Gå til innhold

Inspirasjon til belønningslyd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden belønningslyden alltid skal bety belønning må det være et ord som ikke brukes i daglig. «Bra» utgår dermed. Fundere på å bruke «yes», men det er jo også et ord som av og til brukes i dagligtale. 
Fantasien min er ikke den største, så trenger inspirasjon til et kort ord som ikke brukes i dagligtalen og som kan sies med lys stemme... Hva er ditt belønningsord?

Anonymkode: bf0a4...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker "flink". Det bruker jeg lite i dagligtalen :P 

Anonymkode: 5406b...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 'yes'. Det er ikke noe som blir brukt ofte nok i dagliglivet til at jeg føler at det er et problem. Jeg brukte 'flink' og 'bra' før, men det bruker jeg nå til å gi vanlig skryt. 'yes' er godbit lyd. Det er kort, glad og tydelig. 

Anonymkode: af82c...931

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg pleide å bruke "dyyktiig", lett å si med lys stemme, og kan sies ganske raskt selv om det er to stavelser. Og så bruker man det veldig sjeldent til vanlig, men det høres mer normalt ut enn å rope yes! likevel 😛

selv foretrakk jeg å alltid ha klikker i lomma under trening når jeg trente mer aktivt, da et ord aldri kan bli like presist (bruker nå "bra" før belønning siden jeg aldri sier det på samme måten til vanlig, men trener ikke like aktivt nå heller, mer vedlikehold, så har ikke øvd det inn på samme måte )

Anonymkode: 8d093...dc2

Skrevet

Klikker er jo noe av det beste, men det er ikke alltid man har det i lomma. Jeg vet det er flere som klikker med tunga som belønningslyd.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips. «Yes» er kanskje det enkleste ordet å bruke mindre av i dagligtalen. «Dyktig» brukes til hesten og «flink» til barn 😂

AnonymBruker
Skrevet

Er også enig i at klikker er best, bruker det mye på trening og ved vanskelige øvelser. Men er så greit å ha et godt ord i tillegg, for har ikke med klikkern i lommen når vi ikke trener. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen sier "ffLIInke gutt" (store bokstaver = mer trykk og toneopphøying). 

For mer rolige belønninger, der jeg vil skryte men ikke gjøre han gira, sier jeg "MMmm" som man gjerne gjør når man er enig med noen, men jeg gjør det mer jentete og koselig.

Fy-lyd er "æ-æ!", men han hører sjelden da, men "då går du" i mer sånn irritert forelder-stil har gått inn så det hjelper nå hver gang😂

Angrer på at vi brukte "bæsje" og "tisse" til å gjøre han husren, for når vi spør hverandre om han gjorde det på forrige tur så må vi snakke i kode og overraskende nok hender det at vi bruker de ordene i hverdagslige samtaler. 

Anonymkode: c4090...e4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 'yes' . Jeg har også en klikker, men når man er ute og hunden er i bånd, så blir det så mye ekstra styr med en klikker, da den tar opp en hel hånd. Føler 'yes' er så enkelt å si, og er lett å si det på akkurat rett øyeblikk

Anonymkode: af82c...931

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bRRRa med høy og lys stemme som brukes mest. 

Anonymkode: 5c5d3...1d7

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bRRRa med høy og lys stemme som brukes mest. 

Anonymkode: 5c5d3...1d7

Her og 😁

Har et eget tonefall når det er belønningsord, så er helt uproblematisk å si "bra" ellers. Bruker det også masse som generell ros, men da i et lavere toneleie og mer langtrukkent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...