Gå til innhold

Slankeoprasjon når man har barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har erfaring med slankeoprasjon? Tenker da spesielt på tiden etterpå kombinert med små barn. 🙃

Anonymkode: 30be5...e04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det blir noe problem egentlig. Man vil ha litt lavt energinivå i begynnelsen, men det går seg til. 

Anonymkode: 70af0...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn og var i full jobb igjen etter 5 dager. Mindre energi så klart, la meg på likt med barna de første månedene 😄 

Anonymkode: 1f4c1...280

AnonymBruker
Skrevet

En god venninne av meg holdt på å dø, og havnet i koma i 3 mnd. Det var ikke gøy for de 2 små barna hennes. Selvfølgelig skjer ikke dette ofte, men flertallet av de jeg kjenner har fått komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: e4952...dc8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En god venninne av meg holdt på å dø, og havnet i koma i 3 mnd. Det var ikke gøy for de 2 små barna hennes. Selvfølgelig skjer ikke dette ofte, men flertallet av de jeg kjenner har fått komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: e4952...dc8

Flertallet av de jeg kjenner har IKKE fått komplikasjoner i ettertid. Hvis man følger de rådene man får, og er flink med vitaminer og kosttilskudd, så har man gode forutsetninger for at dette går helt fint. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, takk for svar! Trodde kanskje jeg måtte belage meg på å bli mer eller mindre sengeliggende i 2 mnd'ers tid 🙈

Anonymkode: 30be5...e04

AnonymBruker
Skrevet

Veldig ulikt, men blant midt krets har det godt bedre med de yngre som er operert. 2 månder sengeliggende vil våre veldig ugunstig ved sånn operasjon. For å lykkes krever en sunn livsstil. 

Anonymkode: 0ce8b...e95

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min tok operasjonen da hun hadde to i barnehagealder. Hun har ikke hatt andre komplikasjoner enn at hun den første tiden ble veldig dårlig om hun ikke spiste i det sekund hun kjente litt sult. 

Nesten alle opplever noen former for bivirkninger, men det store flertall sier likevel at de har fått det bedre: https://forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090

Søsteren min har fått et mye bedre liv, og er ikke plaget av bivirkninger. Hun har vært heldig. Før operasjonen hadde hun store problemer med knær og hofter, og klarte ikke gå på fjelltur eller løpe etter ungene. Nå går hun timesvis på fjellet hver helg, og er veldig aktiv med barna. 

Anonymkode: b1a80...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem. Jeg hadde to små. Var oppe å gikk etter to timer, hjem etter to døgn og i god form etter 1 uke. Energinivået går ned, men det er en overgang

Anonymkode: d8c1d...c41

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flertallet av de jeg kjenner har IKKE fått komplikasjoner i ettertid. Hvis man følger de rådene man får, og er flink med vitaminer og kosttilskudd, så har man gode forutsetninger for at dette går helt fint. 

Her viser du mest av alt manglende innsikt i hvilke komplikasjoner som kan oppstå etter slankeoperasjon. Vitaminmangel er velkjent og kan som regel behandles, men noen ganger er ikke opptaket godt nok og fører til problemer selv om pasienten følger opp. Gallestein, tarmslyng, anastomoselekkasje, magesår, diare med dehydrering, alvorlig svikt i næringsopptak, brokk, adheranser og psykiske plager er bl.a. komplikasjoner som de færreste tenker over eller forstår konsekvensen av, og det kan komme mange år etter operasjonen. I tillegg kan det bli vansker med nødvendige operasjoner seinere i livet pga at du allerede er operert, og avhengig av operasjonstype kan det også være vanskeligere å f.eks oppdage kreft. Stort sett alle fortelle solskinnshistorier om hvor fantastisk flotte de er etter å ha blitt tynne, de kan handle masse nye klær, får komplimenter, kan leke mer med barna og føler seg bedre. Langt færre forteller om at de sliter psykisk, har konstante smerter, sliter med kvalme og kanskje angrer på operasjonen. De er jo blitt tynn = du skal være fornøyd. Mange forteller ikke familie og venner hvordan de egentlig har det, en del føler også at de ikke har lov å klage fordi fedme med påfølgende operasjon er "selvpåført". Så det flertallet du kjenner som er fornøyd kan slite med ting de overhodet ikke forteller deg om. En del blir som beskrevet over alvorlig syke, og noen dør faktisk. 

https://www.nord.no/no/aktuelt/nyheter/Sider/Noen-faar-store-helseproblemer-etter-fedmeoperasjoner.aspx

TS, du bør tenke deg godt om. Ikke ifht om du kan leke med barna igjen etter to dager, men ifht komplikasjonene som kan oppstå og om det er verdt det for deg. En kollega av meg var tilbake på jobb i et fysisk krevende yrke to uker etter operasjon, en venninne av meg var sykemeldt i flere måneder og brukte opp alle sparepengene på psykologbehandling. Du vet ikke hvilken gruppe du havner i. 

Anonymkode: 41d57...e69

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du mest av alt manglende innsikt i hvilke komplikasjoner som kan oppstå etter slankeoperasjon. Vitaminmangel er velkjent og kan som regel behandles, men noen ganger er ikke opptaket godt nok og fører til problemer selv om pasienten følger opp. Gallestein, tarmslyng, anastomoselekkasje, magesår, diare med dehydrering, alvorlig svikt i næringsopptak, brokk, adheranser og psykiske plager er bl.a. komplikasjoner som de færreste tenker over eller forstår konsekvensen av, og det kan komme mange år etter operasjonen. I tillegg kan det bli vansker med nødvendige operasjoner seinere i livet pga at du allerede er operert, og avhengig av operasjonstype kan det også være vanskeligere å f.eks oppdage kreft. Stort sett alle fortelle solskinnshistorier om hvor fantastisk flotte de er etter å ha blitt tynne, de kan handle masse nye klær, får komplimenter, kan leke mer med barna og føler seg bedre. Langt færre forteller om at de sliter psykisk, har konstante smerter, sliter med kvalme og kanskje angrer på operasjonen. De er jo blitt tynn = du skal være fornøyd. Mange forteller ikke familie og venner hvordan de egentlig har det, en del føler også at de ikke har lov å klage fordi fedme med påfølgende operasjon er "selvpåført". Så det flertallet du kjenner som er fornøyd kan slite med ting de overhodet ikke forteller deg om. En del blir som beskrevet over alvorlig syke, og noen dør faktisk. 

https://www.nord.no/no/aktuelt/nyheter/Sider/Noen-faar-store-helseproblemer-etter-fedmeoperasjoner.aspx

TS, du bør tenke deg godt om. Ikke ifht om du kan leke med barna igjen etter to dager, men ifht komplikasjonene som kan oppstå og om det er verdt det for deg. En kollega av meg var tilbake på jobb i et fysisk krevende yrke to uker etter operasjon, en venninne av meg var sykemeldt i flere måneder og brukte opp alle sparepengene på psykologbehandling. Du vet ikke hvilken gruppe du havner i. 

Det er godt mulig at mitt korte innlegg gir inntrykk av at jeg har liten innsikt, men det stemmer ikke med virkeligheten. Jeg sier at de færreste av de jeg kjenner har opplevd alvorlige komplikasjoner. Kvalme, gallesten og diare, som er de vanligste komplikasjonene, er ikke alvorlige. Ubehagelig ja, men ikke alvorlig. Man får veie opp da, om hvorvidt man tar en slankeoperasjon for utseendet eller helsas skyld. Alvorlig overvekt er en risikofaktor for store helseproblemer.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig at mitt korte innlegg gir inntrykk av at jeg har liten innsikt, men det stemmer ikke med virkeligheten. Jeg sier at de færreste av de jeg kjenner har opplevd alvorlige komplikasjoner. Kvalme, gallesten og diare, som er de vanligste komplikasjonene, er ikke alvorlige. Ubehagelig ja, men ikke alvorlig. Man får veie opp da, om hvorvidt man tar en slankeoperasjon for utseendet eller helsas skyld. Alvorlig overvekt er en risikofaktor for store helseproblemer.

Dette retter overhodet ikke opp inntrykket. Kvalme kan fullstendig hindre mat,- og væskeinntak og føre til underernæring og dårlig livskvalitet. Kvalme kan være invalidiserende, hvorfor tror du eller kvinner blir sykemeldt for det i svangerskapet, eller at mange oppgir det som det verste ved en cellegiftkur? Og er du operert er det ikke noe som går over når ungen er ute eller kuren avsluttet, det er en vedvarende tilstand. Diare kan gjøre det vanskelig for kroppen å ta opp næring, noe som i første omgang kan gi dehydrering og ernæringssvikt, men som også kan medføre nyresvikt eler hjertesvikt pga alvorlige forstyrrelser i elektrolyttbalansen i kroppen. Det er ikke uten grunn at mange sykdommer som forårsaker diare i verden er dødelige (rotavirus f.eks som det vaksineres mot her), det er bare at vi i Norge ikke forstår konsekvensen av diare fordi vi sjelden kommer så langt, og har et helsevesen som behandler når det trengs. Gallestein kan forårsake betennelse i galleblæren, som faktisk kan være svært farlig, og for en del ender det i sepsis (som har ca. 25% dødelighet). Galleblæren kan sprekke som gjør at et renner galle og steiner ut i buken, noe som igjen kan gi infeksjon i hele bukhinnen. Så kvalme, gallestein og diare som du mener bare er litt ubehagelige komplikasjoner kan i aller høyeste grad være svært alvorlige.

Og hvis du leste artikkelen jeg la ved, så sier også forskerne at de færreste forteller om komplikasjoner til de rundt. Det er ingen grunn til å tro at du skulle være spesielt utvalgt i så måte. Problemet med din fremstilling (og andre som gjør det likt) er at dere er i den gruppen som ikke egentlig forstår konsekvensene som kan komme i etterkant, men dere tror dere gjør det. Fedmekirurgi er ennå relativt nytt, de har eksplodert med operasjoner de siste årene, og langtidskonsekvensene kommer først skikkelig til syne en del år frem i tid. Allerede viser det seg at mange som har fått alvorlige komplikasjoner aldri har forstått hva det innebærer før de tok kirurgi, fordi fokuset på å bli tynn er så voldsomt stort. Overvekt er også risikabelt, men det er ikke nødvendigvis mindre helserisiko med  være fedmeoperert, det bare endre hva som er risikoen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...