Gå til innhold

«kontroll på smitten»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer så veldig på hvordan dette er mulig. De sier stadig at de har kontroll på smitten, men hvordan er det mulig når folk er smittsomme før de blir syke og folk blir smitta ved å ta på ting (samme stolpe på bussen, i butikken, dører osv) eller  nettopp på feks buss? Folk er jo ute i samfunnet før de blir syke selv. Dessuten tar det tid fra de får symptomer til test til resultat, slik at evt nærkontakter blir ikke satt i karantene før der kan ha gått lang tid og disse kan jo både da og før det evt smitte andre fordi de har blitt smittet av personen før symptomene kom og er selv smittsomme i inkubasjonstiden!

og alle de som ikke har noen kjent smittevei, er det å ha kontroll? Da er det jo smitte ute på buss butikk etc som ikke kan finnes og da har man jo ikke kontroll?

Anonymkode: e72d6...f0f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontrollen ligger i at man vet hvem de smittede er og hvem de er i kontakt med. Og hvor de har vært. 

For tiden er det sannsynligvis veldig få som er smittet uten å vite at det er en mulighet for at de er smittet. 

Siden viruset ikke oppstår spontant og tilfeldig, men vil være rundt disse få personene så har vi kontroll. 

Men siden dette systemet ikke er perfekt, er det viktig å fortsette med de personlige tiltakene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, stan skrev:

Kontrollen ligger i at man vet hvem de smittede er og hvem de er i kontakt med. Og hvor de har vært. 

For tiden er det sannsynligvis veldig få som er smittet uten å vite at det er en mulighet for at de er smittet. 

Siden viruset ikke oppstår spontant og tilfeldig, men vil være rundt disse få personene så har vi kontroll. 

Men siden dette systemet ikke er perfekt, er det viktig å fortsette med de personlige tiltakene. 

Ja jeg skjønner at det er det det betyr. Men det er også derfor jeg stiller spørsmål ved om det faktisk er mulig å ha kontroll ved det metodene som å kartlegge kontakter og karantene. Fordi smitten skjer videre før man rekker å finne smitten og sette folk i karantene. I tillegg så smitter det via kontaktflater og offentlighet slik jeg skrev og dermed er det veldig fort gjort at man får  tilfeller som ikke vet hvor der er smitta og som igken smitter videre og da kan man jo ikke få kontroll 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skjønner at det er det det betyr. Men det er også derfor jeg stiller spørsmål ved om det faktisk er mulig å ha kontroll ved det metodene som å kartlegge kontakter og karantene. Fordi smitten skjer videre før man rekker å finne smitten og sette folk i karantene. I tillegg så smitter det via kontaktflater og offentlighet slik jeg skrev og dermed er det veldig fort gjort at man får  tilfeller som ikke vet hvor der er smitta og som igken smitter videre og da kan man jo ikke få kontroll 

Det er ikke mulig og det er årsaken til at vi har hatt smitte hele tiden fra mars (muligens desember) og frem til idag. Selv med stengte grenser har viruset figurert om enn i liten skala. Når alt åpner igjen fra skolestart og slutten på fellesferien (med unntak av breddeidrett for voksne?? *forstå det den som kan...) så vil sporingsarbeidet bli så krevende og så omfattende at situasjonen igjen vil løpe ut av kontroll. 

Det sier jo egentlig seg selv, gjør det ikke? Man kan godt bruke tid og ressurser på detektivarbeid når byen har 3-4 kriminelle. Da blir det slitsomt, men overkommelig. Hvis byen derimot har 500 kriminelle uten at politiet har rustet opp vil man kun være i stand til å fakke 150 av dem. Resten forblir på frifot. 

I et smitteperspektiv mister sporingsarbeidet sin hensikt når antallet smitteførende blir overveldene. Det så vi sist, og det vil vi se igjen. Da gjenstår kun harde tiltak som å stenge bydeler, påby alle i områder med utstrakt smitte munnbind i alle offentlige settinger. Det blir kort fortalt portforbud. Hvis vi gir langfingeren til slike tiltak har vi fri smitte slik tilfellet er i Sverige. 

Når smitteveiene var nasjonale var det noe enklere å holde oversikt, men med åpne grenser og normal samfunnsaktivitet etter sommeren vil dette garanter løpe helt løpsk. Tenk bare på alle de som reiste utenlands i sommer... De møter i august opp på sine arbeidsplasser og studiesteder. For å komme seg dit må mange stå som sild i tønne på tog og T-bane. Smittefest av uante dimensjoner... Når ingen skal bruke munnbind heller blir dette en dødelig miks.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke lett bestandig. 

Men om man ikke er veldig mye rundt omkring, så er det mulig å vite de aller fleste man har vært i kontakt med de siste dagene. 

Smitte via kontaktflater er det jo god håndhygiene skal motvirke. Viruset er ikke aktivt så veldig lenge på de fleste overflater. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man har kontroll fordi det er få smittede i Norge, og man har gode systemer på smittesporing. Det tar i gjennomsnitt 2-4 dager fra man blir smittet til man kan smitte andre igjen. Det gir myndighetene ganske god tid til å finne alle ledd i mulige smittekjeder.

Anonymkode: 9a948...307

• Liker 2
Skrevet

Kontroll på viruset blir ett helt feil ord. Dette er ett virus som er utrolig smittsomt og som veldig få har hatt...  Man har ikke kontroll på hvor det er,sånn som situasjonen er i verden nå. 

• Opprett ny...