AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #141 Skrevet 28. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da orker vedkommende heller neppe å ta seg av barn. Anonymkode: d4783...340 Da får du lese resten av det jeg skrev, og ikke bare luke ut noe. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uføre har helse til å føde og oppdra barn ?? Anonymkode: 2a9d3...da2 Gjelder det bare kvinner? 🤔 Hva med menn som er uføre? Anonymkode: 537fa...d25
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #142 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle kvinner over 25 år som ønsker sterilisering får dette ... må betale 6-7000 .. om det ikke foreligger en medisinsk indikasjon.. men det er ikke lov å nekte en kvinne å sterilisere seg Anonymkode: 5ef14...620 I egen min nekter meg å bli sterilisert til tross for at jeg er uføretrygdet og psykisk syk, og jeg er 28 Anonymkode: 6aa9e...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #143 Skrevet 28. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du lese resten av det jeg skrev, og ikke bare luke ut noe. Gjelder det bare kvinner? 🤔 Hva med menn som er uføre? Anonymkode: 537fa...d25 Kvinner vil ikke ha uføre menn. Han er taperen her. Ikke nok med å være syk, menn også den som blir valgt bort. Anonymkode: 3e95d...6c8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #144 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle kvinner over 25 år som ønsker sterilisering får dette ... må betale 6-7000 .. om det ikke foreligger en medisinsk indikasjon.. men det er ikke lov å nekte en kvinne å sterilisere seg Anonymkode: 5ef14...620 Jeg fikk ikke lov. Er uføre og har 2 barn. Er godt over 30. Spurt om dette flere ganger. Mannen derimot får lov. Men jeg kan ikke bestemme hva han skal gjøre Vet om en mann som nekter å sterilisere seg, selv om de har 5 barn. Og de har mer enn nok. Anonymkode: 9a9e9...ef3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #145 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvinner vil ikke ha uføre menn. Han er taperen her. Ikke nok med å være syk, menn også den som blir valgt bort. Anonymkode: 3e95d...6c8 Noe så useriøst Anonymkode: 9a9e9...ef3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #146 Skrevet 28. juli 2020 En ufør mann kan vel finne seg en ufør dame ?? Anonymkode: 2a9d3...da2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #147 Skrevet 28. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke lov. Er uføre og har 2 barn. Er godt over 30. Spurt om dette flere ganger. Mannen derimot får lov. Men jeg kan ikke bestemme hva han skal gjøre Vet om en mann som nekter å sterilisere seg, selv om de har 5 barn. Og de har mer enn nok. Anonymkode: 9a9e9...ef3 Du har lovefestet rett til sterilisering .. men ikke å få det dekket...så da er det bare å be om henvisning til kvinneklinikken .. Anonymkode: 5ef14...620
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #148 Skrevet 28. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke lov. Er uføre og har 2 barn. Er godt over 30. Spurt om dette flere ganger. Mannen derimot får lov. Men jeg kan ikke bestemme hva han skal gjøre Vet om en mann som nekter å sterilisere seg, selv om de har 5 barn. Og de har mer enn nok. Anonymkode: 9a9e9...ef3 https://www.helsedirektoratet.no/tema/sterilisering/begjaering-og-soknad-om-sterilisering Anonymkode: 5ef14...620
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #149 Skrevet 28. juli 2020 10 timer siden, Vinterjenta skrev: Noen ganger virker det som om enkelte helst ville hatt en ‘endelig løsning’ på de uføre : p Vondt å lese mange av disse kommentarene. Da folketrygden med ulike rettigheter ble innført for vel 50 år siden var hensikten å sikre at folk overlevde, ikke at folk dropper å jobbe og lever på stønader fordi det passer dem bedre. Når f.eks Uatskillelig her mener hun ikke er i stand til både og jobbe og å ivareta barn, ja da er hun faktisk ikke i stand til å ivareta barn. Det er ikke meningen at hun skal få seg en uføretrygd for å drive ungeproduksjon, da har hun misforstått hele trygdesystemet. Faktum er at mens folk for 50-40-30 år siden gjorde alt de kunne for å stå i jobb, forsørge familie og fø seg selv, så er det nå en dreining mot holdningen at "staten skylder meg såpass", og "jeg har fortjente at staten gir meg". Den holdningen og tanken må vi selvfølgelig bort fra, den er heller ikke bærekraftig. Stadig færre i Norge jobber for at stadig flere lever på trygd, sier seg selv at det ikke går i så mange år til. Bare se hvor dyrt det har vært under coronaen når noen hundretusen flere skulle leve av det offentlige. Uansett hvem som styrer landet vil det om noen år være nødvendig med kraftig innstramninger, og realistisk sett vil det om 20-30-40 år ikke kunne være like mange trygde,- og stønadsordninger som i dag. Å tro noe annet er å nekte å innse sannheten. I fremtiden må flere selv ta vare på syke familiemedlemmer, ikke overlate oppgaven til staten. Da skal du se det er mange som plutselig er i stand til å bidra litt selv, når valget er et loftskott hos en bror/tante/mor eller å jobbe for å forsørge seg selv. Da blir det slutt på holdninger om at staten skal gi uføretrygd så Uatskillelig og hennes like kan starte familie på statens regning. Da er vi tilbake til det som alltid har vært runddansen, først tjene penger og forsørge seg selv, så setter unger til verden og forsørge dem. I Norge er vi blitt bra bortskjemt på noen tiår, det kan faktisk ikke fortsette, det er ikke bærekraftig. 9 timer siden, Uatskillelig skrev: Spørsmålet er igjen hva man skal gjøre om man først blir gravid? Ikke alle klarer å ta abort av ulike årsaker. Så om man da blir gravid, og det gjør at man ikke kan jobbe, så har man ingen annet valg enn å motta økonomisk støtte med mindre man har en partner som forsørger en. Prevensjon er lett tilgjengelig og billig i Norge, har man ikke økonomi til barn og ikke klarer å ta abort, ja da får man droppe å ha sex. 1 time siden, AnonymBruker skrev: I egen min nekter meg å bli sterilisert til tross for at jeg er uføretrygdet og psykisk syk, og jeg er 28 Anonymkode: 6aa9e...7ef Det kan ikke legen nekte deg, Du kan kreve henvisning til sykehuset, og ta samtale med dem der. 1 time siden, Uatskillelig skrev: Hva om man blir voldtatt? Da finnes angrepille, det får du på voldtektsmottaket eller kan kjøpe selv på apoteket. Anonymkode: 6a29d...5c2 1
Nuka Skrevet 28. juli 2020 #150 Skrevet 28. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Valget jeg snakker om er ikke valget mellom å være frisk eller å være syk. Valget er hva man skal bruke energien sin på. Hvis man har nok energi til å bli gravid, føde, og bli mor - har man ikke da nok energi til å jobbe og bidra i samfunnet? Jeg synes man har. Og hvis man velger å reprodusere over å jobbe, da har man tatt et egoistisk, samfunnsbelastende valg. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Oi, lurer på om du er saksbehandleren min 🤔 neida, men forstår delvis hvorfor du tenker sånn. Det er ikke alltid like enkelt eller svart/hvitt. Noen går på AAP med mål om opptreninh/behandling og noen får gradert ufør før de får barn og blir dårligere etterhvert, havner i en form for ulykke eller hva det skal være og dermed er løpet kjørt. Før kunne man også ha ufør for en periode med mål om å bli bedre på sikt. En vet aldri hva som har skjedd og hvorfor en person er ufør. Jeg har hele tiden hatt som mål å komme ut i arbeid selv om saksbehandler første gangen jeg fikk hjelp av nav ønsket meg over på ufør for så å omgjøre det senere etter å ha fått informasjonen hun trengte. Jeg nektet. I dag sitter jeg med to barn og er på vei til å bli ufør. Skjønner at du synes man prioriterer feil, men dilemmaet er at for mange i lignende situasjon som min er ikke samfunnet lagt opp. Det er lagt opp til stort press på jobb med mange ansatte og faktisk ikke alle takler det og så strengt som kvalifikasjonene til ufør har blitt har de færreste svakt grunnlag til det eller er late 🙂
Gjest AnnaW Skrevet 28. juli 2020 #151 Skrevet 28. juli 2020 Jeg er delvis ufør, og jeg vet noen setter spørsmålstegn ved det (stort sett sjalu middelaldrende kvinner som sliter m å henge med i sin egen hverdag)...men jeg driter dem fullt, jeg har så mye bedre livskvalitet nå som jeg ikke jobber så mye og symptomer på sykdommene mine er så og si borte nå iforhold til da jeg jobbet fullt🤗
Elaine Marley Skrevet 28. juli 2020 #152 Skrevet 28. juli 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå