Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en slik situasjon, hadde jeg valgt jobb. Jeg har ikke samvittighet til å snylte på staten i form av å prioritere egoistisk formering fremfor å bidra. Skjønner ikke folk at samfunnet ikke går rundt av seg selv? Hvis ingen jobber, da blir det ingenting å ta av... Jeg kan ikke støtte slik tankegang. 

Anonymkode: 4b4e1...9c8

Men du har samvittighet til å skrive noe sånt? 🤦🏻‍♀️ Syke folk snylter ikke på staten hvis det er det du antyder. Uføre er syke og selvom man ikke jobber finnes det andre måter å bidra i et samfunn på. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være ufør er jo ikke det samme som å være mørkhudet. Å være ufør er å være syk. Og å få barn når man er syk blir jo litt...feil? Jeg skjønner du må ha følt deg overkjørt, men jeg mener legen handlet riktig her. Tenk hvis et menneske med kronisk kreft eller masse oppbrukne bein kom og var gravid, det hadde jo vært helt teit å skulle drive med noe graviditet og barnefødsel. For å ikke snakke om at du allerede har et barn fra før. Nei, jeg mener virkelig ikke å være ufin, men å drive med reproduksjon når du ikke har kapasitet til dette er ikke riktig. Du har allerede ett barn. Det må vel være mer enn nok for deg som er ufør? Og hvis ikke så er det jo ikke helt riktig at du velger å bruke all din tid på å være mangebarnsmor fremfor å jobbe...? Altså... 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valget jeg snakker om er ikke valget mellom å være frisk eller å være syk. Valget er hva man skal bruke energien sin på. Hvis man har nok energi til å bli gravid, føde, og bli mor - har man ikke da nok energi til å jobbe og bidra i samfunnet? Jeg synes man har. Og hvis man velger å reprodusere over å jobbe, da har man tatt et egoistisk, samfunnsbelastende valg. 

Det var da veldig som du visste hvorfor alle er uføre! For min tilstand er graviditet helt ypperlig! Skulle ønske jeg kunne gått gravid hele tiden, da hadde jeg vært frisk! Dessverre er graviditet bare midlertidig, men for meg så er det en en mulighet for å være frisk i ni måneder for deretter å kanskje være slik som før, bli verre eller bli bedre. Det er størst sjanse for å bli bedre eller likt som før. Jeg klarer helt fint å ta vare på barn, men jeg kan ikke jobbe. Høres kanskje rart ut, men en jobb krever noe på en helt annen måte enn barn gjør. Dessuten så deler jeg barna med en annen voksenperson.  Kan ikke akkurat be mannen min dra på jobb for meg i dag fordi jeg ikke orker, men jeg kan be han ta seg av ungen(e) fordi akkurat nå er jeg midlertidig ute av drift. Barn har også mulighet til å gå i barnehage og de går på skolen når den tid kommer. Da får jeg tid til å slappe av og gjøre meg klar for resten av dagen. De barna jeg har hadde jeg før jeg ble ufør, det er også mulig jeg får minst ett barn til. 

Hva andre syns om det driter jeg egentlig i for det er mitt liv og ikke deres. Andre vet heller ikke hvor mye syk jeg er og hvordan det påvirker. 

Anonymkode: cd24b...36f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Men du har samvittighet til å skrive noe sånt? 🤦🏻‍♀️ Syke folk snylter ikke på staten hvis det er det du antyder. Uføre er syke og selvom man ikke jobber finnes det andre måter å bidra i et samfunn på. 

Å bli syk er ikke å snylte på staten. Men å få barn - som er den største utgiftsposten man kan ha i livet - etter at man har blitt syk? Det er snylting. Det er en unødvendig utgift. Det er egoistisk. Du blir jo aldri i stand til å sørge for dette barnet. Det er naboene dine og vennene dine og de du møte på butikken som betaler for ditt barns liv. Du bare sitter hjemme og får pengene deres, som de har jobbet hardt for, og ofret tid med sine egne barn for.

Jeg forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig som du visste hvorfor alle er uføre! For min tilstand er graviditet helt ypperlig! Skulle ønske jeg kunne gått gravid hele tiden, da hadde jeg vært frisk! Dessverre er graviditet bare midlertidig, men for meg så er det en en mulighet for å være frisk i ni måneder for deretter å kanskje være slik som før, bli verre eller bli bedre. Det er størst sjanse for å bli bedre eller likt som før. Jeg klarer helt fint å ta vare på barn, men jeg kan ikke jobbe. Høres kanskje rart ut, men en jobb krever noe på en helt annen måte enn barn gjør. Dessuten så deler jeg barna med en annen voksenperson.  Kan ikke akkurat be mannen min dra på jobb for meg i dag fordi jeg ikke orker, men jeg kan be han ta seg av ungen(e) fordi akkurat nå er jeg midlertidig ute av drift. Barn har også mulighet til å gå i barnehage og de går på skolen når den tid kommer. Da får jeg tid til å slappe av og gjøre meg klar for resten av dagen. De barna jeg har hadde jeg før jeg ble ufør, det er også mulig jeg får minst ett barn til. 

Hva andre syns om det driter jeg egentlig i for det er mitt liv og ikke deres. Andre vet heller ikke hvor mye syk jeg er og hvordan det påvirker. 

Disse rasjonaliseringene får stå som de står, men hvis ikke du kan forsørge ditt eget barn, da mener jeg du ikke bør få det. Uføretrygd er ikke lønn. Det er penger du får fra staten til å leve selv. Det er ikke en stabil inntekt man kan planlegge familie på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en slik situasjon, hadde jeg valgt jobb. Jeg har ikke samvittighet til å snylte på staten i form av å prioritere egoistisk formering fremfor å bidra. Skjønner ikke folk at samfunnet ikke går rundt av seg selv? Hvis ingen jobber, da blir det ingenting å ta av... Jeg kan ikke støtte slik tankegang. 

Kjenner jeg blir så provosert av slike som deg. Du forstår jo ikke en dritt av hvordan ting fungerer, eller hvordan samfunnet går rundt. 

Anonymkode: 537fa...d25

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir så provosert av slike som deg. Du forstår jo ikke en dritt av hvordan ting fungerer, eller hvordan samfunnet går rundt. 

Anonymkode: 537fa...d25

Det er du som ikke forstår. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse rasjonaliseringene får stå som de står, men hvis ikke du kan forsørge ditt eget barn, da mener jeg du ikke bør få det. Uføretrygd er ikke lønn. Det er penger du får fra staten til å leve selv. Det er ikke en stabil inntekt man kan planlegge familie på. 

Selvfølgelig er det det! Det er en meget stabil inntekt. Har du først fått det så mister du den ikke. Mer stabil enn hvilken som helst jobb, faktisk. At det ikke er lønn er jeg enig i, men inntekt det er det!

For øvrig så kan man se på det slik da, uføretrygden er for å forsørge meg. Lønna til mannen er for å forsørge ungene. Fornøyd da? Utgjør det en stor forskjell for deg? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det det! Det er en meget stabil inntekt. Har du først fått det så mister du den ikke. Mer stabil enn hvilken som helst jobb, faktisk. At det ikke er lønn er jeg enig i, men inntekt det er det!

For øvrig så kan man se på det slik da, uføretrygden er for å forsørge meg. Lønna til mannen er for å forsørge ungene. Fornøyd da? Utgjør det en stor forskjell for deg? 

Du er skamløs. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du et menneske som er så langt nede at det ikke klarer å fungere i samfunnet, bør da belaste samfunnet ytterligere med å få barn etter at det har fått innvilget uføretrygd? Det gjør ikke jeg. Det er ikke bare skamløst, det er uansvarlig ovenfor barnet. 

Nei, ikke det jeg mener. Det er helt tydelig at du ikke vet hva dette innebærer.

Anonymkode: 9a9e9...ef3

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Selvfølgelig kan man planlegge familie på ufør hvis man har  råd til det. Uførestønad er ikke lik for alle. Noen uføre har faktisk mer utbetalt enn enkelte arbeidstakere. Hva folk som er ufør har råd til eller ikke bestemmer de kun selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er skamløs. 

Nei, jeg er arbeidsufør. På grunn av en sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe. Sykdommen gjør ikke at jeg ligger rett ut 24/7, men jeg kan tidvis ikke kjøre bil. Ganske kjedelig å våkne opp helt fin på morgenen, dra på jobb og så ikke kunne komme meg hjem fordi jeg har anfall og dermed ikke kan kjøre bil eller bevege meg nevneverdig. Eller for arbeidsgiveren, jeg kommer på jobb på mandag, men ikke resten av uka. Neste uke jobber jeg hele uka, men så er det to uker til jeg kan komme på jobb igjen. Hvem vil ha en slik arbeidstaker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, malifika skrev:

Er du seriøs? Selvfølgelig kan man planlegge familie på ufør hvis man har  råd til det. Uførestønad er ikke lik for alle. Noen uføre har faktisk mer utbetalt enn enkelte arbeidstakere. Hva folk som er ufør har råd til eller ikke bestemmer de kun selv. 

Du har ikke råd til det - du tar deg råd. Som barnefamilie i Norge får man en hel haug av støtnader - støtnader som skulle gått til friske mennesker som bidrar til å bygge og vedlikeholde landet vi bor i. Det er skamløst å forvente, som syk nullbidragsyter å kunne nyte de samme frihetene som friske mennesker. En som er paralysert klatrer ikke i fjellvegger. 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli syk er ikke å snylte på staten. Men å få barn - som er den største utgiftsposten man kan ha i livet - etter at man har blitt syk? Det er snylting. Det er en unødvendig utgift. Det er egoistisk. Du blir jo aldri i stand til å sørge for dette barnet. Det er naboene dine og vennene dine og de du møte på butikken som betaler for ditt barns liv. Du bare sitter hjemme og får pengene deres, som de har jobbet hardt for, og ofret tid med sine egne barn for.

Jeg forstår ikke hvordan man kan ha samvittighet til det. 

Det blir for dumt av deg. Hvis du vil diskutere samvittighet så går jeg utifra at du plukker opp søppel ute selvom det ikke er ditt, at du er veganer, ikke kjører bil fordi det er et samfunnsansvar å ta vare på planeten vi bor på og miljøet, regner med at du stiller opp på alle mulige dugnader fordi det er til alles beste. Å få barn er for mange et stort ønske og vi er tross alt til for å formere oss. Du burde heller bruke energien din på å være sint fordi noen foreldre (som jobber!) ikke er skikket til å være gode foreldre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke?

Det er morals forkastelig. Det man får er levepenger fra staten. Og disse pengene får man da man regnes som nullbidragsyter som ikke kan delta på lik linje med andre. Når man velger å bruke slikt for å formere seg, snylter man på samfunnet. Har man krefter og styrke til å være mor eller far, har man krefter eller styrke til å jobbe. Det er ikke sånn at man som ufør må på død og liv bli sykepleier eller brannmann. Det er haugevis av yrker som krever lite fysisk, hvor man kan ha hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Å velge bort disse og istedenfor velge reproduksjon - ja, det er lavmål. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel ts, hvis du har like dårlig evne til å forklare deg for helsepersonell som i denne tråden, så skjønner jeg faktisk at kommunikasjonen med helsevesenet kan gå trått. Legen(e) din kjenner deg mye bedre enn oss på KG, og vet nok hvilken kontekst stadig nye plager kan settes inn i, hva som bør utredes og hva som kan ses an. Du virker jo mildt sagt både hypokonderisk og overopptatt av helseproblemer. 

Når deg gjelder afroamerikanske kvinners helsesituasjon (som jeg ikke for alt i verden kan fatte hvordan du presser inn i sammenligning med en bortskjemt ufør i Norge) så er det et komplekst bilde. Det handler om å være minoritet i et samfunn der inntekt og forsikring er det som gir adgang til helsetjenester fremfor behov. Det handler om strukturer i samfunnet som er bygget flere hundre år bakover i tid, det handler om endringer i holdninger til en befolkningsgruppe som er ansett som mindreverdig, det handler om raseskiller og politiske skiller, og det handler om å bo i et land som ikke har et velferds og helsesystem som Norge. 

Og så er det alltid fasinerende når uføre mener de er diskriminert av staten som gir dem penger uten at de bidrar med en dritt til fellesskapet. Du er i den store sammenhengen ytterst priviligert. De fleste steder i verden måtte familien fødd på deg, ellers så hadde du bodd på gata. Kanskje det er et perspektiv du skulle tenkt litt mer på, fremfor "jeg syns ikke jeg får nok, gi meg mer". For øvrig kan du ta godt innover deg at det ikke er bærekraftig slik velferdssamfunnet nå er bygd opp. I fremtiden kommer det nok til å bli slik at arbeidstakere/studenter/barn og unge som faktisk bidrar i at samfunnet går rundt eller skal gjøre det, prioriteres til helsetjenester over folk som strengt tatt bare tar uten å gi (sånne som deg altså).

Anonymkode: 6a29d...5c2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke råd til det - du tar deg råd. Som barnefamilie i Norge får man en hel haug av støtnader - støtnader som skulle gått til friske mennesker som bidrar til å bygge og vedlikeholde landet vi bor i. Det er skamløst å forvente, som syk nullbidragsyter å kunne nyte de samme frihetene som friske mennesker. En som er paralysert klatrer ikke i fjellvegger. 

Jøss! Hvilke stønader er dette? Mener du barnetrygden? Den som ALLE som får barn får? Den får jeg som ufør også. Eller ikke jeg da, barna mine får den, men den blir utbetalt til meg. Fortell gjerne hvilke andre stønader man kan få. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Det blir for dumt av deg. Hvis du vil diskutere samvittighet så går jeg utifra at du plukker opp søppel ute selvom det ikke er ditt, at du er veganer, ikke kjører bil fordi det er et samfunnsansvar å ta vare på planeten vi bor på og miljøet, regner med at du stiller opp på alle mulige dugnader fordi det er til alles beste. Å få barn er for mange et stort ønske og vi er tross alt til for å formere oss. Du burde heller bruke energien din på å være sint fordi noen foreldre (som jobber!) ikke er skikket til å være gode foreldre. 

Ja, og å få en million er også et veldig stort ønske. Bare fordi man vil ha noe, er det ikke sånn at man skal få det.

Det er ikke bare egoistisk, det er uansvarlig. For å ikke snakke om at når nullbidragsytere får barn, så viderefører de jo sykdommene sine til neste generasjon - slik at vi får enda flere på uføretrygd. Hvordan er dette moralsk riktig? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stabil inntekt jo og man forsørger sitt eget barn. Jeg tror ikke noen med slike holdninger skal planlegge familie. Vi kan ikke ha sånne i samfunnet som synes det er en uting å ta vare på sine egne landsmenn.

Anonymkode: 29fc7...29b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss! Hvilke stønader er dette? Mener du barnetrygden? Den som ALLE som får barn får? Den får jeg som ufør også. Eller ikke jeg da, barna mine får den, men den blir utbetalt til meg. Fortell gjerne hvilke andre stønader man kan få. :) 

Så du mener barnetrydgen er en selvfølge? Noe du fortjener og har krav på? Dere vet virkelig ingenting om verden eller samfunnet. Hvem tror du skaper verdiene barnefamiliene får utbetalingene fra? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...