Gå til innhold

Spleis.no. Sett noen rare eller unødvendige spleis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har sett ei som lager ufattelige unødvendige spleiser, først var det å betale depositum på en leilighet hun ville ha, så var det hjelp til å betale regningene hennes etterfulgt av hjelp til penger til mat så var det hjelp til å få lappen... Hva blir det neste..? Hjelp, jeg er tom for bensin..?🤣

Anonymkode: eccd0...885

Jeg har akkurat sett ei som totalt har laget 8 spleis til seg selv. 

  • Hjelp til (hundenavn) Til å betale egenandel på operasjon.  6467,- av 12.000,-
  • (hundenavn) trenger operasjon. 0,- av 6000,-
  • Hund. Skal kjøpe valp. Har et ønske om å få valp har en hund fra før men er ufør så ikke råd til valp. 5,- av 18.000,-
  • Hjelp til mat og regninger. 0,- av 6000,-
  • En bestevenn. (ny hund etter at forrige døde) 0,-  av 15.000,-
  • Hjelp til mat. 2094,- av 3000,-
  • Drømmen om førerkort og bil. (Her har hun nylig fått barn) 0,- av 45.000,-
  • Toget for å møte ungen min. (barnet er i beredskapshjem) 200,- av 2000,-

Dette er igrunnen bare trist situasjon. Men det er tydelig ei som sliter med å håndtere penger, samt ha ansvar for dyr og barn. 

Anonymkode: a0efb...b1d

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan skje mye i et liv. Kanskje de hadde god råd og livet på stell da de skaffet seg dyr. 

Anonymkode: 28be3...c2c

Det er bare så flaut. Min hund måtte nylig ha veterinærbehandling for nesten 100.000,- og det kunne ikke falt meg inn i fylla engang å opprette spleis. Og jeg har på ingen måte god råd. Men jeg har forsikring og buffer spesifikt for en sånn situasjon. Det må man faktisk ha hvis man skaffer seg dyr.

Anonymkode: e1ef7...b84

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner opprettet spleis for å dra på ferie. Fremstilte seg selv som stakkarslig alenemor og fikk inn flere tusen og dro avgående på ferie. Hun unnlot å skrive at det var hennes tredje utenlandsferie det året… Svindel, svindel og svindel!! 

Anonymkode: 8a7a3...b02

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettshjelp og lignende til aggressive bikkjer som har bitt noen. 

Anonymkode: 0dd4d...c14

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte på spleis til Simen som var forsvunnet. Han ble funnet død og de tilbyr å sende tilbake, men jeg syns han fortjener en fin begravelse. Vi er fra samme område, men er i ulik alder. 

Anonymkode: 8d501...411

  • Liker 3
  • Hjerte 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også ei som ønsker hjelp til å kjøpe leilighet. Målet hennes er 1.900.000,- Hun har fått 100,-

Litt optimistisk å tro at andre skal finansiere hennes kjøp av leilighet. Ufør-kortet blir selvsagt brukt her. 

Anonymkode: a0efb...b1d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 14.35):

Syns det er mange spleiser til begravelse. Greit nok at man ikke har råd til den største begravelsen, men man får støtte fra NAV på nesten 30.000 og man trenger da virkelig ikke 100.000 til en grei begravelse!
Da min far døde i vinter så kostet hele begravelsen 45.000 og av dette fikk vi da dekket rundt 26.000 fra NAV, resten delte vi på. 
Så når jeg ser at folk har satt opp Spleis der de ber om 100.000 til begravelse så lurer jeg litt på om de virkelig trenger den gullbelagte kisten.....

Anonymkode: 51f88...4b0

Jeg kan forstå de som ber om penger til begravelse. Min mor døde i fjor. Om man valgte en helt enkel begravelse uten noe fancy så ble prisen på 70.000kr. Nå var vi i en posisjon hvor vi ikke trengte å tenke på penger, men jeg kan forstå at ikke alle er i den posisjonen

Det er DYRT å begrave folk i Norge 

Jeg støttet også spleisen til en bekjent som mistet barnet sitt 1 uke før fødsel

Anonymkode: 82a15...9e4

  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spleis, men en bønn fra en alenemor til tvillinger (3 år) og ufør. En tårevåt historie  på en Mammagruppe på facebook om hvor vanskelig ting var blitt og om hvordan hun skulle få til julefeiringen. Jeg vippset en liten sum. Etterpå gikk jeg på profilen hennes.. Da jeg så at det var både falske øyenvipper, negler og lip fillers så ble jeg irritert. Og dette var nylig (nytt profilbilde). Jeg ble skuffet og følte meg lurt. Di pengene hun brukte på seg selv der hadde vært gaver til barne og mer til. 

Anonymkode: 8f892...de7

  • Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 23.03):

Dekket 30 000 kr? Da fikk dere fra nav da antar jeg. Det kommer an på inntekten til avdøde. Det er langt fra alke som får.

Anonymkode: 4c1a6...9e7

Nettop, min svigerfar var minstepensjonist vi fikk dekket svært lite

Anonymkode: 77294...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 10.21):

Jeg har akkurat sett ei som totalt har laget 8 spleis til seg selv. 

  • Hjelp til (hundenavn) Til å betale egenandel på operasjon.  6467,- av 12.000,-
  • (hundenavn) trenger operasjon. 0,- av 6000,-
  • Hund. Skal kjøpe valp. Har et ønske om å få valp har en hund fra før men er ufør så ikke råd til valp. 5,- av 18.000,-
  • Hjelp til mat og regninger. 0,- av 6000,-
  • En bestevenn. (ny hund etter at forrige døde) 0,-  av 15.000,-
  • Hjelp til mat. 2094,- av 3000,-
  • Drømmen om førerkort og bil. (Her har hun nylig fått barn) 0,- av 45.000,-
  • Toget for å møte ungen min. (barnet er i beredskapshjem) 200,- av 2000,-

Dette er igrunnen bare trist situasjon. Men det er tydelig ei som sliter med å håndtere penger, samt ha ansvar for dyr og barn. 

Anonymkode: a0efb...b1d

Om barnet er i beredskapshjem sp får de dekket kostnadene til samvær

Anonymkode: 77294...5b1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nettop, min svigerfar var minstepensjonist vi fikk dekket svært lite

Anonymkode: 77294...5b1

Så enig. Å dø koster ikke noe, men begravelse er dyrt, selv om man gjør det så enkelt som mulig. Og gravferdstøtte fra Nav dekker fint lite

Da farmor døde så kom alt i alt på rundt 100 000kr (hun hadde ikke eiendom da hun bodde på sykehjem de siste 10 årene; hun var ikke minstepensjonist pga hun måtte begynne å jobbe tidlig (hun var 98 år da hun døde, så da hun var småbarnsmor så var der vanlig å være hjemmeværende) pga hun ble tidlig enke. Men; det koster å bo på sykehjem da kommunen trekker mye fra pensjonen (75% tror jeg, mulig mere) så man får ikke akkurat lagt seg opp ei formue bor man lenge på sykehjem før man dør. Men til farmor så tok barna hennes å betalte for begravelsen av arven. Bare en gravstein koster 10 000+ 

Ikke ofte jeg gir penger på spleis, men jeg ga til et ungt par som hadde mistet babyen sin og hadde opprette spleis for å få kjøpt gravstøtte til babyen sin.

Kommer ikke på en eksakt teit spleis, men alle spleisene før jul der de spesifiserer ønsker om dyre gaver til barna sine, ofte dyrere enn hva jeg selv gir egne barn, blir jeg helt oppgitt over. Har man så dårlig råd så kjøper man ikke Parajumper eller den nyeste utgaven av iPhone eller PlayStation.

Eller de som ikke forsikrer dyrene sine i det hele tatt. Jeg har mere forståelse for de som har forsikring, men operasjonen blir mye dyrere enn hva forsikringen dekker

Jeg så en spleis der en kjent blogger/influencer var på ferie med søsteren sin og druknet, De hadde reist uten reiseforsikring, og å dø i et annet land og få kroppen fraktet hjem er definitivt ikke billig. Tror de fikk inn over 400 000 på spleisen, men om det dekket obduksjon, oppbevaring av den døde, frakt hjem (tror liket må fraktes i fly i spesialkiste for at det ikke skal lukte mtp at kroppen begynner å gå i forråtnelse) og begravelse vet jeg ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheik skrev (På 2.8.2020 den 0.05):

Noen som trengte hjelp til å aktivisere barnet sitt. De fleste har råd til å gå en tur i parken, lekeplass, bibliotek, tur i skogen for å se på insektet, tresorter, dra på telttur osv. Man trenger ikke kjøpe dyrt utstyr for at et barn skal være aktivt.

Og hvis det gjelder idrettsaktiviteter kan man kontakte idrettsrådet i kommunen man bor. De hjelper til med utstyr og kontingenter etc til idretten det gjelder 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (På 22.4.2023 den 11.28):

Mulig det er samme person, og jeg støtta spleisen. Det ble dyrere enn forsikringen dekket, og hesten ble frisk igjen. Som tok litt tid, men...

Ja, elsker hester selv og visste at personen var /er seriøs. 

Jepp. Ikke uvanlig at det blir dyrere ja. Hunden min måtte opereres i januar og det kom på 63 000,- Så nå krysser jeg fingrene for at det ikke skjer noe mer før neste år. 

Anonymkode: a068e...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marvels skrev (56 minutter siden):

Og hvis det gjelder idrettsaktiviteter kan man kontakte idrettsrådet i kommunen man bor. De hjelper til med utstyr og kontingenter etc til idretten det gjelder 🙂

Den gang var det ikke snakk om idrettsaktiviteter, men ting som akebrett, sykkel, tegnesaker og lignende. Ting som akebrett, ski og sykkel ser jeg legges ut gratis støtt og vekk på diverse facebook-sider. Tegnesaker koster ikke all verden (med mindre man skal ha tykke skisseark, kullblyanter og typ Posca-penner, noe barn ikke trenger i den alderen) ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2023 at 2:36 AM, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvordan du har fått til en så billig begravelse🙈 Begravde min mor nylig, 16000kr i transport, 5000 for kirke (dette var billigere enn å ha begravelsen i kommunen hennes for så å frakte), 17450 kr for å slipe om stein (familiegrav så sparte inn på å ikke måtte ha ny stein og plass), 7000kr for kremasjon ++++ alt annet. Selve seremonien var av det enkle slaget, og stønad fra nav på ca 27000kr tror jeg. Likevel sitter vi igjen med en regning på 60-70 000kr😣 Skjønner fryktelig godt at noen trenger å opprette spleis på akkurat det, jeg hadde måtte ta opp forbrukslån hadde det ikke vært for at far stiller sterkt med økonomiske midler. Er heller ingen verdi i boet så da blir det kun utgifter..

Anonymkode: 3f617...a00

Vi begravde vår mor nylig også og vi fikk det billigere enn deg. Det var ikke som om vi skulle gjøre det billigst mulig, men..

17 000 for det vanlige. Det inkluderte kiste, salmer, program i kirken, organist, oppsett fra begravelsesbyrået ( lys og blomster),kistenedsenkelse, alt hva begravelsesbyrået gjør.

Begravelsesbyrået var fantastisk forresten, vi var der flere ganger og de tok oss så godt imot!

Siden mor ikke var i Statskirken måtte vi betale prest, 3000.

Anonymkode: 6d261...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. Ikke uvanlig at det blir dyrere ja. Hunden min måtte opereres i januar og det kom på 63 000,- Så nå krysser jeg fingrene for at det ikke skjer noe mer før neste år. 

Anonymkode: a068e...2b1

Har du hovedforfall i januar da? For det er ved hovedforfall man får en ny "pott", ikke ved årsskiftet.

Anonymkode: e1ef7...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (2 timer siden):

Så enig. Å dø koster ikke noe, men begravelse er dyrt, selv om man gjør det så enkelt som mulig. Og gravferdstøtte fra Nav dekker fint lite

Da farmor døde så kom alt i alt på rundt 100 000kr (hun hadde ikke eiendom da hun bodde på sykehjem de siste 10 årene; hun var ikke minstepensjonist pga hun måtte begynne å jobbe tidlig (hun var 98 år da hun døde, så da hun var småbarnsmor så var der vanlig å være hjemmeværende) pga hun ble tidlig enke. Men; det koster å bo på sykehjem da kommunen trekker mye fra pensjonen (75% tror jeg, mulig mere) så man får ikke akkurat lagt seg opp ei formue bor man lenge på sykehjem før man dør. Men til farmor så tok barna hennes å betalte for begravelsen av arven. Bare en gravstein koster 10 000+ 

Ikke ofte jeg gir penger på spleis, men jeg ga til et ungt par som hadde mistet babyen sin og hadde opprette spleis for å få kjøpt gravstøtte til babyen sin.

Kommer ikke på en eksakt teit spleis, men alle spleisene før jul der de spesifiserer ønsker om dyre gaver til barna sine, ofte dyrere enn hva jeg selv gir egne barn, blir jeg helt oppgitt over. Har man så dårlig råd så kjøper man ikke Parajumper eller den nyeste utgaven av iPhone eller PlayStation.

Eller de som ikke forsikrer dyrene sine i det hele tatt. Jeg har mere forståelse for de som har forsikring, men operasjonen blir mye dyrere enn hva forsikringen dekker

Jeg så en spleis der en kjent blogger/influencer var på ferie med søsteren sin og druknet, De hadde reist uten reiseforsikring, og å dø i et annet land og få kroppen fraktet hjem er definitivt ikke billig. Tror de fikk inn over 400 000 på spleisen, men om det dekket obduksjon, oppbevaring av den døde, frakt hjem (tror liket må fraktes i fly i spesialkiste for at det ikke skal lukte mtp at kroppen begynner å gå i forråtnelse) og begravelse vet jeg ikke

Ja, tror kropper må fraktes i blykiste på fly slik at det skal være lukt- og lekkasjesikkert. Det er ganske mye papirarbeid involvert også. Det koster FLESK. Moralen er: Ha alltid reiseforsikring! Eller velge kremering i landet man dør i….

 

Hun med jule- og sommerinnsamlinger er jo frekkere enn flatlusa! Hadde vært så flau hvis det var meg.

Anonymkode: 2fece...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi mistet barnet vårt midt i pandemien, så begravelsen ble en ganske stusselig affære. Det fikk nesten ikke komme noen i kirken, så program kostet lite. Ikke kunne vi ha samvær etterpå heller. Vi valgte en av de billigste kistene og fikk støtte til transport, fordi han måtte obduseres. Likevel kom hele greia på nesten 40 000, inkludert gravstein.

Det var ikke noe problem for oss, i tillegg var han forsikret, så det dekket begravelsen og vel så det. Men begravelse ER dyrt, selv om man ikke velger kiste og blomster på øverste hylle... Hadde det ikke vært pandemi måtte vi tatt høyde for at kirken ble smekkfull. I tillegg hadde vi følt på at vi måtte arrangere noe etterpå, det var jo tross alt en hel haug med unger som hadde behov for å ta farvel. Mange av dem hadde aldri vært i begravelse før. Da hadde vi nok fort svidd av 100 000. Ikke fordi vi foreldrene nødvendigvis måtte ha en råflott begravelse, men fordi vi føler et ansvar for de som ønsket å si farvel. Så at folk søker om støtte til begravelse skjønner jeg godt!

Anonymkode: f2774...507

Kondolerer 💛

Ja begravelse er ekstremt dyrt. Jeg er selv alvorlig syk, og fremtiden er litt svevende. Jeg har sagt til nærmeste at de kan bruke av mine sparepenger på begravelsen, og at de bare kan velge billigst mulig, det går helt fint for meg. Jeg er ikke forsikret, men familien har økonomi til begravelse, og jeg har selv mer enn nok på konto til det. 
 

I mangel på bedre ord så er det litt trist at det skal være så kostbart, og det er mye å ta innover seg og vurdere, og så velge på kort tid for mange, særlig om noen dør mer akutt og uventet. Folk skal jo helst «i jorden» innen 8 dager. 

Anonymkode: 529bb...8c2

  • Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spleis til den bikkja som satt fast på ei fjellhylle var drøyt. Ikke fordi det ikke var en god sak, for bikkja kunne strengt tatt ikke stå der og dø, men spleisen ble opprettet uten å sjekke om eieren hadde økonomi til å få ned sin egen hund. Og da bikkja var nede var det plutselig spleis til karene som fikk den ned. De hadde heller ikke bedt om noe. Hvor blir det av denne givergleden når det kommer til dyr som virkelig trenger det? Diverse katteorganisasjoner osv, som driver for knapper og glansbilder fordi folk ikke klarer å kastrere og merke kattene sine. De drukner i katter som holder på å fryse i hjel...

Anonymkode: f2774...507

  • Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...