Gå til innhold

Tips til meningsfulle prosjekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg har altfor mye fritid, som jeg kaster bort på meningsløse ting som å sitte å scrolle på mobilen eller se på Netflix. Det skal sies at jeg er relativt aktiv, i form av at jeg trener mye og går ofte turer i skog og fjell, men likevel har jeg altså mye tid til overs som jeg sliter med å fylle med noe meningsfylt og fornuftig. 

Jeg kunne gjerne tenke meg å gjøre noe praktisk i hjemmet og elsker DIY-prosjekter, men for tiden leier jeg leilighet (eier en leilighet i en annen by som jeg leier ut), noe som begrenser mulighetene for f.eks. oppussing. 

Jeg kunne også gjerne tenke meg å gjøre noe som er bra for miljøet, dyr eller andre mennesker, men sliter litt med å finne ut hva. Jeg har tidligere vært frivillig i flere ulike organisasjoner, men har liksom aldri funnet helt min greie. Som introvert tappes jeg fort for energi rundt andre mennesker, men vet også at jeg har godt av å utfordre meg selv på det området. 
 

Ellers er jeg glad i å lære nye ting, bruke kroppen og hodet og å ha mål å strekke meg etter. Noen som har noen tips til prosjekter som kunne passet meg?

Anonymkode: 85d2b...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kjøpt meg hytte🙂

En liten rønne langt inni skogen uten strøm og vann som du kan pusse opp og innrede akkurat som du vil. Er du heldig kan du finne en hytte med jakt- og fiskerett, hvis du liker sånt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem for katter? Dyrebeskyttelsen sliter skikkelig nå om sommeren med hjemløse katter. Evt kan du være frivillig hos dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukke søppel i fjæra. Trim, frisk luft og nyttig i samme slengen. 

Lære deg å sy. Lappe klær eller sy om. Miljøvennlig og gøy. 

Anonymkode: f2fbd...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å lese og strikke. Strikking kan fort bli litt dyrt, men det er gøy å lære seg nye oppskrifter og lage plagg som ingen andre har. Det er også utrolig koselig å gi bort ting jeg har strikket selv.

Har kjøpt med symaskin og skal lære meg å sy snart. 

Anonymkode: 59c76...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker dyr og er sporty kunne du kanskje tilby å lufte hunder?

Ellers finnes det mye håndarbeid: hekle, brodering, og som nevnt strikking. Du kunne jo strikket "lommevenner" som deles ut til barn som er med ambulanse (søk eventuelt opp gruppa lommevenn på facebook). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med noe ute? Lage steinbed i hagen med planter, snekre platt, snekre blomsterkasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli fadder eller noe i den duren/melde deg som frivillig i en eller annen organisasjon og sende hjemmesydde klær til baby og barn?

Da kan du lære deg å sy, og ha et større "mål" med det, fordi du gjør det for et godt formål.

Veldig gøy å redesigne og bruke restestoff til å lage noe nytt og fint! Bra for mennesker og miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hjelp andre! Bli besøksvenn for eldre, legg ut annonse om at du kan handle for de som ikke har så god tid/ er i risikogruppen, bli frivillig på språkkafé eller hos dyrebeskyttelsen. Røde kors og frivillig.no har veldig mange fine muligheter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...