppvekst, mens atal var i vanlig bruk da jeg var ung.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Skjønner, det topper lista, så å si? :ler: 

Slik jeg oppfatter og bruker udregelig sidestilles det med motbydelig.  Fortsatt på oppførsel, ikke f. eks. utseende.

Utseende har ingenting med alle disse ordene nevnt i tråden å gjøre.  Det går på oppførsel og av og til personlighet.   ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, T-Rex skrev:

Innful er litt i samme gate. Det er vel heller ikke så mye i bruk nå? Kanskje folk har blitt snillere?

Kulten har jeg mest lest, det er litt for vestkant i forhold til min oppvekst, mens atal var i vanlig bruk da jeg var ung.

Ja, men for meg betyr innful mer sleipt og ondskapsfullt utspekulert.  Men,  ja...også et ord som ikke bør glemmes.

ps.   Ja...tror også som sagt at mange ord er steds/dialektavhengige og/eller baserte.

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Slik jeg oppfatter og bruker udregelig sidestilles det med motbydelig.  Fortsatt på oppførsel, ikke f. eks. utseende.

Utseende har ingenting med alle disse ordene nevnt i tråden å gjøre.  Det går på oppførsel og av og til personlighet.   ☺

Nettopp, tenkte meg det. Jeg har fortsatt tilgode å høre at noen har et lumpent utseende. :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Nettopp, tenkte meg det. Jeg har fortsatt tilgode å høre at noen har et lumpent utseende. :P 

:skratte:   ...ikke sant?

...men noen KAN  faktisk se atale og udregelige ut, men da er det personlighet som gjør det og ikke selve fysisk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Bruker ordet usæl, med tjukk l. Men kan vel være det samme som ussel. Atal bruker jeg lite, men når det brukes så brukes det om irriterende og slitsomme folk.

Kulten og ugredelig bruker jeg nok ikke. 

Endret av Daryl Dixon
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ordet "atal" fra Østlandet i betydningen slem. 

Kulten betyr vel også slem? Tror aldri jeg har hørt det, men sett det skriftlig i Donald for noen tiår siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, T-Rex skrev:

"Innful" har jeg hørt mange ganger. Det betyr vel rett og slett å være "Slem inni seg". Kald ondskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker atal mye fremdeles. Skal aldri legge av meg det ordet! 😂 Men i mitt hode er det ikke et kraftuttrykk, og jeg bruker det feks. mye i omtale av ungene mine. Hvis de er atale betyr det mye sutring, klaging og at de er giddalause. Jeg bruker også ful og innful en del. Heller ikke disse er noe voldsomme kraftuttrykk, og passer godt på yngstemannen min som kan finne på mye tøys og komme ut fullstendig uskyldig. Da er hun ful. Siden hun driver mye og ofte med fanteri, er hun innful. Kulten og lumpen har jeg hørt gjennom oppveksten, men aldri brukt selv. Hersens er også et uttrykk jeg bruker en del. 😄  

Anonymkode: fed2a...d8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Atal er for meg fæl og ekkelt/ekkel. Lumpen og kulten er det samme omtrent, slem eller ugrei. Bruker få av de ordene lenger dessverre.

Anonymkode: ed5fe...b13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig å se hva dere legger i de ulike ordene.   😀

Det varierer endel.   

Men bruker dere disse ordene?  Til daglig? Av og til? Eller aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...