Gå til innhold

Dagbladet: Terningkast 6 - VG: Terningkast 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nok en bekreftelse på at anmeldere aldri kan tas seriøst, og at det kun er snakk om høyst subjektive personlige meninger som avisene gir spalteplass. Boken "Krypdyrmemoarer" av Silje Ulstein får hhv. terningkast 6 og 2 i Dagbladet og VG.

På tide å avskaffe anmeldelsene?

https://www.dagbladet.no/kultur/uutholdelig-spennende/72697824

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/3JWox9/buklanding-med-smak-av-pyton-bokanmeldelse-silje-o-ulstein-krypdyrmemoarer

Anonymkode: 6290e...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett å skjønne hvem som har rett her.

Kvinnelig forfatter. Kvinnelig anmelder gir boka terningkast 6. Mannlig anmelder gir den terningkast 2.

Garantert en dårlig bok.

Anonymkode: 87ba4...d08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi også leser at mye av handlingen foregår i Ålesund, og at Dagbladets kvinnelige anmelder er fra Ålesund, så lukter det inhabil anmeldelse lang vei.

Anonymkode: 87ba4...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturanmeldelser vil alltid variere, fordi det til en viss grad handler om preferanser og personlig ståsted. Det finnes ikke klare målenheter for kunstnerisk kvalitet, selv om man har noen ting å gå etter. Om alle anmeldere var enige til enhver tid hadde det vært uinteressant å lese dem. Så lenge de begrunner meningene sine, kan jeg få mye ut av en anmeldelse uansett om anmelder er fornøyd eller ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke avskaffe anmeldere, men slutte med de idiotiske terningkastene. Dagbladet er håpløst. Fatter ikke at det går rundt så de enda holder på. Verste avis ever 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bra at folk er uenige? Hvis alle er enige om at noe er bra eller dårlig lever vi i en totalitær stat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å anmelde kultur er bare tull uansett. Hva som er bra og ikke er jo subjektivt. 

Anonymkode: d70ed...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig legge til at jeg sette stor pris på anmeldelser av litteratur. Litteraturen får alt for lite oppmerksomhet fra før og anmeldelser er noe som skaper engasjement. 

Alle har vel lest en anmeldelse som de er helt uenige med. Folk er så lettkrenket. Hvis anmelderen slakter en bok/film som egentlig er bra så blir det bråk.

Endret av Kågebruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hallo. Jeg syne det nesten all "klassisk" litteratur er søppel. Betyr ikke at andre ikke får glede av det og ser verdien i det. Litteratur er en smakssak. 

Anonymkode: 618cb...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lett å skjønne hvem som har rett her.

Kvinnelig forfatter. Kvinnelig anmelder gir boka terningkast 6. Mannlig anmelder gir den terningkast 2.

Garantert en dårlig bok.

Anonymkode: 87ba4...d08

Ta et par runder med deg selv, flaut å lese dette. 

Anonymkode: 618cb...023

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta et par runder med deg selv, flaut å lese dette. 

Anonymkode: 618cb...023

Jeg tok en runde og fant ut at den kvinnelige anmelderen er fra samme sted som forfatterskap. Forsterker bare poenget.

Anonymkode: 87ba4...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Daria skrev:

Kulturanmeldelser vil alltid variere, fordi det til en viss grad handler om preferanser og personlig ståsted. Det finnes ikke klare målenheter for kunstnerisk kvalitet, selv om man har noen ting å gå etter. Om alle anmeldere var enige til enhver tid hadde det vært uinteressant å lese dem. Så lenge de begrunner meningene sine, kan jeg få mye ut av en anmeldelse uansett om anmelder er fornøyd eller ikke.

Det er sant, men litt av poenget er jo at anmelderne later som om de tar en mer objektiv vurdering enn de faktisk gjør. 

Slik starter Sindre Hardnakk VG sin anmeldelse:

Hvor i all verden er det blitt av krimkompetansen i Aschehoug, forlaget til selveste Jo Nesbø? Kanskje er det ingen tilfeldighet at de den siste tiden har mistet sterke krimnavn som Unni Lindell og Tom Egeland. Hvis sommerens oppskrytte thrillerdebutant Silje O. Ulstein skal stå som kvalitativ målestokk for hva vi kan vente på krimfronten fra Aschehoug fremover, er det virkelig fare på ferde.

Det hører med til historien at boken er minst 100 sider for lang. Enda et eksempel på at forlagsredaktøren har sovet på jobben.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/3JWox9/buklanding-med-smak-av-pyton-bokanmeldelse-silje-o-ulstein-krypdyrmemoarer

Sindre slår jo fast at Aschehoug mangler kompetanse på krim og at forlagsredaktøren ikke har gjort jobben sin. Det er jo en helt andre påstander enn "jeg likte ikke boken". 

Anonymkode: a2a32...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker som regel GoodReads og skummer igjennom et par sider med lesergenererte anmeldelser før jeg vurderer å lese/kjøpe noe. Samme med film/TV på IMDB. En finner jo fort ut om det er noe for seg.

Basert på de få anmeldelsene denne har, ser det iallefall ut som den ikke er skrevet for menn: https://www.goodreads.com/book/show/54141702-krypdyrmemoarer?from_search=true&from_srp=true&qid=N7dGkWMYVN&rank=1

Anonymkode: 25fd8...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en runde og fant ut at den kvinnelige anmelderen er fra samme sted som forfatterskap. Forsterker bare poenget.

Anonymkode: 87ba4...d08

Ta deg sammen 

Anonymkode: 618cb...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gretagarbo

Jeg leser anmeldelser for underholdningen sin del. Det er for all del interessant å se hva et enkelt individ tenker om en bok/film/konsert, men jeg prøver å ikke la det påvirke min oppfatning eller interesse av produktet. 

Det finnes eksempler der én anmelder gav en konsert terningkast 1 mens en annen gav den 6. 

En av de lavest ratede bøkene (på goodreads), i bokhyllen min, er en av de beste jeg har lest i år. 

Alt er subjektivt. 

Endret av Gretagarbo
Kan ikke forskjellen på subjektivt og objektivt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gretagarbo skrev:

Jeg leser anmeldelser for underholdningen sin del. Det er for all del interessant å se hva et enkelt individ tenker om en bok/film/konsert, men jeg prøver å ikke la det påvirke min oppfatning eller interesse av produktet. 

Det finnes eksempler der én anmelder gav en konsert terningkast 1 mens en annen gav den 6. 

En av de lavest ratede bøkene (på goodreads), i bokhyllen min, er en av de beste jeg har lest i år. 

Alt er objektivt. 

Konklusjonen din, «alt er objektivt», passer usedvanlig dårlig med resten av innlegget.

Anonymkode: 87ba4...d08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konklusjonen din, «alt er objektivt», passer usedvanlig dårlig med resten av innlegget.

Anonymkode: 87ba4...d08

Haha, der gikk det litt fort i svingene. Mente selvfølgelig subjektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...