Gå til innhold

Overstige lysets hastighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har en formening om hva som vil skje hvis man bryter lysets hastighet?

Noen har sagt at vi vil reise i tid, men hvorfor skjer akkurat dette når vi bryter lysets hastighet? Noen som kan forklare?

Jeg har sagt at det ikke er mulig reise fram i tid fordi framtiden ikke er bestemt. Men hvis det blir mulig å reise tilbake i tid, kan det jo hende "framtiden" allerede har funnet opp en måte å reise tilbake i tid på. Slik at vi vil få besøk av folk fra framtiden. Da vil det jo være mulig for oss å reise fram i tid.

Anonymkode: 58f40...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å reise framover i tid er jo det enkleste, det gjør vi jo alle hele tiden. Men vi beveger oss jevnt og trutt en Planck-tid av gangen. 

 

Likningene til relativitetsteorien kan løses matematisk for hastigheter høyere enn c. Noen av disse løsningene kan tolkes som at tiden går bakover. Men det er vanlig at fysiske likninger har matematiske løsninger som ikke har noen fysisk realitet. 

Det meste tyder på at det er umulig å reise bakover i tid. Hvis det var mulig ville vi vel allerede ha møtt på tidsreisende? 

Et annet spørsmål er hvordan det blir med entropien når man reiser bakover i tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at bare det å nå lysets hastighet krever uendelig mye energi. Som ikke finnes i det observerbare univers. Og vi har ingen grunn til å tro at det finnes noen måte å omgå den på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leifr skrev:

Merk at bare det å nå lysets hastighet krever uendelig mye energi. Som ikke finnes i det observerbare univers. Og vi har ingen grunn til å tro at det finnes noen måte å omgå den på. 

Kommer an på hvordan man ser det. Lyset bruker 8.20 min på å nå jorden fra solen.

Jeg bruker 1 sek på å tenke meg fra jorden til Pluto. Som lyset bruker 300 år på...

Anonymkode: f57c5...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvordan man ser det. Lyset bruker 8.20 min på å nå jorden fra solen.

Jeg bruker 1 sek på å tenke meg fra jorden til Pluto. Som lyset bruker 300 år på...

Anonymkode: f57c5...62f

Spennende! :)

Anonymkode: a5eb6...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leifr skrev:

Merk at bare det å nå lysets hastighet krever uendelig mye energi. Som ikke finnes i det observerbare univers. Og vi har ingen grunn til å tro at det finnes noen måte å omgå den på. 

Dette er en sannhet med modifikasjon. Etter the big bang har universet ekspandert og er i skrivende stund større enn for ei time siden. Der har de nå bevist at ting er på tur bort raskere enn lyset. Dvs. at ting akselererer  istedet for å retardere eller bare opprettholde hastigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hvordan man ser det. Lyset bruker 8.20 min på å nå jorden fra solen.

Jeg bruker 1 sek på å tenke meg fra jorden til Pluto. Som lyset bruker 300 år på...

Anonymkode: f57c5...62f

Det foregår oppe i hodet ditt. Det er altså veldig lokalt.

Anonymkode: 6f80a...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det foregår oppe i hodet ditt. Det er altså veldig lokalt.

Anonymkode: 6f80a...521

Du har ikke hørt om quantum entanglement? Overstiger lysets hastighet glatt.

Anonymkode: f57c5...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2020 at 1:18 PM, AnonymBruker said:

Kommer an på hvordan man ser det. Lyset bruker 8.20 min på å nå jorden fra solen.

Jeg bruker 1 sek på å tenke meg fra jorden til Pluto. Som lyset bruker 300 år på...

Anonymkode: f57c5...62f

Visste ikke at solsystemet vårt var stort ... :tongue:

Dessuten - hva vi tenker i vår egen hjerne har ingen sammenheng med hva som skjer i den fysiske verden; jeg kan tenke meg at månen er en grønn ost, men det er ikke synonymt med at den kan selges i kjøledisken på REMA.

Når det gjelder tidsreiser, har man også teorien om at de såkalte UFO.ene egentlig kommer fra fremtiden, og at målet er å observere oss uten å kontakte oss, noe som ikke stemmer overens med historier om grønne skapninger som bortfører mennesker. Selv tror jeg ikke på dette, skjønt dette ville være den eneste logiske forrklaringer på tidsreiser i vår dimensjon - observere uten å gripe inn i historien.

Man har også teorien om et uendelig univers der man kan kjøre flere dimensjoner samtidig, så hvis jeg går tilbake i tid og tar livet av bestefaren min, tar historien en annen vending som er den vi kjenner idag; dette har vært tatt opp i både film og Donald Duck-historier.

Anonymkode: 9e657...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at solsystemet vårt var stort ... :tongue:

Dessuten - hva vi tenker i vår egen hjerne har ingen sammenheng med hva som skjer i den fysiske verden; jeg kan tenke meg at månen er en grønn ost, men det er ikke synonymt med at den kan selges i kjøledisken på REMA.

Når det gjelder tidsreiser, har man også teorien om at de såkalte UFO.ene egentlig kommer fra fremtiden, og at målet er å observere oss uten å kontakte oss, noe som ikke stemmer overens med historier om grønne skapninger som bortfører mennesker. Selv tror jeg ikke på dette, skjønt dette ville være den eneste logiske forrklaringer på tidsreiser i vår dimensjon - observere uten å gripe inn i historien.

Man har også teorien om et uendelig univers der man kan kjøre flere dimensjoner samtidig, så hvis jeg går tilbake i tid og tar livet av bestefaren min, tar historien en annen vending som er den vi kjenner idag; dette har vært tatt opp i både film og Donald Duck-historier.

Anonymkode: 9e657...03c

Hvor stort solsystemet er, er irrelevant. Jeg kan tenke meg 13 milliarder lysår på 1 sek likevel.

Mtp quantum entanglement, kan osten din likevel dukke opp i disken på en fjern planet samtidig som Rema på Lørenskog.

Anonymkode: f57c5...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvordan man ser det. Lyset bruker 8.20 min på å nå jorden fra solen.

Jeg bruker 1 sek på å tenke meg fra jorden til Pluto. Som lyset bruker 300 år på...

Anonymkode: f57c5...62f

Det er feil, lyset bruker bare fire og en halv time fra jorden til Pluto.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stort solsystemet er, er irrelevant. Jeg kan tenke meg 13 milliarder lysår på 1 sek likevel.

Mtp quantum entanglement, kan osten din likevel dukke opp i disken på en fjern planet samtidig som Rema på Lørenskog.

Anonymkode: f57c5...62f

Quantum entanglement er litt mer komplisert enn som så, Forskere på La Palma og Tenerife har hatt gode resultater med fotoner men det er altså ikke tilfellet at ting plutselig kan dukke opp på andre planeter.

At du kan tenke deg 13 milliarder lysår er noe som skjer inne i hjernen din og er noe helt annet.  

https://www.iqoqi-vienna.at/detail/news/quantum-entanglement-confirmed-with-light-from-distant-quasars-1/

Anonymkode: c048b...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil, lyset bruker bare fire og en halv time fra jorden til Pluto.

Quantum entanglement er litt mer komplisert enn som så, Forskere på La Palma og Tenerife har hatt gode resultater med fotoner men det er altså ikke tilfellet at ting plutselig kan dukke opp på andre planeter.

At du kan tenke deg 13 milliarder lysår er noe som skjer inne i hjernen din og er noe helt annet.  

https://www.iqoqi-vienna.at/detail/news/quantum-entanglement-confirmed-with-light-from-distant-quasars-1/

Anonymkode: c048b...31d

Helt riktig, og du skjønte ikke poenget.

Anonymkode: f57c5...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Noen som har en formening om hva som vil skje hvis man bryter lysets hastighet?

Noen har sagt at vi vil reise i tid, men hvorfor skjer akkurat dette når vi bryter lysets hastighet? Noen som kan forklare?

Jeg har sagt at det ikke er mulig reise fram i tid fordi framtiden ikke er bestemt. Men hvis det blir mulig å reise tilbake i tid, kan det jo hende "framtiden" allerede har funnet opp en måte å reise tilbake i tid på. Slik at vi vil få besøk av folk fra framtiden. Da vil det jo være mulig for oss å reise fram i tid.

Anonymkode: 58f40...471

Det som skjer er at man reiser bakover i tid. Det er denne effekten som gjør at man kan forutsi teoretisk hvilke partikler som finnes ved hjelp av et såkalt Feynman-diagram.

Hvordan kan det skje? Det skjer fordi hastigheten til en partikkel ikke er helt bestemt. Den kan bikke over lyshastigheten. og reise bakover i tid som sin egen antipartikkel. Antipartikkelen har motsatt egenskaper fordi vi ser den i "baklengs film"

For oss vil det se ut som en partikkel og antipartikkel møtes og eliminerer hverandre. I virkeligheten er antipartikkelen den samme partikkelen som har "snudd" og reiser bakover i tid. Det er i alle fall en måte å se det på.

Dette er ikke teoretisk spekulasjon, men noe som skjer hele tiden på subatomært nivå og som er godt kjent.

https://simple.wikipedia.org/wiki/Feynman_diagram

 

Endret av Isambard
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi setter telekinese, parapsykologiske løsninger og slikt til side:

Lyshastigheten er ikke bare farta lyset beveger seg med, den er en konstant hastighet for alle elektromagnetiske vekselvirkninger i universet, herunder magnetiske krefter og gravitasjon. Relativitetsteorien er den læresetning som får oss til å [i den grad vi forstår den] forstå hvordan disse vekselvirkningene og universet fungerer. Å bryte seg gjennom lyshasigheten medfører noen solide selvmotsigelser for relativitetsteorien, den bryter sammen. Derfor har man konkludert med at lyshasigheten er umulig å nå. Alt som hittil er observert, støtter nemlig teorien, man har ikke observert noe som kan senke den. Der det er påstått at man har observert partikler som er aksellerert forbi lyshastigheten, er disse påstandene ettergått og man har funnet målefeil.

Det har vært framkastet muligheten av eksistens for partikler som bever seg fortere enn lyshastigheten: Tacyoner. Det er bare det at disse ikke er observert. Tacyonene ville være umulige å bremse opp til under lyshastigheten.

Så der er vi. Relativitetsteorien innebærer at lyshastigheten er umulig å nå og umulig å bryte gjennom, og vi har ingen observasjoner som slår relativitetsteorien ihjel. VI har derimot mye erfaring. all erfaring, som støtter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, og du skjønte ikke poenget.

Anonymkode: f57c5...62f

Hva var poenget?.

Anonymkode: c048b...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, draug 75 skrev:

Hvis vi setter telekinese, parapsykologiske løsninger og slikt til side:

Lyshastigheten er ikke bare farta lyset beveger seg med, den er en konstant hastighet for alle elektromagnetiske vekselvirkninger i universet, herunder magnetiske krefter og gravitasjon. Relativitetsteorien er den læresetning som får oss til å [i den grad vi forstår den] forstå hvordan disse vekselvirkningene og universet fungerer. Å bryte seg gjennom lyshasigheten medfører noen solide selvmotsigelser for relativitetsteorien, den bryter sammen. Derfor har man konkludert med at lyshasigheten er umulig å nå. Alt som hittil er observert, støtter nemlig teorien, man har ikke observert noe som kan senke den. Der det er påstått at man har observert partikler som er aksellerert forbi lyshastigheten, er disse påstandene ettergått og man har funnet målefeil.

Det har vært framkastet muligheten av eksistens for partikler som bever seg fortere enn lyshastigheten: Tacyoner. Det er bare det at disse ikke er observert. Tacyonene ville være umulige å bremse opp til under lyshastigheten.

Så der er vi. Relativitetsteorien innebærer at lyshastigheten er umulig å nå og umulig å bryte gjennom, og vi har ingen observasjoner som slår relativitetsteorien ihjel. VI har derimot mye erfaring. all erfaring, som støtter den.

Jeg enig og uenig.

For det første vil den som reiser ikke støte på noen grense for hastighet. Du kan reise til nærmeste stjerne og bli én dag eldre på turen. Det er de utenfor som observerer at du ikke kan reise fortere enn lyset. De blir minst 4 år eldre før du er fremme.

Når det gjelder partiklene jeg snakket om vil ikke vi som observatører se at noe flytter seg fortere enn lyset. Vi ser et elektron og et positron som går saktere enn lyset og kolliderer. Relativiteteorien holder. Går man dypt inn i det vil man se at Heisenbergs usikkerhet tillater at elektronet "bryter lysmuren" via en virtuell partikkel og ender opp som et positron. Positronet kan altså betraktes som et elektron som har brutt lysmuren reiser bakover i tid. Vi vil aldri oppleve at det flytter seg fortere enn lyset. Overgangen skjer i et sprang.

Man kan se på det med andre øyne og kalle det noe annet. Man kan si at Feynman-diagrammet bare er en illustrasjon. Mange liker ikke den "reise bakover i tid" fortolkningen, men det er litt feigt synes jeg. Når all fysikken og matematikken stemmer kan man like gjerne si at det er sånn, og ikke at det er en metafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...