AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #81 Del Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun ble uføre før hun fikk meg og broren min, så jo det er relevant. Du tror ikke mange uføre har utdanning? 🤦♀️ Anonymkode: 537fa...d25 Da gjelder dette dere, men dere er ikke normen mtp økonomi. Jeg vet at mange uføre har utdanning, og jeg vet mange uføre har jobbet. Det jeg mener er at uføre som ikke bidrar i samfunnet ikke bør bruke samfunnets ressurser på reproduksjon etter å ha blitt ufør. Fellesskapet først. Anonymkode: 4b4e1...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #82 Del Skrevet 27. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som var under 15 år da mor eller far ble ufør har 6.5 % større sannsynlighet for å selv bli ufør. Å kalle det kort vei er rett og slett feil Anonymkode: 7900f...b1e https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi-okonomi/barn-arver-risiko-for-uforetrygd-av-foreldrene/431786 Ikke 6,5 % som du sier, men dobbelt så høy risiko for uførhet dersom foreldre, og spesielt far, er ufør. I den ene studien som presenteres her er 3% av barn uten foreldre som er uføre uføre, mens 12% av barn med uføre foreldre er uføre selv. Altså fire ganger så mange. Jo yngre barna er når foreldrene er uføre, desto større er sjansen for at barna blir uføre selv. SÅ å få barn etter å ha blitt ufør er i praksis å risikere en til som staten må fø på hele livet. Anonymkode: 6a29d...5c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #83 Del Skrevet 27. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må bruke prevansjon og ikke pule så mye rundt. Anonymkode: ba447...501 Uføre har ikke noe bedre å bruke all "fritida" si på. Er det eneste vi driver med🤣 Anonymkode: 9a9e9...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestfold38 Skrevet 27. juli 2020 #84 Del Skrevet 27. juli 2020 Aha ga mer mening, det så bare ut som et ekstremt tall, ja beklager for den er nok litt fersk her da. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #85 Del Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi-okonomi/barn-arver-risiko-for-uforetrygd-av-foreldrene/431786 Ikke 6,5 % som du sier, men dobbelt så høy risiko for uførhet dersom foreldre, og spesielt far, er ufør. I den ene studien som presenteres her er 3% av barn uten foreldre som er uføre uføre, mens 12% av barn med uføre foreldre er uføre selv. Altså fire ganger så mange. Jo yngre barna er når foreldrene er uføre, desto større er sjansen for at barna blir uføre selv. SÅ å få barn etter å ha blitt ufør er i praksis å risikere en til som staten må fø på hele livet. Anonymkode: 6a29d...5c2 Her er noen som ikke sover i timen 👏 Anonymkode: 4b4e1...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #86 Del Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da gjelder dette dere, men dere er ikke normen mtp økonomi. Jeg vet at mange uføre har utdanning, og jeg vet mange uføre har jobbet. Det jeg mener er at uføre som ikke bidrar i samfunnet ikke bør bruke samfunnets ressurser på reproduksjon etter å ha blitt ufør. Fellesskapet først. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Hvilke ressurser sikter du til? Barnetrygden? Anonymkode: 9a9e9...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #87 Del Skrevet 27. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da gjelder dette dere, men dere er ikke normen mtp økonomi. Jeg vet at mange uføre har utdanning, og jeg vet mange uføre har jobbet. Det jeg mener er at uføre som ikke bidrar i samfunnet ikke bør bruke samfunnets ressurser på reproduksjon etter å ha blitt ufør. Fellesskapet først. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Men hvilke merutgifter påfører det samfunnet at jeg velger å bruke trygden min på å oppdra et barn? Summen jeg får er da den samme (pluss barnetrygd, men det får alle som får barn og er dermed ikke relevant). At barnet skal ha skole og helsetjenester og alt mulig annet er jo selvfølgelig, men dette barnet skal jo bli en skattebetaler selv i fremtiden og således betale for seg akkurat som du har. Om jeg velger å forsørge et barn også på inntekten min har vel ikke noe å si? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er provoserende. Anonymkode: cd24b...36f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #88 Del Skrevet 27. juli 2020 2 minutter siden, Vestfold38 skrev: Aha ga mer mening, det så bare ut som et ekstremt tall, ja beklager for den er nok litt fersk her da. 😊 Helt logisk å spørre om dette, lo når jeg så kommentaren. Men nei, kan ikke ta på meg skylda for alle 7 millionene. Velkommen til KG! Kanskje ikke beste tråden å begynne med. Baptism by fire 😂 Anonymkode: 4b4e1...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #89 Del Skrevet 27. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bevist gjennom forskning at barn av uføre blir gjerne uføre selv. Det som ikke arves genetisk, arves livsstilmessig. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Stemmer! I hjembyen min er det nå tredje generasjon med uføretrygdede på vei inn i kommunalt betalte leiligheter og fete trygdeordninger. Lyst på et eksempel? En alenemor med to barn i kommunal leilighet får utbetalt 29300 kroner hver måned med alle tilleggene. Jeg jobbet som koordinator mellom utdanningsetaten I kommunen og de som gikk på trygdeordninger i håp om å få flere ut i arbeid, men å få dem til å jobbe 08-16 man-fre for 25000 utbetalt var uaktuelt for flesteparten. Anonymkode: 26cbd...052 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #90 Del Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvilke merutgifter påfører det samfunnet at jeg velger å bruke trygden min på å oppdra et barn? Summen jeg får er da den samme (pluss barnetrygd, men det får alle som får barn og er dermed ikke relevant). At barnet skal ha skole og helsetjenester og alt mulig annet er jo selvfølgelig, men dette barnet skal jo bli en skattebetaler selv i fremtiden og således betale for seg akkurat som du har. Om jeg velger å forsørge et barn også på inntekten min har vel ikke noe å si? Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er provoserende. Anonymkode: cd24b...36f Leser du ikke statistikk? Barnet ditt har 4 ganger så høy sjanse for å selv bli en evig utgiftspost slik som du er. Barnet ditt er ikke en hund, som de fleste ikke får valper på. Du starter en bilkø. Anonymkode: 4b4e1...9c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2020 #91 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #92 Del Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stemmer! I hjembyen min er det nå tredje generasjon med uføretrygdede på vei inn i kommunalt betalte leiligheter og fete trygdeordninger. Lyst på et eksempel? En alenemor med to barn i kommunal leilighet får utbetalt 29300 kroner hver måned med alle tilleggene. Jeg jobbet som koordinator mellom utdanningsetaten I kommunen og de som gikk på trygdeordninger i håp om å få flere ut i arbeid, men å få dem til å jobbe 08-16 man-fre for 25000 utbetalt var uaktuelt for flesteparten. Anonymkode: 26cbd...052 👏 Anonymkode: 4b4e1...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2020 #93 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vikilLJA Skrevet 27. juli 2020 #94 Del Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leser du ikke statistikk? Barnet ditt har 4 ganger så høy sjanse for å selv bli en evig utgiftspost slik som du er. Barnet ditt er ikke en hund, som de fleste ikke får valper på. Du starter en bilkø. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Noe så diskriminerende! Begynner du nå med å diskriminere barn av uføre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #95 Del Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Jeg har hatt et svært tøft liv, og om jeg noen gang klarer å bli frisk nok til å bli mor, så skal jeg i alle fall ikke ha dårlig samvittighet om jeg trenger økonomisk hjelp. Jeg har båret så mye følelser av skyld og skam for alt mulig - så hvis jeg først blir i stand til å få barn, så tenker jeg at jeg endelig skal unne meg å få et godt liv. Det fortjener jeg virkelig. Egoistisk tankegang. Vi "fortjener" ingenting. Vi tar oss fortjent av det vi vil ha. Barn er ikke en belønning som sjokolade etter en treningsøkt. Barn er samfunnsplanleggig. Barn er fremtida. Anonymkode: 4b4e1...9c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #96 Del Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Satt nettopp og leste om at nok en mørkhudet kvinne døde under fødsel av sitt første barn i USA. Dette fordi de satte epiduralen feil under et hastekeisersnitt. Tenker tilbake på min egen fødsel der de gjorde det samme; Satte den feil, under et hastekeisersnitt som ble foretatt nettopp fordi jeg aldri ble tatt på alvor tidsnok av jordmor, lege og heller ikke legevakt, da jeg som blivende alenemor gikk til de alle med alle symptomer på svangerskapsforgiftning. Ble til slutt innlagt på sykehuset av en vikarierende lege. Tenker tilbake på da fastlegen min nekta å foreta HCG-måling som privat ultralyd-lege ba meg om å gjøre, da jeg var gravid for andre gang, med kommentaren: «Neh, er da ingen vits i å foreta HCG-måling, du skal jo ta abort likevel» uten at jeg hadde vært innom tanken på abort engang. Og kommentarer som. «Du må tenke deg nøye om, ingen andre av mine gravide pasienter er ALENE og du er jo allerede alenemor». Hun fikk meg til å føle det som om jeg ikke hadde «lov til» å være gravid og å føde frem barnet, og ble nærmest pressa til abort. Jeg endte med abort da hun begynte å snakke om at jeg nok trenger hjelp med barnet siden jeg allerede var ALENE med en unge. I ettertid føles dette som om hun foretok maktmisbruk. Altså, jeg tenker, hvis man er så syk at man er ufør, og enslig i tillegg, kanskje man ikke skulle få så mange barn? Anonymkode: d4783...340 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #97 Del Skrevet 27. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da gjelder dette dere, men dere er ikke normen mtp økonomi. Jeg vet at mange uføre har utdanning, og jeg vet mange uføre har jobbet. Det jeg mener er at uføre som ikke bidrar i samfunnet ikke bør bruke samfunnets ressurser på reproduksjon etter å ha blitt ufør. Fellesskapet først. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Og hvordan bidro moren min til samfunnet mer enn andre uføre? Anonymkode: 537fa...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #98 Del Skrevet 27. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvilke merutgifter påfører det samfunnet at jeg velger å bruke trygden min på å oppdra et barn? Summen jeg får er da den samme (pluss barnetrygd, men det får alle som får barn og er dermed ikke relevant). Anonymkode: cd24b...36f Noen tenker vel at orker man å ha opptil flere barn orker man muligens å jobbe også? Anonymkode: d4783...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #99 Del Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leser du ikke statistikk? Barnet ditt har 4 ganger så høy sjanse for å selv bli en evig utgiftspost slik som du er. Barnet ditt er ikke en hund, som de fleste ikke får valper på. Du starter en bilkø. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Selv om det er fire ganger så høy sjanse er likevel ikke 12% sjanse spesielt stor sjanse for å bli ufør. Dessuten har nok akkurat det med at uførhet går i arv noe med hvilke ressurser foreldrene innehar også. Både materielle og immaterielle. Man kan faktisk være veldig ressurssterk selv om man er ufør. Jeg har blant annet en universitetsgrad, som jeg nå ikke får brukt, og en hel haug med år i arbeidslivet. Det finnes så klart de som bare sitter hjemme og røyker og drikker hele dagen og aldri har gjort en ærlig dags arbeid i sitt liv, at disse kanskje avler flere uføre skal jeg ikke si er så usannsynlig, men mine unger blir ikke automatisk uføre fordi jeg er det. Det er ikke akkurat noe jeg ønsker for mine barn. Ikke for noen, egentlig. Anonymkode: cd24b...36f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #100 Del Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om det er fire ganger så høy sjanse er likevel ikke 12% sjanse spesielt stor sjanse for å bli ufør. Dessuten har nok akkurat det med at uførhet går i arv noe med hvilke ressurser foreldrene innehar også. Både materielle og immaterielle. Man kan faktisk være veldig ressurssterk selv om man er ufør. Jeg har blant annet en universitetsgrad, som jeg nå ikke får brukt, og en hel haug med år i arbeidslivet. Det finnes så klart de som bare sitter hjemme og røyker og drikker hele dagen og aldri har gjort en ærlig dags arbeid i sitt liv, at disse kanskje avler flere uføre skal jeg ikke si er så usannsynlig, men mine unger blir ikke automatisk uføre fordi jeg er det. Det er ikke akkurat noe jeg ønsker for mine barn. Ikke for noen, egentlig. Anonymkode: cd24b...36f La oss ta denne diskusjonen igjen 40 år fra nå, så ser vi hvilken vei våre barn gikk i livet. Anonymkode: 4b4e1...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå