Gå til innhold

Hva kan kraftig nattsvette komme av?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våkner ofte søkkvåt av svette, typ dyne våt og kroppen helt klam og våt. Veldig plagsomt og ekkelt. Jeg tar litt sterke smertestillende daglig. Og har alltid drømt mye. Kan det være noen sammenheng? Noe som kan hjelpe på denne svettinga? 
Har gått ned noen kilo som jeg ikke forstår. Forbrenner jeg noe av svetting når sover? 

Anonymkode: 5009c...347

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alltid lurt å sjekke slikt hos lege. 

Hos meg var det grunnet ptsd/mareritt/urolige netter. 

Anonymkode: c1e85...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du forbrenner intet av å svette, men du mister jo vann. Så vekten går ned (aka veskebalansen, ikke kroppens fettreserve). Men årsaken til nattsvetten kan forårsake vekttap. Altså: jobber kroppen på høygir med noe så vil den forbrenne mer enn normalt.

Kraftig nattesvette er uansett en ting man alltid skal oppsøke lege for. Så du må oppsøke lege. Kanskje er det så enkelt som at det du tar sterke smertestillende for forårsaker nattesvette. Kanskje er det en bivirkning av medisiner. Kanskje er det noe annet. Jeg vet ikke, det er mat for legen/spesialisten du går til. 

Anonymkode: 7522c...a63

Skrevet

Man kan få kraftig nattesvette under overgangsalder. En nabo av meg fortalte at hun stadig måtte stå opp på natten og dusje, og skifte sengetøy, fordi hun svettet så mye at alt ble gjennomvått.

Har vært gjennom overgangsalder selv, men ikke spesielt plaget av svettetokter om natten. Ikke sånn at jeg har våknet av det eller at jeg har kjent at sengetøyet blir vått. 

Men noen kan altså oppleve dette. Men du er kanskje for ung til at overgangsalderens inntog ikke er aktuell enda?

AnonymBruker
Skrevet

Kreft, stoffskifteproblem, overgangsalder, traumer. 

Anonymkode: f31a9...dd0

Skrevet

Infeksjon i kroppen. 

Skrevet

En venninne av meg hadde dette og da viste det seg at hun hadde diabetes 2 av alle ting, merkelig for hun er tynn og sunn, men dårlige gener som hun sier. Ellers så er jo overgangsalder en sikker vinner.

Men ville uansett tatt dette med lege for å være sikker.

AnonymBruker
Skrevet

Infeksjoner, kreft, stoffskifte, stress. Dette er noe du bør sjekke hos legen asap

Anonymkode: ae069...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg viste det seg å være kuldeallergi. Litt varmere soverom, litt tykkere dyne og en hestedose antihistaminer tre ganger om dagen og problemet forsvant. 

Anonymkode: 2d9bf...173

AnonymBruker
Skrevet

Flere muligheter, som andre har nevnt i tidligere svar.

En mulighet til: For mye karbohydrater sent på kvelden. Google carbs and night sweats.

Anonymkode: ba606...946

AnonymBruker
Skrevet

Kreft

Anonymkode: d5680...b50

Skrevet

Lurt å sjekke. Nattesvette i kombinasjon med vekttap er ting som kan tyde på sykdom. Vil legge til at jeg også svetter av smertestillende av typen Tramadol. Veldig mye.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Million skrev:

Man kan få kraftig nattesvette under overgangsalder. En nabo av meg fortalte at hun stadig måtte stå opp på natten og dusje, og skifte sengetøy, fordi hun svettet så mye at alt ble gjennomvått.

Har vært gjennom overgangsalder selv, men ikke spesielt plaget av svettetokter om natten. Ikke sånn at jeg har våknet av det eller at jeg har kjent at sengetøyet blir vått. 

Men noen kan altså oppleve dette. Men du er kanskje for ung til at overgangsalderens inntog ikke er aktuell enda?

Jeg er 38 år. Litt tidlig for overgangsalder? 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft, stoffskifteproblem, overgangsalder, traumer. 

Anonymkode: f31a9...dd0

Traumer? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Candiru skrev:

Lurt å sjekke. Nattesvette i kombinasjon med vekttap er ting som kan tyde på sykdom. Vil legge til at jeg også svetter av smertestillende av typen Tramadol. Veldig mye.

Tramadol jeg tar. Så nok derfor da. Funnet ut noe som hjelper? Ikke ta tablett på kvelden? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Traumer? 

En periode med ekstra mye påkjenninger gjorde at jeg svettet så jeg måtte skifte på sengen hver natt en periode. Jeg koblet ikke de to før lenge etterpå, da leste jeg om det. Var så vant til å være sliten og utmattet. 

Anonymkode: 532a1...569

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Traumer? 

Altså symptomer på en traumatisk hendelse. Det kan være mareritt og urolig søvn. Kroppen slapper ikke av om natten heller, alltid på vakt, selv i søvne.

Anonymkode: c1e85...212

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så enkelt som at du har syntetisk overmadrass eller dyne/pute. Det er jo i praksis plastikk og fjerner ikke fuktighet, dermed blir du våt av svette. 

Anonymkode: f83f9...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte nattesvette dagene etter første mens.. kroppen min holder ekstremt mye vann frem mot mensen og det slippes ut igjen om natten 😤

Anonymkode: d507c...ba8

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tramadol jeg tar. Så nok derfor da. Funnet ut noe som hjelper? Ikke ta tablett på kvelden? 

Nja, jeg tar dem ikke hver kveld, men svettingen kommer alltid hvis jeg tar dem. Det er stort sett på natten jeg har smerter, så det er litt kjipt. Brukte paralgin forte tidligere, svettet ikke av dem men fikk vondt i magen. Så jeg byttet til tramadol. Hør med legen om du kan bytte til et annet medikament? Svetting er en vanlig bivirkning av Tramadol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...