Banankaka04 Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 (endret) En ny smittebølge er mest sannsynlig rett rundt hjørnet, for nå har det vært sommerferie, og en del nordmenn har vært «litt mindre smarte» og reist til land der det fortsatt er mye smitte... Tror du at regjeringen bestemmer seg for å stenge ned samfunnet igjen? Tror du at barnehagene og skolene kommer til å stenges? Eller tror du at vi er heldige og slipper unna en ny smittebølge? Endret 28. juli 2020 av Banankaka04
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Det vil bare tiden vise. Men sjansen øker jo lengre enkelte oppfører seg som et norsk pass er en fullgod koronavaksine. Anonymkode: 30218...cce 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Jeg begynner nesten å håpe på det. Nå har politikerne lagt listen og håper folk slipper Korona-sinne https://www.tv2.no/nyheter/11561555/. Samtidig sier han at dere kan ikke vite hvem som har en god grunn.... Øøøø, ta en titt på hvem som reiser til Sverige da. De mener bacon og snop er god grunn. Klart man blir sur. Og nå sier en overlege at det er farlig å være Harry, https://www.nrk.no/ytring/na-er-det-farlig-a-vaere-harry-1.15103126. Noen av oss er for bortskjemt og dum til å ta de riktige avgjørelsene. Nå er det bare å vente på resultatet. Hyggelige folk, glad jeg ikke bor i Moss eller Trondheim nå, men det går sikkert samme retning med resten av landet. Anonymkode: 5e411...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Tror det skal veldig mye til før de stenger skolene igjen hvertfall. Og ber til gud om at det ikke skjer igjen! Orker ikke mer hjemmeskole! Anonymkode: 7abbe...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Ja det tror jeg. Om ikke myndighetene krever det, så vil naturligvis folk ikke oppsøke steder det er smitte. Denne nedstengningen blir spikeren i kista for ganske mange i jobb tror jeg, og det er neppe sannsynlig at staten kan komme med ubegrensede "krisepakker" fremover. Var solskinnet og billig alkohol verdt det? Anonymkode: 8f241...98b 2
Gjest Forumhei Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Ja, ansvaret ligger hos oss. Når noen reiser og tar med seg virus tilbake til Norge, så må vi finne oss i at alt blir stengt igjen. Men tror ikke det blir en 3 gang😊
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Nei, jeg tror ikke det stenges ned i samme grad igjen. De har åpnet såpass mye igjen uten økning i smittetallene, at det blir vanskelig å begrunne en ny stengning. Stengte barnehager og hjemmeskole er jeg ganske sikker på vi ikke ser igjen. Men at de fortsetter med "røde og grønne" land en stund til. Muligens at de legger seg på en litt mindre streng linje der etter hvert også, som Danmark. Vi tåler fint det nivået på smitte her hjemme som i de landene vi har gitt grønt lys for. Kollektivtrafikken kan jeg tenke meg at de kanskje fortsetter med noe restriksjoner på. Og mer bruk av hjemmekontor der det har vært vellykket. Fulle busser og trikker er nok en mye større smittekilde enn noen fly. En gjennomsnittlig bussreisende nordmann tilbringer kanskje 250 timer i året på bussen, og 5-10 timer på fly? Anonymkode: 3d30d...c48 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 Jeg håper virkelig ikke det og dette tror jeg heller ingen vet ordentlig svaret på før vi er der igjen at det er ute av kontroll. Det som kan velte lasset er om helsevesenet ikke har kapasitet. Da må man stenge ned radikalt. Klarer man seg så tror jeg at man vil stenge ned mer gradvis og ikke alt som sist. Som spesialsykepleier selv så er jeg dog litt bekymret for utenlandsreiser da det vil skape mye mer jobb for oss på sykehuset. Vi har selv fått beskjed om at reiser vi utenlands så må vi teste oss og gå med munnbind på jobb frem til negativ test. Vi er sterkt frarådet å reise til også grønne land og må gi beskjed til arbeidsgiver om jeg eks. drar til Danmark. Vi må screene alle pasienter som skal inn på sykehus og har man vært i utlandet som pasient så må vi isolere pasienten og teste de. Det tar noen timer å få svar på test (opp til 24 timer) og da blir det full smittevernregime på pasienten frem til negativt svar. Det er selvfølgelig krevende. Med isolat, full smittevern mundur hver gang man skal inn til pasienten og krevende å håndtere alt utstyr som har vært inne hos pasienten. Det er et regime som er svært slitsomt. Samt at er pasienten smittet så utsetter vi oss jo også for smitte da vi fremdeles må gjenbruke utstyr som ikke er ment for gjenbruk. Hadde vært så mye bedre om vi bare droppet utenlandsreiser og fikk leve mer fritt i eget land. Anonymkode: c253d...fac 1
Gjest Sprettballen Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 Jeg vet ikke, men så lenge myndighetene mener at de har kontroll over situasjonen tror jeg heller at det i første omgang blir iverksatt lokale og regionale tiltak fremfor nasjonale tiltak. Hvis alle følger smittevernsrådene og anbefalingene om testing og karantene ved mistanke om at de har vært i kontakt med en smittet, eller selv har symptomer på smitte, tror jeg ikke vi vil få et ukontrollert nasjonalt utbrudd, men heller mange små smitteutbrudd av den typen i ser i Moss akkurat nå.
Anbefalte innlegg