Gå til innhold

Agatha Christie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det er mange som mener Agatha Christie er litt for "gammeldags" og urealistisk når det gjelder stil og setting.
Men finnes det noen andre krimforfattere som klarer å dikte opp så kompliserte plots, og får deg til å tenke "næææh" når du finner ut hvem morderen er, og hva som er morderens motiv?

Mine favoritter er "Døden på Nilen", "Mot Nullpunktet", "Fem små griser", "Invitasjon til mord", "Kom til meg død" og "Evig natt".

Synspunkter?

Anonymkode: deac3...a56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker A.C., kan lese bøkene med år i mellom og husker ikke alltid hvem som var den skyldige. Favorittene er Mord på orientekspressen og Ti små negerbarn.  

Anonymkode: e7027...139

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Agatha Christie. Selvsagt er de gammeldagse og urealistiske, men det er litt av poenget. Det blir liksom en egen sjanger innen krimmen. Min favoritt er Mord på Orientekspressen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Agatha Christie. Hun var mesterlig til å lage ulike kompliserte plots som likevel gir deg hint om løsningen, når man ser tilbake. For før slutten dukker det opp så mange gode «red herrings» som hun lurer oss med slik at det er veldig vanskelig. Jeg synes det er synd at hun ikke tenkte så høyt om sitt eget forfatterskap egentlig. I år fikk jeg endelig sett The Mousetrap på St. Martins i London som har blitt den lengstgående teaterforestillingen i verden. I pausen snakket vi med noen briter i publikum og ingen av oss gjettet riktig, det var veldig gøy. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lese andre forfattere som kan minne om Christie anbefaler jeg Dorothy L. Sayers og Mgaio Marsh. 

Anonymkode: 4a099...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil lese andre forfattere som kan minne om Christie anbefaler jeg Dorothy L. Sayers og Ngaio Marsh. 

Anonymkode: 4a099...525

 

Anonymkode: 4a099...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Agatha Christie :) Kan også anbefale selvbiografien hennes!

Siden hun skrev i så mange år, er det som det nesten er flere forfatterskap. De tidligste bøkene er lette og humoristiske, f eks Tommy og Tuppence. Storhetstiden var vel fra midten av førtitallet og utover til starten av sekstitallet. Sterke, gjemnomarbeidede bøker! 

På slutten av karrieren ble en del av bøkene ganske mørke. 

Liker mange av bøkene! Foruten de som er nevnt over også Mann i brun dress, f eks, og den fra det gamle Egypt, og Peril at End House....samt Hun fulgte etter....og Death under the Sun.

Beklager blanding av titler på norsk og engelsk, har noen på hvert språk :)

Anonymkode: 7e474...e4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor Agatha-fan! Eneste er at etter en stund begynner man å kjenne måten hun tenker på, og da er det relativt enkelt å resonnere seg frem til skurken nokså tidlig i romanen. Dette gjelder spesielt bøkene om Poirot.

Anonymkode: b1909...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor Agatha-fan! Eneste er at etter en stund begynner man å kjenne måten hun tenker på, og da er det relativt enkelt å resonnere seg frem til skurken nokså tidlig i romanen. Dette gjelder spesielt bøkene om Poirot.

Anonymkode: b1909...ffc

Hvilke bøker tenker du på?

Anonymkode: deac3...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor Agatha-fan! Eneste er at etter en stund begynner man å kjenne måten hun tenker på, og da er det relativt enkelt å resonnere seg frem til skurken nokså tidlig i romanen. Dette gjelder spesielt bøkene om Poirot.

Anonymkode: b1909...ffc

Det kan jeg si meg enig i. Er litt som å se Columbo (Peter Falk), finner ut hvem den skyldige er  relativt kjapt, og bruker resten av tiden med å lure på hvilken av Peter Falks øye som er glassøye.

Anonymkode: dedff...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg si meg enig i. Er litt som å se Columbo (Peter Falk), finner ut hvem den skyldige er  relativt kjapt, og bruker resten av tiden med å lure på hvilken av Peter Falks øye som er glassøye.

Anonymkode: dedff...528

Hvilke bøker tenker du på?

Anonymkode: deac3...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dere som sier det er så lett.

La oss ta f.eks Jo Nesbø sine bøker, der er det stort sett dødslett å skjønne hvem som er morderen. Eller så er det en hvor det ikke gir noen mening. Agatha Christie er mye flinkere.

Alle skjønte hvem som var morderen i Ti små negerbarn første gang de leste den, for eksempel?

Anonymkode: deac3...a56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke dere som sier det er så lett.

La oss ta f.eks Jo Nesbø sine bøker, der er det stort sett dødslett å skjønne hvem som er morderen. Eller så er det en hvor det ikke gir noen mening. Agatha Christie er mye flinkere.

Alle skjønte hvem som var morderen i Ti små negerbarn første gang de leste den, for eksempel?

Anonymkode: deac3...a56

Nei det skjønner ikke jeg heller, med mindre de har sett tvserien før de leser bøkene 😅 Den er kanskje den beste synes jeg, men jeg har ikke lest alle. Utrolig spennende og mørkere enn vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo Helge Kåre Fauskanger, da. Han har en trilogi hvor dem midterste boken heter Skarlagensrommet, det tror jeg faktisk er den beste norske krimboken jeg noensinne har lest! Plottet er fantastisk og han har i tillegg en høy litterær kvalitet, noe som er litt uvanlig innen krimsjangeren.

Les gjerne hele trilogien, de to andre er også artige, men Skarlagensrommet slår alt. 

 

Sånn ellers har jeg sans for Minette Walters. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frøkensina skrev:

Jeg elsker Agatha Christie. Hun var mesterlig til å lage ulike kompliserte plots som likevel gir deg hint om løsningen, når man ser tilbake. For før slutten dukker det opp så mange gode «red herrings» som hun lurer oss med slik at det er veldig vanskelig. Jeg synes det er synd at hun ikke tenkte så høyt om sitt eget forfatterskap egentlig. I år fikk jeg endelig sett The Mousetrap på St. Martins i London som har blitt den lengstgående teaterforestillingen i verden. I pausen snakket vi med noen briter i publikum og ingen av oss gjettet riktig, det var veldig gøy. 

Jeg syns The mousetrap var fryktelig dårlig, den overlever nok mest på forfatternavnet. Gjettet den skyldige tidlig i stykket, og hadde rett. 

Anonymkode: e7027...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns The mousetrap var fryktelig dårlig, den overlever nok mest på forfatternavnet. Gjettet den skyldige tidlig i stykket, og hadde rett. 

Anonymkode: e7027...139

Kjedelig for deg da, jeg er vel dum nok til at det var gøy 😊Så ut som publikum koste seg synes jeg så jeg er nok ikke alene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Kjedelig for deg da, jeg er vel dum nok til at det var gøy 😊Så ut som publikum koste seg synes jeg så jeg er nok ikke alene.

Jeg så The Mousetrap i desember og syntes det var stas. Helt tradisjonelt teateropplegg uten noe fjas samtidig som det var spennende. Hverken jeg eller venninna mi skjønte hvem morderen var og vi har lest masse Agatha Christie begge to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

Jeg så The Mousetrap i desember og syntes det var stas. Helt tradisjonelt teateropplegg uten noe fjas samtidig som det var spennende. Hverken jeg eller venninna mi skjønte hvem morderen var og vi har lest masse Agatha Christie begge to.

Så bra, jeg så det i begynnelsen av februar. Synes det var stas å se Agatha Christie med live skuespillere, og det var underholdene i tillegg til spennende. Selve teateret synes jeg også var veldig koselig med den lille baren oppe og den pent kledde betjeningen med de eldre herrene som solgte is inne i salen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke dere som sier det er så lett.

La oss ta f.eks Jo Nesbø sine bøker, der er det stort sett dødslett å skjønne hvem som er morderen. Eller så er det en hvor det ikke gir noen mening. Agatha Christie er mye flinkere.

Alle skjønte hvem som var morderen i Ti små negerbarn første gang de leste den, for eksempel?

Anonymkode: deac3...a56

Jeg sier jo ikke at hun ikke er flink. Jeg er stor fan, har lest nesten alt, unntatt noen av spionromanene. Men hun er en dame som skriver veldig karakteristisk, og har en rekke kjennetegn og virkemidler hun liker godt. Dette merker man, spesielt dersom man leser romanene kronologisk. 
Agatha ble jo gradvis dement, så det kan nok være grunnen til at de aller siste romanene ikke holdt samme kvalitet. Men allerede i romaner før dette, merker du at Christie har et mønster hun liker å følge. Og det er selvfølgelig veldig lett å skjønne - dama skrev jo nærmere 100 mordmysterier, så det er jo forståelig at hun måtte resirkulere flere av virkemidlene sine.

Noen av bøkene hennes er jo mer geniale enn andre, så dersom du vil gi et eksempel på en roman «alle» skjønte, bør du kanskje unngå å velge en av verdens mest berømte litterære plottvendinger..?

Anonymkode: b1909...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...