Gå til innhold

Tips til vask av ull, vil ikke drite meg ut igjen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vasker mann ullplagg. Har kjøpt nytt da jeg dreit meg ut sist.

Nærmere bestemt 50% Mohair i plaggene. Hvit farge.

Er det sentrifugering som ødelegger ullplagg, eller høy temperatur?

Må man bruke vaskemiddel for ull og silke? Kan man vaske uten vaskemiddel?

Bruker man skyllemiddel??

Kom med deres tips og råd, takk😊

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ullvaskemiddel og ullprogrammet på vaskemaskinen. Har alltid fungert fint på alt av ull.

Anonymkode: 16bfb...25d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo og håndvask som nevnt over.  Vanntemperatur ca 30 grader.

Hvis du har et eget håndvaskprogram på vaskemaskinen reduseres sentrifugeringshastigheten vanligvis automatisk, og selve vasken foregår med så lite bevegelse som mulig.

Det er både høy temperatur og mye bevegelse som ødelegger ulla.  (Tenk på når du tover ull, da har du høy temperatur, og mye gnikking)

Ikke skyllemiddel!  Hvis du føler behov for noe ekstra vil en liten dråpe eddik gi den effekten du er ute etter.

Anonymkode: 8efed...729

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker maskinvask, ullprogram, 30 grader uten sentrifugering. Ruller plagget inn i håndkle for tørking. Bytt håndkle flere ganger til plagget er tørt. Tørkes flatt. 

Anonymkode: 9d426...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ull tåler godt høye temperaturer, men ikke sentrifugeringen. Så håndvask eller ullprogram er tingen. Håndvask er knotete i forhold til å vri ut vann om plagget er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vaske alt med Milo, men ull bør ikke vaskes med noe annet enn Milo. Lav temperatur (30 eller 40), lav sentrifugering (som oftest 400, selv om jeg har noe som tåler 800 også).

 

Anonymkode: aa4e8...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skriver håndvask, mener dere håndvaskprogrammet på maskin, eller ordinær håndvask?

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Baker Harepus skrev:

Milo og håndvask. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vaske alt med Milo, men ull bør ikke vaskes med noe annet enn Milo. Lav temperatur (30 eller 40), lav sentrifugering (som oftest 400, selv om jeg har noe som tåler 800 også).

 

Anonymkode: aa4e8...681

Må det være Milo, eller kan jeg benytte Rema 1000 sin for ull og silke?

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker maskinvask, ullprogram, 30 grader uten sentrifugering. Ruller plagget inn i håndkle for tørking. Bytt håndkle flere ganger til plagget er tørt. Tørkes flatt. 

Anonymkode: 9d426...0ed

Litt uklart for meg, skal den ligge flatt eller rulles? Du skriver begge deler. 

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere skriver håndvask, mener dere håndvaskprogrammet på maskin, eller ordinær håndvask?

Anonymkode: d4293...e5f

Jeg tror faktisk håndvaskprogrammet på moderne maskiner er mer skånsomt for plagget, enn om du skal herje med plagget for hånd.

 

Anonymkode: 91893...7ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de mest sensitive ullplaggene mine, som Mohair, bruker jeg handvaskprogram, og 20 grader. Presser ut vannet med et frottehandkle, og tørker flatt. I det lengste lufter jeg i stedet for å vaske, det skal mye til at det setter seg lukt i ull. Milo, ikke tøymykner. 

For andre ullplagg, som superundertøy, bruker jeg ullprogram uten å justere. 

 

Anonymkode: 4bedf...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de mest sensitive ullplaggene mine, som Mohair, bruker jeg handvaskprogram, og 20 grader. Presser ut vannet med et frottehandkle, og tørker flatt. I det lengste lufter jeg i stedet for å vaske, det skal mye til at det setter seg lukt i ull. Milo, ikke tøymykner. 

For andre ullplagg, som superundertøy, bruker jeg ullprogram uten å justere. 

 

Anonymkode: 4bedf...f89

Denne har kun 50% ull, så er redd det ikke holder med lufting.

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaskemiddel for ull/silke. Må ikke være Milo, andre merker er like bra (men det er vel bare Milo som har parfymefri variant).

Sjekk vaskelappen, men vanligvis er det 30 grader, ullprogram eller håndvaskprogram hvis du har det.

Legg plagget på et stort håndkle når det er vått. Rull sammen og press ut vann. Gjenta gjerne et par ganger hvis plagget er veldig vått/tungt.

Jeg pleier å legge et stort håndkle over tørkestativet og så legge genseren eller hva jeg nå har vasket oppå. Passer på at plagget ligger sånn noenlunde i fasong. Ull må ikke henge, da strekker det seg.

Jeg vasker aldri noe for hånd, og har i løpet av de 35 årene jeg har vasket klær selv aldri ødelagt et eneste ullplagg.

 

Anonymkode: fafc9...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at det ikke er rester etter pulvervaskemiddel i doseringskammeret. Vanlig vaskemiddel ødelegger ulla og kan stå bak uforklarlig ødelagte ullklær. 
 

Finnes ei såpe som kan reversere krympingen/toving, jeg har aldri forsøkt denne selv. 

Anonymkode: a873e...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når dere skriver håndvask, mener dere håndvaskprogrammet på maskin, eller ordinær håndvask?

Anonymkode: d4293...e5f

«Solid» ull tar jeg i maskin, ulltøy jeg vil bevare lengst mulig tar jeg for hånd. Type hjemmestrikket genser, klær fra Nøstebarn mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Baker Harepus skrev:

«Solid» ull tar jeg i maskin, ulltøy jeg vil bevare lengst mulig tar jeg for hånd. Type hjemmestrikket genser, klær fra Nøstebarn mm. 

Hvordan vasker man for hånd? Bare bløtlegger? drar opp og ned? 

Hvordan vri opp?

Anonymkode: d4293...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står greit forklart på Milo / ullkur. Du legger i vann (med vaskemiddel) og beveger forsiktig på klærne. Skyller på samme måte i rent vann flere ganger. Klemmer vann forsiktig ut av klærne og ruller i håndkle for å tørke. Legges flatt på nytt håndkle når mesteparten av fuktigheten har tørket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Må det være Milo, eller kan jeg benytte Rema 1000 sin for ull og silke?

Anonymkode: d4293...e5f

Har alltid brukt Milo og derfor ingen erfaring med andre merker 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk håndvaskprogrammet på moderne maskiner er mer skånsomt for plagget, enn om du skal herje med plagget for hånd.

 

Anonymkode: 91893...7ed

Jepp det sies så, og er også min erfaring. Har du plagg med spesielle detaljer etc er min erfaring at det er bedre å vaske de i maskin på svært skånsomt program, med lav sentrifugering, og evnt i vaskepose, enn håndvask. Ved håndvask kan man lett glemme seg bort og vri plagget etc

Ved tørking, varierer det hva jeg gjør. Ullsokker og «tett strikket ullundertøy» tåler fint å henges opp. Mer forsiktige plagg, løs strikk etc bør tørkes liggende, flatt over tørkestativet. Har selv aldri trengt å ha håndkle under, men så vasker jeg ikke for hånd eller uten sentrifugering. 
Optimalt sett kan tørkestativet stå på et rom med litt varme/varmekabler/lufttørker, da tørker alt fortere. 
 

Anonymkode: aa4e8...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips fra en dame som bør vite mye om ull om at ull som er veldig sart (eller blandet med silke osv) bør vaskes på kaldt program. Er visst vekslingen mellom temperatur som er problemet. 

Så den ene ullgenseren jeg er redd for vaskes på ullprogram i vaskepose med null grader og milo. Bruker alltid en liten dæsj skyllemiddel, og det har aldri medført noe problem. (Uten skyllemiddel klør ull mer + føler det raskt blir statisk elektrisitet.) Resten vaskes på 30 grader. 

Har blitt rent og lukter bare ull, selv på null grader. Men ull er vel selvrensende?

Anonymkode: 9772b...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...