Gå til innhold

Bedre kondis av å sykle?

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

I en travel hverdag har jeg ikke noe særlig tid til å trene, men har funnet ut at jeg kan sykle til og fra jobben en periode, for å se om det er noe for meg.

Jeg har ca. en halvtimes sykling hver vei til jobben, inkludert ca. halvparten motbakke (som jeg nok må gå delvis til å begynne med :blink: ).

Er det nok til å få noe særlig bedre kondis? Vil jeg får litt fastere lår kanskje? Er ikke noe overvektig, så slanking er ikke aktuelt. Men litt oppstramming kunne jeg vel ikke ha vondt av.

Noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

For å få bedre kondis, bør du få opp pulsen til et akseptabelt nivå (70% av makspuls er en grei pekepinn), og da blir du lett svett, slik at det kanskje er en ide å sykle i treningstøy, for så å skifte senere. Har du tilgang til dusj på jobb?

Ellers er det jo slik at alle monner drar, men for å få bedre kondisjon er det nok viktig med en relativt høy intensitet. Lårene vil automatisk bli fastere, spesielt hvis du har endel oppoverbakker, og trår på litt. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Jada, har tilgang til dusj og regner med å skifte når jeg kommer på jobb.

70 % av makspuls? Hvordan vet jeg hva min makspuls er? Har aboslutt ikke greie på trening, har ikke vært noe aktiv før, men har jo lyst til å slippe å pese bare jeg går opp en trapp, så... ;-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nja, hva skal jeg si? Makspulsen kan grovt sett sies å være 220-alderen din, altså hvis du er 25, er den ca 195. Men dette er grovt, og selv er jeg 33 og har makspuls i overkant av 200.

I stedet for å tenke puls, kan du tenke på at du skal bli litt varm og svett, og at det skal føles anstrengende, men ikke blodsmak i munnen. Du skal ikke kunne være i stand til å føre en samtale underveis, men enkeltord er OK. Skjønner?

Sykling er forøvrig veldig morsom og effektiv trening (jfr. avataren min)

Skrevet

Om du ikke har tid til å trene ellers er det glimrende å sykle til jobben. Kondis blir bedre, og lår blir fastere.

Gjest Violetta
Skrevet

Takk for oppmuntrende svar. Ja, jeg tror også at sykling kan være tingen, jeg sparer jo også både tid og ergrelser i forhold til å ta bussen. Har akkurat kjøpt meg sykkel, så den må jo brukes.

Jeg får bare sette i gang så merker jeg vel kanskje resultater etter hvert. :)

Skrevet

Min erfaring er at man faktisk ofte sparer tid på å sykle fremfor å ta kollektiv transport, ihvertfall over slike avstander.

Skrevet

du får absolutt bedre kondis. trenger ikke ha maks puls og det tullet heller. jeg begynte å sykle til jobb for en god stund tilbake. har en skikkelig bratt oppoverbakke, den klarte jeg ikke å sykle.

men tok ikke lang tid før det ble enklere og enklere. så etterhvert må utfordringene opp jo mer trent du blir, da kan en begynne å tenke puls...

ihvertfall hvis en er utrent som meg før en begynner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...