Gå til innhold

Frekt å spørre om legning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt voksen, og har en slektning i slutten av tenårene som jeg alltid har antatt at er homofil. Jeg spurte mora i en fortrolig samtale om det stemte. Fikk tilbakemelding om at dette absolutt ikke var ok å spørre om. Og at det ikke stemmer. Formålet mitt var å bryte isen, og vise at det er uproblematisk i tilfelle. Familien til denne ungdommen er religiøse, men jeg trodde ikke de har fordommer mot homofili. Er dette helt uhørt å spørre om? 

Anonymkode: 537b8...4af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt rart å spørre om tenker jeg da. Seksuell legning er en privatsak. Mange vil ikke ta det ille opp at du spør, men om du er godt voksen synes jeg det er overraskende at du ikke forstår at dette ikke nødvendigvis er greit å spørre om. Hvis du absolutt ville vite det kunne du jo også snakket med den det gjelder. 

Hva er det som gjør at du antar at han er homofil uansett? 

Anonymkode: 31c9c...909

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt rart å spørre om tenker jeg da. Seksuell legning er en privatsak. Mange vil ikke ta det ille opp at du spør, men om du er godt voksen synes jeg det er overraskende at du ikke forstår at dette ikke nødvendigvis er greit å spørre om. Hvis du absolutt ville vite det kunne du jo også snakket med den det gjelder. 

Hva er det som gjør at du antar at han er homofil uansett? 

Anonymkode: 31c9c...909

Jeg skjønner absolutt at det er en privatsak, men ville så gjerne tilby min støtte. Det er veldig mange ulike ting som gjør at jeg antar homofili. Alt fra stil, interesser og en magefølelse som vanskelig lar seg beskrive. Jeg burde kanskje snakke med ungdommen direkte. Men ut fra reaksjonen til mora, kommer jeg nok aldri til å nevne det igjen. 

Anonymkode: 537b8...4af

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Jeg er selv homofil og blir svært brydd om noen spør meg om legningen min. Spør heller om jeg er sammen med noen, så kan jeg selv velge å fortelle. 

Anonymkode: 9cb2a...8d5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde likt om en slektning møtte meg med åpenhet da jeg sto frem, men da helst på en annen måte en "er du homofil?". Jeg hadde foretrukket spørsmål som "Har du kjæreste?", "Hvem er du interessert i?" og lignende. Det blir mer naturlig flyt i samtalen slik.

I min familie ble det en ting som ikke skulle snakkes om og det har gjort at jeg har slitt veldig med legningen min i voksen alder derfor er jeg veldig for at det er lov å snakke om. 

Anonymkode: 29d1e...18b

Skrevet

Hvis noen hadde begynt å spørre mamma og pappa om jeg var skeiv da jeg var i slutten av tenårene hadde jeg sannsynligvis gjemt meg enda lenger bak i skapet enn jeg var. Jeg fikk et direkte spørsmål fra et eldre familiemedlem, i et familieselskap, da det fortsatt bare var bror og kona hans i familien som visste av jeg er skeiv. Jeg har aldri hverken før eller etter blitt tatt så på senga. Bror kom til unnsetning, så jeg slapp å lyve, og slapp å bekrefte noe jeg ikke var klar for.

Takk for at du ønsker å vise støtte til slektningen din, men det var kanskje ikke helt riktig måte å gjøre det på. Snakk heller støttende generelt om LHBT+, ikke bruk kjønn når du spør om slektningen din har kjæreste eller noen i kikkerten, og sånne ting. Rett støtten mot ungdommen.

Er familien hens religiøs, så er det en stor mulighet for at hen ikke er åpen om legninga (hvis hen er skeiv, vel og merke) ovenfor foreldrene. Den eneste som sitter på fasiten om legninga er ungdommen selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lesbisk og bryr meg ikke om at folk spør om det, men sånn er det ikke for alle som er skeive. Gjør heller som en annen i tråden sier. Spør om han har kjæreste, eller er interessert i noen osv... Så kan han svare som han vil selv. 

Anonymkode: 903c7...4f7

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Syns nå det er litt vel spesielt å spørre om.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ikke greit å spørre om. Spesielt når det er en ungdom det er snakk om. Personen har kanskje ikke turt å komme ut av skapet enda engang, og da skal du ikke påtvinge det. La han komme ut på sin egen tid og premisser!

Anonymkode: 710bb...e93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...