Gå til innhold

Låse meg inn hos leieboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig overtatt et hus jeg har kjøpt. I ene delen av huset er det en hybel (felles inngang) som er utleid.

Dessverre er ruter til nettet plassert i denne delen, og nettet er borte. Ruteren må restartes.

Leieboer er bortreist, har bedt ham sende noen får å låse seg inn på restarte den. Hvis ham ikke gjør dette, kan jeg da låse meg inn og gjøre det selv?

Anonymkode: 16894...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig overtatt et hus jeg har kjøpt. I ene delen av huset er det en hybel (felles inngang) som er utleid.

Dessverre er ruter til nettet plassert i denne delen, og nettet er borte. Ruteren må restartes.

Leieboer er bortreist, har bedt ham sende noen får å låse seg inn på restarte den. Hvis ham ikke gjør dette, kan jeg da låse meg inn og gjøre det selv?

Anonymkode: 16894...93c

nei, du kan selvsagt ikke gjøre det uten tillatelse fra leieboer. 

Men jeg forstår selv ikke hele innlegget ditt, leier du ut som privat person hybelen?

Anonymkode: a0f8f...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig overtatt et hus jeg har kjøpt. I ene delen av huset er det en hybel (felles inngang) som er utleid.

Dessverre er ruter til nettet plassert i denne delen, og nettet er borte. Ruteren må restartes.

Leieboer er bortreist, har bedt ham sende noen får å låse seg inn på restarte den. Hvis ham ikke gjør dette, kan jeg da låse meg inn og gjøre det selv?

Anonymkode: 16894...93c

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Hæ, hva fabler du om?? Dette er utelukkende dine selvlagde regler. 

Ts, når du har leid ut har leietakeren en eksklusiv bruksrett. Du har like liten rett til å låse deg inn som naboen har til å låse seg inn hos deg. At det er du som eier huset er helt irrelevant i denne sammenhengen. Anbefaler at dere har hver deres router. 

Anonymkode: f431c...d22

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Dette høres merkelig ut. Har du noe referanse til denne regelen?

Anonymkode: 16894...93c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei du kan IKKE låse deg inn.

Det er eksklusiv bruksrett for leieboere og de er godt beskyttet av husleieloven. 
 

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Anonymkode: 814b1...5c0

Vel, det står jo at man har rett til å låse seg inn for å foreta tilsyn... Men at det må varsles. 

Har bedt leietaker om å komme å gjøre det selv, eventuelt få noen andre til å gjøre det. Så får se hvilken respons jeg får.

Anonymkode: 16894...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Fint med selvlagde regler? 🙄😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Finner du bare på regler etter eget forgodtbefinnende? Det finnes ingen 5-minuttersregel. Eneste grunn huseier kan låse seg inn uten å varsle, er om det er fare for skade på eiendommen, som f.eks ved en vannlekkasje.

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Anonymkode: c0341...67a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke leietaker svarer innen rimelig tid, ville jeg låst meg inn. Internett må man ha. Du bør heller tenke om du kan få en alternativ plassering av routeren.

Anonymkode: a7109...08d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Selvsagt er dette bare vås!

 

Du har kun lov til å låse deg inn hos leieboer dersom det er fare pågang. Feks vannlekasje eller brann. Ikke for en restart av ruter.

Her trenger du tillatelse fra leieboer.

Anonymkode: f144b...05e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig overtatt et hus jeg har kjøpt. I ene delen av huset er det en hybel (felles inngang) som er utleid.

Dessverre er ruter til nettet plassert i denne delen, og nettet er borte. Ruteren må restartes.

Leieboer er bortreist, har bedt ham sende noen får å låse seg inn på restarte den. Hvis ham ikke gjør dette, kan jeg da låse meg inn og gjøre det selv?

Anonymkode: 16894...93c

Du ber han ikke om dette. Du ringer til leieboer, også spør du pent om du får lov til å gå inn KUN for å restarte ruteren. Nei, du kan ikke gjøre dette uten hans tillatelse.

Anonymkode: f144b...05e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må SPØRRE OM TILLATELSE FRA LEIEBOER

Anonymkode: 0eb4f...99f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan resete ruteren fra pcen din

Anonymkode: 2e094...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29

Man har bare lov og låse seg inn om det er avtalt på forhånd.

Og du som eier har lov og gå på kontroll på leiligheta 2 ganger i året om jeg husker rett? (men dette må avtales på forhånd i flere uker før)

 

Uansett, eg ville aldri låst meg inn i leiligheta mi om jeg leide den ut til noen.

Men med tanke på at du har en ruter der, så må dere finne en løsning, internet må man jo ha.

Anbefaller deg neste gang når du leier ut der ruteren din står at du skriver at om ruteren slår seg av eller må restartes, så må du inn for og restarte den. 

og om du så skulle inn, hadde det vært smart og filme når du går inn og ut og sende video til beboer sånn at han vet at du ikke har holdt på med noe annet der inne.

Endret av MrTeddy29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ruteren ut av utleie delen. Høres ekstremt upraktisk ut. 

Som leietakee selv, hadde jeg ikke sett problemet med at huseier låste seg inn etter forespørsel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt hus dine regler, selv om du leier ut.. Du har lov å låse deg inn så lenge du er der mindre enn 5min uten å varsle leieboer, og over 5min må du varsle. 

Anonymkode: 0107b...81d

Høl i hodet! Dette er ulovlig! 

Leietaker skal varsles to uker i forveien! 

Anonymkode: 36f1b...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høl i hodet! Dette er ulovlig! 

Leietaker skal varsles to uker i forveien! 

Anonymkode: 36f1b...0ea

Kan jo ikke varsles to uker i forveien om at ruteren må restartes🤦‍♀️  

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner du bare på regler etter eget forgodtbefinnende? Det finnes ingen 5-minuttersregel. Eneste grunn huseier kan låse seg inn uten å varsle, er om det er fare for skade på eiendommen, som f.eks ved en vannlekkasje.

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Anonymkode: c0341...67a

Ja, det er kun i nødstilfeller (vannkekasje, brannfare osv.) at man kan låse seg inn uten tillatelse. Manglende nett er ikke god nok grunn. Jeg var selv i en tvistesak om dette som leieboer en gang. Huseier tapte så det suste.

Anbefaler deg å lese linken fra husleieloven nøye.

Anonymkode: 6422c...90e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nettet står registrert på deg så bør du få flyttet routeren inn til deg, det er en særdeles dårlig ide å dele nettet med leieboere da du står juridisk ansvarlig for hva nettet blir brukt til. Leieboeren kan også skaffe seg adgang til dine enheter, leieboeren bør ordne seg med eget abonnement. 

Anonymkode: 6dbea...27d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...