Gå til innhold

spanskesyken

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Corona er ikke et influensavirus. 

Anonymkode: 43f2a...5e6

Nå er koronavirus faktisk den nest vanligste årsaken vi har til forkjølelse etter rhinovirus. Covid 19 som dette koronaviruset heter vil nok bli en del av andre ufarlige korona forkjølelsesvirus etterhvert det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korona er et sars virus. Jeg fikk svineinfluensa for litt over 10 år siden, og jeg vil heller ha det igjen enn et sars virus...

Anonymkode: 7ebbe...bfe

• Liker 1
Skrevet

Mange land, byer og regioner hadde tiltak under Spanskesyken også. Maskebruk var ikke uvanlig, karantene ble også tatt i bruk, og flere Amerikanske byer som feks St. Louis stengte ned skoler og forbød massesamlinger av mennesker. Sosiale distanseringsmetoder er ikke noe nytt. 

Anonymkode: b28d7...dcc

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken kom  fra USA. Velkjent fakta. Trolig fra svin - influensa smitter lett fra svin til folk fordi vi er så like. Ønsker du ikke influensa? Vurder å slutte å spise gris. Uansett er grisefarming uetisk og grusomt. 

Spanskesyken (som altså burde hett usa-svineinfluensa) døde ikke ut. Akkurat slik korona aldri vil dø ut. Du har trolig hatt spanskesyken minst en gang i ditt liv. Og om du er urolig for senskader: de følger med enhver sykdom (influensa, ørebetennelse, vannkopper etc fører til tusenvis av mer eller mindre permanente senskader i Norge årlig). Når vi har levd med senskadene noen år slutter legene å bry seg med dem, fordi de da ikke potensielt kan få midler eller oppmerksomhet av å snakke om dem.

Anonymkode: 1b133...b88

At den kom fra USA kan være så, men årsak er ikke definerbart, for jeg har også lest den kom pga en blindpassasjer som var med fly tilbake til USA, og personen som var med var svært syk, dermed ble viruset født, og forårsaket stor dødelighet til mennesker. 

Anonymkode: eef1f...48b

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Corona er ikke et influensavirus. 

Anonymkode: 43f2a...5e6

men det vil vel bare forbli eller dø ut :)

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At den kom fra USA kan være så, men årsak er ikke definerbart, for jeg har også lest den kom pga en blindpassasjer som var med fly tilbake til USA, og personen som var med var svært syk, dermed ble viruset født, og forårsaket stor dødelighet til mennesker. 

Anonymkode: eef1f...48b

De aller fleste eksperter mener at den kom fra fugler mest sannsynlig høns som smittet over til mennesker.

Og de aller fleste eksperter er enige om at den startet i USA.

• Liker 2
  • Opprett ny...