Gå til innhold

Guttebursdag og jentebursdag: Greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid slitt med det faktum at jeg er født jente, men trives best med gutter og liker å drive med "gutteting". Har opplevd å blitt ekskludert mye fra en tidlig alder og høre fra alle kanter at "av og til må guttene være alene". Dette har vært svært vondt og jeg har slitt med det i åresvis. 

Har nå selv barn og er bevisst på at de får velge selv farger, leker og klær basert på hva de vil og ikke kjønnet deres. 

Men begynte å tenke på barnebursdager. Hvorfor er det ok å bare invitere det ene kjønnet i bursdager? er vi ikke kommet lengre enn det? Har selv en datter som minner om meg selv og trives best med gutter, hva gjør jeg hvis hun blir ekskludert fra bursdagene til kompisene i klassen? Vil ikke hun skal føle på det samme som jeg gjorde. Bare skjønner ikke hvorfor dette er en så akseptert greie i samfunnet. 

Anonymkode: f1719...cef

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid slitt med det faktum at jeg er født jente, men trives best med gutter og liker å drive med "gutteting". Har opplevd å blitt ekskludert mye fra en tidlig alder og høre fra alle kanter at "av og til må guttene være alene". Dette har vært svært vondt og jeg har slitt med det i åresvis. 

Har nå selv barn og er bevisst på at de får velge selv farger, leker og klær basert på hva de vil og ikke kjønnet deres. 

Men begynte å tenke på barnebursdager. Hvorfor er det ok å bare invitere det ene kjønnet i bursdager? er vi ikke kommet lengre enn det? Har selv en datter som minner om meg selv og trives best med gutter, hva gjør jeg hvis hun blir ekskludert fra bursdagene til kompisene i klassen? Vil ikke hun skal føle på det samme som jeg gjorde. Bare skjønner ikke hvorfor dette er en så akseptert greie i samfunnet. 

Hvis guttene inviterer hverandre og jentene gjør det samme, så er det mindre sannsynlig at de samme blir ekskludert gang på gang, om du skjønner. Ekskludert fra å få komme på bursdager i det hele tatt. Og det er jo noen som synes det blir litt mye styr å alltid be hele klasssen, spesielt hvis det er en stor klasse. 

Men forstår at det kan være litt vanskelig hvis hun trives best med guttevenner. Når hun har bursdag kan dere jo vurdere å be hele klassen, eller bare noen få venner som like gjerne kan være gutter? 

Anonymkode: cae25...6a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen så var det vanlig å be hele avdelingen eller hele årskullet med både jenter og gutter. På skolen blir det nok annerledes, vi har en skolestarter nå. Det handler vel mest om at enten må man be feks alle guttene eller hele klassen, for å unngå at noen blir ekskludert. Og hele klassen kommer ihvertfall ikke på tale her, da de er over 20 stk.. 

Anonymkode: 9ad32...50a

AnonymBruker
Skrevet

Enklere å invitere et kjønn så ingen blir holdt utenfor. Personlig ble jeg invitert til guttebursdager som eneste jenta men husker det ble særlig stemning blant andre jenter som mente de gikk like mye med dem som meg... så alltid noen som ikke er fornøyd uansett hva. Vil aldri kunne holde styr på en bursdag med 20 barn så derfor er det lettest slik. 

Anonymkode: 95917...6be

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enklere å invitere et kjønn så ingen blir holdt utenfor. Personlig ble jeg invitert til guttebursdager som eneste jenta men husker det ble særlig stemning blant andre jenter som mente de gikk like mye med dem som meg... så alltid noen som ikke er fornøyd uansett hva. Vil aldri kunne holde styr på en bursdag med 20 barn så derfor er det lettest slik. 

Anonymkode: 95917...6be

Men hvorfor tenker du at ingen blir holdt utenfor når man kun inviterer det ene kjønnet? Hvorfor er det greit å si til noen at du er jente og får ikke komme, men feks si at du er ikke interessert i fotball og det er en fotballbursdag det er helt feil? 

Mange, inkludert meg føler seg ekskludert når man blir utelukket pågrun av kjønn. Bare forstår ikke helt hvorfor dette er så akseptert. 

Forstår selvfølgelig at du ikke har plass eller orker så mange barn hjemme. Men bare føler ikke det å dele inn etter kjønn er helt ok heller. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt rett, TS, det er ikke greit å gjøre kjønn til en «naturlig gruppe». Det er ikke ok når foreldregruppen går ut med sånne «regler», og det er iallfall ikke greit når skolen backer dem opp. 

Vi har skolestarter i år, og hun leker like naturlig med begge kjønn, og har bestevenner som er gutter. Og vi kommer til å kjempe imot den kjønnsdelingen med nebb og klør. For noe forbannet tull! 

Rektor på skolen sa rett ut på foreldremøte (vi spurte ang bursdager pga at vårt barn har bursdag like etter oppstart) at «her på skolen inviterer vi alle av samme kjønn, eller alle i klassen. Vi ser at ungene søker sammen med hvert sitt kjønn uansett, så det blir mest naturlig.». Jeg sa til rektor at «ja, du skjønner nok veldig godt at 27 gjester blir for mye for de fleste, så det du som rektor står her og sier er at skolen har policy på at det er helt naturlig at jenter bare går i bursdag til jenter, og gutter bare går til gutter. I tillegg har dere kjønnsdelt fadderordning, kjønnsdeling i aktiviteter der det er plassmangel, OG kjønnsdeling på fargene på navneskiltene til ungene. Så på denne skolen fremstiller dere kjønn som en naturlig ting å dele inn gruppen etter - og det har dere ikke hjemmel til å gjøre. Dette er et brudd på opplæringsloven, og vi kommer til å motarbeide det.» 

Det blir spennende å se hvordan dette går.

Anonymkode: 68496...c73

• Liker 9
Skrevet

Poenget med det er vel å ha ca halve klassen og ikke hele, en enkel måte å dele på? Alle får jo da også gått i like mange bursdager

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Loff77 said:

Poenget med det er vel å ha ca halve klassen og ikke hele, en enkel måte å dele på? Alle får jo da også gått i like mange bursdager

Men som jeg sa til vår rektor: Hvis poenget er å dele inn «naturlig» så det blir halvparten, hvorfor i himmelens navn kan man ikke bare si «de i blå gruppe inviterer blå gruppe, og de i rød gruppe inviterer rød gruppe»? 

Hvorfor er det mindre naturlig? Det er jo til og med i tråd med lovverket, i motsetning til kjønnsdelingen.. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, TS, det er ikke greit å gjøre kjønn til en «naturlig gruppe». Det er ikke ok når foreldregruppen går ut med sånne «regler», og det er iallfall ikke greit når skolen backer dem opp. 

Vi har skolestarter i år, og hun leker like naturlig med begge kjønn, og har bestevenner som er gutter. Og vi kommer til å kjempe imot den kjønnsdelingen med nebb og klør. For noe forbannet tull! 

Rektor på skolen sa rett ut på foreldremøte (vi spurte ang bursdager pga at vårt barn har bursdag like etter oppstart) at «her på skolen inviterer vi alle av samme kjønn, eller alle i klassen. Vi ser at ungene søker sammen med hvert sitt kjønn uansett, så det blir mest naturlig.». Jeg sa til rektor at «ja, du skjønner nok veldig godt at 27 gjester blir for mye for de fleste, så det du som rektor står her og sier er at skolen har policy på at det er helt naturlig at jenter bare går i bursdag til jenter, og gutter bare går til gutter. I tillegg har dere kjønnsdelt fadderordning, kjønnsdeling i aktiviteter der det er plassmangel, OG kjønnsdeling på fargene på navneskiltene til ungene. Så på denne skolen fremstiller dere kjønn som en naturlig ting å dele inn gruppen etter - og det har dere ikke hjemmel til å gjøre. Dette er et brudd på opplæringsloven, og vi kommer til å motarbeide det.» 

Det blir spennende å se hvordan dette går.

Du kommer sikkert til å bli veldig populær på foreldremøtene   

Anonymkode: db1da...f63

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, og min sønn har derfor fått invitere hele klassen i bursdagen sin hittil. Men i år blir det bare guttene. Føler ikke det er ok å invitere store grupper ennå mtp korona, og da er bare guttene den eneste "godkjente" måten vi kan gjøre det på dessverre. Han synes det er kjipt og mener det ikke blir like gøy uten noen jenter, men det er jo bedre enn å ikke ha selskap i det hele tatt, så denne gangen blir det sånn.

Anonymkode: 58b9e...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en rettferdig inndeling som de aller fleste aksepterer. Det er ekskluderende å kun invitere de man liker best. I klassen til barnet mitt er det 26 barn! En stor klasse. Jeg har ikke plass til å invitere alle hjem og er ikke interessert i å betale 5000 kr for en barnebursdag på lekeland. Derfor blir det jentebursdag og guttebursdag. 

Anonymkode: 6cc1a...411

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som jeg sa til vår rektor: Hvis poenget er å dele inn «naturlig» så det blir halvparten, hvorfor i himmelens navn kan man ikke bare si «de i blå gruppe inviterer blå gruppe, og de i rød gruppe inviterer rød gruppe»? 

Hvorfor er det mindre naturlig? Det er jo til og med i tråd med lovverket, i motsetning til kjønnsdelingen.. 

Åh, du er en sånn forelder... Helt ærlig, du blir ledd av på lærrrommet 😉 Og ansatte puster lettet ut når dine barn er ferdig på skolen! Det er forklart over her hvorfor det er lettest å dele inn i kjønn. Nei, det blir aldri perfekt, men det blir MEST rettferdig. Kan ikke ta hensyn til noen få som ikke liker dette, når det store flertall er fornøyd med ordningen. Her er det du som er sær! 

Anonymkode: 100e7...b91

• Liker 8
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akseptert pga at det er skille i kjønn og ikke at en trekker ut enkelte fra en gruppe.

Vi har mulighet til å invitere begge kjønn men det er ikke normalen her vi bor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh, du er en sånn forelder... Helt ærlig, du blir ledd av på lærrrommet 😉 Og ansatte puster lettet ut når dine barn er ferdig på skolen! Det er forklart over her hvorfor det er lettest å dele inn i kjønn. Nei, det blir aldri perfekt, men det blir MEST rettferdig. Kan ikke ta hensyn til noen få som ikke liker dette, når det store flertall er fornøyd med ordningen. Her er det du som er sær! 

Helt ærlig, det gir jeg en lang marsj i. For jeg vet at jeg har rett. Jeg har nemlig bedre kilder. Forskere er enige med meg. LDO er enig med meg. Lovverket er på min side, og DET har f*en meg skolens ansatte å forholde seg til, om ikke annet. Forskningsfunn er ikke demokratisk anlagt; de blir ikke mindre reelle av at du blåser i dem, skjønner du.

Jeg er ikke en «sånn forelder». Det er DU som er «en sånn voksen», som syns at pffft, hva spiller det for rolle med likestillingsarbeidet, så lenge det er en «naturlig gruppe som alle forstår». 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kommer sikkert til å bli veldig populær på foreldremøtene   

Anonymkode: db1da...f63

So what? 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️ Det forandrer ikke det faktum at jeg har loven, forskningen og både fylkesmannen og LDO på min side. Jeg oppdrar barnet mitt etter evidensbaserte prinsipper, ikke utfra hva som gir deg mest popularitet. 

Verden er full av idioter, så det nytter ikke å legge opp livet etter dem. Hvis vi alle skulle rettet oss etter hva som ga popularitet, og bare sittet stille i båten ville verden sett veldig annerledes ut. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, det gir jeg en lang marsj i. For jeg vet at jeg har rett. Jeg har nemlig bedre kilder. Forskere er enige med meg. LDO er enig med meg. Lovverket er på min side, og DET har f*en meg skolens ansatte å forholde seg til, om ikke annet. Forskningsfunn er ikke demokratisk anlagt; de blir ikke mindre reelle av at du blåser i dem, skjønner du.

Jeg er ikke en «sånn forelder». Det er DU som er «en sånn voksen», som syns at pffft, hva spiller det for rolle med likestillingsarbeidet, så lenge det er en «naturlig gruppe som alle forstår». 

Den er grei. Lykke til med å få ditt syn inn i skolenes ordensreglement i vårt langstrakte land😊 Blir kanskje ikke i år men! Stå på! 

Vis gjerne hvor det står i lovverket at det ikke er lov med å invitere til jente/guttebursdager hjemme hos elevene? Det må ha gått meg (og de fleste andre antar jeg) hus forbi! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inviterte hele klassen i 1 klasse. Det ble med den gangen. Etter det inviterte alle foreldrene enten bare gutter eller jenter. Og jeg har tre barn så det er vanlig. 
Kjønnene er forskjellige og vi trives som regel med vårt eget kjønn best. Finnes unntak som deg da.

Anonymkode: 1bbf3...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å ikke lage noe oppstyr, pga av at du har noen dårlige erfaringer fra barndomstiden din som gjorde at du føler deg utenfor.

Du blir en sånn slitsom forelder som de andre foreldrene kommer til å unngå, og til slutt vil det gå ut over barnet ditt, som ikke vil bli invitert med på lek, pga deg. Ingen foreldre orker sånne prinsippfaste mennesker i lengden. Det er ikke sosialt smart- til info.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale deg å ikke lage noe oppstyr, pga av at du har noen dårlige erfaringer fra barndomstiden din som gjorde at du føler deg utenfor.

Du blir en sånn slitsom forelder som de andre foreldrene kommer til å unngå, og til slutt vil det gå ut over barnet ditt, som ikke vil bli invitert med på lek, pga deg. Ingen foreldre orker sånne prinsippfaste mennesker i lengden. Det er ikke sosialt smart- til info.

Nei, jeg skal ikke lage noe oppstyr. Dersom min datter skulle føle seg utenfor og har veldig lyst å være i guttebursdag istedenfor jentebursdag tror jeg at jeg heller ringer noen av foreldrene å informerer om dette. En jente i min brors klasse gjorde dette og var alltid med i guttene sine bursdager. Hun har i dag byttet kjønn, så det var nok veldig viktig. 

Men jeg syns det er en uting at det er så allment godkjent. Mange trives best med barn og voksne av samme kjønn, men syns vi skal tenke på de som ikke er like heldig og som faller utenfor og kanskje revurdere slike kjønnsdelte ordninger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er grei. Lykke til med å få ditt syn inn i skolenes ordensreglement i vårt langstrakte land😊 Blir kanskje ikke i år men! Stå på! 

Vis gjerne hvor det står i lovverket at det ikke er lov med å invitere til jente/guttebursdager hjemme hos elevene? Det må ha gått meg (og de fleste andre antar jeg) hus forbi! 

Det er lov for privatpersoner, men SKOLEN har ikke lov til å hverken ha det i sine regler (noe de her ikke har; de foreslår det og får det inn i FAUs regler, som er noe annet), eller lov til å FREMSNAKKE den typen løsninger med det for øyet å få det inn som regel i foreldregruppen. 

I klartekst: Rektor har ikke lov til å holde dette opp som en ønskelig løsning for oss foreldrene.

Lovbruddet består altså i at skolen her IKKE fremmer likestilling, sosial samhandling mellom kjønnene og fjerning av stereotype holdninger og praksiser, slik de skal etter opplæringsloven. 

Dersom dette har gått deg og de andre hus forbi, så var det jo virkelig flott at vi fikk ordnet opp i det nå. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...