AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Er jeg unik? Brød har vært vanlig hele livet! Ingen i min familie har blitt syk eller noe. Men så kommer alle motediettene, og mel /brød er noe av det verste vi kan spise. Jeg har hatt så mange innbilte allergier ! Ble drit lei, og begynte å spise brød igjen. Jeg tåler det jo. Så hvorfor tror dere hele tiden at det er så farlig? Man blir feit, det gir diabetes, osv osv. Anonymkode: d3bfe...063
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Folk tåler hva de tåler. Du er ikke unik Anonymkode: 6a03c...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Nei du er ikke unik. Jeg har cøliaki (kronisk autoimmun tynntanmsykdom) så jeg kan ikke spise gluten noensinne. At du har hatt vrangforestllinger kan ikke sammenlignes med folk som faktisk ikke tåler noe. Folk tåler det de tåler Anonymkode: 15d10...fab 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei du er ikke unik. Jeg har cøliaki (kronisk autoimmun tynntanmsykdom) så jeg kan ikke spise gluten noensinne. At du har hatt vrangforestllinger kan ikke sammenlignes med folk som faktisk ikke tåler noe. Folk tåler det de tåler Anonymkode: 15d10...fab Jeg tror på cøliaki, kjenner noen med det. Men alle er liksom så imot brød. Mener de blir feite osv. Anonymkode: d3bfe...063
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Folk trenger enkle forklaringer på problemene sine. De er overvektig fordi de spiser brød, ikke fordi de spiser for mye. Mange er ikke interessert i å gjøre livstilsendringer for å gå ned i vekt, men kan fint tenke seg å bruke tema til sosialisering. Mange myter blir skapt. Aldri ta kunnskap fra folkevett, det er som regel aldri faktabasert. Anonymkode: 5f65f...3ac
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei du er ikke unik. Jeg har cøliaki (kronisk autoimmun tynntanmsykdom) så jeg kan ikke spise gluten noensinne. At du har hatt vrangforestllinger kan ikke sammenlignes med folk som faktisk ikke tåler noe. Folk tåler det de tåler Anonymkode: 15d10...fab Seriøst??? Ts sa sa ingenting å reelle allergier/intoleranser. Jeg leste det innlegget med en undertone av ironi og et lite stikk mot alle de som mener brød er så farlig,og da selvsagt ikke de som virkelig ikke tåler det Anonymkode: a04e0...a6a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Jeg tåler brød, og elsker brød, ingen påviste allergier heller. Men, så har jeg en hormonsykdom som heter PCOS, som gjør at kroppen min tåler karbohydrater (både fra mel, hvitt sukker og fruktsukker m.m) veldig dårlig. Å spise et brødbasert kosthold gjør blant annet eggløsning og mens uteblir, jeg får cyster på eggstokkene, kviser og sliter med å holde vekta stabil. Jeg har ingen allergi mot brød, men det fungerer ikke som brennstoff for kroppen min. Anonymkode: 2c4c6...5bb 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 Tåler både brød, melk og sukker! Akkurat som nesten alle andre her i Norge:) Anonymkode: f0806...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Ja, brød er godt. Nybakt grovbrød med knasende skorpe...... mmmmmm! Anonymkode: 1e70e...70e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jeg unik? Brød har vært vanlig hele livet! Ingen i min familie har blitt syk eller noe. Men så kommer alle motediettene, og mel /brød er noe av det verste vi kan spise. Jeg har hatt så mange innbilte allergier ! Ble drit lei, og begynte å spise brød igjen. Jeg tåler det jo. Så hvorfor tror dere hele tiden at det er så farlig? Man blir feit, det gir diabetes, osv osv. Anonymkode: d3bfe...063 Man blir jo feit og får diabetes av det moderne kosthold. Ble man ikke det ville jo ikke 1/4 av den norske befolkning vært feite. Et ekstremt lite variert kosthold er ett av problemene. En total mangel på bevegelse er det andre. Vi har folk her inne (og sikkert ute i samfunnet også) som helt oppriktig tror de lever en «aktiv livsstil» fordi de trener 1-2 timer 3-4 dager i uka. Si det til oldefaren din som bodde på et småbruk og drev kroppsarbeid 10 timer 7 dager i uka, 52 uker i året, du. Han regnet seg som en «helt normal fyr». Og andre tror at de spiser «variert» når de får i seg 5 grønnsaker om dagen. Si det til forfedrene dine som spiste 25 ulike nøtter, 30 ulike kornslag og 15 ulike dyr, fugler, insekter og fisk i løpet av en normaldag. Anonymkode: edea4...59f 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror på cøliaki, kjenner noen med det. Men alle er liksom så imot brød. Mener de blir feite osv. Anonymkode: d3bfe...063 At man mener at man blir feit av noe er ikke det samme som at man ikke tåler å spise det. Kjenner meg uansett ikke igjen i at "alle" er imot brød. De aller fleste jeg kjenner spiser brødmat i større eller mindre grad. Anonymkode: 1d0b4...01a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 Jeg har IBS og magen min fungerer virkelig ikke med brød. Jeg får diaré. Anonymkode: 8ada2...224 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #14 Skrevet 28. juli 2020 Det er ingen som er allergiske mot brød, men mange er derimot allergiske mot ingrediensene som brød inneholder! Anonymkode: 5ab71...185
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #15 Skrevet 28. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har IBS og magen min fungerer virkelig ikke med brød. Jeg får diaré. Anonymkode: 8ada2...224 Samme her. Her går det i glutenfritt Anonymkode: 6a03c...fa8
T-Rex Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Er jeg unik? Brød har vært vanlig hele livet! Ingen i min familie har blitt syk eller noe. Men så kommer alle motediettene, og mel /brød er noe av det verste vi kan spise. Jeg har hatt så mange innbilte allergier ! Ble drit lei, og begynte å spise brød igjen. Jeg tåler det jo. Så hvorfor tror dere hele tiden at det er så farlig? Man blir feit, det gir diabetes, osv osv. Anonymkode: d3bfe...063 Når du har spist noe hele livet, vet du ikke om du ville følt deg bedre om du ikke spiste det. Dette til orientering. 1
studerende Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror på cøliaki, kjenner noen med det. Men alle er liksom så imot brød. Mener de blir feite osv. Anonymkode: d3bfe...063 Folk har mange fikse idéer om kosthold. Det er ikke for mye brød som gjør at store deler av befolkningen rusler rundt med KMI over 30.
Gjest Forumhei Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jeg unik? Brød har vært vanlig hele livet! Ingen i min familie har blitt syk eller noe. Men så kommer alle motediettene, og mel /brød er noe av det verste vi kan spise. Jeg har hatt så mange innbilte allergier ! Ble drit lei, og begynte å spise brød igjen. Jeg tåler det jo. Så hvorfor tror dere hele tiden at det er så farlig? Man blir feit, det gir diabetes, osv osv. Anonymkode: d3bfe...063 favoritt fargen min er blå! 🤠
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jeg unik? Brød har vært vanlig hele livet! Ingen i min familie har blitt syk eller noe. Men så kommer alle motediettene, og mel /brød er noe av det verste vi kan spise. Jeg har hatt så mange innbilte allergier ! Ble drit lei, og begynte å spise brød igjen. Jeg tåler det jo. Så hvorfor tror dere hele tiden at det er så farlig? Man blir feit, det gir diabetes, osv osv. Anonymkode: d3bfe...063 Det er forskjell på motedietter, intoleranse og allergier. Du må ikke sause alt sammen her... 🤔 Anonymkode: a93e1...b1c
T-Rex Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er forskjell på motedietter, intoleranse og allergier. Du må ikke sause alt sammen her... 🤔 Anonymkode: a93e1...b1c Naturligvis. Faktum er at det ER en del ulne symptomer og vondter som kan skyldes matintoleranse. Problemet er at det er veldig vanskelig å finne ut om en matvare har innvirkning på hvordan du føler deg. Det er ikke bare å gå til legen og ta en test. Som det er nå, må du gå den veldig tunge veien via eliminasjondiett. Endret 28. juli 2020 av T-Rex 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå