Gå til innhold

Sommerferie i Danmark-trenger tips


Note92

Anbefalte innlegg

Hei! 
Til neste år må vi kjøre på for å få en ferietur, da denne sommeren ble litt boikottet for de fleste. Vi tenker å kjøre safe på Danmark, da vi føler det er for risky med noe sydentur. Er det noen her som er godt kjent med Danmark og kan komme med overnattingstips, reiserute etc? 
 

Vi er to voksne med to barn, 3,5 og 6,5 til neste år. Vi ønsker selvsagt å besøke Legoland og dinosaurland(?), samt bo nær strand. Sett litt på nett og ser mange fine plasser hvor det er nydelig strander. Hvor bør vi bo mtp legoland etc? Vi tenker å leie bil, så kan gjerne bo et lite stykke unna Legoland og tivoli etc, sålenge vi har mulighet å ta noen dager på stranda. 

Når vi er ferdig i Danmark ønsker vi å ta danskebåten over til Kristiansand for å besøke dyreparken og kose oss noen dager der. Går det hurtigbåt eller noe fra Danmark over til Kristiansand? Og fra hvor? 
 

Hilsen forvirret nordlending😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avstandene i Danmark er ikke store, og det er et supert land (jeg bor her). Du kan fly til Billund og leie bil der, det er nære legoland. Du skriver Tivoli, mener du da København? Det er ca 3 timer kjøring fra billund. Båten til Kristiansand går fra Hirtshals, hvilket fint kan kombineres med et besøk i Skagen. Århus anbefales også:) ellers sies det at bornholm er fantastisk, men jeg har aldri vært der selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thea82 skrev:

Avstandene i Danmark er ikke store, og det er et supert land (jeg bor her). Du kan fly til Billund og leie bil der, det er nære legoland. Du skriver Tivoli, mener du da København? Det er ca 3 timer kjøring fra billund. Båten til Kristiansand går fra Hirtshals, hvilket fint kan kombineres med et besøk i Skagen. Århus anbefales også:) ellers sies det at bornholm er fantastisk, men jeg har aldri vært der selv. 

Takk for svar! Går det ant å kombinere tivolibesøk i København på tur til Kristiansand eller blir det omvei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går to forskjellige båter fra Hirtshals til Kristiansand. Selskapene er colorline og Fjordline. Begge er hurtigbåter.

Kan virkelig anbefale en tur til Djurs sommerland. Var der i år med en på 4, og han kunne ta kjempe masse karuseller. Mange karuseller for barn. Personlig syns jeg djurs sommerland er bedre enn legoland, men legoland er jo selvsagt en opplevelse i seg selv pga tema 😊

Vestkysten anbefales ikke med tanke på mye vind. 

Sjekk ut Juelsminde, Vejle, Frederica. 
Århus er fint, både strand og by. Ebeltoft er også fint.

Saksild strand i Odder er veldig fint og barnevennlig.

Ligger også mange feriehus på Airbnb. Skal dere leie feriehus er der viktig å booke tidlig. Mange skandinaver og tyskere som ferierer i feriehus i Danmark :) 
 

Anonymkode: 283fe...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Note92 skrev:

Takk for svar! Går det ant å kombinere tivolibesøk i København på tur til Kristiansand eller blir det omvei? 

Da ville jeg startet i København:) Fly til Kastrup og bruk noen dager i København (uten bil). Lei bil og kjør til Legoland (billund), stopp eventuelt i Århus. Og avslutt i Skagen (sommerhus) før dere tar SuperSpeed fra Hirtshals til Kristiansand. Det blir minst mulig kjøring og mest mulig opplevelser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thea82 skrev:

Da ville jeg startet i København:) Fly til Kastrup og bruk noen dager i København (uten bil). Lei bil og kjør til Legoland (billund), stopp eventuelt i Århus. Og avslutt i Skagen (sommerhus) før dere tar SuperSpeed fra Hirtshals til Kristiansand. Det blir minst mulig kjøring og mest mulig opplevelser :) 

Høres jo ut som en fantastisk tur, men gudbedre så dyrt dette blir med hotell i Kbh, sommerhus ved Legoland og sommerhus i Skagen. Dette er bare mulig hvis du har skikkelig god økonomi. Bare et lite råd fra meg som har vært veldig mange ganger på ferie i Danmark i alt fra sommerhus, ferieleilighet, hotell og kro :)

 

Anonymkode: fae96...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som en fantastisk tur, men gudbedre så dyrt dette blir med hotell i Kbh, sommerhus ved Legoland og sommerhus i Skagen. Dette er bare mulig hvis du har skikkelig god økonomi. Bare et lite råd fra meg som har vært veldig mange ganger på ferie i Danmark i alt fra sommerhus, ferieleilighet, hotell og kro :)

 

Anonymkode: fae96...a71

Vi sparer ganske greit hver mnd til ferie, så til neste år har vi dobbelt opp siden vi har holdt oss hjemme i år. Pengene til neste års ferie er egentlig ikke et tema, viktigste er at vi alle får en fin og hyggelig ferie 🙂 Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Note92 skrev:

Vi sparer ganske greit hver mnd til ferie, så til neste år har vi dobbelt opp siden vi har holdt oss hjemme i år. Pengene til neste års ferie er egentlig ikke et tema, viktigste er at vi alle får en fin og hyggelig ferie 🙂 Ts 

Håper dere får en super ferie i Danmark :) Anbefaler Airbnb når dere skal ha sommerhus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er et fint land å feriere i. Men det er ikke billig og det å utnytte strender er veldig væravhengig. Vi vær på ferie der i år, og hadde en fin tur med barna, men brukte det vi hadde planlagt å bruke på 2 ukers ferie i Spania, på 6 dager i Danmark. 

Det jeg reagerer mest på mtp din tråd er at du skriver at du planlegger neste års ferie allerede nå, og satser på Danmark siden du ønsker å kjøre safe. Hva er det som får deg til å tro at det er å kjøre safe neste år? Vi er midt i en pandemi, det er ingen som vet hvordan dette kommer til å utvikle seg videre. Det kan være at vi er ferdig med pandemien og vi reiser som normalt til alle land, men det kan like gjerne være at vi har det enda verre og at Danmark har veldig høye smittetall. Skjønner behovet for å ha noe å se frem til, men hvis jeg var deg så hadde jeg ikke bestilt noe før langt etter nyttår. Men det er min mening da :)

Anonymkode: acc75...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Thea82 skrev:

Da ville jeg startet i København:) Fly til Kastrup og bruk noen dager i København (uten bil). Lei bil og kjør til Legoland (billund), stopp eventuelt i Århus. Og avslutt i Skagen (sommerhus) før dere tar SuperSpeed fra Hirtshals til Kristiansand. Det blir minst mulig kjøring og mest mulig opplevelser :) 

Det kommer til å bli  veldig dyrt, da det er svindyrt å avlevere leiebil et annet sted enn der man leier den. Skal man i tillegg avlevere den i et annet land blir det ennå dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Note92 skrev:

Til neste år

Kom inn her klar til krig, men så ser jeg at dere bruker hodet. Kudos. Ønsker dere en fin ferie i 2021!

Anonymkode: 171d9...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjetil E skrev:

Det kommer til å bli  veldig dyrt, da det er svindyrt å avlevere leiebil et annet sted enn der man leier den. Skal man i tillegg avlevere den i et annet land blir det ennå dyrere.

Nå spurte TS etter Danmark tips, ikke Danmark på budget tips;) leiebil fra København til Hirtshals er forslaget, man trenger ikke bil for å ta superspeed til Kristiansand. 

Anonymkode: 6f015...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå spurte TS etter Danmark tips, ikke Danmark på budget tips;) leiebil fra København til Hirtshals er forslaget, man trenger ikke bil for å ta superspeed til Kristiansand. 

Anonymkode: 6f015...be4

Rett nok, men det vil koste mye hvis TS skal levere inn en leiebil i Hirtshals og den er leid ifra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Danmark er et fint land å feriere i. Men det er ikke billig og det å utnytte strender er veldig væravhengig. Vi vær på ferie der i år, og hadde en fin tur med barna, men brukte det vi hadde planlagt å bruke på 2 ukers ferie i Spania, på 6 dager i Danmark. 

Det jeg reagerer mest på mtp din tråd er at du skriver at du planlegger neste års ferie allerede nå, og satser på Danmark siden du ønsker å kjøre safe. Hva er det som får deg til å tro at det er å kjøre safe neste år? Vi er midt i en pandemi, det er ingen som vet hvordan dette kommer til å utvikle seg videre. Det kan være at vi er ferdig med pandemien og vi reiser som normalt til alle land, men det kan like gjerne være at vi har det enda verre og at Danmark har veldig høye smittetall. Skjønner behovet for å ha noe å se frem til, men hvis jeg var deg så hadde jeg ikke bestilt noe før langt etter nyttår. Men det er min mening da :)

Anonymkode: acc75...1f2

Ts her. 
Jeg er fult klar over at vi er i en pandemi og at det muligens ikke er over til neste år, men vi har uansett et behov for å planlegge neste års ferie. Når jeg skriver at vi ønsker å kjøre safe med Danmark, så mener jeg at det føler tryggere å skulle reise til et land i Skandinavia istedenfor å gjøre som mange andre idioter, å ta en chartertur. Det er uaktuelt sålenge det er pandemi i verden. Om vi bestiller en reise til Danmark for neste sommer og landet får høyt smittetall, så reiser vi selvsagt ikke. Det er en helt annen situasjon og jeg tenker at det er absolutt ingen som trenger å komme med reiseshame til meg med grunnlag av at vi ønsker å reise til Danmark til NESTE år. 
 

Til dere som har kommet med mange gode tips, tusen takk! Tror vi må se litt nærmere på kartet mtp leiebil, kjedelig å bruke unødvendig mye penger på slikt selvom vi sikkert kunne tatt oss råd til det. Airbnb blir nok booket når vi skal ha sommerhus, og heldigvis for oss så er vi 100% nordlendinger så regn og vind er hverdags😅 Da tar man på seg regnklær og leker, uansett vær. 
 

Ha en fin og trygg sommer videre! 
ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis dere bare skal til Tivoli pga karuseller ol så vil jeg droppet det og heller kjørt på med Djurs Sommarland. Fly til Billund og ta noen dager i Lalandia evt et av Legolands overnattingssteder. I tillegg til Legoland var Legohuset en hit for vår 6 åring. Og Lalandia har et fantastisk badeland + masse andre aktiviteter. Lei så bil og ta turen til Løveparken (Givskud dyrepark) og kjør mot Djur Sommarland. Finn et feriehus der og sjekk i tillegg ut feks Randers Regnskoger, Ree Safaripark. Dropp Kristiansand på denne turen, nyt de danske parkene, kjør tilbake til Billund og lever bilen og fly hjem! :)

Anonymkode: 76cf3...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...