Gå til innhold

Dumdristig å ikke teste?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også blitt rasende om jeg hørte noen nevne forkjølelsessymptomer som noe naturlig i disse dager.

Da har hun vært utsatt for virus og vært utsatt for smitte. Du vet ikke hvilket virus før hun har fått svar på test.

Anonymkode: f0108...84c

Men forkjølelse ER naturlig, også nå. Den forsvinner ikke bare fordi vi nå i tillegg har et nytt virus. 

Anonymkode: f120f...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men forkjølelse ER naturlig, også nå. Den forsvinner ikke bare fordi vi nå i tillegg har et nytt virus. 

Hadde alle overholdt smittevernrutinene så hadde vi hatt lite forkjølelse nå. Det at hun nå er smittet betyr at det like gjerne kunne vært korona og dere burde være mer forsiktig. Å bli forkjølet nå viser at tiltakene rundt dere ikke har fungert.

Anonymkode: abf2d...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du burde ikke bli forkjølet om du følger smittevernanbefalingene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra helsenorge:

Personer med symptomer som kan skyldes koronavirus bør testes så snart som mulig.

Andre nærkontakter skal testes så snart som mulig, selv om de ikke har symptomer.

Barn under 10 år med kun lette symptomer på luftveisinfeksjon kan se an symptomene hjemme et par dager før testing. Barn med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver ikke testes.

Etter testing bør du holde deg hjemme til negativt prøvesvar foreligger og du er symptomfri. Med symptomer menes nyoppstått luftveisinfeksjon. Eksempler på symptomer er feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller sykdomsfølelse.

Anonymkode: f101e...b74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående det om testen er vond. Den hadde ikke vært det om AS Norge hadde råd til å bruke to tester pr person. Det som gjør vondt er at vi har ulik PH i hals og nese. Når samme pinne føres inn begge plasser så oppstår denne verken/ som sjøvann langt opp i hodet. Det er mulig å bruke to pinner å da uteblir den følelsen. Mulig du kan be om det når det er barn som testes.

Anonymkode: 0a4c1...35a

• Liker 1
Gjest KvinneguidenBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Oppblomstring av forkjølelsessymptomer er jo nettopp definisjonen på for dårlig smittevern og er ikke naturlig i en situasjon med økt avstand og renhold.

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, blir du ikke bekymret for babyen på 6 uker skal bli smittet? 

Anonymkode: eba42...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn under 10 år med kun lette symptomer på luftveisinfeksjon kan se an symptomene hjemme et par dager før testing

Jeg har tenkt til å ringe legen i morgen altså, men dette da? Hun har jo lette symptomer..

Ts

Anonymkode: 2251b...97f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du burde ikke bli forkjølet om du følger smittevernanbefalingene.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde alle overholdt smittevernrutinene så hadde vi hatt lite forkjølelse nå. Det at hun nå er smittet betyr at det like gjerne kunne vært korona og dere burde være mer forsiktig. Å bli forkjølet nå viser at tiltakene rundt dere ikke har fungert.

Vet dere hva, vi har tatt korona på alvor hele veien. Samme gjør vi i dag. Vi spriter, vasker hender og har bare vært med de samme menneskene de siste månedene. Datteren min leker bare med familie og to-tre venninner. Men hun har badet i sjø, hun har sovi i telt - noe jeg regner med kan gi forkjølelse.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet, blir du ikke bekymret for babyen på 6 uker skal bli smittet? 

Anonymkode: eba42...c99

Jo, selvfølgelig. Men i og med datteren min ble syk i går (ettermiddagen hun begynte å snufse) - så har jeg rett og slett ikke rukket å tenke at det er noe annet enn forkjølelse. Hun har ingen hoste eller tung pust, noe det står som hovedsymtom på koronaen. Jeg har holdt datteren min vekk fra babyen - på grunn av smitte fra forkjølelsen. Men selvfølgelig, vi bor alle under et tak - og smitte kan jo skje da likevel, uansett om det er forkjølelse, korona eller omgangssyke. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt til å ringe legen i morgen altså, men dette da? Hun har jo lette symptomer..

Ts

Hun har ikke lette symptomer hvis hun har feber. Da skal hun alltid testes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere hva, vi har tatt korona på alvor hele veien. Samme gjør vi i dag. Vi spriter, vasker hender og har bare vært med de samme menneskene de siste månedene. Datteren min leker bare med familie og to-tre venninner. Men hun har badet i sjø, hun har sovi i telt - noe jeg regner med kan gi forkjølelse.

Ts

Du får ikke forkjølelse av å sove i telt og bade i sjøen. Du må også ha vært utsatt for et virus. Dette må du nesten behandle som korona frem til dere får avkreftet det med test.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke forkjølelse av å sove i telt og bade i sjøen. Du må også ha vært utsatt for et virus. Dette må du nesten behandle som korona frem til dere får avkreftet det med test.

Nei, okei. Men vi har ihvertfall tatt alle forholdsregler for å ikke bli smittet av noe. 

Korona eller forkjølelse, her i hus holder vi oss hjemme ved sykdom. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, KvinneguidenBruker skrev:

Nei! Oppblomstring av forkjølelsessymptomer er jo nettopp definisjonen på for dårlig smittevern og er ikke naturlig i en situasjon med økt avstand og renhold.

Det er ikke slik det fungerer. Uansett smittevern vil det forekomme forkjølelse, fordi man er smittsom før sykdommen bryter ut. Det er ikke slik at hvis vi vasker hender så vil ingen bli forkjølet. 

Skrevet

Dette er det de som sitter «på» koronatelefonen som skal avgjøre. Jeg hadde kraftig halsvondt, ringte koronatekelefonen i kommunen og ble bedt om å isolere meg og komme for testing dagen etter hvis jeg fremdeles hadde halsvondt. 
Hvermannsen trenger derfor ikke å vurdere dette selv, det blir opp til helsepersonell å avgjøre👍

AnonymBruker
Skrevet

Berre ring å spørr så avgjer legekontoret om ho skal ta no eller avvente å sjå det Ann :)

Anonymkode: 45664...bdb

• Opprett ny...