AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Lurer på dette med karantene og isolasjon. For å gjøre det til en ''offisiell prosess'' må jo fastlegen kontakte f.eks. arbeidsgiver og familiemedlemmer angående at man må i karantene, og Helsedirektoratet vil sende arbeidsgiver og familiemedlemmer lover/regelverk ved karantenebruken. Slik jeg oppfatter det nå, er det mer fritt. Basert på tillit. For alt jeg vet kan alle jeg møter til daglig egentlig være pålagt karantene, men bryter den: hvordan kan man håndheve karantnelovverket og vite at de som skal sitte inne, sitter inne? Anonymkode: 5542c...825 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Kan jo bolte døren? Anonymkode: 57c6e...e89 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 De skal ikke "sitte inne". De har lov å gå ut så lenge de holder seg unna andre. Anonymkode: f9aaf...193 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurer på dette med karantene og isolasjon. For å gjøre det til en ''offisiell prosess'' må jo fastlegen kontakte f.eks. arbeidsgiver og familiemedlemmer angående at man må i karantene, og Helsedirektoratet vil sende arbeidsgiver og familiemedlemmer lover/regelverk ved karantenebruken. Slik jeg oppfatter det nå, er det mer fritt. Basert på tillit. For alt jeg vet kan alle jeg møter til daglig egentlig være pålagt karantene, men bryter den: hvordan kan man håndheve karantnelovverket og vite at de som skal sitte inne, sitter inne? Anonymkode: 5542c...825 De skal ikke sitte inne. De kan gå turer med 1 meters avstand og gjøre nødvendige ærend i matbutikk og apotek med forsvarlig avstand. Sett deg inn i karanteneregler før du uttaler deg. Anonymkode: 48539...800 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Du skal jo uansett holde avstand. Så hva er da problemet? Jeg har vært i karantene og kunne likevel gå tur og gjøre nødvendige ærend på butikken. Hadde i tillegg hjemmekontor. Merket lite til karantenen egentlig. Anonymkode: 9b4b6...049 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 Problemet er kanskje at folk ikke har mulighet til hjemmekontor og tjener timelønn og har ikke jobbet opp rettigheter til dagpenger i karantenetiden eller sosialstønad? Fordi du har mulighet til hjemmekontor. Ingenting er mer strålende! Også er vi også 7 milliarder mennesker på jorden andre enn deg også. Hvordan kan noen kontrollere at du IKKE drar på byen, treningssenter, bussen, og jobben, i karantenetiden? Lurer bare på rent praktisk hvordan politiet håndtere den kontrollen. Anonymkode: 5542c...825 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Situasjonen er på en måte slik... hvordan kan NOEN vite om den personen som er på jobb, på byen, på en offentlig plass osv. egentlig er i karantene eller ikke? Anonymkode: 5542c...825 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Situasjonen er på en måte slik... hvordan kan NOEN vite om den personen som er på jobb, på byen, på en offentlig plass osv. egentlig er i karantene eller ikke? Anonymkode: 5542c...825 Ingen kan vite. Jeg var i karantene i juni. Holdt meg hjemme (hjemmekontor), men måtte 2 ganger ut for å handle mat. Dro på butikken kl. 07.30 (da er det nesten ingen der), og holdt god avstand til de få jeg møtte på. Anonymkode: 16dc8...95f 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #9 Skrevet 31. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Ingen kan vite. Anonymkode: 16dc8...95f This. Takk! Anonymkode: 5542c...825 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #10 Skrevet 31. juli 2020 Når man ikke bor i en totalitær stat, er det mye som er basert på tillit, dermed også karantene. Skatteetaten går for eksempel heller ikke inn og sjekker rutinemessig at alt hver enkelt oppgir i skattemeldingen er korrekt. Anonymkode: da467...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #11 Skrevet 31. juli 2020 Jeg bare lurer på hvor alle avisene får overskriftene sine fra om at folk har brutt karanteneregler: https://www.nrk.no/nordland/politiet-bekymret-for-brudd-pa-corona-karantene-1.14946746 Altså... hvordan kan disse vite at noen er i karantene? For å si at man får inn mange varsler om folk som bryter karantenene sine, så må de jo på et vis vite dato til-fra karantenen til den personen de melder inn? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/strenge-boter-for-a-bryte-karantenereglene-1.1682453 Anonymkode: 5542c...825 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #12 Skrevet 31. juli 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bare lurer på hvor alle avisene får overskriftene sine fra om at folk har brutt karanteneregler: https://www.nrk.no/nordland/politiet-bekymret-for-brudd-pa-corona-karantene-1.14946746 Altså... hvordan kan disse vite at noen er i karantene? For å si at man får inn mange varsler om folk som bryter karantenene sine, så må de jo på et vis vite dato til-fra karantenen til den personen de melder inn? https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/strenge-boter-for-a-bryte-karantenereglene-1.1682453 Anonymkode: 5542c...825 Pluss at noen tror karantene er mye strengere enn det er. Man har lov å bevege seg utendørs selv om man har karantene. Anonymkode: 257c9...180 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #13 Skrevet 31. juli 2020 En venninne har kjæreste som er i karantene. Han er i karantene hjemme hos henne. Sover sammen, deler bad osv. Hun deler bilder av sosiale ting hun gjør, f eks overnatting på hotell... Tror mange andre også har sånn "karantene. " Andre jeg kjenner har syke barn, men fortsetter å være sosiale selv. Tester ikke barna. Det er jo så lite smitte nå, later til å være tankegangen. Anonymkode: e6af4...613
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #14 Skrevet 31. juli 2020 Kunne vært en offentlig liste. Anonymkode: 18d68...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #15 Skrevet 31. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne vært en offentlig liste. Anonymkode: 18d68...fe0 Litt som skattelister. Snoker man, kan personen se det. Anonymkode: 18d68...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #16 Skrevet 31. juli 2020 Det er som regel folk som kjenner de som bryter karantenen som tipser politiet. Jeg har ei venninde selv som var i Sverige i Juni og dro på restaurant et par dager etter at hun kom til Norge (så begge deler på snap). Hadde jeg vært tøffere så hadde jeg meldt henne inn... Anonymkode: 527b1...b08 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #17 Skrevet 31. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne vært en offentlig liste. Anonymkode: 18d68...fe0 Alvorlig talt, hva slags samfunn er det du ønsker deg? Anonymkode: da467...dd7 4
maskinisten Skrevet 31. juli 2020 #18 Skrevet 31. juli 2020 Det er merkelig hvordan alle hysterikere pålegger andre ansvaret med å holde avstand og slikt. Vet du hva? Om du skal være så hysterisk, så holder du deg så langt unna folk som mulig på eget initiativ. Og må du ferdes der andre folk er, så får DU iverksette tiltak som maske, briller, hansker, sprit etc. 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #19 Skrevet 31. juli 2020 1 time siden, maskinisten skrev: Det er merkelig hvordan alle hysterikere pålegger andre ansvaret med å holde avstand og slikt. Vet du hva? Om du skal være så hysterisk, så holder du deg så langt unna folk som mulig på eget initiativ. Og må du ferdes der andre folk er, så får DU iverksette tiltak som maske, briller, hansker, sprit etc. Har det falt deg inn at vi også kanskje tenker på andre? Når vi ser venner og naboer bryte karantenereglene tenker vi på deres kollegaer og gamle foreldre og folk som tilfeldigvis er uheldige å havne for tett innpå dem på bussen. Og så tenker vi på smittekjeden videre, alle andre som må i ufrivillig karantene(og faktisk gjør det de blir fortalt) uten å ha reist noe sted i det hele tatt, som bare fikk smitte fra disse som gir f. Og så tenker vi på alle de som blir skikkelig syke. Og på konsekvensene for hele samfunnet hvis alt må stenges igjen. Hvis jeg bare brydde meg om meg og mitt hadde det her vært relativt enkelt for min del. Anonymkode: e6af4...613 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #20 Skrevet 31. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Har det falt deg inn at vi også kanskje tenker på andre? Når vi ser venner og naboer bryte karantenereglene tenker vi på deres kollegaer og gamle foreldre og folk som tilfeldigvis er uheldige å havne for tett innpå dem på bussen. Og så tenker vi på smittekjeden videre, alle andre som må i ufrivillig karantene(og faktisk gjør det de blir fortalt) uten å ha reist noe sted i det hele tatt, som bare fikk smitte fra disse som gir f. Og så tenker vi på alle de som blir skikkelig syke. Og på konsekvensene for hele samfunnet hvis alt må stenges igjen. Hvis jeg bare brydde meg om meg og mitt hadde det her vært relativt enkelt for min del. Anonymkode: e6af4...613 Likevel er jeg nesten sikker på at ingen som mistet sine til influensa i fjor tenkte det samme. Smitte er mye tilfeldigheter. Anonymkode: 257c9...180 1
Anbefalte innlegg