Gå til innhold

Favorisering av barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes at det er virkelig trist når besteforeldre mener at første barnebarnet er sååå spesielt en de andre, Hva med de andre barnebarna da? Er ikke de like mye verdt som første? 

Her opplever jeg at min søsters gutt er favoritten, De elsker jo jenta mi også men man ser fort forskjellen når begge barna er til stedet. At eldste mann på 7 for gaver og snop osv når han er på besøk men jenta mi på snart 3 år får ikke noe slikt. Eller bare e n bolle. 

på jula så er det iallfall veldig stor forskjells behandling. Hele jule treet er  fult med bare gaver til eldste mann at det ikke er plass i juletreet.  mens det bare ligger noen få til jenta mi der. Hun ble litt skuffet da hun så At de nesten bare var til han eldste, alle de kule gavene han fikk mens hun fikk bare noen få. 
Er det andre som synes det er meget trist med favorisering? 

 

Anonymkode: 9aa7d...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt veldig trist. Her er det ikke slik at den eldste blir favorisert, men hvem som er opprinnelig besteforeldre, biologisk sett (pga skilsmisse og nytt ekteskap hos de eldre og unge). Det er sårt å være vitne til. Heldigvis er ikke barnet her så stort at det har begynt å spørre om det selv enda, og jeg håper at barnet ikke "oppdager"/forstår sammenhengen heller egentlig. 

Anonymkode: 6d048...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble favorisert over lillebroren min da vi var små. Det vises nå når vi er voksne. Jeg besøker besteforeldrene mine ofte, ringer bestemor hver uke osv. Broren min kommer bare når det er bursdager osv. Han er glad i dem, men han fikk aldri et så nært forhold som jeg fikk med dem. Det er trist for dem, tenker jeg.

Anonymkode: 414de...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... er det favorisering eller er det naturlig at en på 3 år har betydelig mindre "behov" for gaver og snop? Herregud, når de er tre skjønner de ikke hva jul og bursdag er omtrent. Det er gøy, men det er ikke det samme som når de er eldre. Da jeg leste tenkte jeg at jeg ville også gitt 7-åring lørdagsgodt og 3-åringen en bolle. En 3-åring kan ikke hive i seg megdene godis en 7-åring kan, de blir bare dårlige omtrent. Og ikke klager de over bolle? La de få være glade for bolle så lenge det varer. Syns faktisk det er bare fornuftig og ikke urettferdig. Gjør det samme med mine egne. Største på 4 får flere nye ting enn 2-åringen. Minstemor har stor glede av alt vi allerede har, og det er da ingen grunn til å kjøpe bare for å kjøpe. Største vokser fra, får nye interesser etc, så der trengs det stadig påfyll og nye utfordringer. 2-åringen får nok utfordringer bare ved å ha en storesøster på en måte. Samme med godis, største kan få en kronesis mens minstemor koser seg med en sånn "grøtpose" (er ren godis egentlig - så her telles den som det...) i stedet uten å klage på det. Hun orker jo ikke spise en hel is en gang uansett. 

Så jeg er usikker på om det du ser egentlig er forskjellsbehandling, eller bare en naturlig ordning fordi han er 7 og hun er 3. Da hun var baby for ikke lenge siden var det svært naturlig at han som da var 5 hadde store hauger gaver - og babyen nesten ingen. Ingen babyer trenger gaver mer enn av symbolsk årsak omtrent. Så mulig du egentlig misforstår det litt og glemmer at ditt barn har andre behov enn din søsters som er mye eldre.

Anonymkode: aa170...7fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... er det favorisering eller er det naturlig at en på 3 år har betydelig mindre "behov" for gaver og snop? Herregud, når de er tre skjønner de ikke hva jul og bursdag er omtrent. Det er gøy, men det er ikke det samme som når de er eldre. Da jeg leste tenkte jeg at jeg ville også gitt 7-åring lørdagsgodt og 3-åringen en bolle. En 3-åring kan ikke hive i seg megdene godis en 7-åring kan, de blir bare dårlige omtrent. Og ikke klager de over bolle? La de få være glade for bolle så lenge det varer. Syns faktisk det er bare fornuftig og ikke urettferdig. Gjør det samme med mine egne. Største på 4 får flere nye ting enn 2-åringen. Minstemor har stor glede av alt vi allerede har, og det er da ingen grunn til å kjøpe bare for å kjøpe. Største vokser fra, får nye interesser etc, så der trengs det stadig påfyll og nye utfordringer. 2-åringen får nok utfordringer bare ved å ha en storesøster på en måte. Samme med godis, største kan få en kronesis mens minstemor koser seg med en sånn "grøtpose" (er ren godis egentlig - så her telles den som det...) i stedet uten å klage på det. Hun orker jo ikke spise en hel is en gang uansett. 

Så jeg er usikker på om det du ser egentlig er forskjellsbehandling, eller bare en naturlig ordning fordi han er 7 og hun er 3. Da hun var baby for ikke lenge siden var det svært naturlig at han som da var 5 hadde store hauger gaver - og babyen nesten ingen. Ingen babyer trenger gaver mer enn av symbolsk årsak omtrent. Så mulig du egentlig misforstår det litt og glemmer at ditt barn har andre behov enn din søsters som er mye eldre.

Anonymkode: aa170...7fe

Dette var min første tanke også... Det blir jo også en glidende overgang hvor det blir mer stas med snop og gaver, og kan hende slekten henger litt etter hvis de ikke ser henne så ofte og også husker/tenker på henne som mindre enn hun er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes at det er virkelig trist når besteforeldre mener at første barnebarnet er sååå spesielt en de andre, Hva med de andre barnebarna da? Er ikke de like mye verdt som første? 

Her opplever jeg at min søsters gutt er favoritten, De elsker jo jenta mi også men man ser fort forskjellen når begge barna er til stedet. At eldste mann på 7 for gaver og snop osv når han er på besøk men jenta mi på snart 3 år får ikke noe slikt. Eller bare e n bolle. 

på jula så er det iallfall veldig stor forskjells behandling. Hele jule treet er  fult med bare gaver til eldste mann at det ikke er plass i juletreet.  mens det bare ligger noen få til jenta mi der. Hun ble litt skuffet da hun så At de nesten bare var til han eldste, alle de kule gavene han fikk mens hun fikk bare noen få. 
Er det andre som synes det er meget trist med favorisering? 

 

Anonymkode: 9aa7d...983

Dette må du ta opp med dem. 

Anonymkode: 7560a...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er forskjellsbehandling, uansett hvor ganle barna er så er det ikke greit

Anonymkode: e5fb1...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket selv favorisering av eldste i forhold til yngste. 
Jeg tok opp dette temaet om da fikk jeg i svar «vi har tettere bånd til første fødte og han er mer gøy å være med». «Han er spesiell» osv 

Tilogmed faren, bestemoren og tanten sa dette. 
 

Jeg ble oppriktig kvalm av det. Eldste fikk gaver, ble invitert med på ting. Tanten sa «jeg kjøper ikke gaver til minste fordi han ikke vet hva gaver er». Jeg sa i respons «er ikke snakk om gavene, men forskjellsbehandlingen. Eldste ser at lillebroren ikke får ting, men bare han. Ikke riktig å gjøre slik.» 

Likedan med at jeg spurte de i familien om de ville trille tur med minste eller passe på han noen timer slik at de fikk knytte bånd til han. Interessen var ikke der, men å være med eldste ble forespurt flere ganger. 2,5 år mellom guttene. Ble heller ikke bedre med årene. 

Anonymkode: 500ec...b9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør farmor og, hun favoriserer mannens første datter, sender gaver i posten, får alt hun peker på av henne, mens når minstejenta ble 1 sendte hun ingenting, ikke engang et kort til henne i posten, eller ringte henne på FaceTime for å gratulere

Anonymkode: 2c25b...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av innleggene deres, for det rører opp i såre følelser hos meg også. Ja, det har vært sånn i familien vår også.

Eldste sønnen min er eldst av barnabarna og han har fått mest - mye pga han var alene i mange år, selvfølgelig, men ellers også. Fint for han, men så kom lillebroren... han ble omtrent ignorert og når jeg kommenterte det så fikk jeg også høre at han var så liten at han ikke skjønte noe av det. Jeg ble sint og sa hva jeg mente - storebroren ser det jo og ser at det er greit med forskjellsbehandling.

Så kom jentene til søsteren min, og yngste sønnen min fikk ikke like mye som dem heller. De fikk også fra sin fars familie, så de fikk alltid trippelt opp, og sønnen min fikk et par-tre gaver mens jentene fikk 20.. det er så sårt at jeg nesten begynner å grine når jeg tenker på det.

Og det er ikke bare gavene, men tiden og oppmuntringen og overnattinger osv osv osv. 

Anonymkode: f7bf0...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besteforeldrene gitt masse snop til 3-åringen min, så ville jeg blitt forbannet.

Anonymkode: 00ced...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Favoriserer farmor her barna til datteren sin. Helt ekstrem forskjellsbehandling, alt fra tid, samvær, telefonsamtaler, gaver osv.
 

Vi har gitt litt opp, og det har bare gjort at vi kun er med svigers når vi må. Vårt barn er forsåvidt første barnebarnet, men det er vel sikkert noe annet når datteren får barn kontra sønnen.

Anonymkode: e5840...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gaver til begge, men ga mest oppmerksomhet til eldste når den yngste var baby. Det har fortsatt litt, men mest fordi jeg har sett at babyen har blitt favorisert av foreldrene. Pluss at eldste har vært sjalu. Nå begynner det å jevne seg ut. Kontakten er god med begge, men innrømmer at det eldste har hatt større plass. Jeg passet han en til to dager i uka, nå har det ikke vært behov for det. Yngste er snart to, og det blir mer likt fremoer. Selv om jeg aldri kommer til å være barnepasser en til to dager i uka mer, og er glad for det. Det er slitsomt; men var også litt slitsomt å nå inn til den yngste siden jeg ikke er en ihuga baby-elsker, og den eldste krevde sitt av oppmerksomhet. Lot foreldrene ta en større del med babyen. 

Anonymkode: 3ebf9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her Favoriserer farmor her barna til datteren sin. Helt ekstrem forskjellsbehandling, alt fra tid, samvær, telefonsamtaler, gaver osv.
 

Vi har gitt litt opp, og det har bare gjort at vi kun er med svigers når vi må. Vårt barn er forsåvidt første barnebarnet, men det er vel sikkert noe annet når datteren får barn kontra sønnen.

Anonymkode: e5840...7b3

Nei, jeg har ikke døtre, så forskjellen var ikke som du tror. 

Anonymkode: 3ebf9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir gaver til begge, men ga mest oppmerksomhet til eldste når den yngste var baby. Det har fortsatt litt, men mest fordi jeg har sett at babyen har blitt favorisert av foreldrene. Pluss at eldste har vært sjalu. Nå begynner det å jevne seg ut. Kontakten er god med begge, men innrømmer at det eldste har hatt større plass. Jeg passet han en til to dager i uka, nå har det ikke vært behov for det. Yngste er snart to, og det blir mer likt fremoer. Selv om jeg aldri kommer til å være barnepasser en til to dager i uka mer, og er glad for det. Det er slitsomt; men var også litt slitsomt å nå inn til den yngste siden jeg ikke er en ihuga baby-elsker, og den eldste krevde sitt av oppmerksomhet. Lot foreldrene ta en større del med babyen. 

Anonymkode: 3ebf9...efe

Det er annerledes, du så ett behov, du virker ikke ond

Anonymkode: 2c25b...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 2.20, AnonymBruker skrev:

Synes at det er virkelig trist når besteforeldre mener at første barnebarnet er sååå spesielt en de andre, Hva med de andre barnebarna da? Er ikke de like mye verdt som første? 

Her opplever jeg at min søsters gutt er favoritten, De elsker jo jenta mi også men man ser fort forskjellen når begge barna er til stedet. At eldste mann på 7 for gaver og snop osv når han er på besøk men jenta mi på snart 3 år får ikke noe slikt. Eller bare e n bolle. 

på jula så er det iallfall veldig stor forskjells behandling. Hele jule treet er  fult med bare gaver til eldste mann at det ikke er plass i juletreet.  mens det bare ligger noen få til jenta mi der. Hun ble litt skuffet da hun så At de nesten bare var til han eldste, alle de kule gavene han fikk mens hun fikk bare noen få. 
Er det andre som synes det er meget trist med favorisering? 

 

Anonymkode: 9aa7d...983

Her er det svigermor sin datter sine barn som betyr noe.Driter i sønnen sine..

Anonymkode: 13d5f...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...