Gå til innhold

Dumdristig å ikke teste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter på 10 år som har hatt feber, skikkelig rennende nese og vondt i halsen i et døgn nå. Jeg har tenkt på det som er helt vanlig forkjølelse, som det går mye av nå. Jeg fortalte om forkjølelsen som en naturlig del av en telefonsamtale jeg hadde med min mor. Og hun ble rett og slett sint når jeg sa at jeg ikke hadde tenkt i Korona-banene en gang, og hvis det ikke ga seg så fikk vi heller se og teste da. Hun kalte meg dumdristig og kunne ikke fatte og begripe at jeg ikke var mer bekymret. Kan legge til at jeg og har en 6 uker gammel baby. Jeg tar korona på alvor altså, bare så det er sagt 🙂

Men altså.. burde jeg teste henne liksom? For hun har ikke tørrhoste og det virker som en helt normal forkjølelse. Og symptomene har jo bare vært et døgn.

Anonymkode: 2251b...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva taper du på å teste henne?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig bør hun testes.

Anonymkode: 6d412...46b

• Liker 4
Skrevet

Bør helt klart testes ja

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig bør hun testes og ja, du er dumdristig som ikke tenker korona! Hun har jo akkurat de symptomene korona har. Du skal aldri anta at noe «bare» er en forkjølelse midt i en pandemi. 
Blir litt oppgitt når jeg leser dette.. dette er grunnen til at vi får en oppblomstring fremover.

Anonymkode: abf2d...6b7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet faktisk ikke. Jeg har blitt testet seks ganger, fordi jeg ALLTID har disse symptomene. Hvis jeg skal testes og isoleres hver gang jeg føler meg syk så får jeg aldri jobbet. 

Så jeg forstår at folk unngår å teste, særlig barn. 

Anonymkode: 82bbf...9d3

• Liker 4
Skrevet (endret)

For noen uker siden ble sønnen min testet. Legen sa (over videokonsultasjon) at "vi tester alle med symptomer nå", og henviste han til feberpoliklinikken som koronatester folk i vårt område.

Han ble hentet her av spesialtransporten til klinikken, kjørt dit, testet, og så kjørt hjem igjen (for at han ikke skulle begynne og reise rundt med offentlig transport eller smitte en vanlig taxisjåfør antar jeg) Det viste seg å bare være en vanlig forkjølelse. Better safe than sorry.

Ta kontakt med legekontoret ditt over telefon, og be om telefonkonsultasjon med legen. Så blir dere evt henvist. Du kan også ringe koronatelefonen direkte 

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet faktisk ikke. Jeg har blitt testet seks ganger, fordi jeg ALLTID har disse symptomene. Hvis jeg skal testes og isoleres hver gang jeg føler meg syk så får jeg aldri jobbet. 

Så jeg forstår at folk unngår å teste, særlig barn. 

Er ikke testen forferdelig ubehagelig/vond? En kompis av meg sa det var som å bli pirket i hjernen og holdt på å gå ut av sitt gode skinn.. 

Anonymkode: 2da62...414

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke testen forferdelig ubehagelig/vond? En kompis av meg sa det var som å bli pirket i hjernen og holdt på å gå ut av sitt gode skinn.. 

Jo, den er ekkel. Særlig den i nesa. Kjennes som man får en irriterende kniv i hjernen som drar med seg hud eller noe. Utover det er den jo helt grei. 

Sånn inntil det kommer en 'hyggeligere' test for barna så isolerer jeg de heller litt om de har symptomer enn å renne ned legekontoret med småpjuske unger som har 'normal' sykdom som alle år før. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da er kompisen din en real pyse.

Jeg er mor til en tjue år gammel ung mann som ikke har særlig høy smerteterskel og er den første til å klage hver gang det er noe. Men selv han beskrev koronatesten som "bare litt ubehagelig et øyeblikk".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du snakket med lege? Det er ikke normalt å alltid være syk.

Anonymkode: 6d412...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du har en baby (flere har faktisk blitt veldig syke rundt i verden) og selvsagt burde du ha testet. Nå tester de alle. Satser på at det går bra, for det er generelt lite smitte i Norge. Men du er uforsiktig og tar ikke korona seriøst.

Anonymkode: f7814...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Får ringe legekontoret i morgen for å høre. Frøkna har både sykehusskrekk og Korona-skrekk, så kjenner jeg og må forberede meg litt mentalt. 🙈

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du har en baby (flere har faktisk blitt veldig syke rundt i verden) og selvsagt burde du ha testet. Nå tester de alle. Satser på at det går bra, for det er generelt lite smitte i Norge. Men du er uforsiktig og tar ikke korona seriøst.

Altså, det står jo at hun ble syk i går.. hvor fort skal man ringe for halsvondt på barn, tenker du liksom? 

AnonymBruker
Skrevet

Får ringe legekontoret i morgen for å høre. Frøkna har både sykehusskrekk og Korona-skrekk, så kjenner jeg og må forberede meg litt mentalt. 🙈

Ts

Vi syntes ikke det var så digg med svineinfluensa heller. Men siden vi hadde baby i hus ble både vi og mini, utenom baby vaksinert. Så en liten test, som jeg har tatt (ikke så ille) er ikke noe problem. Tenk på konsekvenser om dere er riktig uheldig.

Skrevet

Altså, det står jo at hun ble syk i går.. hvor fort skal man ringe for halsvondt på barn, tenker du liksom? 

Jo fortere dere får tatt testen, jo fortere får dere svar, og jo færre risikerer dere å spre smitten til. Det er lett å være uforsiktig og bevege seg rundt i samfunnet om man tenker at man "har bare et forkjølet barn hjemme, ikke no' farlig". Det er straks litt verre om den koronatesten kom tilbake som positiv. Da er det full karantene.

Sønnen min fikk svar dagen etter testingen. De sa at det kunne ta "et par" dager, men det tok altså bare ett døgn (Oslo).

AnonymBruker
Skrevet

Greit, jeg er med på den. Men absolutt så snart som mulig. ❤️ Hadde baby under svineinfluensa, og jeg vet det ikke er fett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her fikk vi test etter 12 timer siden første symptomer. 7åring 

Anonymkode: f0108...84c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei datter på 10 år som har hatt feber, skikkelig rennende nese og vondt i halsen i et døgn nå. Jeg har tenkt på det som er helt vanlig forkjølelse, som det går mye av nå. Jeg fortalte om forkjølelsen som en naturlig del av en telefonsamtale jeg hadde med min mor. Og hun ble rett og slett sint når jeg sa at jeg ikke hadde tenkt i Korona-banene en gang, og hvis det ikke ga seg så fikk vi heller se og teste da. Hun kalte meg dumdristig og kunne ikke fatte og begripe at jeg ikke var mer bekymret. Kan legge til at jeg og har en 6 uker gammel baby. Jeg tar korona på alvor altså, bare så det er sagt 🙂

Men altså.. burde jeg teste henne liksom? For hun har ikke tørrhoste og det virker som en helt normal forkjølelse. Og symptomene har jo bare vært et døgn.

Jeg hadde også blitt rasende om jeg hørte noen nevne forkjølelsessymptomer som noe naturlig i disse dager.

Da har hun vært utsatt for virus og vært utsatt for smitte. Du vet ikke hvilket virus før hun har fått svar på test.

Anonymkode: f0108...84c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo hun ev kan smitte andre. Test du :)

Anonymkode: 0eb7e...2cf

• Liker 3
  • Opprett ny...