Gå til innhold

Tillit til psykologen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg har en flink og grei psykolog. Men kjenner likevel at jeg ikke klarer å fortelle alt. Hun skriver ned hvert ord jeg sier side opp og side ned. Jeg blir veldig fokusert på dette og lurer på hva hun egentlig skriver. 
hun vet mye om meg, men jeg vet ingenting om henne. Hennes verdier, holdninger osv. Ikke ønsker jeg å vite det da det er urelevant for min behandling. ikke er det sundt for meg å vite så mye om henne. 
relasjonen er skjev og maktforholdet er skjevt. Jeg er veldig avhengig av å kunne stole på henne da hun vet mye. Hva om hun kan bruke ting imot meg? 
det handler om tillit. Men hvordan ha tillit til en person du ikke kjenner? 
jeg må liksom bare stole på at hun er til å stole på.. ? 

flere som tenker slik? 

Anonymkode: fda20...5d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også synes det var ekkelt å blottlegge min indre liv til en psykolog siden jeg ikke hadde en relasjon til denne personen. 

Jeg kan kjenne meg igjen i det du beskriver, noe ala. "Hvem er egentlig denne personen jeg prater med, bak tittelen som psykolog? Hvilke meninger og tanker har egentlig denne personen om det jeg sier?" 

Litt usikker på hva du mener med at hun potensielt kan bruke ting mot deg. 

Tror kanskje du må spørre deg selv om du egentlig har lyst til å bytte psykolog, eller om lignende følelser oppstår hvis du får en annen psykolog. Ut ifra det du beskriver så virker det som om det er sistnevnte du beskriver. 

Husk at psykologer er profesjonelle og har taushetsplikt :) 

Anonymkode: 99a04...852

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også synes det var ekkelt å blottlegge min indre liv til en psykolog siden jeg ikke hadde en relasjon til denne personen. 

Jeg kan kjenne meg igjen i det du beskriver, noe ala. "Hvem er egentlig denne personen jeg prater med, bak tittelen som psykolog? Hvilke meninger og tanker har egentlig denne personen om det jeg sier?" 

Litt usikker på hva du mener med at hun potensielt kan bruke ting mot deg. 

Tror kanskje du må spørre deg selv om du egentlig har lyst til å bytte psykolog, eller om lignende følelser oppstår hvis du får en annen psykolog. Ut ifra det du beskriver så virker det som om det er sistnevnte du beskriver. 

Husk at psykologer er profesjonelle og har taushetsplikt :) 

Anonymkode: 99a04...852

Tenker ikke på noe spesifikt.. men om noe skulle skje meg i fremtiden, at journalen kan bli dratt fram og at det som står der er en absolutt sannhet om meg. Det psyk skriver om meg. 
sliter litt med angst i perioder og snakker om det, samt barndom og nåtid.. problemet er at jeg vet ikke hvordan hun opplever det jeg sier.. står det ord som omsorgssvikt? Osv. Jeg føler ikke det, men utifra det jeg forteller kan jo hun tolke det slik 🤷🏼‍♀️ 

nettopp! Jeg vet jo ikke hvem hun er, bortsett fra psykolog masken på kontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hele poenget med terapi, det er noe annet enn en vanlig vennesamtale. Psykologer kan ikke vrenge sjela si til 5-7 ulike personer hver dag, og pasienten skal slippe å tenke på psykologens eget strev. 

Psykologen er på jobb og er på din side, for at du skal få det bedre. Hub dømmer ikke. Hun noterer fordi hun er pålagt et dokumentasjonskrav fra myndighetene, et krav som har økt så mye de siste årene at dokumentasjonen tar nesten like lang tid som timen, i alle fall 2/3 av den. 

Hvis psykologen privatiserer relasjonen er det ikke lenger en terapisituasjon. Hvis psykologen avslører at hun stemmer Høyre vil du bli ukomfortabel med å snakke om dine anarkistiske sider. Hvis psykologen snakker om at hun liker eller misliker ting vil det legge føringer for hva du synes du kan si. 

Det er jo akkurat det samme hos fastlegen. 

Anonymkode: 7f16e...897

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om å få se hva hun skriver ned

Anonymkode: 2b976...fc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hele poenget med terapi, det er noe annet enn en vanlig vennesamtale. Psykologer kan ikke vrenge sjela si til 5-7 ulike personer hver dag, og pasienten skal slippe å tenke på psykologens eget strev. 

Psykologen er på jobb og er på din side, for at du skal få det bedre. Hub dømmer ikke. Hun noterer fordi hun er pålagt et dokumentasjonskrav fra myndighetene, et krav som har økt så mye de siste årene at dokumentasjonen tar nesten like lang tid som timen, i alle fall 2/3 av den. 

Hvis psykologen privatiserer relasjonen er det ikke lenger en terapisituasjon. Hvis psykologen avslører at hun stemmer Høyre vil du bli ukomfortabel med å snakke om dine anarkistiske sider. Hvis psykologen snakker om at hun liker eller misliker ting vil det legge føringer for hva du synes du kan si. 

Det er jo akkurat det samme hos fastlegen. 

Anonymkode: 7f16e...897

Du har helt rett, og jeg er helt enig med deg. Det er bare følelsen av og til 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått hos forskjellige. Jeg liker ikke at de skriver så intenst gjennom timen som det du beskriver, de fleste gjør ikke det. Jeg blir veldig usikker av det, som om jeg må veie ordene, og praten flyter ikke like bra.

Anonymkode: 16b26...af6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått hos forskjellige. Jeg liker ikke at de skriver så intenst gjennom timen som det du beskriver, de fleste gjør ikke det. Jeg blir veldig usikker av det, som om jeg må veie ordene, og praten flyter ikke like bra.

Dette!! 
det er akkurat slik jeg føler det.. 

hadde video samtale i koronatiden.. hun satt bare å så ned å skrev og såg lite på meg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be om å få se hva hun skriver ned

Anonymkode: 2b976...fc7

Nei, det er nok et «internt notat».

Men TS kan be om innsyn i den ferdige journalen, og retting eller sletting av opplysninger som er feilaktige. Journalinnsyn kan være en fin måte å rette opp eventuelle misforståelser mellom deg og psykologen. 

Jeg er også enig i det TS skriver om ubalansen mellom pasient og behandler. Ikke i den forstand at jeg ble plaget av at psykologen hadde «makt» over meg, men det er rart med en ukentlig samtale mellom to mennesker der alle samtalene bare dreier seg om den ene av dem. Det føles litt ubehagelig, de beste samtalene innebærer jo ofte en gjensidig interesse. Det å ikke stille spørsmål til den andre personen føles som et brudd på noen grunnleggende sosiale normer, jeg synes at det var litt rart.

Anonymkode: 35a3e...9f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å si «jeg blir så usikker av at du noterer så mye, er det helt nødvendig?» For det er det ikke, det vanlige er at de noterer noen stikkord underveis for å ikke glemme det i journalen om det er viktig. Det er selvfølgelig anderledes hvis de driver med utredning og må krysse av i skjemaer osv. Har vel gått til 5 ulike på dps, og de to siste noterer ikke i det hele tatt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...