AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #1 Skrevet 31. juli 2020 Har en veldig rar labrador, som helt siden han var valp har hatt denne atferden. Det er at han er VELDIG glad i vann/sjø (som de fleste labradorer er), men han kan gå i timesvis å bare vasse og kikke nedi vannet. Virker som han ser etter/leter etter noe. Det er spesielt gøy der det er grunt og lite bølger/bevegelse i vannet. Det virker som han kommer i en transe, og bryr seg ikke om andre hunder, dyr og hører ikke når vi roper på han. Halen logrer hele tiden. Det kan være utfordrende å gå tur med han i vår/sommerhalvåret fordi det KUN er dette han vil gjøre. Ser han sjø/vann eller bare hører lyden av det blir han veldig giret, drar og legger seg ned om vi ikke går bort. Ender ofte med at jeg kjører til et øde vann/sjøplass og har med meg en bok mens hunden bader. Det lengste jeg har sittet er 3 timer og hunden var fortsatt ikke lei😅 virker som en slags tvangstanke.. Når det regner/er kaldt/vinter bryr han seg ikke om bading, da er han en "normal" hund😂🤔 Ingen jeg kjenner har sett dette før, og folk blir fasinert over hvor oppslukt han blir. Andre som har hunder som gjør dette? Anonymkode: 9b8d8...9fe
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #2 Skrevet 31. juli 2020 Det er godt mulig han går inn i en transe av noe slag. Vannet som beveger seg, lyset som reflekterer i vannet osv. Tror det er noen raser som er mer i "faresonen" til å havne i transe av vann og/eller lysrefleksjoner. Jeg så engang et klipp av en hund som gikk i transe av refleksjoner fra vindu og dørglass. Han kunne stå der og stirre på disse refleksjonene i timesvis, og begynte også da å slikke/sutte på lyset når det traff veggen. De måtte få en trener til å komme og hjelpe, for dette var jo et problem hver gang det var litt sol ute. Så lenge det ikke ødelegger hverdagen, så ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med det. Om det bare er i større vann han går inn i transe, og ikke hver gang det havner noen dråper vann på kjøkkengulvet eller noe, så er del vel bare å la han holde på 😅 og, pass på at det ikke utvikler seg til en fascinasjon av lysrefleksjoner. Om du noen gang ser at han stirrer litt for intenst på lysrefleksjoner i huset, klapp med hendene én gang samtidig som du lager en høy, skarp lyd, så snu og gå ut av rommet. Forhåpentligvis snapper de skarpe/høye lydene ham ut av det, også følger han etter deg ut av rommet og vekk fra lysrefleksjonen. Anonymkode: 6f0b8...643 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #3 Skrevet 31. juli 2020 Høres litt ut som denne hunden 🤔 Anonymkode: 21eb8...21e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #4 Skrevet 31. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt ut som denne hunden 🤔 Anonymkode: 21eb8...21e Ja! Det var den jeg tenkte på i kommentaren over 😅 Anonymkode: 6f0b8...643 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #5 Skrevet 31. juli 2020 Tusen takk for svar dere! Virker ikke som han bryr seg om lys osv, er mest å titte nedi sjøen/vannet. Av og til stopper han opp som han skal til å fange noe (kanskje han ser fisk/krabber?). Han løper rundt og "jogger" i vannet og perioder der han bare går rolig og titter. Halen logrer hele tiden og han viser med hele seg at dette er det gøyeste som finnes! Klarer nesten ikke å holde han igjen når vi nærmer oss badeplasser, må bare ta av han båndet og han løper målrettet mot vannet😂 Det er jo ikke plagsomt eller noe, for det er kun når det er fint vær og varmt dette er interessant (fra ca april-oktober). Utenom dette så går han bare forbi de faste badeplassene uten å hefte seg. Han nærmer seg 5 år og har holdt på med dette siden den første sommeren vi fikk han. Synes bare det er rart og fascinerende, men klager ikke. Er veldig greit å kunne grille med familien og ha løs labrador som ikke en gang titter på pølsene fordi det gøyere å bade😂 + han blir veldig sliten etter en "økt" (mye løping) så er god mosjon.. Tenker ikke at dette er noe som må vennes av med? Det er tydelig at dette er gøy og han blir ikke stresset eller noe i etterkant (bare stresset før selve badingen). Ikke alltid han vil hjem mens badingen pågår, men om vi begynner å gå hjemover så kommer han diltende etter..🤔 Anonymkode: 9b8d8...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #6 Skrevet 31. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere! Virker ikke som han bryr seg om lys osv, er mest å titte nedi sjøen/vannet. Av og til stopper han opp som han skal til å fange noe (kanskje han ser fisk/krabber?). Han løper rundt og "jogger" i vannet og perioder der han bare går rolig og titter. Halen logrer hele tiden og han viser med hele seg at dette er det gøyeste som finnes! Klarer nesten ikke å holde han igjen når vi nærmer oss badeplasser, må bare ta av han båndet og han løper målrettet mot vannet😂 Det er jo ikke plagsomt eller noe, for det er kun når det er fint vær og varmt dette er interessant (fra ca april-oktober). Utenom dette så går han bare forbi de faste badeplassene uten å hefte seg. Han nærmer seg 5 år og har holdt på med dette siden den første sommeren vi fikk han. Synes bare det er rart og fascinerende, men klager ikke. Er veldig greit å kunne grille med familien og ha løs labrador som ikke en gang titter på pølsene fordi det gøyere å bade😂 + han blir veldig sliten etter en "økt" (mye løping) så er god mosjon.. Tenker ikke at dette er noe som må vennes av med? Det er tydelig at dette er gøy og han blir ikke stresset eller noe i etterkant (bare stresset før selve badingen). Ikke alltid han vil hjem mens badingen pågår, men om vi begynner å gå hjemover så kommer han diltende etter..🤔 Anonymkode: 9b8d8...9fe Høres ikke ut som noe problem, så da ville jeg bare latt han holde på 🙂 Han er vel bare mer enn gjennomsnittet glad i, vann og nyskjerrig på hva som skjuler seg i vannet 😅 Anonymkode: 6f0b8...643
Julie Skrevet 31. juli 2020 #7 Skrevet 31. juli 2020 Forhør deg med folk som kjenner rasen godt,eks retrieverforum e.l. Helt sikkert noen der som har erfaring eller råd med lignende adferd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå