Gå til innhold

spanskesyken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan forholdt menneskene til spanskesyken når den herjet, og hva bidro at den "døde" ut tilslutt?

Iallfall det er ikke hundre prosent sikkert slik jeg leser meg frem til det hvor opphavet var, men en interessant setning formidler at det kan ha kommet fra Kina den gang også. Via arbeidere fra Kina som lagde skyttergraver, og for de som kan 1+1=2, forteller meg at den gang også har de hatt kjøttmarked som de har blitt smittet fra og tatt det med seg til Europa, men dessverre den gang midt under en krig. 

 

Dessuten bilde lyver ikke, de hadde maske den gang også! 

 

leksikon

Anonymkode: eef1f...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spanskesyken var en ny influensa type. Folk brukte masker og det fungerte utmerket. Sykdommen døde ikke ut den ble en del av de vanlige influensa typene. 

Anonymkode: 6b3d6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholdt menneskene til spanskesyken når den herjet, og hva bidro at den "døde" ut tilslutt?

Iallfall det er ikke hundre prosent sikkert slik jeg leser meg frem til det hvor opphavet var, men en interessant setning formidler at det kan ha kommet fra Kina den gang også. Via arbeidere fra Kina som lagde skyttergraver, og for de som kan 1+1=2, forteller meg at den gang også har de hatt kjøttmarked som de har blitt smittet fra og tatt det med seg til Europa, men dessverre den gang midt under en krig. 

 

Dessuten bilde lyver ikke, de hadde maske den gang også! 

 

leksikon

Anonymkode: eef1f...48b

Det er feil. Spanskesyken kom fra USA.

Anonymkode: bed83...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Spanskesyken kom fra USA.

Anonymkode: bed83...657

Det er ikke klart å konkludere hvor det kom i fra. Men siden det står Kina, så skjønner man det er der i fra det kommer, og regner med det var kjøttmarked da også.

Anonymkode: eef1f...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke klart å konkludere hvor det kom i fra. Men siden det står Kina, så skjønner man det er der i fra det kommer, og regner med det var kjøttmarked da også.

Anonymkode: eef1f...48b

Hvis forskerne ikke har klart å konkludere etter 100 år, så er jo din konklusjon ren spekulasjon og veldig uinteressant.

Anonymkode: bed83...657

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke klart å konkludere hvor det kom i fra. Men siden det står Kina, så skjønner man det er der i fra det kommer, og regner med det var kjøttmarked da også.

Anonymkode: eef1f...48b

Det sto tre alternativer og du hang deg opp i Kina?

Det kan ha kommet fra amerikanere eller europeere også sto det. 

https://sml.snl.no/spanskesyken

 

Anonymkode: 3b2a8...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis forskerne ikke har klart å konkludere etter 100 år, så er jo din konklusjon ren spekulasjon og veldig uinteressant.

Anonymkode: bed83...657

da får du lese leksikon og linken som følger med i forumtråden. Dette er ikke min påstand. 

Anonymkode: eef1f...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sto tre alternativer og du hang deg opp i Kina?

Det kan ha kommet fra amerikanere eller europeere også sto det. 

https://sml.snl.no/spanskesyken

 

Anonymkode: 3b2a8...8c9

ja, selvsagt hang jeg oppe i det. Vet du hvor pandamien kommer fra nå?

Anonymkode: eef1f...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.8.2020 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Det er ikke klart å konkludere hvor det kom i fra. Men siden det står Kina, så skjønner man det er der i fra det kommer, og regner med det var kjøttmarked da også.

Anonymkode: eef1f...48b

Opphav
Da spanskesyken brøt ut var det enda lite kunnskap om virus. I dag vet vi at spanskesyken var forårsaket av influensavirus A (H1N1), men forskerne er uenige om det smittet direkte fra fugler (fugleinfluensa) eller fra gris (svineinfluensa). Gris er mottakelig for influensasmitte fra både mennesker og fugler.

Det finnes flere teorier om hvor i verden viruset først tilpasset seg mennesker, og om det skjedde ett sted eller flere steder samtidig.

Én teori er at spanskesyken startet i amerikanske militære øvingsleirer i februar–mars 1918, og at de flere hundre tusen amerikanske soldatene som dro over Atlanterhavet på vei til de avgjørende kampene på Vestfronten brakte viruset med seg til Europa våren 1918.

En annen teori er at spanskesyken startet i europeiske militærleirer eller skyttergraver der fugler, griser og mennesker levde tett på hverandre.

En siste mulighet er at det var kinesiske arbeidere som blant annet gravde skyttergraver i Europa som brakte med seg smitten fra Kina.

Det som imidlertid er helt sikkert, er at spanskesyken ikke startet i Spania.

https://sml.snl.no/spanskesyken

Det at du prøver å framstille det som at det bare er en teori og at det er at den kommer fra Kina er direkte skammelig. den teorien de aller fleste eksperter sier seg enig med er at spanskesyken startet i USA.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 2.47, AnonymBruker skrev:

ja, selvsagt hang jeg oppe i det. Vet du hvor pandamien kommer fra nå?

Anonymkode: eef1f...48b

Dette har ingenting å gjøre med opphavet til spanskesyken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 0.08, AnonymBruker skrev:

Hvis forskerne ikke har klart å konkludere etter 100 år, så er jo din konklusjon ren spekulasjon og veldig uinteressant.

Anonymkode: bed83...657

De aller fleste mener at spanskesyken stammer fra USA. Det er den teorien de fleste er enige om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 3.36, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholdt menneskene til spanskesyken når den herjet, og hva bidro at den "døde" ut tilslutt?

Iallfall det er ikke hundre prosent sikkert slik jeg leser meg frem til det hvor opphavet var, men en interessant setning formidler at det kan ha kommet fra Kina den gang også. Via arbeidere fra Kina som lagde skyttergraver, og for de som kan 1+1=2, forteller meg at den gang også har de hatt kjøttmarked som de har blitt smittet fra og tatt det med seg til Europa, men dessverre den gang midt under en krig. 

 

Dessuten bilde lyver ikke, de hadde maske den gang også! 

 

leksikon

Anonymkode: eef1f...48b

Det virker for meg at grunnen til at du gir Kina skylden er fordi coronaviruset kom fra Kina

 

Som sagt tidligere i tråden, de aller fleste eksperter er enige med teorien om at spanskesyken kom fra USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå heter det spanskesyken, og da må vi nesten forholde oss til det. Hva med Norskehavet? Ligger det utenfor USA, Kina eller Spania?

Anonymkode: 41c0b...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nå heter det spanskesyken, og da må vi nesten forholde oss til det. Hva med Norskehavet? Ligger det utenfor USA, Kina eller Spania?

Anonymkode: 41c0b...367

image.png.fe68f229ad758a541c9167c494294cf3.png

Influensaen fikk det navnet fordi Spania hadde en fri presse som rapporterte om utbruddet.

Spanskesyken startet mest sannsynlig i midtvesten i USA.

Anonymkode: 38f0e...101

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 3.36, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholdt menneskene til spanskesyken når den herjet, og hva bidro at den "døde" ut tilslutt?

Iallfall det er ikke hundre prosent sikkert slik jeg leser meg frem til det hvor opphavet var, men en interessant setning formidler at det kan ha kommet fra Kina den gang også. Via arbeidere fra Kina som lagde skyttergraver, og for de som kan 1+1=2, forteller meg at den gang også har de hatt kjøttmarked som de har blitt smittet fra og tatt det med seg til Europa, men dessverre den gang midt under en krig. 

 

Dessuten bilde lyver ikke, de hadde maske den gang også! 

 

leksikon

Anonymkode: eef1f...48b

Spanskesyken kom  fra USA. Velkjent fakta. Trolig fra svin - influensa smitter lett fra svin til folk fordi vi er så like. Ønsker du ikke influensa? Vurder å slutte å spise gris. Uansett er grisefarming uetisk og grusomt. 

Spanskesyken (som altså burde hett usa-svineinfluensa) døde ikke ut. Akkurat slik korona aldri vil dø ut. Du har trolig hatt spanskesyken minst en gang i ditt liv. Og om du er urolig for senskader: de følger med enhver sykdom (influensa, ørebetennelse, vannkopper etc fører til tusenvis av mer eller mindre permanente senskader i Norge årlig). Når vi har levd med senskadene noen år slutter legene å bry seg med dem, fordi de da ikke potensielt kan få midler eller oppmerksomhet av å snakke om dem.

Anonymkode: 1b133...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken var en ny influensa type. Folk brukte masker og det fungerte utmerket. Sykdommen døde ikke ut den ble en del av de vanlige influensa typene. 

Anonymkode: 6b3d6...928

Det vil vel corona også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nå heter det spanskesyken, og da må vi nesten forholde oss til det. Hva med Norskehavet? Ligger det utenfor USA, Kina eller Spania?

Anonymkode: 41c0b...367


Grunnen til at det heter Spanskesyken har en veldig klar årsak. Spania var var nøytralt under 1VK, og hadde en presse som ikke var underlagt samme strenge sensurregime som i Tyskland, England og andre krigførende land. Og dermed spanske medier de første til å rapportere om sykdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nå heter det spanskesyken, og da må vi nesten forholde oss til det. Hva med Norskehavet? Ligger det utenfor USA, Kina eller Spania?

Anonymkode: 41c0b...367

Det heter spanskesyken siden det var i Spania den først ble omtalt. I land som USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland ble den ikke omtalt fordi man fryktet at det ville føre til dårlig moral for soldatene og befolkningen generelt sett. 

I Spania ble den omtalt som Franskesyken siden den kom fra Frankrike til Spania.

Lær deg litt historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spanskesyken kom  fra USA. Velkjent fakta. Trolig fra svin - influensa smitter lett fra svin til folk fordi vi er så like. Ønsker du ikke influensa? Vurder å slutte å spise gris. Uansett er grisefarming uetisk og grusomt. 

Spanskesyken (som altså burde hett usa-svineinfluensa) døde ikke ut. Akkurat slik korona aldri vil dø ut. Du har trolig hatt spanskesyken minst en gang i ditt liv. Og om du er urolig for senskader: de følger med enhver sykdom (influensa, ørebetennelse, vannkopper etc fører til tusenvis av mer eller mindre permanente senskader i Norge årlig). Når vi har levd med senskadene noen år slutter legene å bry seg med dem, fordi de da ikke potensielt kan få midler eller oppmerksomhet av å snakke om dem.

Anonymkode: 1b133...b88

Spanskesyken kom trolig fra tamme og ville fugler i USA ikke fra svin. Så spanskesyken var mest sannsynlig en form for fugleinfluensa og ikke svineinfluensa som du skriver.

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, exictence said:

Det vil vel corona også.

Corona er ikke et influensavirus. 

Anonymkode: 43f2a...5e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...