Gå til innhold

Ingen tvil lenger! NRK er best!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kultur? Narrmeg ikke til å le.

Det er tydelig hvor høyt kulturen står i kurs hos NRK når en mengde interessante historiske programmer har forsvunnet siden man har klart å redusere TV-arkivet fra 17.000 til kun 8.000 timer fordi man ikke kunne legge noen kroner på bordet for å bli enige om å forlenge den opprinnelige avtalen med Norwaco.

Samttidig som lisensen ble flyttet over til skatteseddelen og inntektene har økt.

Andre ting er det derimot ikke mangel på penger til.

Noe som sier litt om NRK-s prioriteringer; hva ville man si om et bibliotek som over natten gjorde over halvparten av bøkene sine utilgjengelige for publikum mens de kastet penger etter andre ting? Man ville kalle dette en skandale.

Rart at folk finner seg i dette uten å reagere.

Anonymkode: daddc...9de

Takk, men skjønner ikke helt. Sitter ikke NRK selv på rettighetene til NRK-programmene? Ser du nevner en dokumentar om Akershus festning fra 1979. Hvem er det som sitter på rettighetene til denne? 

 

Anonymkode: 14265...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men skjønner ikke helt. Sitter ikke NRK selv på rettighetene til NRK-programmene? Ser du nevner en dokumentar om Akershus festning fra 1979. Hvem er det som sitter på rettighetene til denne? 

 

Anonymkode: 14265...16d

Handler vel heller om lagringsplass enn rettigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, men skjønner ikke helt. Sitter ikke NRK selv på rettighetene til NRK-programmene? Ser du nevner en dokumentar om Akershus festning fra 1979. Hvem er det som sitter på rettighetene til denne? 

 

Anonymkode: 14265...16d

Dette er egenproduksjoner, men det er tydeligvis flere parter involvert da Norwaco selv skriver at de ivaretar interessene for 65.000 individuelle norske rettighetshavere (gjetter på at det er snakk om folk som deltok i produksjonen), og det er disse interessene som må klareres ved forlengelse av avtalen som omfatter TV-arkivet; NRK ville simpelthen ikke betale nok da man skulle bli enige om en forlengelse av avtalen.

Det handler altså overhodet ikke om lagringsplass, slik en annen påstår her.

NRK gir fortsatt tilgang til de mest populære programmene sine, men har kuttet ut en mengde litt mindre populære programmer, stikk i strid med deres store ord om kultur - da kultur også handler om smalere produksjoner enn Norge Rundt eller Brødrene Dal.

Bloggen TVarkivet har oversikt over mange programmer fra NRK sitt arkiv, og man kan selv lete og prøve å finne ut hva som har blitt borte - 9.000 timer som har forsvunnet fra arkivet er svært, svært mye.

Anonymkode: daddc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten dokumentaren om Akershus festning, ser jeg at også Barna på Stangnes (barne-TV fra 1976, hvis noen husker denne) og en historisk dokumentar om byutviklingen i Mo i Rana fra 1965 har forsvunnet - ikke så interessant for meg personlig, men det er sikkert folk opptatt av lokalhistorie som savner denne.

Si gjerne ifra om dere finner mer.

Hvis man grovt sett regner med at ett program varer i 30 minutter, utgjør 9.000 sendetimer ca. 18.000 programmer, og det er vanvittig mye med tanke på arkivets historiske verdi; arkivet har like stor kulturell verdi som et bibliotek over norsk TV-historie, og det er direkte tragisk at så mye materiale har blitt borte.

Anonymkode: daddc...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foruten dokumentaren om Akershus festning, ser jeg at også Barna på Stangnes (barne-TV fra 1976, hvis noen husker denne) og en historisk dokumentar om byutviklingen i Mo i Rana fra 1965 har forsvunnet - ikke så interessant for meg personlig, men det er sikkert folk opptatt av lokalhistorie som savner denne.

Si gjerne ifra om dere finner mer.

Hvis man grovt sett regner med at ett program varer i 30 minutter, utgjør 9.000 sendetimer ca. 18.000 programmer, og det er vanvittig mye med tanke på arkivets historiske verdi; arkivet har like stor kulturell verdi som et bibliotek over norsk TV-historie, og det er direkte tragisk at så mye materiale har blitt borte.

Anonymkode: daddc...9de

Enig med deg i det, aldri så bra at ikke noen ting kunne vært gjort bedre.

Men summa sumarum er Nrk 10 ganger bedre enn de fordummende kommersielle kanalene, det er det denne diskusjonen handler om.

Anonymkode: 40213...919

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hører også med til historien at NRK nekter å si hvilke programmer det handler om, men eksempelvis er  dokumentaren om Akershus festning fra 1979 berørt: Ikke tilgjengelig lenger.

Så et av landets mest kjente og historiske byggverk er tydeligvis ikke interessant nok til at dokumentaren om dette lenger kan vises.

Det var den kulturen, ja.

Anonymkode: daddc...9de

Du tror vel ikke at disse filmene og seriene er borte for alltid bare fordi de ikke ligger tilgjengelig for streaming? NRK sitter på enorme arkiver fra laaaangt tilbake i tid, selv om ikke det er tilgjengelig for deg til en hver tid. 

Anonymkode: f4d87...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tror vel ikke at disse filmene og seriene er borte for alltid bare fordi de ikke ligger tilgjengelig for streaming? NRK sitter på enorme arkiver fra laaaangt tilbake i tid, selv om ikke det er tilgjengelig for deg til en hver tid. 

Anonymkode: f4d87...686

Naturligvis vet jeg at det som er blitt digitalisert ikke nødvendigvis er borte for alltid og evig, men jeg liker ikke tendensen i at man plutselig stenger over halve TV-arkivet samtidig som lisensinntektene øker; det betyr rett og slett at man ikke legger tilstrekkelig mye vekt på TV-arkivet.

Selv er jeg av typen som setter min lit til fysiske medier, ikke streaming, da jeg er klar over at det som er på nett den ene dagen, ikke behøver å være der den neste, og ting som den nevnte dokumentaren om Akershus festning har jeg for lengst lastet ned, og har dette trygt forvart på en av harddiskene jeg har hjemme.

Men hvor trygt et arkiv egentlig er, så man da NRK i sin tid klarte å slette den historiske direktesendingen fra månelandingen; mye uerstattelig filmhistorie har gått tapt ved brann eller andre ulykker, og så lenge NRK lukker store deler av arkivet sitt til tross for at dette har blitt finansiert av tiår med innbetalt lisens og derfor er en del av landets felles kulturarv, ikke NRK-s private eiendom, ser jeg ingen grunn til at folk skal finne seg i dette; er ikke på Facebook selv, men håper inderlig noen som er der kan starte en aksjon for å få gjenåpnet resten av arkivet.

Anonymkode: daddc...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Foruten dokumentaren om Akershus festning, ser jeg at også Barna på Stangnes (barne-TV fra 1976, hvis noen husker denne) og en historisk dokumentar om byutviklingen i Mo i Rana fra 1965 har forsvunnet - ikke så interessant for meg personlig, men det er sikkert folk opptatt av lokalhistorie som savner denne.

Anonymkode: daddc...9de

Takk for svar. Synes selv det er svært viktig at man tar vare på disse filmene og seriene. En dokumentar om byutviklingen fra 1965 vil være uerstattelig. Den vil inneholde intervjuer av personer som nå er døde slik at det ikke er mulig å lage den samme dokumentaren igjen. I tillegg så vil selvsagt aldri Netflix lage en dokumentar av noe så lokalt som byutviklingen i Mo i Rana. De smale dokumentarene som tar vare på vår kultur vil kun bli finansiert av ikke-kommersielle aktører. 

Vokste selv opp såpass usentralisert at jeg måtte gå på internatskole. NRK lagde for mange tiår en dokumentar om stedet jeg kommer fra. Er selv svært glad i dokumentaren og har en fysisk kopi på VHS.  Dokumentaren inneholder intervjuer med folk som nå er døde og som hadde opplevd mye av lokalhistorien til stedet jeg vokste opp. De hadde levd slik man i århundre hadde levd der jeg vokste opp. De hadde opplevd tiden før bilveier, før kjøleskap, osv.  Man kunne høre dem snakke med dialekter som nå trolig har dødd ut. 

 

Anonymkode: 14265...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Synes selv det er svært viktig at man tar vare på disse filmene og seriene. En dokumentar om byutviklingen fra 1965 vil være uerstattelig. Den vil inneholde intervjuer av personer som nå er døde slik at det ikke er mulig å lage den samme dokumentaren igjen. I tillegg så vil selvsagt aldri Netflix lage en dokumentar av noe så lokalt som byutviklingen i Mo i Rana. De smale dokumentarene som tar vare på vår kultur vil kun bli finansiert av ikke-kommersielle aktører. 

Vokste selv opp såpass usentralisert at jeg måtte gå på internatskole. NRK lagde for mange tiår en dokumentar om stedet jeg kommer fra. Er selv svært glad i dokumentaren og har en fysisk kopi på VHS.  Dokumentaren inneholder intervjuer med folk som nå er døde og som hadde opplevd mye av lokalhistorien til stedet jeg vokste opp. De hadde levd slik man i århundre hadde levd der jeg vokste opp. De hadde opplevd tiden før bilveier, før kjøleskap, osv.  Man kunne høre dem snakke med dialekter som nå trolig har dødd ut. 

 

Anonymkode: 14265...16d

Helt enig - det gjelder å ta vare på historien mens man fortsatt kan, noe som gjerne blir glemt idag da man tror at man kan finne "alt" på nett, men opplevelsen av å snakke med de levende menneskene som faktisk har opplevd dette, får man kun ved å selv snakke med dem. Og til tross for at man kan se på VHS, får man bedre kvalitet først ved høyere oppløsninger; har du sjekket om denne dokumentaren er tilgjengelig hos NRK?

Er selv interessert i lokalhistorie og har mange bøker både om Oslo og Akershus festning slik at dokumentaren om festningen var noe av det første jeg lastet ned fra NRK; regnet jo med at arkivet alltid ville være tilgjengelig, så jeg har ikke så mye derfra og har neppe dokumentaren din, men hvis den stadig er å finne hos NRK, kan jeg godt laste den ned for deg - med mindre du vet hvordan man gjør det selv.

Anonymkode: daddc...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig - det gjelder å ta vare på historien mens man fortsatt kan, noe som gjerne blir glemt idag da man tror at man kan finne "alt" på nett, men opplevelsen av å snakke med de levende menneskene som faktisk har opplevd dette, får man kun ved å selv snakke med dem. Og til tross for at man kan se på VHS, får man bedre kvalitet først ved høyere oppløsninger; har du sjekket om denne dokumentaren er tilgjengelig hos NRK?

Er selv interessert i lokalhistorie og har mange bøker både om Oslo og Akershus festning slik at dokumentaren om festningen var noe av det første jeg lastet ned fra NRK; regnet jo med at arkivet alltid ville være tilgjengelig, så jeg har ikke så mye derfra og har neppe dokumentaren din, men hvis den stadig er å finne hos NRK, kan jeg godt laste den ned for deg - med mindre du vet hvordan man gjør det selv.

Anonymkode: daddc...9de

Takk. Fant ikke dokumentaren på NRKs nettsider, men skal sende NRK en mail og spørre om de har en digital kopi. 

Jeg har enkelte bøker om lokalhistorien til her jeg vokste opp, men siden jeg vokste opp på et lite sted så finnes det nesten ingen bøker som handler om stedet mitt. Det er et svært lite marked for slike bøker når stedet er så lite og i tillegg så har ikke vi som vokste opp vært flinke nok til å få skrevet ned historiene.  Så setter stor pris på at den dokumentarfilmen ble laget og håper virkelig at NRK tar vare på den og alle andre slike filmer.  For selv om svært få er interessert i en bestemt film så kan filmen bety svært mye for en liten gruppe mennesker. 

Håper også at NRK legger ut liste over alt materiale som ikke er tilgjengelig på nett. Uten en slik liste så er det nesten umulig å vite hva vi som borgere og langvarig lisensbetalere faktisk kan spørre om å få utlevert. Hukommelsen er ikke perfekt og når tiden går så blir man mer og mer usikker på informasjon som kan gjøre det mulig å finne tilbake de aktuelle filmene. 

 

Anonymkode: 14265...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...