AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Våkner ofte søkkvåt av svette, typ dyne våt og kroppen helt klam og våt. Veldig plagsomt og ekkelt. Jeg tar litt sterke smertestillende daglig. Og har alltid drømt mye. Kan det være noen sammenheng? Noe som kan hjelpe på denne svettinga? Har gått ned noen kilo som jeg ikke forstår. Forbrenner jeg noe av svetting når sover? Anonymkode: 5009c...347 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Alltid lurt å sjekke slikt hos lege. Hos meg var det grunnet ptsd/mareritt/urolige netter. Anonymkode: c1e85...212 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Du forbrenner intet av å svette, men du mister jo vann. Så vekten går ned (aka veskebalansen, ikke kroppens fettreserve). Men årsaken til nattsvetten kan forårsake vekttap. Altså: jobber kroppen på høygir med noe så vil den forbrenne mer enn normalt. Kraftig nattesvette er uansett en ting man alltid skal oppsøke lege for. Så du må oppsøke lege. Kanskje er det så enkelt som at det du tar sterke smertestillende for forårsaker nattesvette. Kanskje er det en bivirkning av medisiner. Kanskje er det noe annet. Jeg vet ikke, det er mat for legen/spesialisten du går til. Anonymkode: 7522c...a63
Million Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Man kan få kraftig nattesvette under overgangsalder. En nabo av meg fortalte at hun stadig måtte stå opp på natten og dusje, og skifte sengetøy, fordi hun svettet så mye at alt ble gjennomvått. Har vært gjennom overgangsalder selv, men ikke spesielt plaget av svettetokter om natten. Ikke sånn at jeg har våknet av det eller at jeg har kjent at sengetøyet blir vått. Men noen kan altså oppleve dette. Men du er kanskje for ung til at overgangsalderens inntog ikke er aktuell enda?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Kreft, stoffskifteproblem, overgangsalder, traumer. Anonymkode: f31a9...dd0
GammelKaktus Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 En venninne av meg hadde dette og da viste det seg at hun hadde diabetes 2 av alle ting, merkelig for hun er tynn og sunn, men dårlige gener som hun sier. Ellers så er jo overgangsalder en sikker vinner. Men ville uansett tatt dette med lege for å være sikker.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Infeksjoner, kreft, stoffskifte, stress. Dette er noe du bør sjekke hos legen asap Anonymkode: ae069...8ab
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 Hos meg viste det seg å være kuldeallergi. Litt varmere soverom, litt tykkere dyne og en hestedose antihistaminer tre ganger om dagen og problemet forsvant. Anonymkode: 2d9bf...173
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Flere muligheter, som andre har nevnt i tidligere svar. En mulighet til: For mye karbohydrater sent på kvelden. Google carbs and night sweats. Anonymkode: ba606...946
Candiru Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Lurt å sjekke. Nattesvette i kombinasjon med vekttap er ting som kan tyde på sykdom. Vil legge til at jeg også svetter av smertestillende av typen Tramadol. Veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 43 minutter siden, Million skrev: Man kan få kraftig nattesvette under overgangsalder. En nabo av meg fortalte at hun stadig måtte stå opp på natten og dusje, og skifte sengetøy, fordi hun svettet så mye at alt ble gjennomvått. Har vært gjennom overgangsalder selv, men ikke spesielt plaget av svettetokter om natten. Ikke sånn at jeg har våknet av det eller at jeg har kjent at sengetøyet blir vått. Men noen kan altså oppleve dette. Men du er kanskje for ung til at overgangsalderens inntog ikke er aktuell enda? Jeg er 38 år. Litt tidlig for overgangsalder? Anonymkode: 5009c...347
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kreft, stoffskifteproblem, overgangsalder, traumer. Anonymkode: f31a9...dd0 Traumer? Anonymkode: 5009c...347
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 7 minutter siden, Candiru skrev: Lurt å sjekke. Nattesvette i kombinasjon med vekttap er ting som kan tyde på sykdom. Vil legge til at jeg også svetter av smertestillende av typen Tramadol. Veldig mye. Tramadol jeg tar. Så nok derfor da. Funnet ut noe som hjelper? Ikke ta tablett på kvelden? Anonymkode: 5009c...347
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Traumer? Anonymkode: 5009c...347 En periode med ekstra mye påkjenninger gjorde at jeg svettet så jeg måtte skifte på sengen hver natt en periode. Jeg koblet ikke de to før lenge etterpå, da leste jeg om det. Var så vant til å være sliten og utmattet. Anonymkode: 532a1...569
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Traumer? Anonymkode: 5009c...347 Altså symptomer på en traumatisk hendelse. Det kan være mareritt og urolig søvn. Kroppen slapper ikke av om natten heller, alltid på vakt, selv i søvne. Anonymkode: c1e85...212
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 Det kan være så enkelt som at du har syntetisk overmadrass eller dyne/pute. Det er jo i praksis plastikk og fjerner ikke fuktighet, dermed blir du våt av svette. Anonymkode: f83f9...369 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 Jeg har ofte nattesvette dagene etter første mens.. kroppen min holder ekstremt mye vann frem mot mensen og det slippes ut igjen om natten 😤 Anonymkode: d507c...ba8
Candiru Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tramadol jeg tar. Så nok derfor da. Funnet ut noe som hjelper? Ikke ta tablett på kvelden? Anonymkode: 5009c...347 Nja, jeg tar dem ikke hver kveld, men svettingen kommer alltid hvis jeg tar dem. Det er stort sett på natten jeg har smerter, så det er litt kjipt. Brukte paralgin forte tidligere, svettet ikke av dem men fikk vondt i magen. Så jeg byttet til tramadol. Hør med legen om du kan bytte til et annet medikament? Svetting er en vanlig bivirkning av Tramadol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå