Gå til innhold

Vrangforestillinger om USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvem Borten Moe prøver å imponere med å fremsnakke Trump og USA? Han sparker jo nisseluene i Sp med innlegget. Men det er kanskje FrP-velgerne han vil prøve å trekke til seg?

Anonymkode: 75bae...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er trøtt på denne besetttelsen av USA...

 

Når man leser at folk har titler som ''medieviter av USA's politikk'' , visste ikke det var en greie engang.

Anonymkode: 4f6d3...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Borten Moe skriver et leserinnlegg om at "nordmenn ikke forstår USA". De revolusjonerende oppdagelsene Moe kan fortelle oss er "USA er et mye større land enn Norge", "USA var opprinnelig indianernes land og for lenge siden var afroamerikanerne slaver" og "USA er en stormakt". 

Selv takker jeg Moe for de revolusjonerende oppdagelsene han har gjort om USA. Får håpe innlegget blir oversatt til alle verdens språk. Det er neppe kun nordmenn som kan lære enormt mye av å lese innlegget til Moe. 

Anonymkode: 78c6f...9b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han prøver å imponere noen med dette. Jeg tror intensjonen hans bare er å vekke interesse og informere om at norske medier er dårlige på å tolke USA (med andre ord, det meste som blir dekket er fake news).

Jeg ser ikke problemet med denne artikkelen, han prøver ikke å nå ut til de som vet mye om USA, så jeg ser igjen grunn til å bli nedlatende og usikker pga dette.

Og hvis man blir, bør man kanskje tenke seg litt over hvorfor. Er den overbevisningen en selv har så god, hvis det skulle så lite til for å bli negativ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ola Borten Moe skriver et leserinnlegg om at "nordmenn ikke forstår USA". De revolusjonerende oppdagelsene Moe kan fortelle oss er "USA er et mye større land enn Norge", "USA var opprinnelig indianernes land og for lenge siden var afroamerikanerne slaver" og "USA er en stormakt". 

Selv takker jeg Moe for de revolusjonerende oppdagelsene han har gjort om USA. Får håpe innlegget blir oversatt til alle verdens språk. Det er neppe kun nordmenn som kan lære enormt mye av å lese innlegget til Moe. 

Anonymkode: 78c6f...9b6

Nå må du huske på at Ola Borten Moe har bodd i USA nesten hele sitt liv. Da er han naturlig nok en større ekspert på Sambandsstatene enn oss vanlige folk. :ironi:

Anonymkode: 53d0f...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet denne i går, men slik jeg oppfattet den var primært at vi kan ikke forstå USA med utgangspunkt i hvordan det norske samfunnet fungerer.

- Statene i USA er mye mer selvstendige enn hva fylker og kommuner er i Norge.

- Folkesjela i USA er i utgangspunktet mye mer liberalistisk, (ønsker at myndighetene skal ha så liten som mulig makt over innbyggerne). I Norge henger dugnadsånden igjen, enn så lenge.

- Den sosio-økonomiske historien i USA siden Reagen er helt forskjellig fra Norge siden vi har hatt en sterk stat som bla. har hatt eierskap i de største norske selskapene, støttet sterke fagforeninger og skapt et velferdsapparat som tar vare på de svake i samfunnet. Joda vi har hatt perioder med blå-styring, som idealiserer "trickle-down"-økonomi, med skattelette og avgiftskutt for de rikeste, men vi har på ingen måte dystopiske tilstander som i USA i skrivende stund. 

Mulig Borten-Moe er like irritert over nordmenn som sier "Ok boomer" som jeg, som bare viser at de faktisk ikke skjønner dette.

Anonymkode: 44a0d...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2020 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvem Borten Moe prøver å imponere med å fremsnakke Trump og USA? Han sparker jo nisseluene i Sp med innlegget. Men det er kanskje FrP-velgerne han vil prøve å trekke til seg?

Anonymkode: 75bae...773

Det er det nok. Er vel stort sett FrP-ere som liker å lese om hvor naive nordmenn er og hvor fæle de norske mediene er. 

Anonymkode: 6cc92...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...