Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Har du vurdert alcantara..? Sånn som ser ut som nubuk-skinn (altså "kortere i pelsen" enn semsket.. hehe..).. Det er veldig slitesterkt, og blir bl. a. brukt i biler. Vi har det, og jeg er veldig fornøyd, bortsett fra at kattehår syns veldig godt på sort, haha... Og à propos kattehår... GENIALT hvis du har dyr, for stoffet har ikke "vev" - det er altså ingenting for hårene å "sette seg fast" i. Kjempelett å støvsuge :)

Et eksempel her...

http://www.skeidar.no/sk_visprodukt.asp?I=...&Type=0&Search=

(Her ser jeg at det står microfiber, så det er kanskje alcantara du mener!?!?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du vurdert alcantara..? Sånn som ser ut som nubuk-skinn (altså "kortere i pelsen" enn semsket.. hehe..).. Det er veldig slitesterkt, og blir bl. a. brukt i biler. Vi har det, og jeg er veldig fornøyd, bortsett fra at kattehår syns veldig godt på sort, haha... Og à propos kattehår... GENIALT hvis du har dyr, for stoffet har ikke "vev" - det er altså ingenting for hårene å "sette seg fast" i. Kjempelett å støvsuge  :)

Et eksempel her...

http://www.skeidar.no/sk_visprodukt.asp?I=...&Type=0&Search= 

(Her ser jeg at det står microfiber, så det er kanskje alcantara du mener!?!?)

Takk for svar. Men du, hvor lenge har du hatt sofaen? Jeg tenker litt på det rosin sa om at hennes er blitt veldig slitt etter 2 år bruk.

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Hei, du med ripsen, hehe... (Lillesøster..)

Vi har vel hatt den i ca 2,5 år. Jeg syns ikke den er veldig slitt i det hele tatt, i selve stoffet! Det blir vel litt sånn "strukket" akkurat der du sitter, men det gjør det kanskje med de fleste sofaer!? Men i ryggen og sånn syns jeg den er like fin som da vi kjøpte den. Hadde absolutt kjøpt den igjen :) (Men ville revurdert fargen, altså.)

Skrevet
Hei, du med ripsen, hehe... (Lillesøster..)

:Hehe:

Vi har vel hatt den i ca 2,5 år. Jeg syns ikke den er veldig slitt i det hele tatt, i selve stoffet! Det blir vel litt sånn "strukket" akkurat der du sitter, men det gjør det kanskje med de fleste sofaer!? Men i ryggen og sånn syns jeg den er like fin som da vi kjøpte den. Hadde absolutt kjøpt den igjen :)  (Men ville revurdert fargen, altså.)

Ok, takk for svar. ;)

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg og samboeren vurderer (les tvinges) å kjøpe ny sofa og vi har tenkt å kjøpe en av mikrofiberstoff :tristbla:

Vi har nemlig 2 katter hvor den ene strekker seg hele tiden på vår IKEA-sofa :roll: Det er en kjempefin og god sofa med avtagbart trekk :) Synd at trekket blir ødelagt på sidene og koster 1500 kr for et nytt. Har vært i kontakt med flere møbertapetserere, men prisene er skyhøye :roll:

Er det noen som har lignende erfaringer og vet om eventuelt om den nye mikrofiber sofaen vil holde seg etter en omgang med katteklor? ;)

Takk :sjarmor:

Endret av darcy
Skrevet
Hei.

Jeg og samboeren vurderer (les tvinges) å kjøpe ny sofa og vi har tenkt å kjøpe en av mikrofiberstoff  :tristbla:

Vi har nemlig 2 katter hvor den ene strekker seg hele tiden på vår IKEA-sofa :roll: Det er en kjempefin og god sofa med avtagbart trekk  :)  Synd at trekket blir ødelagt på sidene og koster 1500 kr for et nytt. Har vært i kontakt med flere møbertapetserere, men prisene er skyhøye  :roll:

Er det noen som har lignende erfaringer og vet om eventuelt om den nye mikrofiber sofaen vil holde seg etter en omgang med katteklor?  ;)

Takk  :sjarmor:

Vi kjøpte skinn. Vi har to katter og det var en del av argumentasjonen. Den ene ligger mye i sofaen og da hadde det blitt mye å støvsuge.

Vet ikke hvordan det er med katteklor, men kan se for meg at det ikke ser helt bra ut, så det ville jeg ikke turt å satse på. Du må prøve å avvende katten din med dette, prøv med vannflaske - det er meget effektivt.

Skrevet
Etter å ha levd med microfiber-stoff-sofa i snart to år, er det stadig flere ting som irriterer meg. Den trekker til seg støv, stoffet har krøllet seg i sitterettningen, og det har kommet flere flekker på den (fett) som ikke lar seg vaske av uansett hvor mye jeg gnikker og vasker. Altså må jeg snart ha nytt trekk.

Det er mulig at sofaen min fra Møbelringen (den heter Dakota, Arizona eller ett annet delstatsnavn, husker ikke, men disse variantene med slike navn er sikkert fra samme produsent), er av dårlig kvalitet.

Hadde jeg hatt barn ville jeg heller hatt skikkelig skinn, som kunne vaskes over og blitt skikkelig ren.

Plusset er at microfiber er veldig behagelig og føles som semsket skinn, varm følelse rett og slett.

Vi har Dakota fra møbelringen og er kjempe fornøyd med den. Er jo som sagt ikke noen dyr sofa, og man får jo det man betaler for, men jeg er mye mer fornøyd med denne enn skinnsofaen vi hadde før. Har hatt den i 1 1/2år nå og den er like fin som da vi kjøpte den. Trekket kan tas av å renses, men maskinvask anbefales ikke.

Men smaken er som baken...delt. :)

Gjest Gjest_darcy_*
Skrevet

Hei og takk for svar.

Lillesøster hva mener du med at jeg skal prøve med vannflaska? Jeg har nemlig prøvd alt jeg kan komme på får å få han til å slutte. Det er vår egen skyld siden han vet ikke noe annet (har fått lov til å skrekke seg siden han var liten).

Kan du vær så snill og forklare meg hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte?

Skrevet
Hei og takk for svar.

Lillesøster hva mener du med at jeg skal prøve med vannflaska? Jeg har nemlig prøvd alt jeg kan komme på får å få han til å slutte. Det er vår egen skyld siden han vet ikke noe annet (har fått lov til å skrekke seg siden han var liten).

Kan du vær så snill og forklare meg hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte?

Nå vil jeg ikke påberope meg noen ekspertrolle, men atferdstrening med sprayflaske bruker å være effektivt. Har vært effektivt her i heimen og hører at andre også har oppnådd forventet resultat ved slik trening. Det som er viktig er at man alltid er konsekvent og at konsekvensene (altså vannet ) kommer umiddelbart etter at uønsket atferd forekommer. Dette betyr at du hele tiden må være på utkikk og at du har stående vannflasken fremme hele tiden. Dette må også gjelde selv om du har gjester.

Skrevet

Vi har mikrofiber sofa og vi er utrolig fornøyd. Søler vi så er det bare og ta en fuktig klut og tørke av. Synes heller ikke den tiltrekker seg støv. Vi har svart sofa, men har det samme stoffet i lys sandfarget på spisestuestolene. Og vi har en jente på 4 år som er flink til og søle. Vi har ingen flekker på de møblene. Sofaen før det var stoffsofa, og den ble 2 år før vi kvitta oss med den, da syntes vi den så så jævlig ut.

Nå liker ikke jeg skinnsofa i det hele tatt, så da er mikrofiber et veldig godt alternativ.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet
Grunnen til at jeg spør er at jeg også har en lys microfibersofa, men jeg angrer veldig på at vi ikke valgte en som var mørkere... Jeg ville aldri tatt sjansen på å vaske trekkene på denne sofaen i maskinen, tror ikke de ville sett særlig fine ut etter slik behandling...

Sofaen vi har er hjørnemodellen av denne, men i microfiberstoff, fargen saddle. (Lys karamellbrun)

Vil bare oppdatere denne eeeldgamle tråden med å fortelle at jeg i går tok sjansen på å vaske trekkene i vaskemaskinen (brukte ullprogrammet) likevel, og det gikk faktisk helt fint! All misfarging forsvant, og stoffet var så godt som nytt! Dette på tross av at det sto ettertrykkelig skrevet i brosjyren at en aldri måtte finne på å putte trekkene i maskinen.

Så nå er sofaen min god som ny igjen :)

Skrevet

Så bra da. Det jeg lurer på er hvor mange ganger du kan vasket trekkt før det blir slitt? Jeg kjøpt meg skinn, men det kan være greit å vite for kanskje jeg neste gang kjøper microfibersofa.

Skrevet

Wow, den var stilig, Lillesøster! Har du den i hvitt?

Jeg vet ikke om jeg vil ta sjangsen på å vaske trekkene igjen, stoffet virket mykere enn før etter vask, og blir kanskje av den grunn fortere slitt nå etter at jeg vasket dem. Dessuten forsvant vel alt som heter impregnering i vasken, og den impregneringen jeg har stående her (sprayflaske) misfarger stoffet, så jeg må bare ta sjansen på å la det stå til uten impregnering denne gangen.

Gjest Embla s
Skrevet

Den var kjempefin, stram og stilig!

Hvilken farge valgte dere? Har du vinkelløsning?

Gratulerer med ny sofa! :klem:

Ps: Har forsøkt spruteflaske-tricket ditt, Lillesøster (i forbindelse med turning i juletreet..), og det fungerer som bare det! Nå holder det å ta fram flaska, da opphører all uønsket atferd sporenstreks! ;)

Skrevet
Den var kjempefin, stram og stilig!

Hvilken farge valgte dere? Har du vinkelløsning?

Gratulerer med ny sofa!  :klem:

Ps: Har forsøkt spruteflaske-tricket ditt, Lillesøster (i forbindelse med turning i juletreet..), og det fungerer som bare det! Nå holder det å ta fram flaska, da opphører all uønsket atferd sporenstreks!  ;)

Sofaen er beige, og vi er veldig fornøyde - bortsett fra at ryggputene kan bli litt slaskete. Vi har akkurat denne vinkelløsningen. Passer veldig godt til vår stueløsning. Glad jeg valgte denne med tanke på at det blir mye gris etterhvert, forhåpentligvis. ;)

Så fint at du har prøvd spruteflaske trikset. Jeg må frem med flasken igjen. Gammlemor er så frekk med lillegutt, min øyensten. Hun kan plutselig slå til han med labben, selv om han viker både med kroppsspråk og med øynene, hun er virkelig en heks og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre annet enn å prøve med vann når hun gjør det. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...