AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg blir snart gal. Pandemien har trigga en voldsom angst i meg, i tillegg har jeg en annen tøff situasjon i livet som gjør det samme. det psykiske har nå manifestert sg sånn i kroppen min at jeg konstant har en panikk angst følelse i kroppen. Våkner om morgenen og er nervøs i hele kroppen, klarer ikke ligge stille, osv. Anspent osv hele tiden er kroppen på alerten kjennes det som. Prøver å jobbe med pust meditasjon Osv men hjelper ikke. hva kan jeg gjøre? Er ikke alltid konkrete tanker men bare reint kroppslig (selv om jeg vet at grunnen er der jeg skrev i begynnelsen. Vil ikke ta detaljene her men er mye redsel bekymring angst sorg) Anonymkode: e0374...722
Rant Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Gå deg en lang tur. Enten med musikk/podcast eller bare i fred og ro. Sørg for å få i deg nok fisk (laks har en visstnok en effekt på humøret). Når du jobber med pust, kan du samtidig prøve å telle ned fra 100, eventuelt et annet tall du ønsker. Skjønner at du nok sikkert er redd for å sosialisere, men prøv i det minste å snakk med venner over videochat. Ikke vær alene med alle disse tankene, dag ut/dag inn. Hva er det andre som preger deg om dagen? Går du til behandling? Hva med å snakke med fastlegen om det ubehaget du opplever, og at det har begynt å bli vanskelig å fungere normalt pga. panikkangst og den generelle uroen. Håper det roer seg for deg snart. ❤️
Banankaka04 Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 (endret) Hei! Så leit å høre at du sliter sånn med angst! Det er utrolig ubehagelig og ikke minst slitsomt! Jeg unner ingen å ha det sånn! Har du snakket med noen? Jeg anbefaler deg å snakke med noen, lufte tankene litt... Det hjelper nesten alltid... Kjenner du noen som du føler at du kan snakke med om dette? Det er i alle fall bra at du skriver til oss her inne! Har du en hobby, noe du liker å holde på med? Prøv å fokusere på noe litt annet i noen timer... Det hjelper nesten alltid for meg... Om du holder på med noe du synes er morsomt, kan det hende at du glemmer angsten litt... Jeg håper at du klarer å slappe av snart! Det fortjener du! Endret 1. august 2020 av Banankaka04
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Problemet er jo at det er langvarig og vedvarende og så lenge de ytre situasjonene som trigger det ikke kan forandres/forbedres så klarer jeg ikke roe meg eller ha konsentrasjon om noe annet (som kunne roa det) Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 Går du på faste medisiner mot angst? Ta uansett en tur til legen, og krev at du får psykologisk hjelp. Anonymkode: 141c0...1a1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 Når jeg er sånn er det å se tv-serier. Flukt er jo det. Men en skal overleve og det gir meg litt fri. Ellets er det vel viktig å røre på seg ja, om en klarer. Det er så mye oppladet energi i å ha panikk at en blir jo skrullete bare av det. Her hjelper også banning he he. Poenget er å få ut litt trykk av trykk-kokern. Det er ikke alltid bare å tvinge seg til å roe ned når det brenner innvendig Lærte en teknikk ert sted og den høres super snål ut men hjelper litt her : nonsensmeditasjon 😉 høres kryptisk ut he he. Men går i grunn ut på å bable. Prate uten virkelige om du vil. Lage se lydene du føler for. Prate ett liksomspråk høyt og med de følelsene en bærer på. Det kan hjelpe når en ikke helt vet hva som plaget en men så får en likevel utrykket følelsen verbalt. En føler seg litt koko men om en treffer følelsen en har og får noe ut kan deg hjelpe på trykket. Enklest kan være å begynne med en tone. En tone som gjenspeiler hvordan du har det. Eller ett knurr eller stumt brøl. Anonymkode: 0067f...c22
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 « prate uten virkelige ord, om du vil» Anonymkode: 0067f...c22
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 Kan du beskrive litt mer konkret hva du er bekymret for? Anonymkode: 70d74...6c1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #10 Skrevet 1. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går du på faste medisiner mot angst? Ta uansett en tur til legen, og krev at du får psykologisk hjelp. Anonymkode: 141c0...1a1 Nei, men dette er knytta til konkrete situasjoner, men har blitt vedvarende pga at situasjonene er langvarige. Skal prøve å få hjelp til det, men redd det tar lang tid å få det. så hadde håpa på noen tips. Tråler jo Internett osv og prøver å gjøre ting jeg vet hjelper (pust meditasjon etc) men får det ikke til nå. Og forskjellen er jo at det er høyst reelle ting som ligger i bunn og føler at all behandling bare dreier seg om «irrasjonell» generell angst som ikke er Knytta til noe Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #11 Skrevet 1. august 2020 Jeg sliter også med angst for tiden, primært om natten. Våkner opp flere ganger gjennomsvett og med hjertebank. Skal heldigvis til legen i neste uke. Anonymkode: 5ceab...fbd
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #12 Skrevet 1. august 2020 Du må slite deg ut fysisk. Virkelig løpe til du ikke orker mer, løfte jern, og virkelig ta deg helt ut. Hodekjøret blir mye mindre og du produserer lykkehormoner i kroppen. Ikke sitt inne og tenk. Anonymkode: 7cc0a...859
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #13 Skrevet 1. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må slite deg ut fysisk. Virkelig løpe til du ikke orker mer, løfte jern, og virkelig ta deg helt ut. Hodekjøret blir mye mindre og du produserer lykkehormoner i kroppen. Ikke sitt inne og tenk. Anonymkode: 7cc0a...859 Ja. men litt av problemet er jo også at jeg ikke føler jeg tenker så mye «bevisste tanker». Altså jeg antar at alle tankene og redslene ligger bak, jeg kan fint formulere alt jeg er redd for i setninger. Men alt føles bare så kroppslig nå, og er der hele tiden uten at jeg tenker disse tankene eller kverner eller grubler. Kan ha sovet greit nok på natta for så å våkne og etter to min våken er kroppen i panikkmodus. Uten at jeg har tenkt bevisst. Og sånn er det stort sett hele tiden. Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 Gå tur og kom deg ut, treff folk og flytt fokus Anonymkode: baa00...a20
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gå tur og kom deg ut, treff folk og flytt fokus Anonymkode: baa00...a20 Jeg gjør jo det og prøver det. Men vanskelig og det kroppslige er der i stor grad hele tiden likevel. Og en av situasjonene som er en stor del av angsten de pandemien. Så det vanskeliggjør jo litt ekstra at alt av sosialt er vanskelig nå Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #16 Skrevet 2. august 2020 men litt av problemet er jo også at jeg ikke føler jeg tenker så mye «bevisste tanker». Altså jeg antar at alle tankene og redslene ligger bak, jeg kan fint formulere alt jeg er redd for i setninger. Men alt føles bare så kroppslig nå, og er der hele tiden uten at jeg tenker disse tankene eller kverner eller grubler. Kan ha sovet greit nok på natta for så å våkne og etter to min våken er kroppen i panikkmodus. Uten at jeg har tenkt bevisst. Og sånn er det stort sett hele tiden. Tips til hvordan roe ned det kroppslige? Prøver me pusteøvelser men hjelper foreløpig ikke Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #17 Skrevet 2. august 2020 På 1.8.2020 den 7.49, AnonymBruker skrev: Jeg blir snart gal. Pandemien har trigga en voldsom angst i meg, i tillegg har jeg en annen tøff situasjon i livet som gjør det samme. det psykiske har nå manifestert sg sånn i kroppen min at jeg konstant har en panikk angst følelse i kroppen. Våkner om morgenen og er nervøs i hele kroppen, klarer ikke ligge stille, osv. Anspent osv hele tiden er kroppen på alerten kjennes det som. Prøver å jobbe med pust meditasjon Osv men hjelper ikke. hva kan jeg gjøre? Er ikke alltid konkrete tanker men bare reint kroppslig (selv om jeg vet at grunnen er der jeg skrev i begynnelsen. Vil ikke ta detaljene her men er mye redsel bekymring angst sorg) Anonymkode: e0374...722 Har mye uro og angst selv. Jeg kom nettopp over noe som heter TRE (traume release Exercises). Jeg har begynt å praktisere litt på egenhånd og syns det har løsnet litt https://balderklinikken.no/wp-content/uploads/2016/01/Skjelv-deg-frisk-i-Pyskisk-Helse-2014.pdf Anonymkode: 17e96...7b7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #18 Skrevet 2. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mye uro og angst selv. Jeg kom nettopp over noe som heter TRE (traume release Exercises). Jeg har begynt å praktisere litt på egenhånd og syns det har løsnet litt https://balderklinikken.no/wp-content/uploads/2016/01/Skjelv-deg-frisk-i-Pyskisk-Helse-2014.pdf Anonymkode: 17e96...7b7 Takk for tips, skal se på det! føles som at kroppen er i konstant panikk-modus på en måte. Forsåvidt tegn på generalisert angst men jeg vet jo at det er hvertfall to grunner til at det er sånn. Grunnene for jeg ikle gjort noe med. utroøog slitsomt, spesielt ille om morgenen. Er ofte bedre på kvelden. Sover greit men likevel våkner jeg igken hver morgen og er helt overnervøs og klarer ikke ligge i ro med kroppen! Anonymkode: e0374...722
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #19 Skrevet 2. august 2020 Du kan forsøke med en mindfulness-app. Jeg bruker Ten Percent Happier, hvor du har 7 dagers prøveabonnement. Siden koster det 169 kr per måned. Dyrt, men føler at den hjelper litt med å få redusert det verste stresset og tankekjøret. Det jeg liker med denne appen er at den er laget for skeptiske typer som meg selv. Den er eks. derfor blottet for eksotiske pling-plong-lyder fra østen. Appen har ulike kurs, med påfølgende guidet meditasjon. To av kursene tar eks. for seg stress. Merk: Mindfulness er selvfølgelig ingen quick fix i starten, men kan være med på lindre litt. Anonymkode: 5ceab...fbd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #20 Skrevet 2. august 2020 Har prøvd en del meditasjon tidligere med god suksess. Får det ikke til nå men må kanskje bare prøve hardere igjen. det er bare så rart alt sammen. Om man leser om generalisert angst så er det liksom sånn at man «ikke vet hvorfor man er angs». Jeg vet jo det. Og problemet er jo også at selv om jg ikle tenker aktivt så er panikken i kroppen der hele tiden. Og spesielt på morgenen. skal søke hjelp. Men hva slags? Vil kognitiv terapi være bra selv om det er konkrete reelle frykter/grunner i bunn for problemene? Ingen får jo vekk årsaken til at jeg sliter Anonymkode: e0374...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå