Gå til innhold

Arbeid i barnehage. Hvordan er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som jobber, eller har jobbet i en barnehage?
Jeg er 19, snart 20 og er nyskjerrig på hvordan det er å jobbe i en barnehage.. Jeg har tenkt å ta meg ett år eller to fri der jeg jobber. Hvordan vil det være for en 20 åring å jobbe i barnehage?
Noen som kan dele sin erfaring med meg? Kvinne og mann uansett alder...men det hadde det vær hyggelig om du hadde kommet med erfaring, ikke hva du tror... Da kan jeg få mange svar og svar som kanskje ikke forteller meg så mye.. 

Jeg er mann BTW 

Anonymkode: 3e2a3...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok få mange forskjellige svar. Hvordan er det? Du må ha oversikt samtidig som du engasjerer deg i leken sammen med barna. Du må se hva som skal gjøres og bidra med praktiske oppgaver gjennom dagen samtidig som du skal være sammen  med barna. Du får til en hvis grad påvirke og gjøre ting du synes er gøy for eksempel hvis du liker gitar/fotball, etc.  Det er slitsomt og høyt støynivå. Men du får leke og aktivisere barna så hvis du synes det er gøy så vil du nok trives et år eller to. Selv om du skal leke masse skal du også sette grenser og være en trygg voksen så du må ha evnen til å tilpasse deg barn og situasjon.

Anonymkode: 85b0e...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev barnehage og jobbet der selv. Veldig koselig! Masse latter og hygge! 

Kommer litt an på hvilken avdeling du jobber på, med tanke på aktiviteter, men det er overhodet ikke kjedelig!

Det verste er faktisk foreldrene! Mange stresser og overvurderer sine barns ferdigheter. De har lite tid til dem, og det er det verste egentlig. 

Når det gjelder støy, skal du også være med på å oppdra barna. De skal ikke få lov til å skrike og hoie inne. Ute skal man leke og være mer høylytt, men for din egen helses skyld er det viktig å korrigere unødvendig skriking. Noen barn har en skjærende stemme.

Barn er små voksne så de er jo like så forskjellige som oss. Men i hovedsak likte jeg det svært godt. 

Anonymkode: 933a6...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig... Kjedet meg ihjel. Overhodet ikke noe for meg, men det er jo veldig individuelt! 

Begynte på barnehagelærerutdanningen uten å ha jobbet i barnehage før. Trodde det skulle gå fint, men da jeg skulle ut i praksis skjønte jeg med en gang at dette ikke var noe for meg. Jeg var først med de minste barna. Helt ok, men det ble for kjedelig mtp rutiner. Synes alle dager var for like. Ikke noe nytt liksom. Barna skal spise frokost, leke litt, spise lunsj, legge seg og så opp og leke til de blir hentet. 

Likte bedre å jobbe med de store barna (3-6 år). De kunne man prate med og ha en samtale med. Men ble for mye støy (både små og store barn). Men her igjen, ble for mye rutiner og derfor ble det kjedelig for meg. Jeg er heller ikke en person som elsker å være ute i all slags vær. For å si det sånn så ville jeg like mye inn som barna som skrek da det var kaldt eller regn og vind😂

Anonymkode: 1c63f...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i 1 år og skal nå begynne på barnehagelærerutdanning.

Hvis du er engasjert og interessert vil du like å jobbe i barnehagen, og det finner du fort ut om du er! Når du er på avdeling sammen med barna må du være både grensesettende og empatisk (dette kaller vi en autoritativ voksen). Du må være tydelig ovenfor barna om hva som er «lov» og ikke, samtidig som du må være forståelsesfull og empatisk. Jeg jobbet på småbarnsavdeling (0-3 år) og der handlet det mye om å forstå barna og være på deres nivå. Etter hvert som du blir kjent med barna vil du oppleve en gjensidig tillit - om du hører på barna og forstår deres behov vil de også høre på deg.

Jeg opplevde det som utrolig koselig når jeg ble kjent med barna og de ofte ville vise meg ting, ville kose, og å få se barnas utvikling synes jeg er kjempegøy! Mye skjer i barnas første leveår og det er veldig givende å få være med på den utviklingen. Relasjonen med barna er det viktigste, men alt må skje på deres nivå. 

De andre ansatte i barnehagen vil/bør veilede deg, og ikke vær redd for å stille spørsmål i begynnelsen. Jeg var usikker og hadde ingen erfaring med barn når jeg begynte, men nå elsker jeg det og kunne ikke tenkt meg å jobbe med noe annet. 

Anonymkode: aa89b...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og har jobbet i bhg siden jeg var 19. Er nå 21, så 2 år. Det varierer veldig hva slags barnehage du jobber på. Jeg jobbet i en liten privat barnehage med 30 barn/2avd. Veldlig god råd, varmmat hver dag, foreldre hadde ofte mulighet til å ta fridager med barna da alle var rike🤣🤣🤣 er selvfølgelig slitsomt og krevende men hvis du er glad i barn går dagene veldig fort

er utrolig koselig, barna blir såå glad i deg, de forteller masse morsomme hostorier og gjør mye rart. Veldig varierende arbeidsdag, ingen dager er like. Jeg synes det var aå fint at jeg skal ta barnehagelærerutdanning

vil anta at å jobbe i store barnehager, som er lite moderne med massevis av avdelinger og 100 barn er mye mer slitsomt

Anonymkode: 4a4a9...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsket det i mange år. 

Hater det nå. Vil bare vekk fra stress, kaos, konflikter, duplo-bygging, tiss i buksa og høyt støynivå. Men jeg har jobbet i bhg in14 år så det er nok grunnen 🙈😜

er du glad i barn? Tåler du høye lyder, bleieskift, klesskift, stressa situasjoner, lek på gulvet og ut i all slags vær? Go for IT 👍

Anonymkode: be3e2...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i forskjellige barnehager fra jeg var 19 til jeg var 30. Om du vil trives eller ikke, kommer an på deg. Alle er forskjellige. Jeg trivdes aldri, men fant ikke noe annet, så jeg ble i det og gjorde så godt jeg kunne. Skal aldri tilbake til denne typen jobb. Takler du mye støy, vanskelige foreldre, syke unger, lego bygging, rollelek, bleieskift, unger som gjør i buksa og tilfeldigvis søler det utover dele lekerommet, ute i all slags vær, vått og skittent tøy... Ja, da kan det være du trives.

Anonymkode: 1424a...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes maaange tråder om barnehagelærere som prøver å komme seg vekk fra yrket her på kg, de dukker opp ukentlig så du kan jo søke opp og lese i de. Men husk at mange elsker også jobben sin så det må nesten bare prøves.

Anonymkode: 2907e...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...