Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Tror hunden min at hun er sjef?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

:overrasket:

Hunden min elsker å sitte i vinduet... jeg har sånn stor skyvedør ned til gulvet med utsikt, og der kan hun sitte i timesvis og følge med. Men i dag hørte jeg noe av oppdretteren min: "Jeg lærte for lenge siden at en hund skal aldri sitte ved et vindu eller hoved dør for da tror de at de er sjef... Hvis en studerer en flokk så er det sjefen som alltid er på vakt. Sjefen er den føste til å hilse eller gir beskjed at en ikke passer i hans gjeng. Derfor nå et menneske kommer hjem og en har mann og unger så skal en alltid hilse på mennesker først.. da vet hundene at de er under mennesker. Når sjefen i en flokk kommer hjem etter å har vært ute så hilser han på nestleder og nedover.. da vet en hund hvilken plass på rangstigen den er."

OK, det siste der vet jeg jo at stemmer. og jeg angrer veldig på at jeg ikke innførte det der da min var liten. Når det kommer gjester får jeg omtrent ikke hilst på de fordi at bikkja er så vill og hilser først... ikke bra... Men det med å sitte i vinduet... Hunden min har alltid likt å sitte i vinduet, eller generelt å følge med å ha oversikten. Er dette et tegn på at hun tror hun er sjef? Bør jeg ikke la henne sitte i vinduet mer? Hva synes dere?

Skrevet

Vet ikke om det at hunden absolutt vil hilse først er et tegn på at den tror den er sjef. Er av den oppfattning av at alle hunder vil hilse. Har enda til gode å se en hund som står stille og lar menneskene hilse først før den hopper opp og loggrer.

Jeg ville nok ha latt hunden sitte i vinduet jeg. Da vil den jo føle at den er til nytte (vakthund, oversikt osv). Og siden det har blitt en vane for hunden og det har vært lov å sitte der en stund. Så tror jeg du vil få en sint hund om du plutselig sier nei.

Skrevet

Tror ikke det gjør noe om du lar hunden din sitte å se ut av vinduet. Hunder er nysgjerrige dyr, og vil helst følge med på alt. Har selv en hund som titt og ofte går bort til et vindu og sitter og kikker ut en stund.

Skrevet

Jeg tror at alle hunder vet at de ikke er sjef i flokken. Det er jo du som bestemmer når hunden skal få mat, hvor den skal ligge og når den skal ut, så da er det vel egentlig ingen tvil.

Jeg synes at hunden din fortsatt skal få se i vinduet... det e jo et tidsfordriv.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Har ikke du en hund som bjeffer en del da?

Da ville jeg først og fremst fjernet muligheten hun har for å vokte og passe på.

Dette med sjef og rang og sånne ting går de mer og mer bort fra nå. Familie er det nye begrepet.

Jeg var på foredrag med Turid Rugaas for et par år siden, og hun fortalte at ulveflokken fungerer mer som en storfamilie enn leder og undersåtter.

En forsker i Canada som har levd sammen med ulveflokk i mange mange år hadde kommet fram til den sammenligningen.

Det er nemlig veldig veldig sjeldent at IKKE den eldste i flokken får mest respekt, slik f.eks. en mormor ville fått i en storfamilie. Resten av flokken er består ofte av barn og barnebarn til denne "mormoren", og da er det naturlig å ikke parre seg med henne, eller innbyrdes.

Tror du gjør lurt i å ikke ta alt for god fisk fra de som har hatt hund lenge lenge, for ganske ofte blir de veldig SATT i sin måte å forstå hundepsykologi på.

Det er ikke lenge siden jeg ble fortalt at en riesenschnauzer ikke trenger særlig med turer, eller at rottweilere jevnt og trutt vil prøve å ta over hjemmet, eller at schnauzere trenger bank en gang i mellom for å lære dem hvem som er sjefen.

Gjest Lilleulv
Skrevet

ok bra :) hun liker jo å sitte i vinduet... ble bare redd jeg gjorde noe feil da jeg hørte oppdretterens teori.

Interessant det du sier Leyla, jeg har også veldig tro på at det er sånn. Føler hundene vil ha tilhørighet i familien, ikke nødvendigvis å være sjefer :) Nemi har forresten ikke gitt fra seg et bjeff på 1 helt døgn. jeg er glad, og litt spent...

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Har du gjort noe for at hun ikke skal bjeffe? Fortell!! :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Har du gjort noe for at hun ikke skal bjeffe? Fortell!! :)

vel, jeg har kanskje vært litt hardhendt med henne... jeg bestemte meg for at i den nye leiligheten så var det uaktuelt med bjeffing. og det er mye lettere å innføre nye regler på et nytt sted (jeg har kanskje ikke klart å være konsekvent tidligere). Så jeg tok henne hver eneste gang hun bjeffet de første gangene, og etter hvert så jeg at hun skamma seg med en gang hun kom til å bjeffe da det gikk noen forbi ute. hehe... og nå det siste døgnet har det altså vært heelt stilt. på natta også, enda jeg hørte at noen satt utafor og skravla. Jeg har også vært veeeldig raus med ros når hun var stille når det gikk noen forbi. fora henne med godbiter osv. Men jeg skal ikke si at faren er over enda altså, får vente å se om det holder nå da :) men det hadde vært utrolig moro om vi klarte å kvitte oss med det problemet... Som jeg skrev i den andre tråden så mener jeg at man noen ganger må påføre hunden litt ubehag om det ikke skjer noen fremgang ved hjelp av andre metoder. Jeg har prøvd å si nei, ta snutetak, avlede osv uten resultat. og denne gangen var jeg litt mer hardhendt, men så har det vært stille helt siden også da... :)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

En hund skammer seg ikke...

Hun husket at du tok henne sist hun bjeffet, og krympet seg i påvente av din reaksjon. Det høres fælt ut, men det er faktisk sånn hunden tenker.

For all del, flott at du skremmer hunden fra å bjeffe... Men du bør tenke deg om hvilken hund du har lyst til å ende opp med.

Gjest Lilleulv
Skrevet
En hund skammer seg ikke...

Hun husket at du tok henne sist hun bjeffet, og krympet seg i påvente av din reaksjon. Det høres fælt ut, men det er faktisk sånn hunden tenker.

For all del, flott at du skremmer hunden fra å bjeffe... Men du bør tenke deg om hvilken hund du har lyst til å ende opp med.

vel, altså jeg vil heller kunne ta henne litt skikkelig 3 ganger enn å gå og småkjefte resten av livet. det jeg gjorde var å knipse henne på nesa og si FYYYYYYYYYY med en gang hun bjeffa, i tillegg tok jeg henne vekk fra favorittplassen i vinduet. hun fikk bare lov å stå der om hun var stille. Jeg tror jeg ender opp med den samme hunden som alltid, men kanskje litt mindre støy :)

Skrevet

Ja, man skal ikke tukte en hund. En hund som kryperer ikke en lykkelig hund og ofte kan den være en tikkende bombe i tillegg, men ærlig talt. Hunder er ikke porselen. De tåler faktisk at man tar i dem en gang i blant. Se bare på hvordan tipser f.eks setter på plass hanner.

Noen hunder trenger rett og slett en slik oppvekker i blant. Her er det ikke snakk om bank. Det støtter jeg IKKE.

Om så hunden din tror at hun er sjef. Dersom resten av hennes atferd ikke er noe problem så la henne nå evt bare tro det.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Noen hunder trenger rett og slett en slik oppvekker i blant. Her er det ikke snakk om bank. Det støtter jeg IKKE.

Enig i det. Jeg har aldri banka min hund, og jeg synes ikke noe om at folk gjør det heller. jeg synes jeg har vært hardhendt når jeg har tatt henne i nakken og sagt fy til henne, liker ikke det heller... Men hundene er hardhendte mot hverandre så de tåler nok mer enn vi tror ja, som du sier. og noen ganger trenger man å sette de på plass en gang for alle, i steden for å gå og småkjefte.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

For å være helt ærlig, så syns jeg at å knipse en hund på snuten er DIREKTE dyremishandling. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kunne ALDRI funnet på å gjøre noe slikt mot min hund. Aldri!

Huff...

Gjest Lilleulv
Skrevet
For å være helt ærlig, så syns jeg at å knipse en hund på snuten er DIREKTE dyremishandling. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kunne ALDRI funnet på å gjøre noe slikt mot min hund. Aldri!

Huff...

Javel, du om det. synes det var litt drøy å si da men. Jeg kunne bare ikke ha den gneldringa 24-7, og ingenting annet hjalp. jeg sov jo ikke om natta en gang. De er jo ikke lagd av porselen disse dyra. Nå slipper jeg å kjefte på henne 100 ganger daglig, og vi kan heller ha det koselig og være glade.

Skrevet

Huff...

Å si at et knips på snuten er dyremishandling er vel å dra den vel langt. Det er ikke dyremishandling. Synes du at det er dyremishandling at hundene seg i mellom også tar hverandre da? Det går jo også på oppdragelse. Se på tispen når hun tar valpene, hun hvisker ikke søte ord i ørene på dem hun...

Noen ganger må man ta de om ikke noe annet fungerer uten at man skal få høre at man mishandler dyret av den grunn.

Og jeg snakker selvfølgelig om når ikke godbiter/oppmuntring/positiv forsterkning fungerer.

Lilleulv: Kjempebra at du har funnet en metode som funket. Og det er jeg helt enig i, ta henne et par ganger ordentlig og bli kvitt problemet, så får dere det mye triveligere begge to.

Og jeg kan føye til at jeg ikke har trengt å ta min hund hardt noen gang... ENNÅ iallefall, hun er ung, og har akkurat kommet i puberteten. Så hvem vet. Jeg håper jo jeg slipper, men noen ganger er det ikke til å unngå

Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg har aldri sett andre hunder "ta hverandre" på nesa. Eller en hundemor som knipser valpen sin på nesa. Det blir så feil å sammenligne OSS med hundemor, for hun vet 100% hva hun gjør, det kan vi aldri si om oss.

Jeg må igjen nevne boka "Skyt ikke hunden"...

Om dere syns at ordet dyremishandling er å dra det langt, så mener jeg faktisk at SÅ ille syns jeg det er å knipse en hund på det aller mest følsomme de har.

Huff, igjen...

Skrevet

Vår hund ligger og kikker ut katteluka (som han også bruker som dør), men vi pleier å si at han ikke får lov til det.

Ute sitter han på verandaen og speider utover.

Skrevet (endret)
Jeg har aldri sett andre hunder "ta hverandre" på nesa. 

Nå skal jeg ikke si at hunder knipser hverandre på nesen, men hundemor tar faktisk munnen rundt snuten, ofte hele hodet til valpene sine.

Jeg har lest dempede signaler og en del andre slike bøker. Mye er bra, men det er ikke lov. Selv rugås vet ikke alt. Håper ingen sitter her å tror at jeg banker hunden min. Når jeg blir skikkelig sint på henne holder det som regel å knurre til henne. Men noen hunder driter ganske ekelt i hva du sier og gjør. Før man har hatt en slik hund synes jeg man skal være forsiktig med å se ned på andre.

Men et knips på snuten = dyremishandling.... ærlig talt!! :ler: Det er jo like søkt som å si at bånd er det fordi ulven streifer jo fritt.

Endret av Cherie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...