Gå til innhold

Systematisk diskriminering av uføre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg er ikkje ufør så eg veit ikkje heilt korleis det fungerer i praksis, men har ikkje uføre veldig ulikt utgangspunkt, økonomi, nettverk og helsa? Eg ser ikkje heilt korleis alle tilfeller av uførhet skal væra uforenelig med barn, det kjem vel veldig ann på ulike faktorar? Er det ikkje eigentlig ganske fint om ein person som ikkje har kapasitet/helsa til å arbeida kanskje har moglegheita til å oppdra 1-2 barn? Er morsrolla synnonymt med å kunne arbeida? Orker man væra heima orker man jobb? Er det eigentlig sånn? Spørst kvifor folk er uføre da.

Kanskje ikkje beste utgangspunkt å ta eksempler, men la oss no gjera det likevel. La oss sei at ei mor har veldig sterk angst, men har ikkje angst rundt sine to barn og er velfungerande mor i heimen. Ho har skapt seg eit fint liv som mor og gir barna det som dei trenger av kjærleik, merksemd, fysisk aktivitet, ro, kville og oppdragelse + + . Men fungerer ikkje i arbeidslivet fordi det blir for mykje.

Kan det tenkjast? Synest mange (ikkje alle) er veldig svart/kvitt i tankegangen sin til tider her på kvinneguiden. Det er liksom alt eller ingenting.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå har ikke jeg lest alt.

Men jeg er selv ufør, og føler meg ikke diskriminert. Føler jeg blir tatt like seriøst som andre. Har 2 barn jeg er alene med, jeg ble syk etter jeg fikk barn. Og det yngste barnet har 2 diagnoser, så det har jo vært mye møter med skolen, Bup, PPT og lege. Og alle de tar meg seriøst, og jeg får mange positive tilbakemeldinger på alt det bra jeg som mor, gjør for barnet. 

Alle mine helseplager har jeg og fått god hjelp med. Legen min henviser meg jo videre til spesialister. 

Anonymkode: 6d53d...384

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvs: barn av uføre har kort vei til å bli uføre selv

Barn som var under 15 år da mor eller far ble ufør har 6.5 % større sannsynlighet for å selv bli ufør. Å kalle det kort vei er rett og slett feil

Anonymkode: 7900f...b1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som var under 15 år da mor eller far ble ufør har 6.5 % større sannsynlighet for å selv bli ufør. Å kalle det kort vei er rett og slett feil

Anonymkode: 7900f...b1e

Kilde? 

Anonymkode: 4b4e1...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva friske arbeidende «uførhatere» ville gjort hvis de kom i en situasjon hvor de selv ble ufør grunnet sykdom, ville dere tatt livet av dere? Tror også en god del uføre har jobbet og betalt skatt i mange år før de ble ufør, er ikke standard at man blir ufør som 18 åring.
Som nevnt her så går endel av kronene tilbake i landet med skatter og avgifter vi har. Tror nok et stort flertall av uføre gjerne skulle jobbet hvis de kunne, tror få virkelig drømmer om å leve fattig og uten det sosiale og trivsel med jobb og det å føle seg til nytte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en slik situasjon, hadde jeg valgt jobb. Jeg har ikke samvittighet til å snylte på staten i form av å prioritere egoistisk formering fremfor å bidra. Skjønner ikke folk at samfunnet ikke går rundt av seg selv? Hvis ingen jobber, da blir det ingenting å ta av... Jeg kan ikke støtte slik tankegang. 

Det er mange som blir uplanlagt gravide, men som ikke klarer å ta abort. Livet er ikke på jobb. Familie kommer først.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Det er mange som blir uplanlagt gravide, men som ikke klarer å ta abort. Livet er ikke på jobb. Familie kommer først.

Ja, det er nettopp det jeg sier. Barn på statens regning med viten og vilje. Det er dette jeg mener er moralsk forkastelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nettopp det jeg sier. Barn på statens regning med viten og vilje. Det er dette jeg mener er moralsk forkastelig. 

Så hva er alternativet om man blir uplanlagt gravid, er imot abort og ikke har kapasitet til både barn og jobb? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning har, igjen og igjen, vist at folk _som regel_ holder seg på samme sosioøkonomiske plass i samfunnet som sine foreldre. Det er få utbrytere, og det er ikke normen å gjøre det bedre enn foreldrene dine. Dvs: barn av uføre har kort vei til å bli uføre selv. Hvorfor skal datter jobbe "ved siden av" familielivet når mamma ikke gjorde det? Datter er jo barnet til sin uføre mor, og det er logisk at  hun - dersom sykdommen er genetisk disponert og ikke f.eks. resultat av traume - også har samme problemer som mor. Da kan jo hun også bli hjemme og få egne døtre. Og hvorfor skal de jobbe? Mamma og bestemor var jo hjemme på statens regning. 

Jeg mener selvfølgelig, som jeg allerede har sagt flere ganger, at alle syke fortjener hjelp og oppfølging. Men jeg er helt uenig i at uføre, som aldri blir å jobbe igjen, bør fortsette å få barn. Langtidseffektene av slik politikk er ikke holdbare. Folk er ikke alle like, og er det noen som "bør" få flere barn, så er det ressurssterke familier. Men da har ikke vi tatt stilling til om vi i det hele tatt trenger å være så mange som vi er på Jorda. (Forskning sier her et klart nei, men dette blir en avsporing.) 

Nok engang mangelfull kunnskap. 

Barn av uføretrygdede har større sannsynlighet for å bli det selv enn der begge er i jobb. Er far uføretrygdede øker sannsynligheten ganske mye mer. Og ikke av de grunnene du beskriver her. Det avhenger av mange faktorer.

Mange uføre er faktisk svært ressurssterke. Jeg vokste opp i en svært rik familie der begge foreldrene mine hadde utdanning, svært stort og sterkt nettverk etc. Mamma ble uføre, alle barna har tatt lengre utdanning enn foreldrene og jobber. 

Å vokse opp i ressurssterk familie er heller ikke entydig med en god oppvekst. 

Uføre med og uten barn kan være store ressurser for samfunnet. Det at du ikke forstår det sier jo noe om kunnskapen din og all denne synsingen din uten rot i fakta og virkelighet. 

Uff, du har utrolig mye å lære. 

Anonymkode: 537fa...d25

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2020 den 19.28):

Valget jeg snakker om er ikke valget mellom å være frisk eller å være syk. Valget er hva man skal bruke energien sin på. Hvis man har nok energi til å bli gravid, føde, og bli mor - har man ikke da nok energi til å jobbe og bidra i samfunnet? Jeg synes man har. Og hvis man velger å reprodusere over å jobbe, da har man tatt et egoistisk, samfunnsbelastende valg. 

Ikke nødvendigvis. Altfor få arbeidsgivere er gode til å tilrettelegge for arbeidere med psykiske lidelser.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nok engang mangelfull kunnskap. 

Barn av uføretrygdede har større sannsynlighet for å bli det selv enn der begge er i jobb. Er far uføretrygdede øker sannsynligheten ganske mye mer. Og ikke av de grunnene du beskriver her. Det avhenger av mange faktorer.

Mange uføre er faktisk svært ressurssterke. Jeg vokste opp i en svært rik familie der begge foreldrene mine hadde utdanning, svært stort og sterkt nettverk etc. Mamma ble uføre, alle barna har tatt lengre utdanning enn foreldrene og jobber. 

Å vokse opp i ressurssterk familie er heller ikke entydig med en god oppvekst. 

Uføre med og uten barn kan være store ressurser for samfunnet. Det at du ikke forstår det sier jo noe om kunnskapen din og all denne synsingen din uten rot i fakta og virkelighet. 

Uff, du har utrolig mye å lære. 

Hva er det du snakker om? Hvis din mor ble ufør etter lang utdanning og etter deg, da er jo ikke det jeg snakker om relevant for din familie i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så hva er alternativet om man blir uplanlagt gravid, er imot abort og ikke har kapasitet til både barn og jobb? 

Dere må bruke prevansjon og ikke pule så mye rundt.

Anonymkode: ba447...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Ikke nødvendigvis. Altfor få arbeidsgivere er gode til å tilrettelegge for arbeidere med psykiske lidelser. Min nye arbeidsgiver er helt fantastisk, og mener at alle bør få en sjanse, men ikke alle er sånn. 

Da må man jobbe med arbeidsgiverne, ikke bare sende alle over på trygd. Hva er det folk tenker med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da må man jobbe med arbeidsgiverne, ikke bare sende alle over på trygd. Hva er det folk tenker med... 

Jeg skjønner ikke at folk ønsker å bruke av sin tid på å irritere seg over mennesker som mottar uføretrygd. Man får det jo ikke akkurat noe bedre av å irritere seg over noe man ikke kan gjøre noe med.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statens re

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statens regning? Pøh! Jeg får ikke en krone mer, selv om jeg har barn. Eneste er at barna våre får barnetrygd. Andre part er ikke ufør

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9a9e9...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det du snakker om? Hvis din mor ble ufør etter lang utdanning og etter deg, da er jo ikke det jeg snakker om relevant for din familie i det hele tatt. 

Ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble uføre før hun fikk meg og broren min, så jo det er relevant. 

Du tror ikke mange uføre har utdanning? 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må bruke prevansjon og ikke pule så mye rundt.

Anonymkode: ba447...501

🤣🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vestfold38 skrev:

Har du tid til å jobbe med 7 millioner kommentarer på kvinneguiden? 😂

Alle som skriver anonymt går under en bruker, så personen har nok neppe 7 millioner kommentarer. Bare gå inn på anonym jeg bruker nå så vil antall kommentarer være likt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...