AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Er en jente på 26 år som har hatt lett til moderat helseangst siden jeg var 15-16 år. nå som koronaen har blusset opp igjen er jeg redd for å få det. Jeg har også astma. Men Ikke alvorlig astma. tenker hele tiden på at om jeg får korona så kan jeg dø fordi jeg har kronisk sykdom fra før altså astmaen😢 er det noen som vet risikoen med alvorlig sykdoms forløp med korona om man har astma? Anonymkode: 5cfbd...7fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Har hørt at noen sier det ikke er en risikofaktor, med mindre man har KOLS osv i tillegg... Aner ikke, men hvorfor spør du ikke legen din? Det med korona er jo at man ikke helt vet hvordan det utarter seg fra person til person. Jeg vil ihvertfall vært på den sikre siden... Her lest for mange sånne ''jinxed myself'' artikler den siste måneden.. F.eks folk som ikke tror på korona, ender opp med å dø av det... Eller folk som har fester ender opp alvorlig syke... Jeg tenker det beste er å være på den sikre siden, men ikke bli helt hysterisk, du er forhåpentligvis trygg i hjemmet ditt.. Anonymkode: f97c4...9c8
kjøkkenkar Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Selv de i risikogrupper vil ha større sjanse for å få mildere symptomer enn alvorlige.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en jente på 26 år som har hatt lett til moderat helseangst siden jeg var 15-16 år. nå som koronaen har blusset opp igjen er jeg redd for å få det. Jeg har også astma. Men Ikke alvorlig astma. tenker hele tiden på at om jeg får korona så kan jeg dø fordi jeg har kronisk sykdom fra før altså astmaen😢 er det noen som vet risikoen med alvorlig sykdoms forløp med korona om man har astma? Anonymkode: 5cfbd...7fb Velregulert astma regnes ikke lenger som en risikofaktor iflg FHI. Det i tillegg til alder gjør det ytterst lite sannsynlig at du vil dø av covid. Risiko for alvorlig sykdom er også lav. Ta en titt på FHI's hjemmesider hvis du er interessert i flere detaljer. Anonymkode: 5b5b8...c77
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Du har alderen på din side. Uansett risikofaktorer, i 20-årene så er det veldig lite sannsynlighet for alvorlig sykdom. Og når jeg leser om risikofaktorer, så virker det som om hjertesykdom, høyt blodtrykk og fedme er større risiko enn feks astma. Anonymkode: 7e4fa...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Jeg vet om en dame med astma som fikk korona. Litt eldre dame. Hun hadde vært i utlandet med en vennegjeng. Alle i følget fikk korona. Alle fikk milde sykdomsforløp bortsett fra hun. Hun ble ordentlig syk. Straks hun fikk vite at de med astma ikke var i risikogruppen lengere, ble hun frisk. Litt rart egentlig, sånn placebo-effekt. Anonymkode: f3238...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om en dame med astma som fikk korona. Litt eldre dame. Hun hadde vært i utlandet med en vennegjeng. Alle i følget fikk korona. Alle fikk milde sykdomsforløp bortsett fra hun. Hun ble ordentlig syk. Straks hun fikk vite at de med astma ikke var i risikogruppen lengere, ble hun frisk. Litt rart egentlig, sånn placebo-effekt. Anonymkode: f3238...d1e Ble litt redd Av å lese innlegget ditt helt til slutten😅 jeg har prøvd å ikke tenke så mye på det, men siden det er lokalt smitteutbrudd i MOSS nå og jeg bor HER så har tankegangen blitt værre 😿 huff!! Håper de finner en vaksine snart. Det er det at man aldri vet hvordan den utarter seg fra person til person, har også sett skrekk eksempler på unge folk som har dødd uten at de har funnet ut hva... ellers friske «ungdommer» 🥺 Anonymkode: 5cfbd...7fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har alderen på din side. Uansett risikofaktorer, i 20-årene så er det veldig lite sannsynlighet for alvorlig sykdom. Og når jeg leser om risikofaktorer, så virker det som om hjertesykdom, høyt blodtrykk og fedme er større risiko enn feks astma. Anonymkode: 7e4fa...4c7 Håper det 🥺 bor i Moss hvor det er blitt et nytt stort utbrudd nå og tankene har vandret mer i det negative i det siste. Har også sett skrekk eksempler på unge folk som har dødd av dette viruset uten grunn😿 huff. Ikke noe godt år dette her. Anonymkode: 5cfbd...7fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har alderen på din side. Uansett risikofaktorer, i 20-årene så er det veldig lite sannsynlighet for alvorlig sykdom. Og når jeg leser om risikofaktorer, så virker det som om hjertesykdom, høyt blodtrykk og fedme er større risiko enn feks astma. Anonymkode: 7e4fa...4c7 Det som hadde vært interessant var å se denne tabellen sammenlignet med forekomsten av disse faktorene i samfunnet generelt. Overvekt, hjertesykdommer og høyt bloftrykk er jo ganske vanlig, mens f.eks leversykdom er vel mer sjelden. Anonymkode: 5b5b8...c77
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som hadde vært interessant var å se denne tabellen sammenlignet med forekomsten av disse faktorene i samfunnet generelt. Overvekt, hjertesykdommer og høyt bloftrykk er jo ganske vanlig, mens f.eks leversykdom er vel mer sjelden. Anonymkode: 5b5b8...c77 Det gjenspeiler vel også alderen hos de innlagte pasientene. Hjertesykdom, høyt blodtrykk og overvekt er langt vanligere hos 70-åringer enn 20-åringer. Ingen under 40 har dødd av dette i Norge. Anonymkode: 7e4fa...4c7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjenspeiler vel også alderen hos de innlagte pasientene. Hjertesykdom, høyt blodtrykk og overvekt er langt vanligere hos 70-åringer enn 20-åringer. Ingen under 40 har dødd av dette i Norge. Anonymkode: 7e4fa...4c7 Ja, sant det. Hvis du også tar med diabetes så er jo alt dette tilstander som henger sammen og da kan det være vanskelig å se hvilke faktorer som har størst innvirkning. Anonymkode: 5b5b8...c77
Anbefalte innlegg