Gå til innhold

rust på bremsene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rust på bremsene innebærer tilleggsdel som må byttes ut. 

Skal jeg sendte ekstra regningen til staten? hvordan gjør dere det?

Hvem har sagt vi må salte veiene? det ødelegger jo bilene. 

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betal og lat som ingenting. Er ikke en folkerett å ha bil, det er det kun du selv som har valgt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rust på bremsene er helt normalt og det må man forvente når man kjører på norske veier. 

Anonymkode: da6f7...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rust på bremsene er helt normalt og det må man forvente når man kjører på norske veier. 

Anonymkode: da6f7...e25

Ja for norske veier er laget av salt

Anonymkode: 49cb4...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt vi må salte veiene?

Anonymkode: a4fe0...665

Indirekte deg selv, gjennom noe som heter folkevalgte politikere. Du kan jo lage et eget parti som heter Folkeparti Mot Veisalting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vedlikeholder bilen din, vasker den, skyller understellet på vinterstid og kjører kraftig oppbremsinger av og til så vil den rusten bli borte. 

Da må ikke skivene byttes så ofte, jeg har kjørt snart 70 000 km uten å bytte mine. 

En bil krever vedlikehold, og hvis du bare bruker og ikke vedlikeholder så må du bytte skiver hyppigere. 

Endret av PoisonIwy
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, PoisonIwy skrev:

Hvis du vedlikeholder bilen din, vasker den, skyller understellet på vinterstid og kjører kraftig oppbremsinger av og til så vil den rusten bli borte. 

Da må ikke skivene byttes så ofte, jeg har kjørt snart 70 000 km uten å bytte mine. 

En bil krever vedlikehold, og hvis du bare bruker og ikke vedlikeholder så må du bytte skiver hyppigere. 

det kostet jo en del ekstra en forespeilet. Når jeg spurte verkestedpersonellet hva gjøre for å unngå det, så var det bare en kommentar på at det er veisalt. 

Men jeg er veldig enig i dine tanker. 

 

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må bremse oftere.

Anonymkode: f5b1d...b95

ok, trodde jeg skulle bruke mindre bremsene fremover. Men kanskje du er inne på noe. Skulle gjerne ha sett et bilde for meg hvordan det virkelig ser ut og hvordan det fungerer i praksis. De sa det var rust, og at jeg måtte bytte ekstra del i forbindelse med utskiftning av bremsene. Og det var kun en del, og det koster bra godt. Ja, vi snakker tusen lapper. Og jeg vet ikke engang hvilke virkelige funksjon den har.

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er adskillig bedre å skifte bremser, enn å være involvert i en bilulykke grunnet lang bremselengde.

Ellers er et godt tips som over, Vask bilen under i vintersesongen, og kjør kraftige oppbremsinger regelmessig, så vil bremsene vare mye lengre :) 

Bremser MÅ byttes ut dersom det er over 25% rust på bremseskiven ihht eukontroll/krav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det kostet jo en del ekstra en forespeilet. Når jeg spurte verkestedpersonellet hva gjøre for å unngå det, så var det bare en kommentar på at det er veisalt. 

Men jeg er veldig enig i dine tanker. 

 

Anonymkode: a4fe0...665

Det er helt riktig at det er veisalt. Men hvis du følger rådene over så må de altså ikke byttes så ofte. 

Når verkstedet sier du må bytte er det forsent.

Bremser er til for å brukes, og du skal ikke spare på de. For å bremse bort overflate rust må du bremse kraftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kirito skrev:

Det er adskillig bedre å skifte bremser, enn å være involvert i en bilulykke grunnet lang bremselengde.

Ellers er et godt tips som over, Vask bilen under i vintersesongen, og kjør kraftige oppbremsinger regelmessig, så vil bremsene vare mye lengre :) 

Bremser MÅ byttes ut dersom det er over 25% rust på bremseskiven ihht eukontroll/krav.

tusen takk for beskrivelsen. 

Jeg fikk inntrykk det var en annen del enn selve bremsekiven for var rustet, siden dem ikke fikk løs bremsekiven. 

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.7.2020 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Rust på bremsene innebærer tilleggsdel som må byttes ut. 

Skal jeg sendte ekstra regningen til staten? hvordan gjør dere det?

Hvem har sagt vi må salte veiene? det ødelegger jo bilene. 

Anonymkode: a4fe0...665

Hvilken «tilleggsdel« er det snakk om??

Anonymkode: ab365...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken «tilleggsdel« er det snakk om??

Anonymkode: ab365...208

jeg tror det heter caliper. 

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe av det teiteste innlegget jeg har sett på KS noensinne. Det er rust på privatbilen din og du vil sende regning til staten, altså? Hvor dum går det an å være?

Anonymkode: 53ae1...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 20.14, AnonymBruker skrev:

jeg tror det heter caliper. 

Anonymkode: a4fe0...665

Bremsecaliperet er veldig enkelt forklart den delen som presser bremseklossene inn mot bremseskiven slik at hastigheten reduseres. Jeg har ikke skiftet caliper på bil, men jeg har skiftet på en motorsykkel jeg hadde. Sylinderen på det gamle caliperet hadde mer eller mindre rustet fast, og det er det samme som skjer på biler også. Biler må spyles på undersiden flere ganger i løpet av vinteren for å prøve å unngå rust. Caliper er vel egentlig ikke en slitedel, og skal vare en god del år hvis man passer på å spyle regelmessig i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe av det teiteste innlegget jeg har sett på KS noensinne. Det er rust på privatbilen din og du vil sende regning til staten, altså? Hvor dum går det an å være?

Anonymkode: 53ae1...f83

regner med du forstår det er staten som salter. Og biler for store utslag for skader i  henhold til det. Selvsagt får staten ta på seg regninga. 

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Ze.Xhx skrev:

Bremsecaliperet er veldig enkelt forklart den delen som presser bremseklossene inn mot bremseskiven slik at hastigheten reduseres. Jeg har ikke skiftet caliper på bil, men jeg har skiftet på en motorsykkel jeg hadde. Sylinderen på det gamle caliperet hadde mer eller mindre rustet fast, og det er det samme som skjer på biler også. Biler må spyles på undersiden flere ganger i løpet av vinteren for å prøve å unngå rust. Caliper er vel egentlig ikke en slitedel, og skal vare en god del år hvis man passer på å spyle regelmessig i løpet av vinteren.

tusen takk for en forståelig innlegg. Den koster omtrent 6000 kr en stk. til bil.

Anonymkode: a4fe0...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...