Gå til innhold

Ateister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Boetica skrev:

Jeg spurte om det gamle testamentet. Tror du det er guds ord?

Ikke alt. Bibelen er skrevet av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er troende, men er ikke for noe av dette. Selvsagt skal man ikke drepe, steine, slå, holde slaver, undertrykke kvinner eller fordømme homofili. 

Jesus er kjærlighet, og det aller viktigste han lærte oss var nestekjærlighet, toleranse og respekt for medmennesker. Jesus fordømte ingen, og han gikk alle i møte, selv de som var utstøtt av samfunnet. 

Så ingen kan begå fryktelige handlinger og skylde på kristendommen, for kristendommen er veldig klar på verdier som toleranse, aksept, respekt, nestekjærlighet og verdier som at man ikke skal lyve, ikke stjele, ikke rane, ikke voldta, ikke skade noen, ikke være utro. 

Å bortvise, drepe eller torturere noen er ikke i tråd med bibelen, så de som gjør dette og skylder på bibelen, de har misforstått alt sammen. 

Kanskje Jesus burde sagt at 'hey, alt i det gamle testamentet? Bare glem det. Gud bare spøkte om alt det slaveriet og steininga og det å drepe alle menn, kvinner og barn, men ta jomfruer for dere selv, når man invaderte land/byer'. Ingen plass i bibelen står det at man skal se bort fra alt det forferdelige i det gamle testamentet. Det står absolutt ingenting om det.

Om du tror at bibelen ikke sier noe om at drap, voldtekt osv er galt, så har du ikke lest bibelen. Kanskje du skal sette deg ned og lese, istedenfor å tro blindt på religiøse autoriteter som spyr ut om kjærlighet og godhet, og ikke sier noe om hva som faktisk står i bibelen? Kanskje du skal Google 'terrible things in the bible' og se hva det faktisk står der? 

Jeg sier ikke at de fleste kristne ikke er gode mennesker, men det er IKKE på grunn av bibelen at de er gode personer som tar gode valg. Grunnen er at de ikke har lest bibelen og har hørt seg blind på kirkeledere som sier at bibelen snakker kun om kjærlighet og å være gode mot hverandre. Greia er at du faktisk kan steine din kone om hun har vært utro, og kan peke til bibelen om at det er greit i guds øyne. Du kan gjøre all verdens forferdelige ting, og peke på bibelen for å rettferdiggjøre den. Kristendommen gikk gjennom en reform en god stund siden, hvor kirken oppdaget at folks moral hadde forandret seg, og at de også måtte forandre mye av sine meninger og hvordan de pratet om kristendommen for å holde på sauene. Islam har enda ikke gått gjennom en slik reform i store deler av verden, men forhåpentligvis vil det skje. 

Anonymkode: 6ca0b...a06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har ulik tro. Jeg baserer MIN tro på hva jeg finner sannsynlig, tanker jeg har tenkt og erfaringer jeg har hatt. Da har jeg kommet fram til min kristne tro og at jeg ikke mener bibelen tolkes bokstavelig. Andre har selvsagt andre syn. 

Anonymkode: 976b3...e97

Så bibelen er egentlig ikke så relevant for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, K.B. skrev:

Ser du nå hvor tynt grunnlaget ditt er? Din tro er i praksis ikke mer en en geografisk tilfeldighet.

Nei, du må forstå at det er mange grunner til at jeg tror akkurat som jeg gjør. Kan være de også har sine grunner, det vet jeg ikke noe om. 

Jeg har mine erfaringer og opplevelser, samt tanken om at universet må ha oppstått fra noe, som gjør at jeg tror som jeg gjør og finner det som veldig sannsynlig at det er sant. Så lenge jeg aldri påstår at jeg er 100 prosent sikker så ser jeg ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Om vi så hadde bevist det så er det mange som likevel ikke ville trodd på det. Om de hadde hørt, så hadde de sagt at de måtte se, og om de så hadde sett så ville de trodd at det var en eller annen logisk forklaring bak synet. 

Jeg er kristen fordi jeg har opplevd Gud. Jeg har kjent hans nærvær. Jeg kjenner folk som har sett helbredelser. Jeg har selv vært med å be for ei som hallusinerte demoner og som ble tilnærmet fri fra det. 

Dette overbeviser ikkje meg. Ingen helbredelser er bevist. Korleis veit du at personen vart fri for demonane sine (meiner du psykisk sjukdom?) som følge av bønn? Pussig nok virker bønn i enkelte tilfelle, og ikkje i andre...

Anonymkode: 5bdd6...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden viser hvor hyklerisk kristne er.

Anonymkode: bfe2b...f48

Så dere ateister er ikke hysteriske? Nei, selvfølgelig er dere ikke det... Off av meg!

Anonymkode: 8380c...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Ikke alt. Bibelen er skrevet av mennesker.

Det var godt å høre. Det gamle testamentet er gjennomsyret av ondskap. Det beskriver et samfunn og mennesker helt i samme liga som IS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Boetica skrev:

Så bibelen er egentlig ikke så relevant for deg?

Jo, men den må leses fra et kritisk og historisk perspektiv. Deres samfunn var ikke som vårt er nå. Det vil jo selvfølgelig gi seg uttrykk i teksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg spør jeg deg. Jeg har ikke tro på at gud eksisterer, men kjenner ikke kriteriene for å kalle seg ateist. Sikkert like mange meninger om det som om hva som er ekte kristendom osv - hos de som gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Jesus burde sagt at 'hey, alt i det gamle testamentet? Bare glem det. Gud bare spøkte om alt det slaveriet og steininga og det å drepe alle menn, kvinner og barn, men ta jomfruer for dere selv, når man invaderte land/byer'. Ingen plass i bibelen står det at man skal se bort fra alt det forferdelige i det gamle testamentet. Det står absolutt ingenting om det.

Om du tror at bibelen ikke sier noe om at drap, voldtekt osv er galt, så har du ikke lest bibelen. Kanskje du skal sette deg ned og lese, istedenfor å tro blindt på religiøse autoriteter som spyr ut om kjærlighet og godhet, og ikke sier noe om hva som faktisk står i bibelen? Kanskje du skal Google 'terrible things in the bible' og se hva det faktisk står der? 

Jeg sier ikke at de fleste kristne ikke er gode mennesker, men det er IKKE på grunn av bibelen at de er gode personer som tar gode valg. Grunnen er at de ikke har lest bibelen og har hørt seg blind på kirkeledere som sier at bibelen snakker kun om kjærlighet og å være gode mot hverandre. Greia er at du faktisk kan steine din kone om hun har vært utro, og kan peke til bibelen om at det er greit i guds øyne. Du kan gjøre all verdens forferdelige ting, og peke på bibelen for å rettferdiggjøre den. Kristendommen gikk gjennom en reform en god stund siden, hvor kirken oppdaget at folks moral hadde forandret seg, og at de også måtte forandre mye av sine meninger og hvordan de pratet om kristendommen for å holde på sauene. Islam har enda ikke gått gjennom en slik reform i store deler av verden, men forhåpentligvis vil det skje. 

Jesus sa at den som er uten synd kan kaste den første steinen. Da gikk alle. Merkelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må forstå at det er mange grunner til at jeg tror akkurat som jeg gjør. Kan være de også har sine grunner, det vet jeg ikke noe om. 

Jeg har mine erfaringer og opplevelser, samt tanken om at universet må ha oppstått fra noe, som gjør at jeg tror som jeg gjør og finner det som veldig sannsynlig at det er sant. Så lenge jeg aldri påstår at jeg er 100 prosent sikker så ser jeg ikke problemet. 

Hva er forklaringen din på at religiøsitet i stor grad følger geografien? Er ikke de forskjellige religionene og skapelsesberetningene i direkte konflikt med konseptet om en monoteistisk gud?

For meg så er det åpenbart at den kritiske tenkingen som du bruker eller i livet ditt er slått av i dette tilfellet. Bare se på de ti bud, det er en defacto innrømmelse "Du skal ikke ha andre guder enn meg"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro= ønsketenkning.

Anonymkode: 59786...fff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men den må leses fra et kritisk og historisk perspektiv. Deres samfunn var ikke som vårt er nå. Det vil jo selvfølgelig gi seg uttrykk i teksten. 

Ah, så slaveri var moralsk før i tiden, fordi det var vanlig, men er nå umoralsk? Gjorde gud en feil, eller mente han at slaveri var totalt ok før i tiden fordi det var normalt? Om du hadde reist tilbake i tid til når slaveri var ok, ville du da ha ment at slaveri er helt ok og kjøpt deg noen slaver? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jesus sa at den som er uten synd kan kaste den første steinen. Da gikk alle. Merkelig det.

Jesus var en modig mann som torde å stå opp mot maktmenneskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Boetica skrev:

Jesus var en modig mann som torde å stå opp mot maktmenneskene. 

Han ville ha elsket Vatikanet og alle de rike kristne organisasjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amen til det! Ateisme er en kreftsvulst på samfunnet som må utryddes.

Anonymkode: 312cc...d4b

Må alle andre religionar enn kristenommen også utryddast, eller er det ok å vere hindu eller muslim, så lenge man ikkje er ateist? 

Anonymkode: 5bdd6...262

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ironisk, siden bibelen er full av instrukser for hvilke folk som skal steines 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere på gud/jesus/den hellige ånd? Jo, fordi det er religionen dere har oppvokst med her i Norge. Hadde dere vokst opp i vikingtiden, hadde dere  trodd på Odin. Hadde dere vokst opp i India hadde dere kanskje trodd på Shiva. Alle kan vel ikke ha rett?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, K.B. skrev:

Hva er forklaringen din på at religiøsitet i stor grad følger geografien? Er ikke de forskjellige religionene og skapelsesberetningene i direkte konflikt med konseptet om en monoteistisk gud?

For meg så er det åpenbart at den kritiske tenkingen som du bruker eller i livet ditt er slått av i dette tilfellet. Bare se på de ti bud, det er en defacto innrømmelse "Du skal ikke ha andre guder enn meg"

Du får mene at jeg ikke er kritisk, men jo det mener jeg at jeg er. Har vært mang en gang tvilende for å si det sånn. Men på grunn av mine egne erfaringer som er personlige og jeg ikke vil gå inn på, så tror jeg fortsatt. Det er meg, men vi trenger ikke snakke så mye om min personlige tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...