Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke råd til det - du tar deg råd. Som barnefamilie i Norge får man en hel haug av støtnader - støtnader som skulle gått til friske mennesker som bidrar til å bygge og vedlikeholde landet vi bor i. Det er skamløst å forvente, som syk nullbidragsyter å kunne nyte de samme frihetene som friske mennesker. En som er paralysert klatrer ikke i fjellvegger. 

Anonymkode: 4b4e1...9c8

Uføre betaler også skatt. SÅ vet du det!

OG de fleste i par, får ikke støtte i øst og vest, de får barnetrygd på ca 1000kr per barn. Noe alle andre norske barn får. 

Anonymkode: 9a9e9...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OG de fleste i par, får ikke støtte i øst og vest, de får barnetrygd på ca 1000kr per barn. Noe alle andre norske barn får. 

Betaler skatt liksom, gir staten litt av det staten har gitt deg. Ikke noe du har tjent. Stor forskjell der gitt. 

Anonymkode: 6a29d...5c2

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og å få en million er også et veldig stort ønske. Bare fordi man vil ha noe, er det ikke sånn at man skal få det.

Det er ikke bare egoistisk, det er uansvarlig. For å ikke snakke om at når nullbidragsytere får barn, så viderefører de jo sykdommene sine til neste generasjon - slik at vi får enda flere på uføretrygd. Hvordan er dette moralsk riktig? 

Du skjønner vel forskjellen på å ønske seg en million kroner og et barn? Som sagt så er vi kun til for å formere oss. Hvem som burde bli foreldre burde isåfall bestemmes på grunnlag av omsorgsevne og ikke lønn eller arbeid! Og jo, det går selvfølgelig fint an å være en super forelder selv med sykdom. Du svarte ikke på hvor mye du selv bidrar til samfunnet og sørge for at kloden ikke ødelegges? Sånn som du skriver regner jeg jo med at du er alt det jeg nevnte. Ikke alle sykdommer er arvelige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du mener barnetrydgen er en selvfølge? Noe du fortjener og har krav på? Dere vet virkelig ingenting om verden eller samfunnet. Hvem tror du skaper verdiene barnefamiliene får utbetalingene fra? 

Vel, nå er det vel faktisk slik at det er noe jeg har krav på. Det er noe alle som har barn har krav på. Eller for å si det på en annen måte, det er noe alle barn har krav på. Jeg syns barnetrygden er en fin ordning. 

Hvem som skaper verdiene barnefamiliene får utbetalingene fra? Vel, i stor grad foreldrene i disse barnefamiliene. 
I tillegg så bidrar de til at det i fremtiden kommer flere skattebetalere som skal fortsette å betale for gildet. Så yay til flere barnefamilier! Ja til flere barn! Få fødselsraten til norske barn godt over 2 igjen!

Men, det var altså ingen stønader du kunne komme på da, annet enn barnetrygden? Tenkte meg det ja :) 

Anonymkode: cd24b...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er morals forkastelig. Det man får er levepenger fra staten. Og disse pengene får man da man regnes som nullbidragsyter som ikke kan delta på lik linje med andre. Når man velger å bruke slikt for å formere seg, snylter man på samfunnet. Har man krefter og styrke til å være mor eller far, har man krefter eller styrke til å jobbe. Det er ikke sånn at man som ufør må på død og liv bli sykepleier eller brannmann. Det er haugevis av yrker som krever lite fysisk, hvor man kan ha hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Å velge bort disse og istedenfor velge reproduksjon - ja, det er lavmål. 

Anbefaler deg å søke jobb på nav. Se om du får det til, så er hele samfunnet reddet! Wow wow wow

Gjest malifika
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke råd til det - du tar deg råd. Som barnefamilie i Norge får man en hel haug av støtnader - støtnader som skulle gått til friske mennesker som bidrar til å bygge og vedlikeholde landet vi bor i. Det er skamløst å forvente, som syk nullbidragsyter å kunne nyte de samme frihetene som friske mennesker. En som er paralysert klatrer ikke i fjellvegger. 

Jeg skjønner hvor du vil, og jeg har heller ikke sansen for folk som får unger i hytt og pine uten å ha råd til det, men det gjelder uansett om du er ufør eller har dårlig betalt jobb. Det du egentlig mener er at uføre ikke skal ha de samme menneskerettighetene som friske og det er jo akkurat hele essensen i denne tråden, det er diskriminerende. De aller fleste uføre velger ikke mellom barn og jobb. En ufør som ikke kan få barn kommer ikke tilbake i jobb bare fordi det ikke ble noe barn så da orker man å jobbe. Jeg har en venn som er ufør men utdannet Ingeniør. Hen hadde en god jobb før hen ble ufør pga kronisk utbrenthet. Hen har 480 000 i året i uføretrygd, forsørger seg selv og 1 barn med trygden. Hen hadde hatt den samme trygden om hen hadde barn eller ikke så hen belaster ingen andre enn seg selv. Så har jeg en annen venn som har 3 barn, tjener 350 000 i året som frisør i 100% stilling. Hvem av dem tror du klager på dårlig råd? Hvem av dem må søke på alt av tilleggsytelser og krangle med barnefar om mer bidrag tror du??

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre betaler ikke skatt. Det uføre gjør er at de får en utbetaling med en lapp som det står noen tall på. Det er ikke sånn at de har jobbet for dette, skapt verdier, og dermed skapt kapital. De får skattepenger, som det trekkes skattepenger fra, og blir utbetalt som skattepenger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er skamløs. 

Sier du 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 29fc7...29b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overhodet ikke den erfaringen som du har så det er jo tydelig at du har truffet feil folk rett og slett.

Anonymkode: ee5ec...e57

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener barnetrydgen er en selvfølge? Noe du fortjener og har krav på? Dere vet virkelig ingenting om verden eller samfunnet. Hvem tror du skaper verdiene barnefamiliene får utbetalingene fra? 

Barnefamiliene kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnefamiliene kanskje?

Hvordan skaper et menneske på uføretrygd økonomiske verdier i samfunnet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 29fc7...29b

Jeg deler min mening på internett. Jeg sitter ligger ikke hjemme høygravid på andres regning - i full forståelse om at jeg aldri vil arbeide for ei eneste krone jeg får igjen. Skam har jeg mer enn nok av. 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er morals forkastelig. Det man får er levepenger fra staten. Og disse pengene får man da man regnes som nullbidragsyter som ikke kan delta på lik linje med andre. Når man velger å bruke slikt for å formere seg, snylter man på samfunnet. Har man krefter og styrke til å være mor eller far, har man krefter eller styrke til å jobbe. Det er ikke sånn at man som ufør må på død og liv bli sykepleier eller brannmann. Det er haugevis av yrker som krever lite fysisk, hvor man kan ha hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Å velge bort disse og istedenfor velge reproduksjon - ja, det er lavmål. 

Tror du burde gi deg nå. Du har blitt rapportert flere ganger og du er den siste som kan snakke om hva som er moralskt forkastelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Du skjønner vel forskjellen på å ønske seg en million kroner og et barn? Som sagt så er vi kun til for å formere oss. Hvem som burde bli foreldre burde isåfall bestemmes på grunnlag av omsorgsevne og ikke lønn eller arbeid! Og jo, det går selvfølgelig fint an å være en super forelder selv med sykdom. Du svarte ikke på hvor mye du selv bidrar til samfunnet og sørge for at kloden ikke ødelegges? Sånn som du skriver regner jeg jo med at du er alt det jeg nevnte. Ikke alle sykdommer er arvelige.

Det er bevist gjennom forskning at barn av uføre blir gjerne uføre selv. Det som ikke arves genetisk, arves livsstilmessig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Tror du burde gi deg nå. Du har blitt rapportert flere ganger og du er den siste som kan snakke om hva som er moralskt forkastelig.

Hva slags regler har jeg brutt? Det er du ikke er enig med meg, gjør ikke mine utsagn feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er demokrati i Norge, altså folkevalgte. Og disse har bestemt ( vi alle sammen) at vi skal ha en velferdsstat. Så du er en av de som vil avskaffe dette? Da blir det så fint atte.. Du kommer til kort her 

Det har jeg ikke sagt. Jeg synes velferdsstaten er en fin ordning, og jeg synes det er flott at vi har den. Det jeg er uenig i er andres mening om at det er innafor å fleske seg for andres skattepenger. Å få barn er ikke en menneskerett. Såpass skam må man ha. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som ikke forstår. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli syk er ikke å snylte på staten. Men å få barn - som er den største utgiftsposten man kan ha i livet - etter at man har blitt syk? Det er snylting. Det er en unødvendig utgift. Det er egoistisk. Du blir jo aldri i stand til å sørge for dette barnet. Det er naboene dine og vennene dine og de du møte på butikken som betaler for ditt barns liv. Du bare sitter hjemme og får pengene deres, som de har jobbet hardt for, og ofret tid med sine egne barn for.

Jeg forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til det. 

Neppe, men la meg forklare deg litt hvordan ting fungerer. 

For det første, vi trenger flere barn i Norge. Det fødes for få og dette vil ha store konsekvenser for de eldre fremover og veldferds modellen vi har i Norge. Om uføre klarer å få barn, er bare positivt. Karrierekvinner føder sent og får få barn. 

En som allerede er uføre og får barn, vil ikke være til større belastning økonomisk for samfunnet:

For det første, de er allerede uføre og får ikke enormt mye mer fordi de får barn.

For det andre så går det meste av pengene man får enten igjennom arbeidsinntekt, sykepenger, aap eller uføre tilbake til samfunnet i form av skatter og avgifter. Et eksempel: Kjøper man en genser er det mva på genseren. Resten går til innkjøp av andre varer (mva), lønn (skatter og avgifter, samt nye kjøp) og kanskje noe til overskudd (nok engang skatter og avgifter og kjøp varer, inventar etc.) og slik går det i rundgang. En som er uføre har kanskje begrenset mulighet til å spare, slik at enda større beløp går tilbake til samfunnet. Når det står at f.eks kostnadene til uføre er 80 milliarder, er ikke dette helt korrekt, da meste av pengene går tilbake til staten. Slik er Norge bygd opp. 

For det tredje, barna blir voksne! De kan da jobbe og bidra til samfunnet. Ergo, den uføre moren som får et eller flere barn vil bidra langt mer til samfunnet ved å få barn, enn å ikke gjøre det. 

Så er det jo grunnen til at enkelte klarer å fostre opp barn (som flere her har prøvd å forklare deg uten hell) , men ikke klarer å jobbe i fulltidsstilling som de fleste arbeidsgiver krever. Samfunnet vårt er ikke lagt opp til at man kan jobbe når man klarer, og være hjemme når man er for syk. Sykedager og sykemelding dekker ikke nok dager for mange, det kan føre til stor frustrasjon og kostnader for arbeidsgiver og man står da sjeldent i jobben lenge. I tillegg går dette på psyken løs å være "til bry" for arbeidsgiveren og medarbeidere - ingen heldig situasjon og kan forverre helsen til arbeidstakere. 

Osv osv...... 

Anonymkode: 537fa...d25

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skaper et menneske på uføretrygd økonomiske verdier i samfunnet? 

Var ikke det du skrev. Se hva du selv har skrevet tidligere i tråden. Tror du ikke vet selv hva du egentlig mener, så tvetydige svar du skriver her

Gjest theTitanic
Skrevet

Og atter en gang sporet tråden helt av fra temaet.... 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Neppe, men la meg forklare deg litt hvordan ting fungerer. 

For det første, vi trenger flere barn i Norge. Det fødes for få og dette vil ha store konsekvenser for de eldre fremover og veldferds modellen vi har i Norge. Om uføre klarer å få barn, er bare positivt. Karrierekvinner føder sent og får få barn. 

En som allerede er uføre og får barn, vil ikke være til større belastning økonomisk for samfunnet:

For det første, de er allerede uføre og får ikke enormt mye mer fordi de får barn.

For det andre så går det meste av pengene man får enten igjennom arbeidsinntekt, sykepenger, aap eller uføre tilbake til samfunnet i form av skatter og avgifter. Et eksempel: Kjøper man en genser er det mva på genseren. Resten går til innkjøp av andre varer (mva), lønn (skatter og avgifter, samt nye kjøp) og kanskje noe til overskudd (nok engang skatter og avgifter og kjøp varer, inventar etc.) og slik går det i rundgang. En som er uføre har kanskje begrenset mulighet til å spare, slik at enda større beløp går tilbake til samfunnet. Når det står at f.eks kostnadene til uføre er 80 milliarder, er ikke dette helt korrekt, da meste av pengene går tilbake til staten. Slik er Norge bygd opp. 

For det tredje, barna blir voksne! De kan da jobbe og bidra til samfunnet. Ergo, den uføre moren som får et eller flere barn vil bidra langt mer til samfunnet ved å få barn, enn å ikke gjøre det. 

Så er det jo grunnen til at enkelte klarer å fostre opp barn (som flere her har prøvd å forklare deg uten hell) , men ikke klarer å jobbe i fulltidsstilling som de fleste arbeidsgiver krever. Samfunnet vårt er ikke lagt opp til at man kan jobbe når man klarer, og være hjemme når man er for syk. Sykedager og sykemelding dekker ikke nok dager for mange, det kan føre til stor frustrasjon og kostnader for arbeidsgiver og man står da sjeldent i jobben lenge. I tillegg går dette på psyken løs å være "til bry" for arbeidsgiveren og medarbeidere - ingen heldig situasjon og kan forverre helsen til arbeidstakere. 

Osv osv...... 

Anonymkode: 537fa...d25

Forskning har, igjen og igjen, vist at folk _som regel_ holder seg på samme sosioøkonomiske plass i samfunnet som sine foreldre. Det er få utbrytere, og det er ikke normen å gjøre det bedre enn foreldrene dine. Dvs: barn av uføre har kort vei til å bli uføre selv. Hvorfor skal datter jobbe "ved siden av" familielivet når mamma ikke gjorde det? Datter er jo barnet til sin uføre mor, og det er logisk at  hun - dersom sykdommen er genetisk disponert og ikke f.eks. resultat av traume - også har samme problemer som mor. Da kan jo hun også bli hjemme og få egne døtre. Og hvorfor skal de jobbe? Mamma og bestemor var jo hjemme på statens regning. 

Jeg mener selvfølgelig, som jeg allerede har sagt flere ganger, at alle syke fortjener hjelp og oppfølging. Men jeg er helt uenig i at uføre, som aldri blir å jobbe igjen, bør fortsette å få barn. Langtidseffektene av slik politikk er ikke holdbare. Folk er ikke alle like, og er det noen som "bør" få flere barn, så er det ressurssterke familier. Men da har ikke vi tatt stilling til om vi i det hele tatt trenger å være så mange som vi er på Jorda. (Forskning sier her et klart nei, men dette blir en avsporing.) 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...