Gå til innhold

Hvordan få offentlig rask psykisk helsehjelp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever flere ting i livet mitt nå som er vondt og vanskelig og det er alt for mye for meg. Jeg klarer ikke håndtere det, det har blitt til en kronisk angstsituasjon i kroppen min osv, og jeg klarer ikke leve livet mitt. Det er overveldende og mye og vanskelig. Den ene av situasjonene har vart lenge men nå er det verre og samlet sett blir det for mye. 
så, jeg behøver hjelp for å håndtere dette. Men det hjelper jo ikke at man vet man trenger hjelp, når det å få psykologisk hjelp ikke er bare bare. Jeg vet det finnes private psykologer man kan få hjelp av fort men det har jeg rett og slett ikke råd til å drive med lenge, fordi denne situasjonen er slik at det nok må langvarig terapi til. Jeg har tatt kontakt med kommunen og fått noe lavterskeltilbud om samtaler, men det varer bare litt og jeg er usikker på hvor dyptgående det kan bli. Jeg skal be fastlegen om henvisning til offentlig psykolog men der er det vel isåfall minst et år å vente? Jeg behøver hjelp nå, før det rabler for meg.

så, lurer på om noen vet hvilke muligheter man har? Blir forvirra av Internett. Snakk om Oslo, så hvis noen har god oversikt over hvordan man kan få offentlig god hjelp forholdsvis raskt? (Hva må til for å få komme på dps og sånn?)

er redd for at for å bli prioritert for hjelp så må man ha en eller annen tung diagnose ellernoe!

Anonymkode: d235c...bc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går til fastlegen og forklarer hvordan du har det. Hun vurderer om hun skal henvise deg til spesialisthelsetjenesten (feks dps). Dersom du blir henvist dit vurderer de hvor viktig det er at du får hjelp raskt. Du settes ikke bare automatisk på en venteliste, det avhenger av mange ting. Feks lidelsestrykk, om du har falt ut av jobb nå, om du har barn osv. Noen må vente noen måneder, selv fikk jeg første time etter 14 dager (Oslo). De som må vente litt kan bruke fastlegen som oppfølging denne tiden. Mange velger å skrape sammen penger å gå til privat psykolog mens de venter. Som et slags akutt tiltak. Det hadde jeg seriøst gjort, hadde levd på nudler for å få ordentlig hjelp til å holde ut.

Dersom du ikke klarer mer, altså virkelig ikke, så ringer du legevakten. Da haster det. 

Anonymkode: ff071...ccb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gått via fastlegen, og har ikke ventet mer enn to uker på det meste for å få hjelp, så det kommer jo veldig an på. 

Gå og ta en prat med legen. Må du vente lengre, så kan du vel ta en time innimellom hos privat psykolog for å "holde deg gående"? 

Anonymkode: 6ea9d...b10

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever flere ting i livet mitt nå som er vondt og vanskelig og det er alt for mye for meg. Jeg klarer ikke håndtere det, det har blitt til en kronisk angstsituasjon i kroppen min osv, og jeg klarer ikke leve livet mitt. Det er overveldende og mye og vanskelig. Den ene av situasjonene har vart lenge men nå er det verre og samlet sett blir det for mye. 
så, jeg behøver hjelp for å håndtere dette. Men det hjelper jo ikke at man vet man trenger hjelp, når det å få psykologisk hjelp ikke er bare bare. Jeg vet det finnes private psykologer man kan få hjelp av fort men det har jeg rett og slett ikke råd til å drive med lenge, fordi denne situasjonen er slik at det nok må langvarig terapi til. Jeg har tatt kontakt med kommunen og fått noe lavterskeltilbud om samtaler, men det varer bare litt og jeg er usikker på hvor dyptgående det kan bli. Jeg skal be fastlegen om henvisning til offentlig psykolog men der er det vel isåfall minst et år å vente? Jeg behøver hjelp nå, før det rabler for meg.

så, lurer på om noen vet hvilke muligheter man har? Blir forvirra av Internett. Snakk om Oslo, så hvis noen har god oversikt over hvordan man kan få offentlig god hjelp forholdsvis raskt? (Hva må til for å få komme på dps og sånn?)

er redd for at for å bli prioritert for hjelp så må man ha en eller annen tung diagnose ellernoe!

Beklager,men ut i fra det du skriver her har du ikke krav på rask helsehjelp og det er ganske tvilsomt at du vil bli prioritert på dps i det hele tatt

Anonymkode: b084e...557

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager,men ut i fra det du skriver her har du ikke krav på rask helsehjelp og det er ganske tvilsomt at du vil bli prioritert på dps i det hele tatt

Jeg opplever det som en livskrise uten at jeg skal gå i detaljer. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid gått via fastlegen, og har ikke ventet mer enn to uker på det meste for å få hjelp, så det kommer jo veldig an på. 

Gå og ta en prat med legen. Må du vente lengre, så kan du vel ta en time innimellom hos privat psykolog for å "holde deg gående"? 

Anonymkode: 6ea9d...b10

Hva slags hjelp har du fått? Jeg kan ikke bruke privat psykolog i et år.. 

Skrevet

Utifra det du beskriver så er det ikke sikkert at DPS eller langvarig behandling hos privatpraktiserende psykolog er det du trenger, men det kan jo være mer enn det du beskriver til oss.

Første steg på veien om det er det du ønsker er fastlegen. Legen kan gjøre screeningtester som sier noe om ditt behov for helsehjelp. Resultatene på disse kan hjelpe på ventetiden på DPS. Tror ikke det reduserer tiden hos privatpraktiserende.

Lavterskeltilbudene hos kommunen er en god plass å starte. Selv om du mener du trenger langvarig oppfølging kan disse tilbudene gjøre at du holder ut i påvente av mer behandling. Disse kan også evt. kontakte legen din for å støtte opp om behovet ditt for mer hjelp om de mener du trenger det.

Privatpraktiserende psykolog uten avtale (som du må betale helt selv) kan også være til hjelp i en periode. Jeg gikk selv til seks slike timer, mens jeg ventet på DPS og han endte med å skrive et skriv som fikk dyttet meg frem i køen hos DPS.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det som en livskrise uten at jeg skal gå i detaljer. 

Og det blir verkern prioritert som rask helsehjelp eller noe som utløser rett til langvarig helsehjelp via det offentlige (dps)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått tilbud fra kommunen, har du ikke benyttet deg av det? Gjør det først da, du kan jo ikke vite om du trenger noe langvarig. Og du må jo bare dra til fastlegen så han får sendt den henvisningen. Sjekk med arbeidsplassen din og, mange har psykologordning. For de fleste som sliter psykisk, er oppfølging hos fastlegen det de får tilbud om. Alle i en livskrise får ikke tilbud om gratis langvarig behandling i spesialisthelsetjenesten. Men du må jo benytte deg av det tilbudet du får, og se om det hjelper deg. Hvis ikke det hjelper, får du og legen evt ta det videre.

Anonymkode: ff071...ccb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha hjelp fra det offentlige starter det hos fastlegen. Du får da henvisning til dps eller avtalespesialist. Av det du skriver høres det ikke ut som du faller inn under prioriterte pasienter, men kan være mer ved din situasjon enn det du skriver. Det er lidelsestrykk, diagnoser o.l. som påvirker om du får tilbud. Uansett verdt å prøve.

har du vurdert å gå til behandling hos psykologistudenter som trenger praksis De har tilbud i Oslo. 

https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/

Anonymkode: c0950...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Ja skal til legen når han er tilbake etter ferien.

og ja jeg skal benytte meg av lavterskeltilbudet til kommunen. 

men jeg har det jo helt jævlig og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det som skjer nå, det er både angst og sorg relatert og i tillegg har jo det vekka til live en del underliggende greier 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha hjelp fra det offentlige starter det hos fastlegen. Du får da henvisning til dps eller avtalespesialist. Av det du skriver høres det ikke ut som du faller inn under prioriterte pasienter, men kan være mer ved din situasjon enn det du skriver. Det er lidelsestrykk, diagnoser o.l. som påvirker om du får tilbud. Uansett verdt å prøve.

har du vurdert å gå til behandling hos psykologistudenter som trenger praksis De har tilbud i Oslo. 

https://www.sv.uio.no/psi/tjenester/terapitilbud/

Anonymkode: c0950...3bc

Har sett den muligheten ja, men føler jeg har for mye heavy til at det vil føles greit.

hvordan vurderes «lidelsestrykk»?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å få hjelp i det offentlige.  Jeg har bipolare lidelse, og har bedt legen og henvisning flere ganger for hjelp.  Men har blitt avvist.  Var ikke før jeg ble gravid at legen mente panikkangst var noe å bekymre seg for.  Da fikk jeg henvisning og 4 uker sener fikk jeg time på DPS.

Men det varierer sikkert på hvor man bor og på fastlegen.

Anonymkode: dfd87...1c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er vanskelig å få hjelp i det offentlige.  Jeg har bipolare lidelse, og har bedt legen og henvisning flere ganger for hjelp.  Men har blitt avvist.  Var ikke før jeg ble gravid at legen mente panikkangst var noe å bekymre seg for.  Da fikk jeg henvisning og 4 uker sener fikk jeg time på DPS.

Men det varierer sikkert på hvor man bor og på fastlegen.

Anonymkode: dfd87...1c2

Men vanlig psykolog kan man vel få henvisning til?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om kommunen din har lavterskeltilbudet «rask psykisk helsehjelp», der trenger du ingen henvisning men kan ringe selv og be om time. 

Anonymkode: 632a9...cd2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk om kommunen din har lavterskeltilbudet «rask psykisk helsehjelp», der trenger du ingen henvisning men kan ringe selv og be om time. 

Anonymkode: 632a9...cd2

Ja har gjort det og fått et tilbud der. Men det er kortvarig og ikke med en psykolog tror jg. Det turner snart for meg så tror jeg trenger mer.

men det er absolutt et sted å starte 

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt henvist uten å ha villet det selv jeg... livet er urettferdig...

Anonymkode: 473e1...7e9

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vanlig psykolog kan man vel få henvisning til?

Om du da mener psykolog med driftsavtale har de laaaange ventelister og de velger selv om de vil ta inn en pasient eller ikke

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du da mener psykolog med driftsavtale har de laaaange ventelister og de velger selv om de vil ta inn en pasient eller ikke

Mener de offentlige ja. Men Større sjans for å få komme inn der enn på dps?

hveofor skal det være så vanskelig å få hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har gjort det og fått et tilbud der. Men det er kortvarig og ikke med en psykolog tror jg. Det turner snart for meg så tror jeg trenger mer.

men det er absolutt et sted å starte 

Du er klar over det ikke er garantert at man får psykolog på dps heller? Og en tittel er kun en tittel 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...