Gå til innhold

Spleis.no. Sett noen rare eller unødvendige spleis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er generelt skeptisk til sånt. Da min ex sjef hadde samme navn som en kjendis riking, han ble forvekslet med. Og så alle de dårlige forsøk på å få penger på. Jeg har gitt et par ganger og delt, der jeg kjenner folk og historien til de som faktisk trenger det. Begge skulle ha til stamcelle behandling pga MS, som jeg visste de hadde.

 

Anonymkode: 0bffe...225

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde selv ikke spleiset til hundens veterinær utgifter, folk burde ikke skaffe seg dyr om de ikke har råd til disse utgiftene, alle dyr må en gang til veterinær, og det er ikke fremmedes jobb og være med og støtte dette, ja dem som vil kan, men finnes mye andre bedre ting å gi pengene til en operasjon til hund som koster over 10000 lappen og mer

Anonymkode: 354aa...bc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde selv ikke spleiset til hundens veterinær utgifter, folk burde ikke skaffe seg dyr om de ikke har råd til disse utgiftene, alle dyr må en gang til veterinær, og det er ikke fremmedes jobb og være med og støtte dette, ja dem som vil kan, men finnes mye andre bedre ting å gi pengene til en operasjon til hund som koster over 10000 lappen og mer

Anonymkode: 354aa...bc6

Selvfølgelig, men veldig mange hunder kan leve hele livene sine og aldri overstige en veterinærregning på 5000 kr, men har du skikkelig uflaks og hunden din blir angrepet uten eier i nærheten kan du plutselig sitte med regninger på 100-300.000 kr på hundene dine. Folk flest har ikke midler til å bruke sånne beløp på veterinær. Samtidig får man ikke avlive hundene sine fordi de er blitt skambitt, det kan være omfattende uten å være dødelig eller rimelig grunn til å avlive. Påkjørsler er jo også noe som ofte ender med å koste enormt mye. En kompis endte med en sluttsum på 350.000 kr hvor hunden ble påkjørt inne på deres eiendom, fører stakk av og det som først så ut til å være noenlunde greit å fikse (han betalte 35.000 kr for første inngrepet), viste seg å være komplisert, men litt etter litt. Når stopper du, om du først har hatt 3 operasjoner og hunden nå er rehabilitert og ok liksom? 

Bare mener at det finnes mange scenarioer som er uvanlige, som er vanskelig å ta høyde for, men også slike forekommer. Vil du si at man ikke har råd til hund, bare fordi man ikke tilfeldigvis hadde slike summer å legge ut for det som bare er ekstrem uflaks?

Anonymkode: 762b4...1db

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med folk har oppfattet det om de har lest det de skriver, men det er tydelig at jeg bare ikke klarer å se problemet med at folk legger ut en Spleis folk selv velger om de vil støtte. Noen har gode grunner, andre har dårlige. Men, hva er problemet liksom? Hva mer vil dere som kommenterer at det er dumt/idiotisk/feks at folk ikke har råd til hund om de ikke har råd til å betale veterinærutgifter uansett hvor høye de måtte bli frem til? Vil dere at Spleis skal sperre folk fra å be om penger til hundegreier liksom? Eller? Er det ikke ok at folk selv velger hva de ønsker å støtte? Eller vil dere at folk skal nektes å bruke en hundrings på en hundeoperasjon, eller bursdagskake om så er, hvis de selv vil det? Lurer oppriktig!

Anonymkode: 762b4...1db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en influencer opprettet spleis for å operere hunden sin...som samtidig har et forbruk av en annen verden...Hell no om jeg støtter en sånn spleis 😡

Anonymkode: 5f57b...a91

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er en spleis som blir delt i diverse strikkegrupper på Facebook nå der ei kvinne med barn har fått kreft og det samles inn penger til alternativ behandling da hun har uhelbredelig kreft (tror det var tarmkreft). Tror denne kvinnen også er alenemor

Vil bare gi en heads up om at det er ikke meg, mtp at jeg skrev at jeg kunne fått behandling hadde jeg bodd i et annet land, alternativ reise til et annet land og betale selv. Men det ville ikke vært alternativ behandling, men et behandlingsregime på et sykehus, godkjent behandling om jeg kan kalle det for det.

Selv så er jeg skeptiske til disse alternative behandlingene som koster i bøtter og spann uten garanti for at de vil hjelpe. Faren til barndomsvenninnen min fikk aggressiv hjernekreft, og den var uhelbredelig. I stedet for å få livsforlengende og smertelindring og bruke den siste tiden på barn, kone og familie så reiste han til Russland for å få planteinjeksoner. Belånte gården opp til pipen og brukte sine siste krefter og år å reise frem og tilbake. Han døde jo, og kona satt igjen med 2 barn og et hus som var så belånt at hun måtte selge gården, som hadde vært i familiens eie i lang, lang tid og sønnen var for ung til å benytte odelsretten sin.

Det er så sjukt mye av dette! Jeg hadde en kompis som alltid har vært litt alternativ, og, da jeg ble syk så tok han helt av og sendte meg meldinger med linker til alt mulig fra fjern-healing og plantebasert behandling. Det burde seriøst vært straffbart å utnytte syke, desperate mennesker og ruinere de økonomisk ved å gi de håp om å bli frisk. 

  • Liker 7
  • Hjerte 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis til kreftbehandling og jeg støttet spleisen selv, men fikk en litt vond smak i munnen når det visste seg at både vedkommende og foreldene var på formuetoppen 

Anonymkode: e575a...ef1

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2023 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

Når en influencer opprettet spleis for å operere hunden sin...som samtidig har et forbruk av en annen verden...Hell no om jeg støtter en sånn spleis 😡

Anonymkode: 5f57b...a91

Hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

Å droppe innboforsikring på grunn av dårlig økonomi må være prakteksempelet på å pisse i buksen for å holde varmen

Anonymkode: 3aa43...78f

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

Så dårlig økonomi er det ingen som har. Innboforsikring koster ikke mange kronene pr år og fordelt på 12 mnd avtalegiro så blir det en symbolsk kostnad. 

Anonymkode: 48f71...348

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbrann er det dummeste å lyve om for de kommer alltid i media så det er lett å finne ut om det brant, hvor det brant og hvem som var involvert.

Anonymkode: f3d5e...f73

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker for en 10 år siden,så var det mange sånne "Gi meg penger fordi jeg trenger de" laget av 16-17 åringer. De fikk gjerne fra 0-50kr.. Men det var mange av de. Ryktet ville ha det til at en hadde fått inn 100k på den måten,derfor skulle "alle" prøve. Tror ikke det var så god kontroll på det i starten.

Endret av Fant80
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest mye av tråden, og noen rare spleiser er det jo, men jeg ser at jeg har et litt annet syn på Spleis.no enn de fleste har.

Jeg oppfatter denne siden mer som et organisatorisk hjelpemiddel for en spleis mellom familie og venner/lokalsamfunn mer enn en tiggeside (selv om noen få bruker den til det også)

Jeg så blant annet et korps som hadde laget en spleis fordi en stromme hadde blitt stjålet like før 17.mai.  Den spleisen ble helt sikkert opprettet for at det skulle være lett for lokalsamfunnet å gi et bidrag, ikke for å tigge om et bidrag fra en fremmed person på andre siden av landet.

Anonymkode: 55a7e...680

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

Hvem sjekker at en faktisk ikke har den innboforsikringen? Kan en f.eks bare si at en ikke har det?

Anonymkode: f1de5...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

Hvis naboen har forårsaket brann er også naboen økonomisk ansvarlig. Men hvis han er av samme ulla har han sikkert ikke openger, han heller…

Anonymkode: f2774...507

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En Spleis som ligger ute nå. Huset til en singel 4 barns mamma har brent ned natt til 17 mai pga en uforsvarlig nabo. Men, pga dårlig økonomi så hadde ikke denne moren innboforsikring... Dette syntes jeg er sinnsykt teit.

Anonymkode: 1efb8...d69

Hva koster innboforsikring? Jeg har det gratis via fagforening, så jeg vet ikke.  Men økende fattigdom kan jo gi utrolige utslag.  Jeg finner ikke spleisen og vet ikke hvordan det sto til hos denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (53 minutter siden):

Hva koster innboforsikring? Jeg har det gratis via fagforening, så jeg vet ikke.  Men økende fattigdom kan jo gi utrolige utslag.  Jeg finner ikke spleisen og vet ikke hvordan det sto til hos denne familien.

Du kan få en grei innboforsikring nede i under hundre kr måneden. 

Anonymkode: 3aa43...78f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 timer siden):

Hva koster innboforsikring? Jeg har det gratis via fagforening, så jeg vet ikke.  Men økende fattigdom kan jo gi utrolige utslag.  Jeg finner ikke spleisen og vet ikke hvordan det sto til hos denne familien.

Søsteren min som er singel mor til 4 mistet nettopp masse i en brann. Heter spleisen 

Anonymkode: 1efb8...d69

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...