Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

ARW fil, trenger jeg dem?

Recommended Posts

AnonymBruker

Etter jeg kjøpte Sony kamera, ser jeg den legger opp to filer, JPG fil og ARW fil når jeg kopierer bildene fra kamera til PC. Antar dette tar dobbel lagringsplass også, og noe irriterende å ble igjennom en kopi av alle bildene.

Trenger jeg ARW filene? Bare slette dem eller?

Anonymkode: 8b62c...788

Fortsetter under...

AnonymBruker

.ARW er det samme som .RAW, det er bilder som inneholder all informasjon og er nødvendig hvis du vil redigere senere i redigeringprogram. Du trenger ikke filene hvis du ikke redigerer så du kan stille inn kameraet til å bare lagre i .JPG.

Men jeg anbefaler deg å prøve på å redigere bildene i et av Sony`s programmer, resultatet kan bli veldig bra. Tror Sony bruker Imaging Edge Desktop og Capture One for Sony.

Anonymkode: 587e9...c2e

AnonymBruker

Et eksempel på hva du kan med arw-filen er at du kan endre hvitbalansen og ISO etter at bilde er tatt. Hvis du feks har vært på ferie, tatt bilder og så i ettertid sett at ISOen er feil eller at bilde har helt feil farge, feks veldig gult eller blått, så har du mulighet til å fikse det på arw-filen, noe du ikke kan på jpg-filen. Arw-filene tar større plass en jpg. Når jeg tok en del bilder pleide jeg å kun ta bilder i Raw-format, og heller eksportere til jpg.

Anonymkode: 02927...c40