Gå til innhold

To typer influencer - splittet fra Mette Ask

Isild

Anbefalte innlegg

Det er som jeg pleier å si : Det finnes to typer influencere, og det er veldig enkelt å skille på de. På Instagram f.eks så har man den ene typen der alle bildene er av de selv, kameraet er alltid vendt MOT de. Så har man den andre typen, de som tar bilder av det de ser, kameraet er alltid vendt FRA de. Det samme gjelder tekstinnhold ser jeg. De som kun tar bilder av seg selv skriver om samfunnet, livet og omgivelser i "jeg-perspektiv", de som tar bilder av ting de ser - er ofte opptatt av samfunn, livet og omgivelsene i et litt større perspektiv. 

Noen influencere virker å ha seg selv som interesse nærmest. 

MA (og flere andre influencere) hadde nok hatt godt av å ha flere folk rundt seg, og hobbyer/interesser. Mulig hun/de har det, men det ser vi ingenting til i tilfelle. 

Endret av Isild
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Isild skrev:

Det er som jeg pleier å si : Det finnes to typer influencere, og det er veldig enkelt å skille på de. På Instagram f.eks så har man den ene typen der alle bildene er av de selv, kameraet er alltid vendt MOT de. Så har man den andre typen, de som tar bilder av det de ser, kameraet er alltid vendt FRA de. Det samme gjelder tekstinnhold ser jeg. De som kun tar bilder av seg selv skriver om samfunnet, livet og omgivelser i "jeg-perspektiv", de som tar bilder av ting de ser - er ofte opptatt av samfunn, livet og omgivelsene i et litt større perspektiv. 

Noen influencere virker å ha seg selv som interesse nærmest. 

MA (og flere andre influencere) hadde nok hatt godt av å ha flere folk rundt seg, og hobbyer/interesser. Mulig hun/de har det, men det ser vi ingenting til i tilfelle. 

Det er akkurat dette med eksponeringsbehovet som fascinerer meg. At fokuset er på dem selv for alle å se. Forstår ikke tankegangen om "oi! jeg og mitt liv er så interessant at dette må ut til verden". Altså , det er for det meste helt vanlige mennesker uten spesielle egenskaper .Nå er det jo ikke sikkert det er sånn de tenker da, men ... og på sett og vis ser det ut til å stemme for en del bloggere. Lesere har dem jo! 

Den navlebeskuelsen og det enorme forkuset på seg selv tror jeg er så usunt som det kan få blitt. Nå har jo nevnte blogger prøvd seg noen ganger på tema utenfor seg selv (eller mer fra sitt perspektiv). Meget uheldige valg, spør du meg. F.eks. fattigdom (som ikke finnes i Norge..kremt), det var jo bare til å prioritere og senke kravene. Noe som har vist seg å være svært utfordrende for bloggeren selv. Homofili i Tyrkia var også et tema, men der var det stort sett klipp og lim uten å kreditere. 

Uansett så har jeg inntrykk av at det er dem som har kamera vendt mot seg selv som oppnår flest lesere, og også flest kritikere.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje tro det krever mer å ha "kamera vendt ifra seg"? Krever mer faktasjekk, seriøse kilder osv. 

Kanskje de som har kamera vendt i mot seg har flere kritikere nettopp pga at de ikke har den største interessen for å bla sjekke seriøse kilder? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et interessant perspektiv du bringer på banen @Isild! Og litt "urettferdig" kanskje at diskusjonen kommer akkurat i denne tråden, men det ble som det ble...

For: de jeg har et skråblikk på, som vrir og bukter seg forran speil og kamera som et barn som nettopp har oppdaget sitt eget speilbilde (navn skal selvfølgelig ikke nevnes), og de som til stadighet synes det er morsomt med duckface og trutmunn, eller hvor barn blir brukt som reklameobjekt har jaggu meg et snevert verdensbilde. Me-myself-and I/barna er i hovedfokus og lite aner de om verden der ute. Det være seg cowboystrekk, rullings og svart kaffe, stadig nye skifter i interiør og coctailkjoler på en vanlig tirsdag.

Så har vi de som har et kritisk perspektiv både på relasjoner, politikk, covid-19 (og kanskje andre bloggere også... ;)) som virkelig klarer på en stillferdig måte å være en ekte influencer. Det å ha påvirkningskraft i et litt større bilde enn seg selv er noe jeg tror blogglandia er mer enn klar for. Dette er ekte mennesker som tør å ha en mening, tør å stille spørsmål ut over dill-og dall og som står han av uten å sette seg på krenkekrakken og snufse store bloggertårer fordi haterne er så innmari slemme. Som tørr å våge seg utpå med faktakunnskap om krig og fred å sånn.

Jeg har funnet min favoritt i denne sammenhengen :) 

Har du funnet din?

Endret av Jammf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jammf skrev:

For et interessant perspektiv du bringer på banen @Isild! Og litt "urettferdig" kanskje at diskusjonen kommer akkurat i denne tråden, men det ble som det ble...

For: de jeg har et skråblikk på, som vrir og bukter seg forran speil og kamera som et barn som nettopp har oppdaget sitt eget speilbilde (navn skal selvfølgelig ikke nevnes), og de som til stadighet synes det er morsomt med duckface og trutmunn, eller hvor barn blir brukt som reklameobjekt har jaggu meg et snevert verdensbilde. Me-myself-and I/barna er i hovedfokus og lite aner de om verden der ute. Det være seg cowboystrekk, rullings og svart kaffe, stadig nye skifter i interiør og coctailkjoler på en vanlig tirsdag.

Så har vi de som har et kritisk perspektiv både på relasjoner, politikk, covid-19 (og kanskje andre bloggere også... ;)) som virkelig klarer på en stillferdig måte å være en ekte influencer. Det å ha påvirkningskraft i et litt større bilde enn seg selv er noe jeg tror blogglandia er mer enn klar for. Dette er ekte mennesker som tør å ha en mening, tør å stille spørsmål ut over dill-og dall og som står han av uten å sette seg på krenkekrakken og snufse store bloggertårer fordi haterne er så innmari slemme. Som tørr å våge seg utpå med faktakunnskap om krig og fred å sånn.

Jeg har funnet min favoritt i denne sammenhengen :) 

Har du funnet din?

Synes i grunn ikke det var så urettferdig i denne tråden 😛 Nå er ikke Mette den verste "trutmunneren", men nok av selfies og innover - blikk.  Sånne bloggere som du nevner, som nettopp har påvirkningskraft i form av holdninger høres interessant ut! Vil du dele din favoritt? :) 

Forøvrig også veldig enig reddet Visvas@  nevner om kilder. Det er etter min mening noe av det viktigste om man skal være påvirker. Folk skal tro på deg og ha tillit til det du formidler. For ikke å snakke om hvilket ansvar det er å influere andre, f.eks når det gjelder korona. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel to favoritter som tør der andre feiger ut, og det er Mammapåhjul og Kjerringtanker :) Mammapåhjul skriver om selveste livet og døden, bokstavelig talt, og madamen som forfekter kjerringtanker er hun som har baller nok til å tale Roma midt i mot. Og står for det! 👏👏👏

Endret av Jammf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Jammf skrev:

Jeg har vel to favoritter som tør der andre feiger ut, og det er Mammapåhjul og Kjerringtanker :) Mammapåhjul skriver om selveste livet og døden, bokstavelig talt, og madamen som forfekter kjerringtanker er hun som har baller nok til å tale Roma midt i mot. Og står for det! 👏👏👏

Jeg skulle akkurat til å skrive at kjerringtanker har blitt en favoritt her også. Hun tør, og hun er ekte. Jeg liker ekte :) Og humor. Elsker humor! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jammf skrev:

Takk - skal sjekke dem ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...