AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Har ei venninne som har fortalt med noe som er ganske hårreisende. hun stjeler i butikker.. alt fra sko, klær, sminker og div. hun sliter med angst og går til psykolog. Jeg spurte hva psykologen sier til dette? Hun har ikke fortalt han det. Hun tør ikke fordi hun er redd for konsekvensene.. jeg spurte henne hvorfor hun holder på slik, hun svarte at det er lett å stjele og at hun sparer masse penger på det. Hun har lyst på nye ting uten å gå blakk resten av mnd fordi hun har kjøpt seg klær. Det er jo mange som har middels økonomi og ikke har råd til å unne seg all verden ekstra hver mnd. Men de stjeler ikke av den grunn?? hun sier også at hun får mestringsfølelse av å stjele, at hun er smart og klarer det uten å bli tatt. Et slags kick.. hun stjeler kun det hun har bruk for, hun tar ikke ting bare for å ta hvis hun ikke trenger det. hva kan psykologen hjelpe med her? Kan han anmelde henne? Hun bør jo fortelle han det for å få hjelp? Eller er det vanlig at folk stjeler uten at det har med psyken å gjøre? selv om hun ikke har blitt tatt til nå, er det jobbet tidsspørsmål før det skjer. Og da blir det langt verre for henne. noen som har det slik som henne og har råd? Eller noen som vet råd? Jeg liker venninnen min, men merker hun synker i mine øyner når hun gjør slikt Anonymkode: 7e3d6...dcf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Pass på at hun ikke stjeler av deg. Anonymkode: b816f...c94 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pass på at hun ikke stjeler av deg. Anonymkode: b816f...c94 Har tenkt tanken. Men hun sier at hun kun stjeler fra butikker. Aldri fra venner eller arbeidsplass osv. Men vet jo aldri når hun først er en person som stjeler. noen som vet hva en psykolog kan gjøre med det? Burde jeg kontakte psykologen? Vil jo at hun skal slutte med det og bli normal Anonymkode: 7e3d6...dcf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt tanken. Men hun sier at hun kun stjeler fra butikker. Aldri fra venner eller arbeidsplass osv. Men vet jo aldri når hun først er en person som stjeler. noen som vet hva en psykolog kan gjøre med det? Burde jeg kontakte psykologen? Vil jo at hun skal slutte med det og bli normal Anonymkode: 7e3d6...dcf Psykologen burde vite dette ja, siden det handler om en følelse og tanke hun får av å stjele. Han anmelder hun ikke, for da vil hun aldri dele slike ting med han igjen. Da kan hun forsette å stjele. Psykologen vil lære hun å stoppe med det. Det er galt å stjele, hun må finne en ny hobby som gir ett kick. Stjelingen kan utvikle seg og bli verre. Jeg hadde en veninne når jeg var yngre som gjorde dette. Hun stjal også ifra meg. Test henne og se om hun stjeler fra deg. Legg noe synlig som hun vil ha. Se om hun tar det. Kleptoman kan du lese om. Anonymkode: b816f...c94
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Teste egen venninne..? Altså.. Hallo.... Hun har åpnet seg for deg og fortalt om hennes problemer, som hun ikke har fortalt om til egen psykolog. Det eneste du kan gjøre, dr å oppfordre henne til å få hjelp og fortelle helle om eventuelle komsekvenser av handlingene hennes, ikke drive med barnslige spill og se "hva hvis hun stjeler fra meg.".... Anonymkode: 0f04d...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 Altså, dette er ikke tiden for å være dømmende. Hun har betrodd seg til deg om noe hun ikke engang tør å fortelle til psykologen sin. Uansett er ikke litt nasking (ja, for det er per definisjon det) det verste man kan gjøre selv om det ikke er riktig å gjøre. Jeg synes du skal oppfordre henne til å åpne seg opp til psykologen om problemet. Det får ingen konsekvenser. Det skal en god mer til enn litt smånasking før psykologen kan bryte taushetsplikten og varsle. Hun får større konsekvenser hvis hun blir tatt i naskingen. Men igjen, forsøk å ikke være så dømmende. Tipper du har noen skjeletter i skapet du også. Anonymkode: 62c8c...188 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, dette er ikke tiden for å være dømmende. Hun har betrodd seg til deg om noe hun ikke engang tør å fortelle til psykologen sin. Uansett er ikke litt nasking (ja, for det er per definisjon det) det verste man kan gjøre selv om det ikke er riktig å gjøre. Jeg synes du skal oppfordre henne til å åpne seg opp til psykologen om problemet. Det får ingen konsekvenser. Det skal en god mer til enn litt smånasking før psykologen kan bryte taushetsplikten og varsle. Hun får større konsekvenser hvis hun blir tatt i naskingen. Men igjen, forsøk å ikke være så dømmende. Tipper du har noen skjeletter i skapet du også. Anonymkode: 62c8c...188 Helt enig med deg. Tenker også at psykologen er et verktøy som kan hjelpe henne. Kanskje er det noe underliggende som gjør at hun stjeler? jeg er ikke dømmende, kanskje litt.. men prøver å forstå og hjelpe. hun sier hun er redd for at psykologen skal se ned på henne, siden de har en så god relasjon ellers. fortalte at psykologer har sikkert vært borti slike ting før, kanskje mer enn hun aner.. alle har vel noen skjeletter i skapet.. men kriminell har jeg aldri vært.. men har plaget folk ved å ringe på å stikke av som barn, og kastet plommer på vinduet.. vet det høres uskyldig ut, men vi var ekstreme på det i 12-13 års alderen. Folk hatet oss. Anonymkode: 7e3d6...dcf
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 Forstår det godt, hadde stjelt selv om jeg hadde turt da jeg ikke har penger. Hadde ikke stjelt fra venner og familie, selvsagt, men fra butikker og kanskje fremmende om muligehten var der. Hadde nok føltes bra å få til det til, at det var noe jeg mestrer mtp at jeg er syk og det er mye jeg ikke kan gjøre og ikke kan gjøre grunnet fysiske begrensninger. Anonymkode: 25405...143
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå