Gå til innhold

Plutselig skiftet dialekt pga flytting

Solrun

Anbefalte innlegg

14 timer siden, The Kavorka skrev:

Men hvorfor bryr du deg?
Og hvorfor gidder du å følge denne personen om du syns denne er slitsom?

Det virker ikke veldig logisk om du bare irriterer deg over det.

Kutt ut a! Hvis du ikke har noe vesentlig å komme med, så hvorfor kommenterer du? Jeg spurte om andre var enige i min påstand ang dialekt. Der har ikke du noen egen mening, neivel, da har jeg ikke behov for å høre fra deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.8.2020 den 17.36, Monica1312 skrev:

Jeg er faktisk helt enig med deg! Det ER utrolig teit å plutselig legge fullstendig om dialekten sin bare fordi man flytter, og spesielt med dem som gjør det over natten. Jeg kommer selv ifra Vestlandet og her er en spesiell dialekt, og det forundrer meg stadig når mennesker herfra drar til Oslo, og plutselig snakker østlandsk over natten. Det blir for teit i mine ører, og jeg er ikke redd for å si det heller 

Ikke sant! 

Når dialektskifte virker påtatt og kunstig, da blir det veldig rart. Å skifte dialekt annenhver setning, gjør noe med troverdigheten. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er vel temmelig vanlig at dialekten blir avslepet når man flytter fra bygd til by og at en slår over når en kommer hjem igjen. For meg er det mer unaturlig at en utflyttet bergenser som bor i Oslo sier "jeg" og "ikke" enn at vedkommende endrer tilbake til "eg" og "ikkje" når han passer fylkesgrensen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har bodd der som barn ligger dialekten rett under overflaten og kommer lett fram når hun er tilbake. Det er da helt naturlig? De som kjente henne i Trøndelag synes sikkert det er rart å høre henne snakke østandsdialekt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Ja det er bare teit å høre på,  men ikke i nærheten så provoserende Og messende som det Nuskin driten hun skal selge og mase om. 
Jeg får generelt Ståpels og kvalmende følelse av alt sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...